Kjøpe R6 uten å prøvekjøre?

Forum for fulleffekt tung-MC
Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Kjøpe R6 uten å prøvekjøre?

Legg inn av Monstr »

An0n skrev:Hei igjen! Tenkte jeg skulle be om litt mer tips mens jeg har en fin tråd her. thewiz sin R6 så jeg var solgt på finn, så litt kjipt at jeg bruker evighet på å tenke om hva som er lurt og ikke lurt... :sorry Meeen nå skal jeg ut og se på en annen R6, også lurte jeg på om det er noe spesielt man burde se etter på R6er?

Link til den: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=65325679" onclick="window.open(this.href);return false;

Om det er noen herifra som bor i området så sier jeg ikke neitakk til litt hjelp "på stedet"! :D
Den typen sykler er ofte ganske hardt kjørt, så se etter tegn som kan si litt om bruken (klosser, dekk, osv).

Dette er jo sykler som innbyr til hard kjøring, så ikke rart at mange av dem har blitt godt brukt! :-)

Ellers med såpass nye sykler med så lav km, stand, bør nok de fleste servicer være fulgt. :-)

An0n
Innlegg: 7
Registrert: 25 sep 2015, 18:57
Motorsykkelen din: 2008 R6

Re: Kjøpe R6 uten å prøvekjøre?

Legg inn av An0n »

Monstr skrev:
An0n skrev:Hei igjen! Tenkte jeg skulle be om litt mer tips mens jeg har en fin tråd her. thewiz sin R6 så jeg var solgt på finn, så litt kjipt at jeg bruker evighet på å tenke om hva som er lurt og ikke lurt... :sorry Meeen nå skal jeg ut og se på en annen R6, også lurte jeg på om det er noe spesielt man burde se etter på R6er?

Link til den: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=65325679" onclick="window.open(this.href);return false;

Om det er noen herifra som bor i området så sier jeg ikke neitakk til litt hjelp "på stedet"! :D
Den typen sykler er ofte ganske hardt kjørt, så se etter tegn som kan si litt om bruken (klosser, dekk, osv).

Dette er jo sykler som innbyr til hard kjøring, så ikke rart at mange av dem har blitt godt brukt! :-)

Ellers med såpass nye sykler med så lav km, stand, bør nok de fleste servicer være fulgt. :-)
Mhm, får bare se på de vanlige slitedelene ja. Har jo gått relativt lite til den prisen mener jeg, så håper alt er som det skal! :roll

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kjøpe R6 uten å prøvekjøre?

Legg inn av Tysnes »

An0n skrev:
Monstr skrev:
An0n skrev:Hei igjen! Tenkte jeg skulle be om litt mer tips mens jeg har en fin tråd her. thewiz sin R6 så jeg var solgt på finn, så litt kjipt at jeg bruker evighet på å tenke om hva som er lurt og ikke lurt... :sorry Meeen nå skal jeg ut og se på en annen R6, også lurte jeg på om det er noe spesielt man burde se etter på R6er?

Link til den: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=65325679" onclick="window.open(this.href);return false;

Om det er noen herifra som bor i området så sier jeg ikke neitakk til litt hjelp "på stedet"! :D
Den typen sykler er ofte ganske hardt kjørt, så se etter tegn som kan si litt om bruken (klosser, dekk, osv).

Dette er jo sykler som innbyr til hard kjøring, så ikke rart at mange av dem har blitt godt brukt! :-)

Ellers med såpass nye sykler med så lav km, stand, bør nok de fleste servicer være fulgt. :-)
Mhm, får bare se på de vanlige slitedelene ja. Har jo gått relativt lite til den prisen mener jeg, så håper alt er som det skal! :roll
hei.er det noe service historie. er vel snart på tide med skifte av,tennplugger,bremsevæske,kjølevæske,olje i forgaffel og evnt smøring av styrelager. er nesten nye dekk ser eg, og drev og kjede bør vare ca 10000 km til. løp og kjøp :D

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Kjøpe R6 uten å prøvekjøre?

Legg inn av thewiz »

Monstr skrev: Den typen sykler er ofte ganske hardt kjørt, så se etter tegn som kan si litt om bruken (klosser, dekk, osv).
Dette er jo sykler som innbyr til hard kjøring, så ikke rart at mange av dem har blitt godt brukt! :-)
Ellers med såpass nye sykler med så lav km, stand, bør nok de fleste servicer være fulgt. :-)

Jeg vil nå ikke si at klosser, dekk og normale slitedeler har noe å si om en sykkel har blitt kjørt hardt eller ikke. Det man bør se etter er feilslitasje eller overdreven slitasje. Det kan ofte tyde på at eieren har kjørt sykkelen hardt og sykkelen har vært behandlet på feil måte. Å si at en sykkel er kjørt hardt fordi det er lite klosser igjen blir feil.

Når du ser på R sykler, er mange av dem kjørt hardt. Det er jo nettopp det R sykler er til for. Ingen kjøper R sykkel for å kjøre søndagsturer.

Jeg anbefaler at du undersøker hvor "tight" sykkelen føles. Som regel blir sykler litt slitne hvis de er hardt behandlet over lengre tid. Er sykkelen kjapp og presis i styringen, ved gasspådrag føles den liniær og kontrollert (hør etter ulyder, rykking osv). Hør på sykkelen på ulike turtall når du ser på den, ofte kan ulyder fremtre på 3-5000 km

Sykkelen du linker til ser bra ut, riktig modifikasjoner og kmstand. Undersøk om sykkelen har noen skader, siden det følger med et annet kåpesett. Ofte blir dette byttet for en grunn, men kan også bare være for kosmetisk grunn.

Anbefaler å sjekke simringene på forgafflene, lekker det er det litt kostnader hvis du ikke gjør det selv. Lekker som regel hvis man tar en del wheelies.

Du var nok litt sent ute med sykkelen min, den ble solgt i dag :-)

An0n
Innlegg: 7
Registrert: 25 sep 2015, 18:57
Motorsykkelen din: 2008 R6

Re: Kjøpe R6 uten å prøvekjøre?

Legg inn av An0n »

Okei, takk for masse bra input her! Skal høre etter alt av ulyder når jeg er der. Får jo ikke prøvekjørt den, men skal høre etter for alt det er verdt hvertfall. Håper det ikke er noen skjulte "mangler", ettersom den ser veldig ok ut. :-)

Grattis med salget btw! ;-)

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Kjøpe R6 uten å prøvekjøre?

Legg inn av Monstr »

thewiz skrev:
Monstr skrev: Den typen sykler er ofte ganske hardt kjørt, så se etter tegn som kan si litt om bruken (klosser, dekk, osv).
Dette er jo sykler som innbyr til hard kjøring, så ikke rart at mange av dem har blitt godt brukt! :-)
Ellers med såpass nye sykler med så lav km, stand, bør nok de fleste servicer være fulgt. :-)

Jeg vil nå ikke si at klosser, dekk og normale slitedeler har noe å si om en sykkel har blitt kjørt hardt eller ikke. Det man bør se etter er feilslitasje eller overdreven slitasje. Det kan ofte tyde på at eieren har kjørt sykkelen hardt og sykkelen har vært behandlet på feil måte. Å si at en sykkel er kjørt hardt fordi det er lite klosser igjen blir feil.

Når du ser på R sykler, er mange av dem kjørt hardt. Det er jo nettopp det R sykler er til for. Ingen kjøper R sykkel for å kjøre søndagsturer.

Jeg anbefaler at du undersøker hvor "tight" sykkelen føles. Som regel blir sykler litt slitne hvis de er hardt behandlet over lengre tid. Er sykkelen kjapp og presis i styringen, ved gasspådrag føles den liniær og kontrollert (hør etter ulyder, rykking osv). Hør på sykkelen på ulike turtall når du ser på den, ofte kan ulyder fremtre på 3-5000 km

Sykkelen du linker til ser bra ut, riktig modifikasjoner og kmstand. Undersøk om sykkelen har noen skader, siden det følger med et annet kåpesett. Ofte blir dette byttet for en grunn, men kan også bare være for kosmetisk grunn.

Anbefaler å sjekke simringene på forgafflene, lekker det er det litt kostnader hvis du ikke gjør det selv. Lekker som regel hvis man tar en del wheelies.

Du var nok litt sent ute med sykkelen min, den ble solgt i dag :-)
Det vil jo kunne gi en pekepinn, hvis selger sier at klosser er byttet for f. Eks 5 000km siden, og det nå begynner å bli lite igjen så kan jo det vitne om kjøring med mye hard oppbremsing. Samme med dekk, er det ikke lenge siden de er montert, men er tydelig slitt kan det vitne om brutal bruk :-) Man kan lese mye fint ut av slitedeler også :-)

Men ellers er jeg enig med deg angående de andre tingene. En godt brukt sykkel vil ikke føles like tight lenger som en som er lite brukt.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Kjøpe R6 uten å prøvekjøre?

Legg inn av thewiz »

Selvfølgelig hvis man sliter ut klossene på 5000km er dette overdrevent slitasje, som kommer av nettopp det du sier mye oppbremsing, og da gjerne mye akselerasjon.

Svar