Bjerknez' sin lille campingplass...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av freddy123 »

Ikke bra for pms å gå ut og starte starte og stoppet men ingen tur , du kommer til bli gal til slutt :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Haha, det går nok helt fint dette skal du se :vs

Er nok værre med deg kanskje, som skal ut å kjøre voksensykkel til året? :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Sitter å leker litt med tanken på og kjøpe meg bobil. Har siklet litt på denne:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=-V0WulksI0s[/video]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Sitter å leker litt med tanken på og kjøpe meg bobil. Har siklet litt på denne:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=-V0WulksI0s[/video]
Hæ!? :O

Okei... :eh

Testet en Solifer for noen år siden.
Artig opplevelse, men fristet ikke til kjøp, nei... :[-( :

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:
Bjerknez skrev:Sitter å leker litt med tanken på og kjøpe meg bobil. Har siklet litt på denne:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=-V0WulksI0s[/video]
Hæ!? :O

Okei... :eh

Testet en Solifer for noen år siden.
Artig opplevelse, men fristet ikke til kjøp, nei... :[-( :
Hehe, men jeg så at denne ikke hadde en elektrisk garasje under bilen med plass til Motorsykkel og bil, så da dropper jeg det. :lol

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av SverreOlsen »

Bjerknez skrev:Sitter og mimrer litt og tenker på at det kun er et par uker igjen til jeg har lappen (forutsatt at jeg består selvsagt)... :prop:

Nå har jeg ventet på dette i nesten 1 år faktisk, da jeg begynte på mc lappen på sensommeren 2013.

Så langt har kjøringen på trafikkskole og privat gått strålende. teoriprøven ble jeg ferdig med på 12 minutter og fikk to feil, oppkjøring nr.1 i kjøregården ble helt feilfri (i følge sensor) og nå gjenstår bare den siste oppkjøringen. Alt skulle tillsi at dette skulle gå bra, men det er nå også ganske typisk at det skjer ting som gjør at jeg driter meg ut, så jeg skal være meeeget forsiktig med å være kjepphøy her...

Liker og ha en litt ydmyk holdning. jeg tror sensorer liker det bedre enn kjepphøye bedrevitere, hehe. (Ikke for at jeg noen gang har blitt beskyldt for å være sistnevnte altså)

Siden jeg kjøpte sykkel ganske tidlig, så har jeg fått øvekjørt en god del og det tror jeg har gitt meg svært mye. jeg har kjørt i trafikk, på landevei, sagte og fort. nedlegg i svinger (hvis det kan kalles nedlegg på en cruiser) til fothvilere skraper og ved siden av kjøring på trafikkskole så tror/håper jeg at jeg er godt rustet til å begynne den virkelige opplæringen i praksis på egen hånd :)

Jeg har allerede bestillt hytte til min kommende MC-tur til sommeren som går til Trollstigen/Geiranger/Molde og hjem igjen da jeg har familie der oppe. jeg skal også få med meg Jazzfestivalen og så klart Atlanterhavsveien og rundturer der oppe de dagene jeg er der.

Tankveske er kjøpt og Gopro kamera med batteribank etc. er testet i lang tid allerede og det funker. ipad blir brukt som GPS og informasjonskilde og denen igjen er koblet til en batteribank som ligger i tankvesken.

Service på sykkelen var jeg tidlig ute med i år så den er i orden.

I det hele tatt så er jeg mer eller mindre klar for å ta dette et lite steg videre, og jeg må si jeg gleder meg stort! :prop:

Spesiell måte å ta lappen på? Hadde lett mc (A1) fra før når eg gikk opp til mellomtung/tung sommeren 2012, eneste eg måtte ta var banekjøring, så var det oppkjøring, eg og sensor på hver sin mc, kjørte først gjennom hinderløypa, og så 30 min rundt på hovedveien og bestått.
Kostet meg 16 tusen for A1 og 8 tusen for banekjøring og oppkjøring til A. De nye reglene om A2 satt i kraft 19 januar 2013 og fra den dag fikk eg kjøre full effekt :-) Fikk beskjed fra statens vegvesen att eg måtte bestille nytt sertifikat da eg hadde fått påført A2. Da hadde eg A, A1 og A2 og fikk beskjed det var en gråsone, værsågod kjør. Ble stoppet sommeren 2013 av politiet og dem måtte ta kontakt med statens vegvesen for å få bekreftet att eg hadde lov til å kjøre full effekt :-) Var litt kjekt å se trynet på politiet når dem trodde de kunne ta meg for å kjøre full effekt uten lov :-P Men ser du er jo rundt og kjører før du har lappen i boks her i loggen din, øvelseskjører du da eller, tilbake til mai 2014 ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Øverkjører så klart ja :knegg

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av SverreOlsen »

Haha ser att du "øvelsekjørte" senere i loggen din :-P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

sexy.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

I dag var jeg ute i garasjen igjen og startet sykkelen etter ett par uker med 10-25 minusgrader. Tydelig at batteriet ikke var fit for fight denne gangen da man hørte den sleit litt, men jeg fikk star på den. Etter et par småfiser som presset seg ut i potta så startet den. Jeg lot den gå på tomgang til den var skikkelig varm og til vifta slo inn på 100 grader. Jeg ga den litt turtall og lot den stå og gå i ca. 30 minutter til den ble god og varm. Lukten av WD40 (som jeg har satt inn sykkelen med) spredte seg i garasjen.

Jeg vet ikke om det er riktig måte å gjøre det på, men jeg føler det er greit å starte den med gjevne mellomrom å la den gå seg skikkelig varm. Sykkelen står inne i uisolert tørr garasje under et laken...

Noen som foresten vet hva som gjør at den "fiser" litt når man prøver å starte den etter ett par uker i ganske mange kuldegrader? Er dette vanlig? Tok forresten 10.000km. service på den like før jeg stuet den bort og har vel ikke planer om å ta service på den før 20.000km. igjen...

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Baffin »

Nå har ikke jeg noen form for utdanning innen bil/mc mekanikk, men ut i fra sunt bondevett så forstår jeg ikke hensikten med å starte en motor et visst antall ganger gjennom den kalde årstiden, (hva er i så fall gevinsten?) kun slitasje mener jeg.
Det er jo ingen som gjør dette med en båtmotor som står hele vinter'n.


Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Baffin skrev:Nå har ikke jeg noen form for utdanning innen bil/mc mekanikk, men ut i fra sunt bondevett så forstår jeg ikke hensikten med å starte en motor et visst antall ganger gjennom den kalde årstiden, (hva er i så fall gevinsten?) kun slitasje mener jeg.
Det er jo ingen som gjør dette med en båtmotor som står hele vinter'n.


Baffin
Skal jeg være ærlig så har jeg ingen gode argumenter og heller ingen fagbrev og banke i bordet med med tanke på dette, men føler liksom den har "godt" av det. Man har jo lest om at motorer kan "stå seg ihjel" etc. og jeg har for meg at en motor trives best når den får lov til å gå rundt, med tanke på minst mulig slitasje.

Men som sagt.. jeg vet ikke... :sk?

Toven

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Toven »

Sier vel det at det sliter mer på at den blir startet i hytt og pine om vinteren, kanskje noe med temperaturforskjell? Ikke vet jeg, min får ihvertfall stå i fred med fersk olje hele vinteren :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev:Sier vel det at det sliter mer på at den blir startet i hytt og pine om vinteren, kanskje noe med temperaturforskjell? Ikke vet jeg, min får ihvertfall stå i fred med fersk olje hele vinteren :P
Mulig du har rett i det Toven. Men allikevel er jeg på en måte tilfreds med å ha startet den i dag. Følte den trengte det. Men det kan så absolutt være at jeg tar feil... :redface

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Legg inn av SverreOlsen »

Eg har også gang i den gjennom vinteren. Tar også å moer bremser osv, pga har opplevd tidligere att begge calipterene har låst seg etter 6 mnd tid. Eldre sykkler eg har da. Men har også opplevt att motoren har fått kondens innvendig og måttet skifte olje og filter selv om dette ble akk skiftett.

Svar