Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Da har jeg hatt en tur på sånn ca. 16-17 mil etter at jeg flyttet oljedysa til Tutoro kjedesmøreren fra bakdrevet hvor den lå inntil drevet rett innafor "tanngarden" og smurte kjedet på innsiden til fordrevet hvor dysa påfører olja på utsiden av kjedet, rett før kjede og tann møtes. Dermed dras olje inn i drevhuset, smører fordrevet og dras videre med kjedet til bakdrevet.
Første sjekkpunkt etter 20 km:
Alle ledd godt innsmurt med olje, noe oljeavkast på akslingshuset.
Skrudde ned påføringsfrekvensen et par-tre miliimeter.
Deretter kjørte noen mil til og kom midt i ei regnskur og kjørte et par km. i regn før jeg stoppet på en rasteplass som ga ly for regnet.
Etter at regnet ga seg fortsatte jeg de resterende milene, store deler på våt asfal. Tok disse bildene da jeg kom hjem:
Slik så felgen ut etter dagens testrunde
Dette synes jeg ser veldig bra ut! Ingen tegn til overskuddsolje.
Lang mindre olje på akslingshuset der fordrevet sitter, etter at jeg justerte ned oljeopføringsfrekvensen.
Alt i alt positivt overrasket over disse funnene.
Men la merke til at kjedet ikke var like jevnt smurt som ved første sjekkpunkt. Har derfor oppjustert dette igjen.
Det tar gjerne et par-tre turer før justeringen er helt på plass.
Så et par bilder som viser hvordan olja påføres og dras med inn i dekselhuset til fordrevet.
Fordelen med en slik oljesmører som dette er åpenbar. Det er neppe tvil om at et kjede har godt av å bli kontinuerlig smurt under kjøring.
Kan i noen tilfeller bli litt griseri, javel. Men totalt sett mener jeg dette er en god løsning.
En annen fordel på mange sykler, ikke minst KTM 1190A/R og 1290SA, er at olja også vil bidra til redusert slitasje på disse plastskinnene på svingarmen som kjedene går i.
Nevner også at kjedesmørere som Tutoro og de andre som finnes på markedet gjør det slik at kjedene avgir langt mindre rullelyd på kjøreturen siden de de får en jevn oljepåføring hele tiden.
Første sjekkpunkt etter 20 km:
Alle ledd godt innsmurt med olje, noe oljeavkast på akslingshuset.
Skrudde ned påføringsfrekvensen et par-tre miliimeter.
Deretter kjørte noen mil til og kom midt i ei regnskur og kjørte et par km. i regn før jeg stoppet på en rasteplass som ga ly for regnet.
Etter at regnet ga seg fortsatte jeg de resterende milene, store deler på våt asfal. Tok disse bildene da jeg kom hjem:
Slik så felgen ut etter dagens testrunde
Dette synes jeg ser veldig bra ut! Ingen tegn til overskuddsolje.
Lang mindre olje på akslingshuset der fordrevet sitter, etter at jeg justerte ned oljeopføringsfrekvensen.
Alt i alt positivt overrasket over disse funnene.
Men la merke til at kjedet ikke var like jevnt smurt som ved første sjekkpunkt. Har derfor oppjustert dette igjen.
Det tar gjerne et par-tre turer før justeringen er helt på plass.
Så et par bilder som viser hvordan olja påføres og dras med inn i dekselhuset til fordrevet.
Fordelen med en slik oljesmører som dette er åpenbar. Det er neppe tvil om at et kjede har godt av å bli kontinuerlig smurt under kjøring.
Kan i noen tilfeller bli litt griseri, javel. Men totalt sett mener jeg dette er en god løsning.
En annen fordel på mange sykler, ikke minst KTM 1190A/R og 1290SA, er at olja også vil bidra til redusert slitasje på disse plastskinnene på svingarmen som kjedene går i.
Nevner også at kjedesmørere som Tutoro og de andre som finnes på markedet gjør det slik at kjedene avgir langt mindre rullelyd på kjøreturen siden de de får en jevn oljepåføring hele tiden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Motobriiz er en annen automatisk kjedesmører uten behov for tilkobling til innsprøytningsvakuum eller sykkelens el.system.
Litt mer omstendelig enn Toturo, som for øvrig står for "Top Up, Turn On, Ride Off" :
https://www.motobriiz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uansett så synes i hvert fall jeg det er interessant å se hva enkelte forsker på og finner opp der ute.
Ekte 'sprocket science', dette .
Litt mer omstendelig enn Toturo, som for øvrig står for "Top Up, Turn On, Ride Off" :
https://www.motobriiz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uansett så synes i hvert fall jeg det er interessant å se hva enkelte forsker på og finner opp der ute.
Ekte 'sprocket science', dette .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Har forøvrig tre tuber av denne her hjemme, men synes den er lite praktisk i forhold til kjede og svingarmløsningen på KTM'en...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=sv3Fp4wYetk[/video]
For trangt mellom kjede og nedre del av singarmen som gjør påføringen på innsiden av kjedet litt for kronglete.
Ikke Motuls feil, selvfølgelig .
Men fikk prøvd Motul "ketchupen" før jeg satte på Toturo kjedesmøreren og har bare godt å si om den.
Min bedømming er at denne har god heft og god smørevarighet.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=sv3Fp4wYetk[/video]
For trangt mellom kjede og nedre del av singarmen som gjør påføringen på innsiden av kjedet litt for kronglete.
Ikke Motuls feil, selvfølgelig .
Men fikk prøvd Motul "ketchupen" før jeg satte på Toturo kjedesmøreren og har bare godt å si om den.
Min bedømming er at denne har god heft og god smørevarighet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Dette er veldig V-Strom spesifikt, men det viser seg at originalt framdrev er belagt med 3mm tykk og en halv cm bred ring av hard gummi på begge sider for å dempe lyd. Hverken JT eller andre produsenter som lager 3.dje parts framdrev til V-Strom'en har denne detaljen og de støyer derfor ekstra.
Original del for DL650 årsmodeller '04-'11 er 27510-20F00
Moralen er vel at visse originaldeler kan være bedre enn kopi-produktene.
Original del for DL650 årsmodeller '04-'11 er 27510-20F00
Moralen er vel at visse originaldeler kan være bedre enn kopi-produktene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Har ikke brukt verken pasta eller spray på aldri så lenge siden Tutoro (Top Up, Turn On, Ride Off) smøreren funker helt utmerket.
Særlig etter at jeg rutet om oljeslangen til framdrevet. Noe som gjør at det trengs mindre olje på kjedet for å holde det godt nok smurt.
Slik Tutoro'en er satt nå med en kvart omdreining på innstillingsskruen har alle leddrullene i kjedet et tynt oljelag, som blant annet bidrar til å gi kjedet en lav (dempet) mekanisk rullelyd under kjøring.
I tillegg ingen oljeskvetting på felg på tørt føre.
Litt annerledes når det er regn, men heller ikke da noe særlig å snakke om og definitivt ikke noe problem.
Har fortsatt mye spesialolje fra Toturo på 500 ml oljekannen som fulgte med da jeg kjøpte og monterte systemet for ca. 10K km siden.
Har for øvrig i ettertid fått en kanne til gratis siden jeg sendte produsenten noen bilder av 1290 monteringen.
Hvilket betyr at jeg har (gratis) kjedeolje også hele neste sesong .
Særlig etter at jeg rutet om oljeslangen til framdrevet. Noe som gjør at det trengs mindre olje på kjedet for å holde det godt nok smurt.
Slik Tutoro'en er satt nå med en kvart omdreining på innstillingsskruen har alle leddrullene i kjedet et tynt oljelag, som blant annet bidrar til å gi kjedet en lav (dempet) mekanisk rullelyd under kjøring.
I tillegg ingen oljeskvetting på felg på tørt føre.
Litt annerledes når det er regn, men heller ikke da noe særlig å snakke om og definitivt ikke noe problem.
Har fortsatt mye spesialolje fra Toturo på 500 ml oljekannen som fulgte med da jeg kjøpte og monterte systemet for ca. 10K km siden.
Har for øvrig i ettertid fått en kanne til gratis siden jeg sendte produsenten noen bilder av 1290 monteringen.
Hvilket betyr at jeg har (gratis) kjedeolje også hele neste sesong .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
"Men han bare smiler overbærende og skjønner ikke hva som egentlig er så stas med de tingene. "
Det skjønner egentlig ikke jeg heller.
Det skjønner egentlig ikke jeg heller.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring
Eh...jhn skrev:"Men han bare smiler overbærende og skjønner ikke hva som egentlig er så stas med de tingene. "
Det skjønner egentlig ikke jeg heller.
Neivel...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Utslitt kjede/drev og lugging
Heisann,
Kjøpte meg ein brukt Kawasaki i går, og opplever denne som luggete spesielt i lav fart og på lave gir. Det kan best beskrives som at den lugger fra null gasspådrag til det punktet kor man gir litt gass. Den oppleves jevn ved høgare omdreining og der man holder jevnt pådrag.
Eg har ikkje målt kjeden mtp vansring opp og ned i cm, men synes den vandrer ein god del. Imtillegg kan den draes ut iallefall noken mm frå bakerste drev. Bakdrevet ser i tillegg noko slitt ut i taggene, uten av desse ser ut til å vere slitt/bøyd i ein viss vinkel.
Eg skal bytte både kjede og drev, så sånn sett er det ikkje eit problem. Det eg derimot lurar på er om man får denne typen oppførsel ved veldig slitt kjede/drev?
På forhånd takk!
Kjøpte meg ein brukt Kawasaki i går, og opplever denne som luggete spesielt i lav fart og på lave gir. Det kan best beskrives som at den lugger fra null gasspådrag til det punktet kor man gir litt gass. Den oppleves jevn ved høgare omdreining og der man holder jevnt pådrag.
Eg har ikkje målt kjeden mtp vansring opp og ned i cm, men synes den vandrer ein god del. Imtillegg kan den draes ut iallefall noken mm frå bakerste drev. Bakdrevet ser i tillegg noko slitt ut i taggene, uten av desse ser ut til å vere slitt/bøyd i ein viss vinkel.
Eg skal bytte både kjede og drev, så sånn sett er det ikkje eit problem. Det eg derimot lurar på er om man får denne typen oppførsel ved veldig slitt kjede/drev?
På forhånd takk!
Re: Utslitt kjede/drev og lugging
Gå over kjedet og se om det er noen ledd som ikke beveger seg fritt - det er et klart kriterie for bytte (kommer gjerne ulyder også dersom det er så slitt).
Men luggete kan også bety throttle body sync, throttle position sensor, ventilsjekk osv - MC-modell kan sikkert gi mer målrettede tips.
Ved kjede & drevbytte sjekk også rykkutjevner (som regel gummiklosser som bakdrevet ligger an mot). Disse slites ikke mye, men etter noen kjede & drevbytter kan det være på tide.
Men luggete kan også bety throttle body sync, throttle position sensor, ventilsjekk osv - MC-modell kan sikkert gi mer målrettede tips.
Ved kjede & drevbytte sjekk også rykkutjevner (som regel gummiklosser som bakdrevet ligger an mot). Disse slites ikke mye, men etter noen kjede & drevbytter kan det være på tide.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Utslitt kjede/drev og lugging
Takk for svar og tips.
Det er snakk om ein 1999 modell ZX6R. Gått ca 50 000km.
Kjede og drev vil bli byttet i forbindelse med kjøp av nye dekk som då gjer at dekket etc må av allikevel.
Eg spurte egentlig fordi eg ville utelukke andre ting, før eg eventuelt ser på disse (ventilsjekk, forgassersynkronisering etc) og om det då var andre som eventuelt hadde fått slutt på slik lugging ved byte av kjede/drev på sin sykkel.
Det er snakk om ein 1999 modell ZX6R. Gått ca 50 000km.
Kjede og drev vil bli byttet i forbindelse med kjøp av nye dekk som då gjer at dekket etc må av allikevel.
Eg spurte egentlig fordi eg ville utelukke andre ting, før eg eventuelt ser på disse (ventilsjekk, forgassersynkronisering etc) og om det då var andre som eventuelt hadde fått slutt på slik lugging ved byte av kjede/drev på sin sykkel.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Utslitt kjede/drev og lugging
Ja - hvis kjedet er tørt og har ett/flere "stive ledd" vil det rykke i lav fart - OG det vil lage ganske mye støy (hvor mye skjønner du når du har fått montert nytt kjede- og drevsett)Retallion skrev:...luggete spesielt i lav fart og på lave gir...
Hvor mye kjedet "vandrer opp og ned" er hvor stor slakke du skal ha i kjedet. Dette står i boka. Normalt er fra ca 3cm og opp til 6-7, men som sagt: står i håndboka eller så kan du jo alltids Google littRetallion skrev:Eg har ikkje målt kjeden mtp vandring opp og ned i cm, men synes den vandrer ein god del. ...
Hvis du kan se ca halve tanna (taggen) så er kjedet slitt...Retallion skrev:I tillegg kan den draes ut iallefall noken mm frå bakerste drev
Hvis du ser slitasje på bakdrevet, tenk da på hvordan framdrevet må se ut - det går jo ca tre ganger lengreRetallion skrev:Bakdrevet ser i tillegg noko slitt ut i taggene, uten av desse ser ut til å vere slitt/bøyd i ein viss vinkel
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Utslitt kjede/drev og lugging
Ikke meningen å kapre tråden, men jeg har et spørsmål som jeg tror er innafor det trådstarter lurer på.
1290'en har nå gått snart 18K med originalkjedet, som er justert to ganger, og fungerer helt fint fortsatt innafor spesifikasjonene. Dvs. med kjedeslakk på omtrent 4 cm (skal være 4 - 4,5 cm) og ingen støy og lugging under kjøring. I tillegg er det ingen slitasje å se i inspeksjonsutsparingene i kjedeglideren (vet ikke det egentlige navnet på norsk) på svingarmen, hvor leddnaglen på kjedet fortsatt vises tydelig. Litt chain-slapping er det fra kjedet på høygir og lavt turtall, men det er normalt på disse syklene.
Med sykkelen på midtstøtta er det fin og dempet kjedelyd i kjøreretningen, mens det derimot låter merkbart mer mekanisk når hjulet roteres bakover, i reversretningen.
Spørsmålet er: hva skyldes dette? Burde det ikke låte likt begge veier?
Noen som som vet...?
Tegn som tyder på slitasje?
1290'en har nå gått snart 18K med originalkjedet, som er justert to ganger, og fungerer helt fint fortsatt innafor spesifikasjonene. Dvs. med kjedeslakk på omtrent 4 cm (skal være 4 - 4,5 cm) og ingen støy og lugging under kjøring. I tillegg er det ingen slitasje å se i inspeksjonsutsparingene i kjedeglideren (vet ikke det egentlige navnet på norsk) på svingarmen, hvor leddnaglen på kjedet fortsatt vises tydelig. Litt chain-slapping er det fra kjedet på høygir og lavt turtall, men det er normalt på disse syklene.
Med sykkelen på midtstøtta er det fin og dempet kjedelyd i kjøreretningen, mens det derimot låter merkbart mer mekanisk når hjulet roteres bakover, i reversretningen.
Spørsmålet er: hva skyldes dette? Burde det ikke låte likt begge veier?
Noen som som vet...?
Tegn som tyder på slitasje?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- 929rr
- Innlegg: 321
- Registrert: 18 aug 2014, 21:05
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Re: Utslitt kjede/drev og lugging
Kjede og drev slites jo til værandre i den retninga kraften er.
Ingen fare, bare tut og kjør
Ingen fare, bare tut og kjør
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Utslitt kjede/drev og lugging
Javisst. Det er jo nettopp slik det er929rr skrev:Kjede og drev slites jo til værandre i den retninga kraften er.
Ingen fare, bare tut og kjør
Takker for svar! Bare å tute og kjøre
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Utslitt kjede/drev og lugging
Takker for innspill!