Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av evergud »

hakhap skrev:Har ikke følgt tråden men er det noen forskjell I forurensning på en bil som bruker 0.7 på milen mot en mc med samme forbruk?

mispelled with autocorrect
Nei, jeg ligger mellom 0.55 og 0.8 avhengig av last og høyrehånda. Det er i beste fall litt mere enn det jeg bruker på bilen. Men det er andre gode ting med MC da, som smidighet i trafikken og dermed mindre kø, f.eks. Og en million mere sjarm og kos. Jeg har ingen illusjon om at jeg er spesielt klimavennlig når jeg kjører MC.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av mortenolb »

Eneste måten jeg kan se på det som mer klimavennlig er vel at hvis det hadde vært betydelig flere mc'er hadde det vært mindre kø, så du står ikke og stamper et sted og bruker unødvendig drivstoff på den måten.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av kjellv »

Vi kjører jo så miljøvennlig at vi har fått innvilget halv årsavgift jo :thumleft
Jeg ser ingen grunn til å protestere på dette :lol

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av RuneMC »

Min 650 bruker 0,4 - men så er drivstoffforbruk også et kriterie jeg ser etter når jeg kjøper.
Vi sliter ikke på veien i det hele tatt pga lav vekt, vi bruker bare halve vegbanen og vi kjører bare halve året. Så egentlig burde vi vel hatt kvart årsavgift (!)

I bytrafikken i sentrum er det ofte populært med scootere - og de havner fort ned på 0,2-0,3

Ad dieselbiler så merker jeg luftkvaliteten er blitt dårligere selv på det lille tettstedet jeg er langt utenfor byen - dvs når dieselbilene står på tomgang på togstasjonen så forpester det luften på veien ved siden av. Langt mer markant enn når bensinbilene var dominerende. Men dette med luftkvalitet og at dieselbil-produsentene jukser med utslippstall, nei se det driter den jevne bilkjøper langt i.

Elbiler er bedre men fordrer gjerne at man har økonomi til bil nr2 fordi elbilene p.t. ikke klarer langturene (om man ser bort ifra Tesla som er i en altfor høy prisklasse for de fleste). Derfor hadde det totalt sett vært gunstigere å gi større fordeler til hybrider, ettersom de fleste har nok rekkevidde til å kunne kjøre gjennom sentrum av Oslo på kun elektrisitet, samtidig som de kan fungere som primærbil med lang rekkevidde for hytteturene osv.

MC i byen er fremst gunstig pga lite plassbehov, og (påstanden) om at hvis 10% av bilistene kjører MC vil det gi 40% mindre kø. Det kan nok være noe i denne påstanden, ref medienes skriverier i sommer om at forskjellen på stillestående kø og fin flyt på E18 i praksis er noen få hundre biler pr time.

Tror det beste egentlig bare er å vente å se og ikke gjøre så mye av seg og satse på at det blir noen kollektivfelt i en "bilfri" bykjerne også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av Fjeldern »

evergud skrev:Et par ting:

1. Oslo sentrum er i denne sammenhengen her innafor ring 1. Det bor under 1000 personer der, og området er noen hundre meter bredt/langt. Svært få privatbiler har grunn til å kjøre her i utgangspunktet.

2. Taxi er ikke privatbil. En bil "koster" like mye å produsere som den bruker av drivstoff i hele levetida, så om man så tar taxi to ganger hver eneste dag, vil man være mer klimavennlig enn om man kjøper en bil og bruker den en gang i uka. Dessuten er det ingen som sier at ikke taxier skal få kjøre der det trengs.
Fjeldern skrev:Nå går jo MDG politikkere fra diskusjoner hvor dem påstår at det ikke er behov for biler i Oslo sentrum og rett inn i en taxi, så hvor seriøst dem tar sin egen politikk vet nå ikke jeg. Spesielt da unnskyldningen etterpå var at "noen få ganger da hun har dårlig tid tar hun taxi". Som da poengterer at hun faktisk er avhengig av bil i Oslo sentrum alikevel, hvis dem da ikke mener at politikkere eller folk med hastverk skal være fritatt.
3. Marienlyst og Majorstua er ikke innafor ring 1. Dessuten sier de heller ikke at det ikke er "behov for biler", men at det ikke er behov for privatbiler. Som er noe ganske annet. Se forøvrig punkt 1.
1. Mye av poenget ligger i at MDG sitt svar på kritikken til det var at hun hadde hastverk, og at det da var OK, som er samme argument som absolutt alle som kjører i byene som oftest bruker. Og Da vil jeg ikke påstå det er mye forskjell, selv om taxi er et bedre alternativ for de som bor i byene, og da generelt ikke trenger biler.

2. Så hvis man kjøper en gammel taxi, så er da bilkjøpet OK. Eller at man da kjører bilen minimum 400 000 (ser ut til å være en gjennomsnitt på mellom 300 og 500k på finn på brukte taxier), som vil være en god del mer miljøvennlig enn en taxi som har gått samme lengden. Poenget ligger uansett ikke i dette, men bak krikken som mange poengterte, og som MDG skrev et svar på. Nemlig at det var kollektivt rett i nærheten. Hastverk er greit, men i forhold til å fremme sitt eget poeng, så burde dem ikke legge frem samme unnskyldning som de som mener det motsatte av dem selv bruker.

3. Problemet der ligger i måten det ble fremlagt av aviser, siden jeg ikke har søkt opp hva selve partiprogrammet demmes sier der. Jeg har lest nok av partiprogrammet demmes fra før til å kunne tro MDG mener det mest utrolige.

Poenget gjelder fortsatt. Og første posten min skrev mye av det som var argumentasjonen mot MDG av denne taxi-turen. Men for å fremme sin egen politikk, så burde dem uansett, ihvertfall i en diskusjon der bilbruk i byene blir nevnt, bruke kollektivt, og heller ikke bruke argumentene til de som har motsatt mening som seg selv, for seg selv.

Edit: Jeg er på ingen måte i mot bilfrie områder, men man fikser ikke et problem med forbud. Forbudet kan i så fall komme da ting allerede er tilrettelagt så bruken er unødvendig. Se forsåvidt forrige post.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av The Cowboy »

evergud skrev:
The Cowboy skrev:tullegrønne ... truer med ett bilfritt sentrum ... Er vel bare hybrider og el kjøretøy som kommer inn til slutt ... stormannsgalskapen til de folka ... de er imot det meste som kan forbedre tilværelsen i Oslo ... (rart Oslo folket ikke har sett dette før men..)
Beklager, men dette her ser jeg altfor ofte til at jeg klarer å holde kjeft nå. En som selv ikke bor i Oslo og tror at alle reguleringer er til for å gjøre livet surt for folk og dermed kaster om seg med negative uttrykk og ikke ett eneste argument. Altså: Det gode med bilfritt sentrum er altså ikke i første rekke reduserte utslipp (selv om det er en fin bonus, spesielt lokalt og på vinteren), men å gjøre det fint for folk å gå, sykle og rett og slett være i byen. Hva i all verden skulle være så stormannsgalt, tullegrønt og mot alt som forbedrer tilværelsen i Oslo med det?

Men dette er en politisk avsporing, er jeg redd.

Angående MC i sentrum, så vet jeg ikke helt hva som tenkes. Vet ikke helt selv hva som er lurt heller, men egne MC-parkeringer i nærheten er uansett bra.
Så kriteriet for å kunne mene noe, er å bo i Oslo?
Det at man har jobbet i og rundt byen med LASTEBIL de siste 10 årene teller ikke da eller??

Tror jeg har like stor, om ikke større, rett til å mene noe om dette..
Og joda, jeg skal være den første til å si at ett bilfritt sentrum, ville hvert en drøm for oss som kjører lastebiler rundt i den byen.. Du skal ha tunga rimelig rett i kjeften når du manøvrerer 20 meter vogntog i Oslogatene..

Geit nok, skal være enig at jeg gjerne skrev litt på føleriene fremfor fornuften, men etter at man ha sitte i de siste 2 årene (om man ikke tar med alle år føre) og fått høre brunt meg her og brunt meg der, ispedd litt klovn og tullete angående mitt valg av parti, så mener jeg rett frem, at ett slikt forslag, med påfølgende taxitur, kvalifiserer til slik navnbruk..

Angående stormannsgalskapen, så er det myntet på at de har valgt å kalle seg seg for "ByRegjeringen".. Hallo! :doh

Men selv om bonusen er at luften kan bli litt bedre, så gjør man det vanskeligere jo! For det er jo tydelig at man ikke vil øke antallet parkeringer og busser, for å ta over for den strømmen av folk som nå ikke skal få lov å kjøre til jobben sin lenger..
De som faktisk bor i sentrum, med bil, må jo enten begynne å parkere utenfor sentrum, eller selge bilen!

Greit nok, jeg er enig i at de som bor i sentrum, ikke trenger bil.. Hadde jeg bodd der selv, ville jeg neppe hatt bil (ikke at jeg har det nå heller men..) Men det er en del av de som bor i sentrum, som enten jobber utenfor sentrum, eller er ofte på turer til andre deler av landet, med bil..
Så ja, det er mot det som gjør tilværelsen lettere, bedre veier, flere parkeringsplasser og mer kollektiv (face it, bussen går på veien den og!) Det er for det som gjør tilværelsen vanskeligere, dårligere vei, dyrere biler, dyrere drivstoff osv..

Så selv om jeg gjerne skrev litt tåpelig, og det innrømmer jeg.. Så var det en mening bak tanken!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av The Cowboy »

mortenolb skrev:Er MC så mye grønnere enn bil da? Bruker jo strengt tatt omtrent samme mengde drivstoff.
Vel, siden du ikke står og stamper i kø, så forurenser du mindre. Siden du ikke står og stamper i kø, forbruker du mindre og sist men ikke minst, siden du ikke står og stamper i kø, bruker du kortere tid.

Så ja, en MC er grønnere enn en bil.. :P :p
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av kjellv »

Fjeldern skrev:Nå går jo MDG politikkere fra diskusjoner hvor dem påstår at det ikke er behov for biler i Oslo sentrum og rett inn i en taxi, så hvor seriøst dem tar sin egen politikk vet nå ikke jeg. Spesielt da unnskyldningen etterpå var at "noen få ganger da hun har dårlig tid tar hun taxi". Som da poengterer at hun faktisk er avhengig av bil i Oslo sentrum alikevel, hvis dem da ikke mener at politikkere eller folk med hastverk skal være fritatt.
Den søte lille taxipassasjeren var nok betydelig flau for sin fadese morgenen etter. Hun skulle nemlig til TV2 og God Morgen Norge tidlig neste morgen. Dette var antakelig før hun hadde rukket å prate med sine rådgivere. Programlederne måtte melde at deres gjest hadde meldt avbud, begrunnet med at hun satt fast i kollektivtrafikken.

Jeg synes ellers det er komisk å se Raymond Johansen som sitter ved hennes side og gliser bredt mens han forsøker å forsvare den lille søte... Jeg tror nok Raymond etter hvert skal få hendene full av problemer som denne samarbeidsavtalen vil medføre for ham og hans parti.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av The Cowboy »

jongsanim skrev:Har bodd 2 år i sentrum og 7 år på Torshov (nå 5 år på Holmlia). Har aldri hatt behov for å kjøre bil til byen.

(Og når det gjelder taxi-politikern tok hun taxi utenfor ring 1, ikke privatbil innenfor ring 1. Hvor er logikken å bruke dette som argument mot dem?)
Som nevnt, hadde jeg bodd i Oslo og ikke hatt noen behov for å ferdes lengre strekker utenfor Oslo, hadde neppe jeg heller hatt bil..

Når det gjelder den famøse taxi turen, så går det mest på at man er politiker i ett parti som mener at biler er fyfy, og de mener man skal se på bil som med røyking..
Man snakker stort om grønt skifte og grønn politikk, og går rett ut og setter seg i en diesel drosje 10 min etter man sier at biler i sentrum burde forbys, og ingen trenger egentlig bil..

Og rett rundt hjørnet ligger T-banen!! Hadde brukt mindre tid på å komme dit hun skulle (har jeg hørt fra litt mer lokalkjente folk) og betalt mindre, hadde hun brukt T-banen! Men siden det er skattebetalerne som betaler drosja var vel ikke det så nøye..

Poenget er : Hvorfor ikke gjøre som hun selv, og partiet, oppfordrer til.. Bruk kollektivt..
Vet ikke om alle 3 som kjørte avsted, skulle på samme festen, men det hadde uansett ikke hvert noen kris om hun skulle kommet 5 min for seint! (noe hun igjen ikke hadde gjort om jeg skal stole på de lokalkjente jeg har snakket med!)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av PoseFant »

Det er vel strengt tatt dieselbiler de vil til livs.
En dieselbil uten katalysator og partikkelfilter forurenser ganske mye. Dessuten vil en dieselbil også skape endel svevestøv, noe bensinbiler også gjør om de er private. Svevestøv er forbeholdt de rike forøvrig.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av gsx750_80 »

hakhap skrev:Har ikke følgt tråden men er det noen forskjell I forurensning på en bil som bruker 0.7 på milen mot en mc med samme forbruk?

mispelled with autocorrect
MythBusters har sett på problemstillingen, og skal man tro på dem så forurenser
motorsykler mye sammenliknet med biler, hva en del substanser angår.

"...The upshot? Motorcycles were indeed more fuel-efficient than cars and emitted less of the greenhouse gas carbon dioxide, but they emitted far more smog-forming hydrocarbons and oxides of nitrogen, as well as the toxic air pollutant carbon monoxide. For the most recent model year vehicles tested -- from the '00s -- the motorcycle used 28% less fuel than the comparable decade car and emitted 30% fewer carbon dioxide emissions, but it emitted 416% more hydrocarbons, 3,220% more oxides of nitrogen and 8,065% more carbon monoxide. ..."

Hele artikkelen er her:

http://latimesblogs.latimes.com/greensp ... sions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av poulet_cavalier »

De må gjerne stenge sentrum for trafikk om det er for å gjøre det mer turist/fotgjengervennlig. Problemet er at de er imot privatbilisme med trykk på ordet privat. De er kommunister og vil ikke ha privat eiendom eller virksomheter.

Miljø er bare et alibi. Se på MGDs økonomiske program som er prikklik Stalins Sovjetunion.

Ført ryker private barnehager og hva kommer etter?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37885
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:
Miljø er bare et alibi. Se på MGDs økonomiske program som er prikklik Stalins Sovjetunion.

Ført ryker private barnehager og hva kommer etter?
Men private sykler får de fortsatt eie, vil jeg tro... :scratch :-# :x
Til og med elsykler, kanskje... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av gsx750_80 »

poulet_cavalier skrev:De må gjerne stenge sentrum for trafikk om det er for å gjøre det mer turist/fotgjengervennlig. Problemet er at de er imot privatbilisme med trykk på ordet privat. De er kommunister og vil ikke ha privat eiendom eller virksomheter.

Miljø er bare et alibi. Se på MGDs økonomiske program som er prikklik Stalins Sovjetunion.

Ført ryker private barnehager og hva kommer etter?
"De er kommunister og vil ikke ha privat eiendom eller virksomheter."

Hvor finner du dekning for påstandene over? Står det i programmet til MDG?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Motorsykkelen viktig i "grønn" byframtid?

Legg inn av poulet_cavalier »

gsx750_80 skrev:
poulet_cavalier skrev:De må gjerne stenge sentrum for trafikk om det er for å gjøre det mer turist/fotgjengervennlig. Problemet er at de er imot privatbilisme med trykk på ordet privat. De er kommunister og vil ikke ha privat eiendom eller virksomheter.

Miljø er bare et alibi. Se på MGDs økonomiske program som er prikklik Stalins Sovjetunion.

Ført ryker private barnehager og hva kommer etter?
"De er kommunister og vil ikke ha privat eiendom eller virksomheter."

Hvor finner du dekning for påstandene over? Står det i programmet til MDG?
Ja det står i programmet. Enda enklere er det å bruke google. Her er litt lett lektyre:

http://oslo.mdg.no/nyhet/rasmus-evig-ve ... kke-mulig/
http://www.nrk.no/valg2013/hva-mener-eg ... 1.11186329
http://radikalportal.no/2013/12/19/den- ... llveksten/
http://universitas.no/side-2/60015/reak ... miljoparti
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar