Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
quattrokim
Innlegg: 65
Registrert: 17 aug 2015, 21:12
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2012
Sted: Frekhaug, Hordaland

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av quattrokim »

Tips til glødeplugger, køyr motoren skikkelig varm og så skrur du dei ut. Då pleier dei å komme lett.
Det var Passat du hadde? Om dei har samme patent som A4 på bakfjærene er det litt kødd å bytte dei uten skikkelige klemmer. Her fungerer ikkje dei billigste fra biltema. Så akkurat den jobben kan det faktisk bli billigere å sette den på verksted enn å begynne på det sjølv.
Nåværende sykkel: Kawasaki Versys 650 2012
Tidligere sykler: Kawasaki ZX6R 2008, Kawasaki ZX10R MotoGP Edition 2010 (stjelt)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Prøvde å søke opp glødepluggene på youtube, fant ikke noe av verdi. Jeg må vite nøyaktig hvordan det gjøres på akkurat min bil. Samme gjelder fjærene. Fant en video som viser det foran på samme bil som meg, men virker som man må ha masse kunnskap fra før for å skjønne hva i alle dager de snakker om.

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Ashland »

Skifte glødeplugger er omtrent som å skifte tennplugger, bortsett fra glødepluggene kan sitte litt ekstra godt. De finner du på toppen av motoren din under plast deksele,. sitter over hvert stempel med en metal - plate /remse mellom seg eller med hver sin strøm kabel.
Finnes flere knep å få de ut lettere, kjøre motoren god å varm først evt helle litt av en blanding 50% aceton og 50% atf olje over glødepluggene og la de stå en dag eller to.

For å bytte fjøra forran må fjørbenet ut, det er ikke så vanskelig, bare sett av merker eller mål med skyvelære så camber og toe - vinklene blir riktige ved montering. For å demontere fjørbenet trengs en skikkelig fjørpresse, ikke de billigeste fra biltema samt en tvinge.

Etter Google å dømme ser bæreleddet å gå fra stabilisator staget og med i hjul opphenget, sitter i to bolter, burde være forholdsvis kurrant å bytte

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Trondgv »

Kjør på, beste måten å lære på er å prøve seg frem, bare vær litt forsiktig og ikke ha hastverk. Snakker her av erfaring på både MC og bil.

Sent from my D6503 using Tapatalk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Har ikke tenkt til å ta noe "learn by doing" på denne bilen. Hadde jeg hatt et gammelt vrak, så hadde jeg vært mer tilbøyelig for det, men ikke på denne. Det blir enten med hjelp fra noen som vet nøyaktig hva de driver med, eller så blir jeg nødt til å sette på verksted for de tinga som er vanskelig. Glødepluggene bør være kurrrant bare jeg får brukt riktig verktøy..

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Geiroe »

Du bør ikke prøve å skifte glødepluggene selv, når du ikke har peiling. Det tar vel et verksted en halv time, og skifte de. Vel anvendte penger. Fjærene bak er et IKKE PRØV ENGANG SELV, hele bakstillinga må egentlig senkes for å få ut fjærene, og det er en jobb du ikke gjør i oppkjørselen hjemme. Du har også justering av camber bak. Fjærene foran må du ha en litt mer proff utgave av fjærklemme for å få trygt av, fjærer er ikke til å spøke med. Du må huske å merke av hvor ting sitter, så du slipper firehjulskontroll etterpå.
Jeg kunne hjulpet deg, men jeg brakk tommelen igår, og skal opereres til uka. :sorry
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Ser man det, ja. Takk! Da får jeg prøve å få ned prisen på jobben bare. 12 lapper er jo ran..

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av HeHy »

Kan eventuelt dra over grensa å få det gjort en del billigere?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

I går ble mc'en offisielt pakket bort for vinteren.

Bilde

Nappa ut batteriet og litt sånt, så da blir det ikke noe mer før vinteren.

Åssen er det med lading? Satte det i laderen nå, men trenger jeg å tenke noe mer på det siden det ikke står i sykkelen?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

Lagre det tørt og kjølig. Jeg pleier å sette det på lading en gang utpå vinteren igjen, men som regel ikke nødvendig.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Tørt og kjølig er et klima som ikke eksisterer et sted jeg har tilgjengelig for å lagre det :P

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Geiroe »

Det kommer litt an på hvor gammelt batteriet er, jo eldre det er desto raskere selvutladning, og krever jo hyppigere oppladning. Et par ganger i løpet av vinteren, så er du trygg. :vs
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Dette med kredittsjekk fortsetter å være interessant for meg. Bisnode er stabile, men experian har nå gitt meg "høy risiko" med grunnlag kredittkort på det ene, grunnlag kredittkort+forbrukslån på neste(har ikke noe forbrukslån utenom kredittkort), "middels/høy risiko(generell)" og "middels risiko". Skjønner ikke en dritt jeg :lol

Og...offisielt minusgrader nå. :evil :sorry

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

Det er nettopp derfor du bør kontakte banken din mortenolb!

Gå til banken din og snakk med en rådgiver. (hvor mange ganger må jeg egentlig si det...)
Du vil bli bedt om å fremlegge lønslipper som dokumentasjon på inntekt, ansettelsesattest slik at dem ser hvor lenge du har vert i jobb etc. Ta med dokumentasjon på all gjelden du har (kredittkort, bil, MC etc.) samt opplysninger på hvor mye du betaler i husleie etc. Da vil banken danne seg et ferskt bilde av hvordan din nåværende økonomiske situasjon er og kunen hjelpe deg ut fra det.

Saken her er jo at du evt. skal rydde opp i økonomien og da vil rentebetingelsene stå i stil med hvilken sikkerhet banken har. Hvis du tar et forbrukslån på 200.000,- og kjøper deg en bil, så har i teorien banken ingen sikkerhet hvis du skulle gå personlig konkurs. Dem kan ikke hente bilen, dem kan ikke ta fra deg motorsykkelen etc. Da blir bankene litt nervøse og stiller høyere krav til din økonomiske situasjon og eller hever rentene slik at dem kan sikre seg den veien.

Når du snakker med banken din og legger frem din økonomiske situasjon, så vil dem danne seg et bilde og komme med et tilbud. La oss feks. si at dem mener at bilen din samt motorsykkelen er verdt til sammen 200.000,- (bare et eksempel da jeg ike aner hva disse er verdt). Da kan feks. banken din betale ned disse to lånene dine samt kanskje lånde deg en slump ekstra for å dekke tapene du evt. har hatt på dem. Da må du sikkert skrive under på noen papirer som sier at banken vil ha sikkerhet i disse to gjenstandene. Skulle du sovne stille inn, blir langtidssykemeldt, miste jobben etc. som gjør at du går personlig konkurs så vil banken til syvende og sist hente bilen og motorsykkelen din og selge dem for å få pengene (enkelt forklart).

Dermed så vil du med stor sannsynlighet få en langt gunstigere rente samt kanskje også lenger nedbetalingstid, noe som tilsier lavere månedsutgifter vedrørende disse lånene og du kan forholde deg til EN bank.

Du kan sitte og søke lån på nett til du bli grønn i trynet, men det rette her er å kontakte en rådgiver i banken din. :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Men altså i helvete til Wall of text :P
Jeg sa det er interessant, ikke at jeg trengte å bli fortalt hva jeg burde gjøre ennå en gang :roll
Har ikke kapasitet til å lese alt det der nå, men antar det er repetisjon.

Og for å gjenta meg selv:
Jeg er for øyeblikket ikke på jakt etter noe mer tips og triks på repeat. Det ordner seg.

Svar