Insektsfjerner?!

Forum for fulleffekt tung-MC
Toven

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av Toven »

Prickbort er mer effektiv på asfalt/tjære. Bruker den stort sett på nedre deler av dører osv på bilen om vinteren, og om det er svarte "nupper" i lakken.
Bruker ellers Bilt Hamber Surfex HD. Du kan f.eks kjøpe en 5 liters kanne og ha denne leeenge ettersom surfex burde tynnes ut. Til vanlig vask blander jeg 1:20-30 og funker fett til vanlig veistøv og "vanlig skitt" :P

Kan også blandes 1:5-10 men da er det fare for at det skjolder plastikk ettersom den blir for sterk. Det lærte jeg etter første forsøk... :redface

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av Hansien »

Voks slites uansett bort over tid ved normalt bruk, så det å vegre seg for å bruke avfetning er bare tull. Mild/medium vannbasert avfetning tærer på langt nær så mye på voksen at det ikke er verdt å bruke. Og når utsatte overflate på en mc er så små som de faktisk er vil jeg si at det ikke bør by på noen problemer hverken økonomisk eller tidsmessig for noen å kanskje legge på et lag med voks en ekstra gang i løpet av en sesong.

Faktisk er man nødt til å bruke en mild/medium avfetning i blant for å bli kvitt trafikkfilm og annet smuss slik at man får frem igjen voksens effekt.

Selv bruker jeg intet annet enn høytrykkspyler med varmt vann for å fjerne inntekt. Har jeg ikke tilgang til høytrykk med varmt vann lager jeg en mild blanding med SurfexHD eller avfetning fra 3M og spyler på og lar virke i 5-10 min før jeg spyler av.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

superglenn
Innlegg: 20
Registrert: 15 jul 2010, 23:36
Motorsykkelen din: 08 CBR600RR

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av superglenn »

Sonax Insect Star insektfjerner på clas ohlson gjorde susen! Formoder det er samme sak som biltema selger bare 50,- dyrere hehe.

Uansett takk for mange gode tips her! :)

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av Ashland »

Test ut denne: http://www.torshovbil.no/turtle-wax-glass-clean-aerosol" onclick="window.open(this.href);return false;

Fungerer overaskenes bra :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har aldri noensinne slitt med å få bort innsekter. En klut dynket i vann fjerner innsekter lett, spesielt hvis man legger den våte kluten over innsektene noen minutter først.

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av Newhill »

Kimshans skrev:Bruker denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Va ... 000019052/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fungerer veldig bra til å fjerne insekter, samt er grei til vask av sykkel ellers også. Har ikke merket noe til at dette har fjernet voks heller.

Har forsøkt diverse middel på bilen tidligere. Skumkanon samt diverse avfettinger og prewash middel, men denne fra Biltema slår dette glatt for fjerning av insekter. Så jeg bruker dette på front og speil på bilen også. :prf
Jeg kjøpte denne i går Bilde, og vasket Yamaha’n.
Den fungerte greit syns jeg, men jeg mistenker at jeg ikke lot den virke lenge nok før jeg spylte med høytrykk.
Jeg måtte gå over med svamp nesten over alt og fjerne de siste restene av insekter. Både store og små...

Hvor lenge skal man la sånt virke før man skyller? Jeg er litt redd for å la det virke for lenge, og at det skal gå til angrep på lakk og voks og alt som er fint..
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av kjellv »

Senior anleggsmekaniker hos oss kom hjem med bobilen sin i fjor sommer etter å ha kjørt tur/retur Kjøllefjord.
Bobilen var et skue i seg selv, angrer på at jeg ikke tok bilde av den. Hele fronten var pelskledd! Den var grå-svart og lodden, kun feltene der vindusviskerne arbeider så man glass. Dette hadde han da selvfølgelig kjørt dag og natt med over en to-ukers periode i vekslende værforhold. Minst to ganger var det blitt vått av regn, men ellers var det tørket/fastbrent av sterk sol.
Det ble prøvd høytrykk/steam, avfetting, såpevask med svamp og div. Til sist ble de hvite områder skrubbet med JIF...

Stakkars mann... Men innsekter kan være en utfordring ja, særlig når de har sittet der en tid!

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av detvarvondtdet »

som flere har påpekt. Bløtlegg innsekter(organisk materiale) med feks tørkepapir eller en hånduk. Etter noen minutter går det av seg selv. Ikke kast bort penger på kjemikalier når det ikke er nødvendig :thumleft

Brukeravatar
Sleepy
Innlegg: 103
Registrert: 10 apr 2014, 15:21
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av Sleepy »

Dynk tørkepapir med vann og la det virke 10-15 min, vask skånsomt vekk, supert på vindskjerm da en slipper å gnu og slite skjermen unødvendig :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
1977 Yamaha XS 1100
1983 Suzuki GSX 750
1984 Honda Magna V65
1988 Honda Supermagna V45
1986 Harley Davidson Softail

Men nå...
BMW R1100RT 1997

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av gbruaset »

Newhill skrev:
Kimshans skrev:Bruker denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Va ... 000019052/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fungerer veldig bra til å fjerne insekter, samt er grei til vask av sykkel ellers også. Har ikke merket noe til at dette har fjernet voks heller.

Har forsøkt diverse middel på bilen tidligere. Skumkanon samt diverse avfettinger og prewash middel, men denne fra Biltema slår dette glatt for fjerning av insekter. Så jeg bruker dette på front og speil på bilen også. :prf
Jeg kjøpte denne i går Bilde, og vasket Yamaha’n.
Den fungerte greit syns jeg, men jeg mistenker at jeg ikke lot den virke lenge nok før jeg spylte med høytrykk.
Jeg måtte gå over med svamp nesten over alt og fjerne de siste restene av insekter. Både store og små...

Hvor lenge skal man la sånt virke før man skyller? Jeg er litt redd for å la det virke for lenge, og at det skal gå til angrep på lakk og voks og alt som er fint..
Hei, du. Jeg bruker den samme. Lar den virke i 5 minutter. Spyler over, og går til slutt over med en poleringsklut, eller lignende. Blir stort sett bra da. Men av og til tar jeg på litt plastfornyer, for vaskemidler tærer på i løpet av sesongen.

Brukeravatar
JulianK
Innlegg: 11
Registrert: 13 jul 2015, 20:07
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R
Sted: Sandefjord, Vestfold

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av JulianK »

Vanlig hårshampoo + spylervæske. og insektene går rett av ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av Bjerknez »

Kan ikke helt forstå diskusjonen rundt vidundermiddel angående innsektsfjerning. Våt fille er alt som trengs. Råder også til å fjerne innsektene så fort som mulig og ikke vente i flere dager. Da vil man fort få litt større vansker. :thumleft

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av Voksen »

Vann er jo også sunt har jeg hørt. Har vel få bivirkninger for lakk og voks?

KawaKjetil

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av KawaKjetil »

Noen som har prøvd denne, og har negative erfaringer å dele?
Kan den brukes på kåpeglass etc? Lakk regner jeg med er null problem..
Har litt moskitos som må fjernes etter 9000km ferie :D

Trenger ikke tips om andre produkter da jeg allerede har kjøpt denne flasken :thumleft
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insektsfjerner?!

Legg inn av Bjerknez »

Min mening som hobbydetailer er at det enkle ofte er det beste og mest skånsomme. Bløtlegg området med innsekter med vått papir, klut etc. og la det ligge en stund. Da kan man nærmest spyle det av etterpå.

Jeg har forøvrig også prøvd et produkt som viste seg å være ganske effektiv på innsekter, samtidig som den legger igjen en vag beskyttelse og blank overflate. Test ut Chemical Guys CG Speed Wipe. En god allrounder for lett vask av støvete sykkel. Spray på området eller på en mikrofiber klut og tørk forsiktig av. Snu kluten til en ren side og buff til det blir blankt.

Men i bunn og grunn er en fille dynket i vann mye enklere og helt gratis. Selv om det tar noen minutter ekstra. Mer skånsomt er det også.

Svar