Bergen->Oslo i slutten av september... værforhold?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Bergen->Oslo i slutten av september... værforhold?

Legg inn av Ugelvik »

Hei, jeg skal til Oslo rundt den 25 sept. og lurer på om det er en dårlig idé å planlegge MC-tur denne tiden? Er det frost og slikt på fjellene? Bør man ta alternative ruter? Jeg skjønner jo at dette sikkert er forskjellig fra år til år, men...

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Bergen->Oslo i slutten av september... værforhold?

Legg inn av cevillan »

Det er ganske sikkert nattefrost på fjellovergangene på den tiden. Er det tørr asfalt er det nok ganske uproblematisk å kjøre over.

Yr har en bra funksjon der du kan se været på tilsvarende dager foregående år. Den 25. september ligger temperaturen eksempelvis på 3-5 grader midt på dagen over Haukelifjell.

http://www.yr.no/sted/Norge/Telemark/Vi ... 2014-09-25

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bergen->Oslo i slutten av september... værforhold?

Legg inn av mortenolb »

Jeg kjørte både Haukeli og Hardangervidda i helga, og det er allerede relativt kaldt over der! Særlig på formiddagen.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Bergen->Oslo i slutten av september... værforhold?

Legg inn av The Cowboy »

Turen blir lengre, men med tanke på tidsrommet, ville jeg nesten heller vurdert kysten.. Kan vel ikke si så mye om selve været, men det har jo hvert vekslende vått og sol i det siste så..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Bergen->Oslo i slutten av september... værforhold?

Legg inn av Ugelvik »

Takker for tips. Tar utgangspunkt i at det blir tur, men legger opp ruten når det nærmer seg og jeg kan se an været...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bergen->Oslo i slutten av september... værforhold?

Legg inn av RuneMC »

Å følge E16 fant jeg ut var det tryggeste da jeg skulle over fjellet en tidlig Pinse for noen år siden (kortest strekk med høyfjell) - men vet ikke om E16 får ferdig reparert Gudvanga tunnel før du skal reise ?
Ellers vil jeg tro det er ganske variabelt da... se an tempen dagene før også - har endel å si hvis det f.eks. kulda setter seg i bakken kontra om det er mild høst.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Bergen->Oslo i slutten av september... værforhold?

Legg inn av The Cowboy »

RuneMC skrev:Å følge E16 fant jeg ut var det tryggeste da jeg skulle over fjellet en tidlig Pinse for noen år siden (kortest strekk med høyfjell) - men vet ikke om E16 får ferdig reparert Gudvanga tunnel før du skal reise ?
Ellers vil jeg tro det er ganske variabelt da... se an tempen dagene før også - har endel å si hvis det f.eks. kulda setter seg i bakken kontra om det er mild høst.
Er ikke Gudvangen åpen igjen nå da? Syns jeg leste den åpnet for en ukes tid siden eller mer..
Og skal man først den veien, er faktisk hemsedalsfjellet kortere, og strengt tatt bedre, enn filefjell.. De graver og bygger mye over filefjell for tiden..

Greit nok, veien fra borlaug og opp forbi maristova nå er super nydelig, men så fort man kommer på toppen blir det mindre pent.. hehe!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Svar