Mc relaterte lifehacks!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Mc relaterte lifehacks!

Legg inn av Lasse Liten »

Etter å ha hatt tohjuling i noen år nå kom jeg til å tenke på at det etterhvert samles opp noen erfaringer og triks i ludo. Noen virker, andre virker ikke. Har forsøkt å søke etter en samletråd for slike tidsbesparende "hacks" som gjør livet enklere og mer tilfredsstillende når man sitter på kne foran sykkelen på tunet.
Pr. dd har jeg en sykkel med gud forby, chromdeler... Pent er det, men for et slit å holde... -helt til jeg nå oppdaget dette trikset:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=JkHyARsjNEg[/video]
Det fungerer som bare fy, eneste modifikasjonen jeg har gjort av oppskriften er at jeg vasker godt etterpå og går over med en lett chrome-polish for at resultatet skal holde lengre.

Jeg vet at det sitter mange tips til både stell og universalt vedlikehold i denne gjengen her på mcsiden, kjør triks i ludo!

Moderatorer må gjerne korrigere plassering/emne om denne tråden skulle være en dobbelbooking.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Mc relaterte lifehacks!

Legg inn av LordShaft »

Dette er faen meg det beste trikset jeg har sett på lang tid. Takk takk... nå blir jeg å imponere gutta på jobb hehe

Note4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mc relaterte lifehacks!

Legg inn av simpson »

Funker akkurat like bra med vann siden det er aluminiumen og ikke Cola som er hemmligheten. :thumleft

Toven

Re: Mc relaterte lifehacks!

Legg inn av Toven »

Men så har man jo Autosol også :P :p

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Mc relaterte lifehacks!

Legg inn av LordShaft »

simpson skrev:Funker akkurat like bra med vann siden det er aluminiumen og ikke Cola som er hemmligheten. :thumleft
Du mener at cola ikke har en hjelpende hånd med i prosessen? Har du noen gang lagt en skitten slitt mynt i et glass med cola? :-k det gir ikke samme effekten å legge det i et glass med vann :thumleft

Note4

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Mc relaterte lifehacks!

Legg inn av Ashland »

Rust på chrom deler kommer av att selve chrom´en er dårlig og har porer eller sprekt og vann kommer ned til jernet under. Kunsten er å polere chrom detaljer jevnlig for å holde rusten borte...
Ellers er Luster Pad også å annbefale :thumleft

Men, det mest skremmende er att folk faktisk drikker Cola :scratch

Toven

Re: Mc relaterte lifehacks!

Legg inn av Toven »

Ashland skrev:Men, det mest skremmende er att folk faktisk drikker Cola :scratch
Derfor jeg drikker Pepsi ;-) :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mc relaterte lifehacks!

Legg inn av simpson »

LordShaft skrev:
simpson skrev:Funker akkurat like bra med vann siden det er aluminiumen og ikke Cola som er hemmligheten. :thumleft
Du mener at cola ikke har en hjelpende hånd med i prosessen? Har du noen gang lagt en skitten slitt mynt i et glass med cola? :-k det gir ikke samme effekten å legge det i et glass med vann :thumleft

Note4
Ja det er fakta.
Spiller ingen rolle hvordan væske du bruker.
Så senest i dag på "restaureren fra Las Vegas" på History channel, og akkurat dette ble faktisk tatt opp der, og han anbefaler rent vann.
Men det funker også med Cola, men altså helt unødvendig.
Har vel vært prøvd mange ganger på Myth Busters også, med samme påstand.
Mener å huske at de en gang også testet Cola sin evne til å løsne rusta muttere og særdeles dårlig resultat.
Er vel myter som henger igjen fra den tiden da de hadde Coca blader i Cola og at den skulle hjelpe mot absolutt alt.
Rusen gjorde vel at folk synes det faktisk hjalp.

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Mc relaterte lifehacks!

Legg inn av Lasse Liten »

På youtube ligger det mange brukbare instruksjonsvideoer for hobbymekanikere. Har funnet en fyr som lager videoer, han jobber gamleskolen og tar seg tid til å vise hjemmelaget verktøy osv. Veldig gode videoer, her ligger lenke som er søkebegrenset til how-to videoene.
https://www.youtube.com/user/Moonfleet4 ... ery=how-to
Får du sansen for denne kanalen ligger det masse andre prosjektvideoer osv. der , bare å bla.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Svar