https://www.youtube.com/watch?v=8VWEwEveGTQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Gjentar mitt tidligere svar:
Kompresjonen starter ikke før alle ventiler (evnt. eksosporter) er steng.
Det er ikke nødvendigvis ved N.D..
Derfor blir formelen V1+V2 / V2.
Når det gjelder problemer med etanol i bensinen så har jeg personlig ingen konkrete eksempler å vise til, men har gjort meg noen refleksjoner om temaet.
Når mange seriøse aktører (etter min oppfatning), fra mange land, peker på mulige problemer linket til innblanding av etanol i bensinen så er det helt klart noe i det.
Hvor mange typer bensindrevne kjøretøy er bygget de siste 100 årene?
Hvor mange kombinasjoner av materialer som er i kontakt med bensinen( gummier, pakninger, etc.) er benyttet?
Dersom etanolen er tilført bensinen i de senere årene så er det vel ganske forståelig at forskjellige typer av reaksjoner kan oppstå.
Kjemi er et svært sammensatt tema. Jeg er absolutt ingen kjemiker, men gammel nok til å forstå at jeg ikke forstår noe som helst.
Dere som sier at min gamle ditt eller datt startet på første forsøk med bensin fra 19xx må huske på at den aktuelle bensinen kanskje var av "ekte" sort uten tilsatt etanol. En gasstett bensintank / forgasser vil også hjelpe på.
Lord og noen av dere andre: hvor mange bensindrevne kjøretøy har dere hatt siden etanolen ble påtvunget bensinen?
Hvor stort erfaringsgrunnlag har dere for å mene at etanolen ikke gjør noen ugang?
Kanskje etanolen gir et snikende problem som man ikke merker før etter en stund?
Personlig så liker jeg tekniske tråder som denne, å spesielt erfaringer som dere der ute har å dele med oss andre.
Men prøv å ikke presenter egne erfaringer som fasitsvar på store temaer som etanolproblematikken tilsynelatende er.