Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

tagesk skrev:[img]http://girotoscana.sitoscana.com/upload ... 00x333.jpg[/img]
Hårnål på vei opp til Passo di Gavia, uten autovern!
gorbys skrev:Så da må man bare øve da til man liker det.
Jeg har jo tidligere posisjonert meg i "liker det ikke noe særlig"-leiren.
Men jeg har heldigvis kjørt i så mange hårnåler opp gjennom årene at det er som en 50-sone; man tenker på noe annet mens man venter på at det går over.

Men det er ingen tvil om at å kjøre hårnåler med fullastet sykkel, med Kapteinen bakpå, det har gjort meg til en bedre sjåfør.
Hvor ellers ville jeg trent på å krype i gangfart bratt oppover mens man svinger skarpt OG forsøker å se om det kommer noen i mot?

[TaSK]
Eller hvorfor ikke ta ibruk begge filene, øk oversikten, ta store svinger, øk hastigheten med 7-10 kmt få litt flyt i kjøringen :-k Da blir det faktisk litt gøy å kjøre hårnålene :P :p

Nei, hu mor har ingenting bakpå å gjøre når man kjører slik. Det sparer man til man er alene.
Feriepakning, intet problem :prop:
Sist redigert av ojda den 11 aug 2015, 10:11, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

En fartsøkning på 7-10 km/år er vel knapt merkbart?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av tagesk »

ojda skrev: Eller hvorfor ikke ta ibruk begge filene, øk oversikten, ta store svinger, øk hastigheten med 7-10 kmå få litt flyt i kjøringen :-k Da blir det faktisk litt gøy å kjøre hårnålene :P :p
He, he, he - skulle tro du ikke har forsøkt å kjøre hårnåler; Et typisk sofa-sjåførforslag :-)

Når jeg skal forklare til folk som ikke har forsøkt det selv, så viser jeg til bildet fra Gavia (se over).
Bildet er tatt rett før en hårnålsving, og som man ser så går de to innkjøringene til svingen parallelt.
Eller med andre ord: Motgående trafikk kommer ikke i mot, den kjører ved siden av deg, men ti meter over deg.
Derfor ser du dem ikke før du er i svingen.
Vid sving.......

Men takk for forslaget :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

jhn skrev:En fartsøkning på 7-10 km/år er vel knapt merkbart?
Liten tasteleif, med bytte av bokstaver fra hver sin side av tastaturet :[-X

Nå må du slutte å tulle, dette er viktig (For noen av oss) =;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

Sorry :sorry skal slutte med en gang ... jeg glemte at du er en tvers i gjennom gravalvorlig fyr.

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Sted: Svelvik

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av perhjalmar »

Kom hjem fra Italia med tursykkelen min (06 mod. ZZR1400). Fin sykkel til slik tur, men oppover østsiden av Stelvio med kone og oppakning, hadde jeg gjerne byttet til alenekjøring med KTM690, som sto hjemme. Har også RR og noen gamle sykler, men til sportslig langtur er ZZR,en perfekt for meg. Skal skryte litt av Klev Tuning i Holmestrand, ZZR gikk fra 83 til 111nm. ved 3500 omd. Ble et helt annet bånndrag. Var på Isle of Man og Scotland med en gammel Honda i fjor, må si at slakkere svinger som man ser inn/utgang er mere moro.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

tagesk skrev:
ojda skrev: Eller hvorfor ikke ta ibruk begge filene, øk oversikten, ta store svinger, øk hastigheten med 7-10 kmå få litt flyt i kjøringen :-k Da blir det faktisk litt gøy å kjøre hårnålene :P :p
He, he, he - skulle tro du ikke har forsøkt å kjøre hårnåler; Et typisk sofa-sjåførforslag :-)

Når jeg skal forklare til folk som ikke har forsøkt det selv, så viser jeg til bildet fra Gavia (se over).
Bildet er tatt rett før en hårnålsving, og som man ser så går de to innkjøringene til svingen parallelt.
Eller med andre ord: Motgående trafikk kommer ikke i mot, den kjører ved siden av deg, men ti meter over deg.
Derfor ser du dem ikke før du er i svingen.
Vid sving.......

Men takk for forslaget :-)

[TaSK]
Derte er jo så nære pisspreik som det går an å komme.
Å det fra en som jeg vet har kjørt mere av disse veiene en de fleste.
Selvfølgelig øker man oversikten ved å bruke venstre side av veien
i inngangen til høyesvinge og viseversa.Man har da også større mulighet til å korrigere
i svingen da man tidligere blir klar over eventuellt motgående.

Dette må selvfølgelig tilpasses den oversikten man til enhvertid har!

For all del, det er ikke farlig å snike seg i gangfart på innersiden av høyresvingene.
Bare langt mindre morro ;-)

Snur man veien rundt, å kjører nedover, blir det bare enda mere gøy :prop:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Newhill »

Er det på tide at noen leser signaturen min, her snart? :-k

Forøvrig syns jeg hårnåler er utfordrende. Ting som er utfordrende er spennende.
Selv foretrekker jeg å holde meg til den fila jeg ligger i. Jeg hverken kutter svingene, eller tar større plass. Dette for at det skal bli ørlittegranne vanskeligere, men da tror jeg også at læringskurven blir bittelitt brattere.
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av AJ »

Egentlig en forferdelig uting det der med å legge seg over i venstre (motgående) når en skal svinge til høyre.
Opplever det til stadighet i en jernebaneundergang fra tettstedet Lunner, her jeg bor.
De som kommer fra Lunnersiden har en riktignok slak høyresving der innløpet til undergangen er. Fra andre siden er naturlig nok en tilsvarende venstresving som gjør at de aller fleste holder godt til høyre før de kjører inn i undergangen.
Også skjer dette så og si uten unntak med de som legger seg over i venstre på andre og tror de har god oversikt. Men så og si alle blir svært overrasket over at det kommer noen i mot. Og mange bråbremser og fomler bilen i revers etter hvert og rygger tilbake på riktig plass, på høyre side, der de hører hjemme. Også når de skal kjøre inn i undergangen.

Samme kan fort skje i en hårnålsving. Det ønsker i hvertfall ikke jeg å bidra til. Derfor roer jeg ned i hårnålene og holder min side av veien – godt til høyre i høyresving og godt til venstre i venstresving.
Men der jeg har god oversikt og ser at det er klar bane kan jeg gjerne utvide svingen over i motgående. Men som hoveregel holder jeg altså min side av veien i hårnålene.

Samme gjør jeg i undergangen på Lunner. Lav fart og godt til høyre fra Lunnersiden. Har møtt folk som kommer i god driv fra andre siden, men har alltid hatt bremseberedskap nok til å stoppe straks man møter slike "fartsfantomer".

Og for å illustrere det jeg har brukt en del ord på å beskrive, laget jeg denne enkle skissen...:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av KTM950SMR »

Huff... Å nærmest oppfordre til å pushe seg på veien høres for meg helt banalt ut. Anbefaler de som ønsker å pushe grenser å oppsøke baner. Nok av mc dødsfall/skader ute på veiene...
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Tobben84 »

KTM950SMR skrev:Huff... Å nærmest oppfordre til å pushe seg på veien høres for meg helt banalt ut. Anbefaler de som ønsker å pushe grenser å oppsøke baner. Nok av mc dødsfall/skader ute på veiene...
100% enig, og svarte det samme tidligere i tråden.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

Her snakker jeg ikke om å pushe grenser, men å skaffe seg oversikt
for å få bedre flyt i kjøringen i veldig krappe svinger uten veikryss :thumleft
Desuten snakker vi om kjøring i 15-30 kmt i fjelloverganger uten kryssende trafikk.
Ikke 180 på landeveien eller 70-80
igjennom boligområder m lekende barn
noe som forøvrig virker som er langt mer akseptert blant den store skare :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ATWindsor »

Newhill skrev:Er det på tide at noen leser signaturen min, her snart? :-k

Forøvrig syns jeg hårnåler er utfordrende. Ting som er utfordrende er spennende.
Selv foretrekker jeg å holde meg til den fila jeg ligger i. Jeg hverken kutter svingene, eller tar større plass. Dette for at det skal bli ørlittegranne vanskeligere, men da tror jeg også at læringskurven blir bittelitt brattere.
Jeg ser ikke helt motsetningen mellom en engasjert diskusjon og vennskap.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ATWindsor »

KTM950SMR skrev:Huff... Å nærmest oppfordre til å pushe seg på veien høres for meg helt banalt ut. Anbefaler de som ønsker å pushe grenser å oppsøke baner. Nok av mc dødsfall/skader ute på veiene...
Hvilken bane? Alle folk har vel pushet seg litt på veien? Hadde du ingen forbedring den første måneden med lappen? Er ikke det fordi man pusher seg litt, blir litt og litt bedre? Alt med måte selvfølgelig, men å få sikkerhet i kjøringa er sjelden noe man har mulighet til å gjøre kun på bane.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av kjellv »

I hårnålsvingene er det stor forskjell på høyre- og venstresving. Begge har sine utfordringer.
Kjøring oppover har en del utfordringer som kjøring nedover ikke har. Spesielt at det ofte er svært vanskelig å se hva som kommer i mot, på vei inn i svingen ovenfra.
I venstresving tar du yttersving uansett, og har god oversikt. Men også her må man sørge for tidlig kunnskap om hva som er på vei inn i svingen ovenfra. Er det en turistbuss (som f.eks Trollstigen er full av) vil denne trenge HELE svingen, og blokkere alt. Denne ligger da allerede i ditt kjørefelt for å posisjonere seg foran svingen. Den kommer gjennom svingen med støtfangeren bare noen cm fra autovern/stabbesteiner, og bakhjulet helt i innersving. Du må enten vente på den godt før svingen, eller passere den på v. side etter svingen. Plasserer du deg feil her, må du bare flytte deg med MC, her er alle trafikkregler opphevet og fornuften/kreativiteten må ta over.
I h. sving er du nesten nødt til å legge deg litt til venstre foran svingen. Svingen er nesten for skarp til å klare den, i hvert fall med en R med begrenset styreutslag. Dessuten vil denne manøveren gjøre at du får den nødvendige oversikten over hva som er på vei inn i svingen ovenfra. Jeg mener Ojda har rett her, dette blir den riktige måten å gjøre det på. I h. sving har du mulighet til å passere en evt. turistbuss på riktig side dersom den har posisjonert seg foran svingen og den stopper for å vente på deg.
Trafikkregler må bare settes tilside i slike situasjoner. De er ikke tilpasset slike veier uansett, og vil kun være retningsgivende. Svært ofte er de ikke mulige å følge.
Men nedover er som flere sier en drøm i forhold til oppover. Du har mye bedre oversikt over møtende trafikk, og kan holde mye bedre flyt.

Svar