Oljeskift
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 26 sep 2015, 11:03
- Motorsykkelen din: Yamaha MT09
- Sted: Rygge
Oljeskift
Hei. Jeg er ny på forumet her, og ganske fersk mc fører (er min første sesong på mc og kjørt 9000km) :-)
Jeg kjører en suzuki gs500e med 49000km på telleren :-)
Brukt mye til å pendle i sommer Fredrikstad-Moss
Jeg byttet olje på suzuki´n i dag, og tenkte det var på tide.Har kjørt 9000km med olja.
Jeg byttet også oljefilteret.
Googlet litt rundt og ser at det skal byttes på rundt 6000km
Har jeg kjørt for ¨lenge¨på olja? Kan også nevne at jeg har etterfylllt ca 2 liter olje på 9000km
Har det mye å si om det er kjøring med mye jaging på høyt turtall eller rolig kjøring og pendling osv..
Så lurer jeg på hvor ofte dere bytter olje på deres mc?
Moro å høre deres mening
Jeg kjører en suzuki gs500e med 49000km på telleren :-)
Brukt mye til å pendle i sommer Fredrikstad-Moss
Jeg byttet olje på suzuki´n i dag, og tenkte det var på tide.Har kjørt 9000km med olja.
Jeg byttet også oljefilteret.
Googlet litt rundt og ser at det skal byttes på rundt 6000km
Har jeg kjørt for ¨lenge¨på olja? Kan også nevne at jeg har etterfylllt ca 2 liter olje på 9000km
Har det mye å si om det er kjøring med mye jaging på høyt turtall eller rolig kjøring og pendling osv..
Så lurer jeg på hvor ofte dere bytter olje på deres mc?
Moro å høre deres mening
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Oljeskift
Jeg bytter hver 6000, men tror ikke det er noe krise å kjøre lenger. Flere som har sykler med lenger serviceintervall som kjører 10-12000 på olja, men jeg liker å bytte hver 6000 siden det uansett er serviceintervallet. Vil heller skifte "for ofte". Bytter dog som regel filter hver 12000.
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Sted: Bergen
Re: Oljeskift
Hei 9000 er nok litt i meste laget for en aldrende motorsykkel, men det som har skjedd har skjedd og det viktigste er at du nå har fått frisk olje på sykkelen. GS500 var forresten min favoritt før jeg ble "voksen". Suzuki er gode sykler som tåler litt prøving og feiling, å etterfylle 2 liter på 9000km høres ikke så gale ut.
Jeg bytter olje og filter hver 6000 km. Da sjekker jeg også pluggene, vasker luftfilteret (min har skumgummifilter), går over bolter på chassi og bremser, sjekker dekkene nøye, justerer clutch, clutchwire og gasswire. Jeg har den orginale serviceboken og følger den til punkt og prikke. Alle mine sykler har fått denne behandlingen og det viser seg å være verdt strevet.
Du finner nok manual til din sykkel i PDF på nett, ellers kanskje i bokform på ebay :)
Kul sykkel, gi oss noen bilder !
Jeg bytter olje og filter hver 6000 km. Da sjekker jeg også pluggene, vasker luftfilteret (min har skumgummifilter), går over bolter på chassi og bremser, sjekker dekkene nøye, justerer clutch, clutchwire og gasswire. Jeg har den orginale serviceboken og følger den til punkt og prikke. Alle mine sykler har fått denne behandlingen og det viser seg å være verdt strevet.
Du finner nok manual til din sykkel i PDF på nett, ellers kanskje i bokform på ebay :)
Kul sykkel, gi oss noen bilder !
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Oljeskift
Bytter alltid olje en gang mellom servicintervallene, som var 10000 km på Stelvio'en jeg hadde. Byttet olje etter ca. 5000. Det samme med KTM'en jeg har nå med serviceintervall på 15000 km. Bytter olje halvveis ved ca. 7-8000 km.
Billig forsikring å gjøre dette i stedet for å la motoren gå for "lut og kaldt vann", som det het i gamledager...
Benytter samtidig anledningen til å ønske deg velkommen hit til MCsiden.no, HansBaggerød
Billig forsikring å gjøre dette i stedet for å la motoren gå for "lut og kaldt vann", som det het i gamledager...
Benytter samtidig anledningen til å ønske deg velkommen hit til MCsiden.no, HansBaggerød
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Oljeskift
Årlig oljeskift som minimum på mine motorsykler, men kjører også minimum ihht service intervall.
Har long life olje på min VW bil, men den oljen er laget for 30000 km eller 2 år. Oljefilteret derimot er ikke laget for 30000 km... bilen min har knappe 30000 km på 4 år
Har long life olje på min VW bil, men den oljen er laget for 30000 km eller 2 år. Oljefilteret derimot er ikke laget for 30000 km... bilen min har knappe 30000 km på 4 år
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Oljeskift
http://oilselector.castrol.com/c/no/nor ... 1989-1995)
Det er flere ting som spiller inn her. Men byttes filter og olje hver 6000 km, så skal det gå veldig bra til normalt bruk.
9000 er ikke anbefalt på denne, men dersom den ikke har vært kjørt ugunstig i stor grad, går nok det bra.
Hva er ugunstig:
Hardkjør og høyt turtall med kald motor...
Mange kaldstart...
Mye krypkjøring (høy slitasjefaktor på clutch) Dette skaper mye urenheter og tett filter.
Motorolje av lav kvalitet... (billig)
Jeg vil anbefale deg å bruke olje av høy kvalitet dersom du ikke vet hva som har vært brukt tidligere.
Det er mange tråder her inne om oljekvalitet, men dette er et vepsebol jeg ikke gidder å delta i lenger så det lar jeg ligge.
Forskjellen på en dyr og en billig olje er som regel at den billige oljen ikke inneholder de dyreste tilsettingsstoffene som utgjør forskjellen på en god olje og en olje som kun klarer minimumskravene motoren i sykkelen din trenger.
Mitt råd er at du bruker 200 kr ekstra på en skikkelig olje, og heller dropper 2 halvlitere neste gang du er i byen..
Det er flere ting som spiller inn her. Men byttes filter og olje hver 6000 km, så skal det gå veldig bra til normalt bruk.
9000 er ikke anbefalt på denne, men dersom den ikke har vært kjørt ugunstig i stor grad, går nok det bra.
Hva er ugunstig:
Hardkjør og høyt turtall med kald motor...
Mange kaldstart...
Mye krypkjøring (høy slitasjefaktor på clutch) Dette skaper mye urenheter og tett filter.
Motorolje av lav kvalitet... (billig)
Jeg vil anbefale deg å bruke olje av høy kvalitet dersom du ikke vet hva som har vært brukt tidligere.
Det er mange tråder her inne om oljekvalitet, men dette er et vepsebol jeg ikke gidder å delta i lenger så det lar jeg ligge.
Forskjellen på en dyr og en billig olje er som regel at den billige oljen ikke inneholder de dyreste tilsettingsstoffene som utgjør forskjellen på en god olje og en olje som kun klarer minimumskravene motoren i sykkelen din trenger.
Mitt råd er at du bruker 200 kr ekstra på en skikkelig olje, og heller dropper 2 halvlitere neste gang du er i byen..
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 26 sep 2015, 11:03
- Motorsykkelen din: Yamaha MT09
- Sted: Rygge
Re: Oljeskift
Takk for gode råd. Får håpe det går bra etter min bruk.
Men det blir nok oljeskift litt tidligere neste gang :-)
Men det blir nok oljeskift litt tidligere neste gang :-)
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Oljeskift
Følg med på hvor fort den nye olja blir svart og stygg. En ting som skjer når du kjører for lenge på olja, er at mye karbonrester setter seg på deler inni motoren. Når du fyller på ny bra olje, vil den nye olja virke som en innvendig motorvask, for å få bort disse karbonrestene (svart gugge). Ser du ar den nye olja blir fort møkkete, bør du ta et tidlig oljeskift neste gang :)HansBaggerød skrev:Takk for gode råd. Får håpe det går bra etter min bruk.
Men det blir nok oljeskift litt tidligere neste gang :-)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Oljeskift
Som noen er inne på så er det ikke krise å kjøre litt lenger en serviceintervallene, særlig ikke hvis en har mye langjøring over kortere tid.
Viktig at motoren er god og varm når en tapper ut olja. Da er den tyntflytene og en får ut mer av olja, samt at den også får med urenhetene bedre da.
Viktig at motoren er god og varm når en tapper ut olja. Da er den tyntflytene og en får ut mer av olja, samt at den også får med urenhetene bedre da.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Oljeskift
Det er helt riktig! Blir ikke olja mørkere og etterhvert ganske svart er det en indikasjon på at olja har for dårlig renseevne, og det bygger seg opp avleiringer i motoren.Kjellrf skrev:Følg med på hvor fort den nye olja blir svart og stygg. En ting som skjer når du kjører for lenge på olja, er at mye karbonrester setter seg på deler inni motoren. Når du fyller på ny bra olje, vil den nye olja virke som en innvendig motorvask, for å få bort disse karbonrestene (svart gugge). Ser du ar den nye olja blir fort møkkete, bør du ta et tidlig oljeskift neste gang :)HansBaggerød skrev:Takk for gode råd. Får håpe det går bra etter min bruk.
Men det blir nok oljeskift litt tidligere neste gang :-)
Sent fra min C6603 via Tapatalk
-
- Innlegg: 263
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Oljeskift
All olje er egentlig billig, er bare ut til sluttkunden det blir dyrt.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Oljeskift
Så enkelt er det ikke! Det er store kvalitetsforskjeller på olje. Men dette vil jeg som sagt ikke lenger diskutere her inne. Jeg henviser til tidligere tråder der dette er grundig debattert.Reodor Felgen skrev:All olje er egentlig billig, er bare ut til sluttkunden det blir dyrt.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
-
- Innlegg: 263
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Oljeskift
Jeg vet hva jeg betaler for olje som ansatt i et firma innenfor den virksomheten.
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Sted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Oljeskift
GS500e spiser alt du gir den av olje... Jeg kjørte min i 50000km og byttet olje regelmessig. Under turen i alpene lå snittforbruket på olje rundt 1l på 1000km, og da var det hardkjør. Ble noe mindre her hjemme med kaldere vær. Min hadde gått 75k når vi kjøpte den og pusset den opp. Byttet motor på 125k på grunn av utslitte drev i register, lagerbukkene til kammene hadde også fått det noe. Skal også sies at sykkelen hadde vært lite vedlikeholdt når vi kjøpte den, så ut som en gammel russisk tråler... Var billigere å kjøpe en delesykkel enn å reparere. Motoren vi satte inn hadde gått 63k.
En helt super sykkel å kjøre, lett og kraftfull til både kort og langkjøring, noe lite motor til Autobahn når det skal sies...
Det jeg ville frem til er at motoren tåler at du strekker intervallene en gang iblandt, ihvertfall når den bruker såppas mye olje. På min byttet jeg før vinteren til olje med høyere viskositet som jeg kjørte med om vinteren og om sommeren til olje med lavere viskositet, kun for å få bedre startegenskaper. På advrider.com har de diskutert den 6000km grensen og de kom frem til at det kom an på hvordan du kjørte...
Sent fra min D5803 via Tapatalk
En helt super sykkel å kjøre, lett og kraftfull til både kort og langkjøring, noe lite motor til Autobahn når det skal sies...
Det jeg ville frem til er at motoren tåler at du strekker intervallene en gang iblandt, ihvertfall når den bruker såppas mye olje. På min byttet jeg før vinteren til olje med høyere viskositet som jeg kjørte med om vinteren og om sommeren til olje med lavere viskositet, kun for å få bedre startegenskaper. På advrider.com har de diskutert den 6000km grensen og de kom frem til at det kom an på hvordan du kjørte...
Sent fra min D5803 via Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/