Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Først skrev jeg bare hva jeg var ute etter og hvorfor, da fikk jeg generiske "du kan søke forbrukslån i nettbanken"-svaret, og da skrev jeg tilbake en gang til og forklarte på nytt, og forbrukslån med 18-30 % rente ikke var noen mulighet da det vil forverre situasjonen. Men da utgår dnb. Jeg har sendt melding til Gjensidige.
Er det slike rentebetingelser de tilbyr deg, eller er det bare noe du tror?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Det er det dem oppgir på søkesiden, og han bekrefta i andre svaret at de ikke kunne tilby noe lån med lavere rente til det formålet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

Hvor god rente man får kommer ofte ann på hvor stor sikkerhet banken har. Null sikkerhet, dårlig rente. Uansett så har du fått alle rådene du trenger her. Du kommer ikke til å kontakte banken vedrørende personlig oppmøte og du har ikke råd/lyst til å kontakte en evt. Psykolog. Det kommer heller ikke på tale å vise velvilje ovenforbanken og selge evt. sykkel/bil/Gitar etc.

Banken vil ha sikkerhet/troverdighet når dem låner ut penger. Dem vil se lønnslipper, nåværende gjeld, din forklaring mens dem ser deg i øynene etc. Din situasjon er jo litt mer "spesiell" enn mange andre og da krever det at man gjør ting på en annen måte enn å chatte via nett eller sende en mail.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

1. Uenig, er villig til å selge gitar, dog er det ingen som er villig til å kjøpe.

2. Fortsatt uenig, oppmøte burde strengt tatt være unødvendig.

Har nå uansett fått svar på hvorfor ingen vil låne meg en dritt. Fikk gjenparten av kredittsjekk i posten nå. Det står info om billåna sånn de var da det ble kjøpt, altså ikke hvor mye som gjenstår av lånene, og så står det
SCORE/RATING
283 Høy risiko (kredittkort)

Det står IKKE spesifikt hvor mye jeg har i kredittkortgjeld.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av AJ »

mortenolb skrev:1. Uenig, er villig til å selge gitar, dog er det ingen som er villig til å kjøpe.

2. Fortsatt uenig, oppmøte burde strengt tatt være unødvendig.

Har nå uansett fått svar på hvorfor ingen vil låne meg en dritt. Fikk gjenparten av kredittsjekk i posten nå. Det står info om billåna sånn de var da det ble kjøpt, altså ikke hvor mye som gjenstår av lånene, og så står det
SCORE/RATING
283 Høy risiko (kredittkort)

Det står IKKE spesifikt hvor mye jeg har i kredittkortgjeld.
Se tekst merket med rødt:
Desto større grunn til å ta en prat med banken, ansikt til ansikt. Tror jeg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av hakhap »

Kreditt med pant står alltid med opprinnelig låne verdi til du har betalt allt og lånet avsluttes
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Uansett burde det vel ikke være hovedproblemet her. Problemet er jo at jeg står som høy risiko fordi jeg er innehaver av kredittkortgjeld, og dermed er ingen villige til å gi meg et refinansieringslån for å bli kvitt nettopp det.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Tommas »

Sorry Morten, men tror rett og slett du må ta opp telefonen og ringe en bank.

Alternativt så gir du meg all info, så skal jeg ringe de og late som om jeg er deg :lol

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av AJ »

mortenolb skrev:Uansett burde det vel ikke være hovedproblemet her. Problemet er jo at jeg står som høy risiko fordi jeg er innehaver av kredittkortgjeld, og dermed er ingen villige til å gi meg et refinansieringslån for å bli kvitt nettopp det.
Den kanskje største utfordringen for deg synes å være at du vegrer deg/har angst for den direkte samtalen med en rådgiver som jeg er temmelig sikker vil kunne hjelpe deg på god vei videre med din personlige økonomi.

Kommer du over denne terskelen, tror jeg mye er gjort i riktig retning.
Kan virke uoverkommelig, men hvorfor ikke ta sjansen?
Spill med åpne kort og si rett ut at du synes at nettopp en slik samtale er vanskelig for deg.

Jeg har vært heldig og styrt unna økonomiske problemer selv om jeg lot meg blende av kredittkortmulighetene for noen år siden.
Etter beinhard prioritering og tøff nedbetalingsplan (uten hjelp av annen rådgiver enn egen sunne fornuft...) av slik gjeld som etter hvert føltes litt ubehagelig å drasse på, var det en lettelse å slippe disse månedlige påminnelsene om betaling av "gammel moro".

Min erfaring er nok neppe god nok til å nikke gjenkjennende til din situasjon. Men det jeg med hånda på hjertet kan si er at jeg har tråkket over andre terskler for å få hjelp jeg trengte da livet ga meg og resten av familien uforståelig harde slag i ansiktet hvor vi sto tilbake med uerstattelig tap.
Det finnes mange gode hjelpere dere ut som faktisk har tatt på seg en oppgave å gjøre ting best mulig for oss.
Ta sjansen, benytt disse mulighetene!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Ser poenget, men får vente på svar fra gjensidige, om søknaden gikk gjennom.. Ellers får jeg kanskje gjøre et forsøk på å snakke med dem..kanskje..

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Tommas »

"120km/t inn mot en sving som er litt krappere enn du trodde, kanskje litt logring med bakhjulet og øynene drar seg mot autovernet. Full fokus, brekk ned og cruise gjennom med kneskrap. "

Det er jo egentlig ti ganger vanskeligere enn å ringe ei dame i banken, som faktisk er betalt for å være hyggelig mot potensielle kunder :prop:

Lykke til :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Kan ikke dra paralleller der altså :p

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av hakhap »

Tommas skrev:"120km/t inn mot en sving som er litt krappere enn du trodde, kanskje litt logring med bakhjulet og øynene drar seg mot autovernet. Full fokus, brekk ned og cruise gjennom med kneskrap. "

Det er jo egentlig ti ganger vanskeligere enn å ringe ei dame i banken, som faktisk er betalt for å være hyggelig mot potensielle kunder :prop:

Lykke til :thumleft
Ja men hva er mest morsomt? :redface

men jeg støtter att du må nok ringe eller møte opp på banken.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

hakhap skrev:
Tommas skrev:"120km/t inn mot en sving som er litt krappere enn du trodde, kanskje litt logring med bakhjulet og øynene drar seg mot autovernet. Full fokus, brekk ned og cruise gjennom med kneskrap. "

Det er jo egentlig ti ganger vanskeligere enn å ringe ei dame i banken, som faktisk er betalt for å være hyggelig mot potensielle kunder :prop:

Lykke til :thumleft
Ja men hva er mest morsomt? :redface

men jeg støtter att du må nok ringe eller møte opp på banken.
Ingen av delene er direkte morsomme før de er vel overstått :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Etter å ha gått en ærlig runde med meg selv ser jeg at jeg burde klare meg greit uansett, sånn bortsett fra at jeg får noen måneder med betaling på bilen(verkstedet jeg bruker er snille nok til å dele opp fakturaen), får bare se hvor dyrt det faktisk blir.


Før jeg gjør noe mer med låna skal jeg prøve og gå en runde blant venner og familie og høre om noen er villige til å låne meg penger med lite eller ingen rente, til å punge ut mastercardet, sånn at det ikke dukker opp på kredittsjekk, og vil jo uansett komme bedre ut av det enn om en bank har det. Så blir det sikkert lettere å få refinansiert bil og MC.

Svar