Plugg som ryker til stadighet.
Plugg som ryker til stadighet.
Har en plugg på cylinder nr.3 på en CB1100f 83 mod.
Noen som vet hva dette kommer av?
Noen som vet hva dette kommer av?
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Hva skjer med pluggen ?
Blir den svart, hvit, forsvinner elektrodene, får den "stolpe" eller hva ?
Blir den svart, hvit, forsvinner elektrodene, får den "stolpe" eller hva ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Sjekk denne hurtigdiagnosen, kanskje den kan gi deg en pekepinn på hva som er feil
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Alle pluggene er svart. Den som ryker er lik de andre!
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Får ikke stolpe på den eller noe annen deformering. Har kjørt ca.20 min på den.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Hmm, kan være elektrisk. Mål motstanden (ohm) mellom primærkontaktene og mellom sekunderkontaktene på samme coil.
Primærkontaktene er inngangen til coilene, de små hvor ledningene fra pickup-coils går inn. Sekunderkontaktene måles mellom plugghettene på de som deler samme coil. Dra av hettene fra pluggen og mål.
Jeg aner ikke hva resistansen skal være, men du har vel manual? Uansett skal resistansen være tilnærmet helt lik på begge coilene.
Primærkontaktene er inngangen til coilene, de små hvor ledningene fra pickup-coils går inn. Sekunderkontaktene måles mellom plugghettene på de som deler samme coil. Dra av hettene fra pluggen og mål.
Jeg aner ikke hva resistansen skal være, men du har vel manual? Uansett skal resistansen være tilnærmet helt lik på begge coilene.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Et lite tips:
Bytt om ledningene tiø syl 2 og 3 og se om problemet flytter seg. Da eliminerer eller bekrefter du feil på coil eller pluggledninger.
Forutsetter at pluggledninger er lange nok.
Bytt om ledningene tiø syl 2 og 3 og se om problemet flytter seg. Da eliminerer eller bekrefter du feil på coil eller pluggledninger.
Forutsetter at pluggledninger er lange nok.
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Mål coilene og plugghettene. De er kjent for dårlige coiler og hetter. 5 K ohm i hver hette, 20-30 K ohm fra hette til hette på samme coil (Syl 1-4 og 2-3).
Og IKKE kjøp R-plugg, de dør mye fortere enn de uten R. Bruk NGK eller Denso.
Er vel NGK DR8ES-L originalt, tror du kan prøve D8EA evt D7EA (brenner sot litt bedre).
De tåler ikke å bli kjørt bare på lavt turtall, de trenger minst 7000 rpm hver dag. Kjent for å sote igjen ved puslekjøring.
Husker sjefen fikk inn en CB1100F som gikk dårlig. Eieren var aldri over 4000. Toppen måtte demonteres og renses, fordi den var grodd igjen i eksosportene. Kun gått ca 20.000km.
Tipset til FJZZR er bra.
Og IKKE kjøp R-plugg, de dør mye fortere enn de uten R. Bruk NGK eller Denso.
Er vel NGK DR8ES-L originalt, tror du kan prøve D8EA evt D7EA (brenner sot litt bedre).
De tåler ikke å bli kjørt bare på lavt turtall, de trenger minst 7000 rpm hver dag. Kjent for å sote igjen ved puslekjøring.
Husker sjefen fikk inn en CB1100F som gikk dårlig. Eieren var aldri over 4000. Toppen måtte demonteres og renses, fordi den var grodd igjen i eksosportene. Kun gått ca 20.000km.
Tipset til FJZZR er bra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Har byttet coiler, pluggledninger og hetter, men har nå fått rykking på 2500-3000 omd. Forgasserne har fått nye nåler og pakninger, de er synkronisert og tenningen er justert, men har samme problemet.
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Sven.E.E skrev:Har byttet coiler, pluggledninger og hetter, men har nå fått rykking på 2500-3000 omd. Forgasserne har fått nye nåler og pakninger, de er synkronisert og tenningen er justert, men har samme problemet.
Når justerte du ventilene sist?
Er forgasserne riktig justerte?
Har du originalt eksosanlegg og luftfilter?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Jeg har ikke justert ventilene.
Uorginalt eksosanlegg men originalt luftfilter.
Sykklen har fungert fint med dette siden 90 tallet da Sviger hadde den.
Problemene kom da jeg overtok den
Uorginalt eksosanlegg men originalt luftfilter.
Sykklen har fungert fint med dette siden 90 tallet da Sviger hadde den.
Problemene kom da jeg overtok den
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Går da ut fra st pluggen nå er ok, og at ujevnheten nå er problemet. Eller begge deler?
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Putt STP injection cleaner på tanken. Hvis du har avleiringer i gasserne, kan det faktisk hjelpe.
MEN: før en seriøs forgasserjustering/synkronisering SKAL ventilene sjekkes/justeres.
Forgasserjusteringa/synkroniseringa vil være bortkasta hvis ventilene ikke er innenfor spec.
Toppdekselpakningen må kjøpes original, de uoriginale pleier å lekke.
Også nye deler kan være feilvare, sjekk coiler &pluggledninger som jeg skreiv i ett tidligere innlegg.
MEN: før en seriøs forgasserjustering/synkronisering SKAL ventilene sjekkes/justeres.
Forgasserjusteringa/synkroniseringa vil være bortkasta hvis ventilene ikke er innenfor spec.
Toppdekselpakningen må kjøpes original, de uoriginale pleier å lekke.
Også nye deler kan være feilvare, sjekk coiler &pluggledninger som jeg skreiv i ett tidligere innlegg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Har nå byttet forgasserrekke og sykklen er god som ny. Fant til slutt en liten sprekk i forgassen nr.3, som mest sannsynlig gjorde krøll i vakuumklokken.
Har prøvekjørt i dag og det kjennes bra ut, har noe tenningsfeil av og til når den går på tomgang. Noen som vet om det skal være olje innen for dekslet på venstre side? Er litt usikker siden det også er tenning på den siden.
(Rundt hjulet til starter)
Har prøvekjørt i dag og det kjennes bra ut, har noe tenningsfeil av og til når den går på tomgang. Noen som vet om det skal være olje innen for dekslet på venstre side? Er litt usikker siden det også er tenning på den siden.
(Rundt hjulet til starter)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Plugg som ryker til stadighet.
Ja, det skal være litt olje der.
Generatoren sitter på venstre side, tenninga på høyre
Generatoren sitter på venstre side, tenninga på høyre
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.