Sjekk av sykkel etter velt.

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Sanden
Innlegg: 11
Registrert: 11 aug 2015, 10:42
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2010

Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av Sanden »

Hei, jeg var uheldig i dag og velta med sykkelen min.. Det var ikke noe stor velt bare noen små skrammer, som ett blinklys ødelagt, bøyd bremsepedal og noen skrammer i lakken. Sykkelen går helt fint og er helt kjørbar, men jeg lurte på om det er noen ting jeg bør sjekke etter en sånn velt? Setter stor pris på tips :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av AJ »

Sanden skrev:Hei, jeg var uheldig i dag og velta med sykkelen min.. Det var ikke noe stor velt bare noen små skrammer, som ett blinklys ødelagt, bøyd bremsepedal og noen skrammer i lakken. Sykkelen går helt fint og er helt kjørbar, men jeg lurte på om det er noen ting jeg bør sjekke etter en sånn velt? Setter stor pris på tips :D
Uffda... :sorry .
En velt er aldri en særlig hyggelig opplevelse, vil jeg tro.
Tror ikke velten din er så mye å bekymre seg over. D
Det mest kritiske med velt og utforkjøringer med MC er å sjekke ramma. Er sykkelen blitt rammeskjev bør den ikke kjøres med. Samme hvis forgaffelen har fått en smell.
Disse to tingene er det viktigste å få få sjekket.
Og jeg tror det kan være lurt å koste på seg en sjekk på et autorisert MC-verksted for å få klarlagt om ramme og dempere er skadet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av Geiroe »

Du sier ingenting om type velt, om det er en liten bremsevelt, eller forhjulet sklir på is, grus, slik at du legger sykkelen "pent" i bakken, eller om det er en hardere velt, slik at du har fått et slag på gaffel, ramme. Kjør rett fram, og se om gaffelbeina står litt skjevt, det ser du på plata over styrekrona, gjør de ikke det er det tut og kjør. Er det skjevt bør du nok få det sjekket.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av kjellv »

Du kjenner det når du kjører om styret er skjevt. Kjenner du ikke noe er nok alt ok. Men du nevnte bremsepedalen. Hvis den er litt bøyd, så prøv om den kan brukes som den er blitt. Ikke prøv å bøye den tilbake. Den er laget av aluminium og tåler ikke å bøyes. Da sprekker metallet. Bytt den helst.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av Geiroe »

Dette er vel en cbr, eller liggesykel med to separate "styrer" de kan justeres evt skiftes, det er av mindre betydning, det er gaffelen som er viktig.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Sanden
Innlegg: 11
Registrert: 11 aug 2015, 10:42
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2010

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av Sanden »

Okei, tusen takk for flotte svar folkens. Alt funker fint, skal få sjekke hos noen som har god peiling, for å være sikker på at alt er på stell ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av kjellv »

Geiroe skrev:Dette er vel en cbr, eller liggesykel med to separate "styrer" de kan justeres evt skiftes, det er av mindre betydning, det er gaffelen som er viktig.
Saken er at om ikke styret kjennes skjevt når man kjører, er det veldig liten sjangs for at det er blitt noe feil med gaffelen. Kjennes styret skjevt, bør gaffelen sjekkes nøye.

Sanden
Innlegg: 11
Registrert: 11 aug 2015, 10:42
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2010

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av Sanden »

kjellv skrev:
Geiroe skrev:Dette er vel en cbr, eller liggesykel med to separate "styrer" de kan justeres evt skiftes, det er av mindre betydning, det er gaffelen som er viktig.
Saken er at om ikke styret kjennes skjevt når man kjører, er det veldig liten sjangs for at det er blitt noe feil med gaffelen. Kjennes styret skjevt, bør gaffelen sjekkes nøye.
Beklager for sent svar. Når du sier det så føler jeg bittelitt skjevhet i styret. Liksom når jeg kjører rett frem er føles det ut som om styret er litt mot høyre. Har kjørt en del med sykkelen uten å få det sjekket, bør jeg ikke kjøre mer før jeg sjekker det hos forhandler?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av kjellv »

Når styret føles skjevt er det grunn til mistenksomhet. Det kan være så enkelt som at demperne har vridd seg i festene på styrekronen, egentlig kanskje mest sannsynlig. Men få det sjekket.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av Voksen »

Hvis det er en liten velt så skal det mye til at det er noe galt med gaffelen. Når du velter blir det jo bare enda mindre/ingenting vekt på hjulene. Det var jo ikke en kollisjon?
Bremsepedal har jeg selv rettet uten problem.
Hadde ikke vært så bekymret.

Sanden
Innlegg: 11
Registrert: 11 aug 2015, 10:42
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2010

Re: Sjekk av sykkel etter velt.

Legg inn av Sanden »

Har nå sendt mail til forhandler, og skal få sjekket sykkelen før jeg parkerer den for vinteren :D
Tusen takk for hjelp.

Svar