Tung sykkel med 25 kw.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av omaas »

Avgift for effekt økningen kommer også.

Sent fra min HUAWEI U9510 via Tapatalk
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23071
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Bjerknez »

Ahh...kjipt det der altså...

Men man kjenner stor forskjell på 35 HK'er og 80HK'er. En prøvetur på denne så skulle jeg gitt deg svaret innen ett minutt.

Jeg kjørte STreet Triplen til Fsva her i forumet som er en plombert versjon med rundt 48HK'er. Jeg gikk rett fra min STreet Triple med 106HK'er til hans og kan med en gang si at forskjellen merket jeg med en gang. Det at du mener den drar godt kan nok fortsatt stemme ut fra ditt ståsted da du ikke har noe sammenligningsgrunnlag (så vidt jeg har skjønt). Den går jo ikke dårlig. Den går bare en del dårligere enn en som ikke er plombert, naturlig nok. Vi snakker jo om en halvering av effekten her, hvis jeg ikke har missforstått fullstendig...

Uærlige selgere virker vel ofte veldig overbevisende...
Men man vet jo ennå ikke om selger har gjort dette med hensikt... ?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Ahh...kjipt det der altså...

Men man kjenner stor forskjell på 35 HK'er og 80HK'er. En prøvetur på denne så skulle jeg gitt deg svaret innen ett minutt.

Jeg kjørte STreet Triplen til Fsva her i forumet som er en plombert versjon med rundt 48HK'er. Jeg gikk rett fra min STreet Triple med 106HK'er til hans og kan med en gang si at forskjellen merket jeg med en gang. Det at du mener den drar godt kan nok fortsatt stemme ut fra ditt ståsted da du ikke har noe sammenligningsgrunnlag (så vidt jeg har skjønt). Den går jo ikke dårlig. Den går bare en del dårligere enn en som ikke er plombert, naturlig nok. Vi snakker jo om en halvering av effekten her, hvis jeg ikke har missforstått fullstendig...

Uærlige selgere virker vel ofte veldig overbevisende...
Men man vet jo ennå ikke om selger har gjort dette med hensikt... ?
Du kan nok ikke sammenligne disse syklene så enkelt.
En Fazer har en firesylindret motor, der momentkurven stiger drastisk litt høyt på turtallsskalaen. Laveffektsutgavene av disse har en plombering som hovedsakelig sitter i gassrulla, og hindrer deg i å få utbytte av denne effektboosten for eksempel i en forbikjøring. Det sitter antakelig i tillegg også noe i ECU, uten at jeg har satt meg inn i dette. Men som sagt, det er i gassrulla det meste sitter.
ST som du sammenligner med har en helt annen effektkurve. Der har fulleffektsykkelen en momentkurve som stiger mye jevnere hele veien, uten å ha en så markant boost noe sted. På lavere turtall er ikke en fulleffekt og en laveffekt så forskjellige. Derfor vil du ved å sammenligne en lav- med enn fulleffektsykkel kunne kjenne forskjell omtrent i det øyeblikk du begynner å kjøre. Jeg vil derfor tro at disse er plombert på en helt annen måte.
Jeg synes denne saken er interessant, og er spent på hva som til slutt er forklaringen. Det er jo flere muligheter.
Som sagt står den i individregisteret hos Yamaha med reg.nr, reg dato og som fulleffekt. Likevel kan jo dette være feil. Det som er helt sikkert er at sykkelen ble importert til landet som fulleffekt. Men den kan ha blitt nedplombert, registrert og solgt som laveffekt. Jeg er ikke sikker på om det er mulig for en forhandler å endre linjen med effektopplysning når han garantiregistrerer. Noen linjer er jo ikke mulig å endre, ID linjene for eksempel.
Så er også muligheten der for at en av de tidligere eierne har fjernet plomberingen i gassrulla. Dette er enkelt, og tar bare noen få minutter enten man har gjort det før eller ikke. Man finner nok ikke ut hvem som evt. kan ha gjort det, og det er slett ikke umulig at også forrige eier har blitt lurt og ikke lagt merke til hva som står i vognkortet.
Men det forandrer ikke saken. I annonsen står sykkelen til salgs som fulleffekt! Er da sykkelen noe annet enn det, bør du ha en sterk sak mot tidligere eier. Ta en prat med ham når alle kortene ligger på bordet. La det skinne gjennom at du kommer til å anmelde ham for svindel dersom han ikke er villig til å løse saken.

Sebidola
Innlegg: 19
Registrert: 23 aug 2015, 16:22
Motorsykkelen din: Yamaha - fz6-n - 600 - 2007

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Sebidola »

Hei.

Fint og se at så mange har synspunkter på dette emnet:)
Jeg har vært hos Yamaha og fått bekreftet at den er på 78 hester. En kompis prøvde den også, og den kommer veldig på 8-9000 omdreininger så han var også sikker på at det var 78 gamp.
Men den skal ha vært nedplombet og så er den fjernet igjen, var gangen på gassrulla som er redusert..
Sykkelen er kjøpt hos Jeco, som nå er konkurs. Selger virker som en veldig ærlig mann(voksen, jobber i bank, godt utdannet etc. uten at det er noe bevis på ærlighet). Men han trur at de muligens har lurt han når han kjøpte sykkelen, at han betalte for 34 hester, men så har de fjernet plomben, nå vet jeg ikke om det er tilfelle, og skal ikke konkludere med det;)
Uansett så trur jeg det koster i underkant av 4000 kr og registrere den som 78 hester. 860ish for søknad til tollvesenet. 2500 hos yamaha for og "bygge den om" og dokumentasjon og 500 for omreg til vegvesenet for nytt vognkort og vise den der.
Selger har gått med på og dekke dette beløpet. Men først etter han har sett det nye vognkortet, altså etter at jeg har lagt ut for alt. Jeg må nesten velge og stole på han da jeg allerede første dagen kjøpte nye dekk til 4500 kroner og liker sykkelen veldig godt.
Er det forresten noen her som vet om det går ann og gjøre om denne motoren til 98 hester(som i s2 versjonen), mens man først er i gang med og betale avgifter.

Hilsen Sebastian

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av kjellv »

Sebidola skrev:Hei.

Fint og se at så mange har synspunkter på dette emnet:)
Jeg har vært hos Yamaha og fått bekreftet at den er på 78 hester. En kompis prøvde den også, og den kommer veldig på 8-9000 omdreininger så han var også sikker på at det var 78 gamp.
Men den skal ha vært nedplombet og så er den fjernet igjen, var gangen på gassrulla som er redusert..
Sykkelen er kjøpt hos Jeco, som nå er konkurs. Selger virker som en veldig ærlig mann(voksen, jobber i bank, godt utdannet etc. uten at det er noe bevis på ærlighet). Men han trur at de muligens har lurt han når han kjøpte sykkelen, at han betalte for 34 hester, men så har de fjernet plomben, nå vet jeg ikke om det er tilfelle, og skal ikke konkludere med det;)
Uansett så trur jeg det koster i underkant av 4000 kr og registrere den som 78 hester. 860ish for søknad til tollvesenet. 2500 hos yamaha for og "bygge den om" og dokumentasjon og 500 for omreg til vegvesenet for nytt vognkort og vise den der.
Selger har gått med på og dekke dette beløpet. Men først etter han har sett det nye vognkortet, altså etter at jeg har lagt ut for alt. Jeg må nesten velge og stole på han da jeg allerede første dagen kjøpte nye dekk til 4500 kroner og liker sykkelen veldig godt.
Er det forresten noen her som vet om det går ann og gjøre om denne motoren til 98 hester(som i s2 versjonen), mens man først er i gang med og betale avgifter.

Hilsen Sebastian
Jeg kikket raskt i delekatalogene, bare for å få bekreftet eller avkreftet en mistanke jeg hadde.
Dette er en modell som ble produsert mellom 2004 og 2009. Motoren er den samme i alle, både 78 og 98 hk.
For å få 98hk må du i hvert fall bytte ECU. Denne koster ca 8.500,- originalt fra Yamaha. Om det er noe mer det vet jeg ikke, men det er i hvert fall forskjellig delenummer på ECU til disse to variantene.

Sebidola
Innlegg: 19
Registrert: 23 aug 2015, 16:22
Motorsykkelen din: Yamaha - fz6-n - 600 - 2007

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Sebidola »

Ok. Da skal jeg nok klare meg med 78 hester i noen år:)

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Reodor Felgen »

Få noen med god kunnskap til å mappe den. Da får du alle hestene og en bedre motorstyring enn den originale.

Svar