Noen å øvelseskjøre med i Stavanger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
sarahlouisa
Innlegg: 3
Registrert: 21 jul 2015, 22:55
Motorsykkelen din: Honda CBR 125r 2013
Sted: Stavanger, Rogaland

Noen å øvelseskjøre med i Stavanger?

Legg inn av sarahlouisa »

Hei, jeg er en 16 år gammel jente som er midt i lett mc opplæring. Lurer på om det er noen her i nærheten av Stavanger som kunne tenke seg å øvelseskjøre med meg? Da på egen sykkel bak meg, evt på mitt passasjersete. Er usikker på hvordan reglene der er, får vel lese litt på det :-)

Er ferdig med 3/4 av teoriopplæringen, tatt et par kjøretimer og øvelseskjørt litt med min onkel på sørlandet. Teoriprøven skal tas i løpet av uken :thumleft

Hvis det er interessant så har jeg en Honda CBR 125r 2013 modell som jeg nylig kjøpte - kanon sykkel, spør du meg! :yeyeye Legger til bilde av den :D
-Har såklart øvelseskjøringsbevis, skal også skaffe refleksvest med L og muligens intercom hvis det er nødvendig. (noe annet som er påbudt?)

MVH. Sarah :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen å øvelseskjøre med i Stavanger?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan legge til at man ikke trenger å kjøpe svindyr intercom hvis man ikke har. Telefonen kan fint brukes med handsfree. Dere bare ringer hverandre opp og holder samtalen åpen hele veien. Koster vel ikke all verden i dag hvor de fleste av oss har x antall minutter å ringe for i måneden. Uansett billigere enn å kjøpe intercom :thumleft

Gul vest med rød "L" er nevnt og ledsager må som nevnt ha hatt lappen sammenhengende i fem år samt være fyllt 25 år.

sarahlouisa
Innlegg: 3
Registrert: 21 jul 2015, 22:55
Motorsykkelen din: Honda CBR 125r 2013
Sted: Stavanger, Rogaland

Re: Noen å øvelseskjøre med i Stavanger?

Legg inn av sarahlouisa »

Takk for det, Elolz :D Veldig fornøyd med sykkelen ja!
God idè, Bjerknez! Har tenkt på det, men var usikker på om det ville fungere. Må prøves! :D

Er det noen her fra Stavanger som er 25+ og har hatt mc lappen sammenhengende de siste 5 årene som kunne tenke seg å øvelseskjøre med meg? Gi lyd isåfall :)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Noen å øvelseskjøre med i Stavanger?

Legg inn av Elruts84 »

Gratulerer med flott sykkel og kjekt å få flere på veien.

Selv om jeg er 25 pluss og bor i området, har jeg dessverre ikke hatt lappen sammenhengende i 5 år enda. Men skulle gjerne ha hjulpet.

Send en PM til Norse900 her på forumet. Han øvelseskjører litt med guttungen sin vet jeg. Evt så vet han kanskje om noen som kan hjelpe. Han kjenner mange. :thumleft

Hvis du lurer på noe så skrik ut.

Lykke til :prop:

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

sarahlouisa
Innlegg: 3
Registrert: 21 jul 2015, 22:55
Motorsykkelen din: Honda CBR 125r 2013
Sted: Stavanger, Rogaland

Re: Noen å øvelseskjøre med i Stavanger?

Legg inn av sarahlouisa »

Tusen takk for hyggelig melding Elruts :-)
Kan vel egentlig bare spørre om noe jeg lurer på da, i og med at du bor i nærheten.
MC samfunnet i Stavanger/Sandnes... er det "akseptert" av alle å være i alle slags aldre? Er det OK å være 16 med lett mc og alikevell være med i "gjengen"? Kjenner ikke mange som driver med det samme, men vil gjerne bli kjent med folk :thumleft

Sarah

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen å øvelseskjøre med i Stavanger?

Legg inn av Bjerknez »

sarahlouisa skrev:Tusen takk for hyggelig melding Elruts :-)
Kan vel egentlig bare spørre om noe jeg lurer på da, i og med at du bor i nærheten.
MC samfunnet i Stavanger/Sandnes... er det "akseptert" av alle å være i alle slags aldre? Er det OK å være 16 med lett mc og alikevell være med i "gjengen"? Kjenner ikke mange som driver med det samme, men vil gjerne bli kjent med folk :thumleft

Sarah
Tja, jeg mener du blir akseptert i miljøet som 16-åring med lett mc. Du har gjenomgått mer eller mindre de samme prøvelsene for å få lappen som andre og det eneste som hindrer deg i kjøre noe som er mer heftig er alderen. Jeg kan love deg at å sette seg på en tung motorsykkel som en random 16-åring er direkte farlig. Alle 16-åringer er ikke like så klart, men det er såpass med krefter i tunge motorsykler at det krever stålkontroll for å ikke la seg friste til å teste den ut. Ikke at vi eldre er noe spesielt flinkere til å holde oss på matta, men vi har tross alt litt mer trafikal erfaring på baken samt kanskje vert borti noen ulykker som viser oss at man ikke er udødelige etc.

Jeg kjører selv en BMW S1000R i en alder av snart 40 år og skulle jeg kjørt en slik sykkel som 16-åring så hadde jeg ikke levd lenge, og det er ingen overdrivelse en gang. Det krever rett og slett masse erfaring og disiplin for å kjøre en slik motorsterk sykkel og selv jeg klarer ikke alltid og holde meg på matta. Jeg må hele tiden tvinge meg selv til å tenke fornuft, noe som ikke alltid er like lett.

Men skal jeg snakke for meg selv, så mener jeg du som 16-åring med lett mc er "akseptert". Den eneste hindringen er jo at du evt. "kun" er 16 år. Når jeg er på fest og tar meg noen pils etc. så setter jeg meg ikke akkurat først ned ved et bord med 16-åringer. Ikke noe galt med det i utgangspunktet, men man har liksom litt mer til felles med folk som er mer gjevnaldrede.

Men ser du meg langs veien så stopp for guds skyld å slå av en prat. Det er bare hyggelig og ja, du er aksptert som motorsyklist i mine øyne :thumleft

På turer og treff her inne så vil du nok muligens tjene mest på og alliere deg med andre lett mc førere, da de aller fleste her inne nok ønsker å kjøre litt mer aktivt og da vil du som lett mc fører ha problemer med å henge på. Dette vil skape litt frustrasjon for deg, samt frustrasjon fra oss andre da vi må slå av på tempoet for å holde flokken samlet. Jeg snakker her ut fra egne meninger, selv om det høres ut som om jeg snakker for alle andre, men det er slik jeg annser det.

Jeg ville nok ikke dratt på en aktiv kjøretur sammens med en lett mc fører, men hvis planen bare er å dra ett sted eller evt. bare ta en kosetur så ser jeg ingen problem med å kjøre sammens med deg :thumleft

Det sies at i de rette svingene med en god lett mc fører så vil selv vi på tunge motorsykler slite med å holde følge og det tror jeg er en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører fra A til B på norske veier så er det ikke bare flotte svinger uten trafikk etc. men det krever også hyppige forbikjøringer etc. samt at en tung mc lett kommer seg opp i 100km/t i 80-sonen og kan ligge der helt uanstrengt og attpåtill foreta forbikjøringer på sekundet. Det er nettopp i slike situasjoner du som lett mc fører ikke har mulighet til å henge på.

Men skulle jeg bestemme meg for å bli med en lett mc fører på tur så skal du ikke tenke på dette. Da vil jeg omstille meg og kjøre på en slik måte at vi holdes samlet, så det er intet problem :thumleft

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Noen å øvelseskjøre med i Stavanger?

Legg inn av Elruts84 »

sarahlouisa skrev:Tusen takk for hyggelig melding Elruts :-)
Kan vel egentlig bare spørre om noe jeg lurer på da, i og med at du bor i nærheten.
MC samfunnet i Stavanger/Sandnes... er det "akseptert" av alle å være i alle slags aldre? Er det OK å være 16 med lett mc og alikevell være med i "gjengen"? Kjenner ikke mange som driver med det samme, men vil gjerne bli kjent med folk :thumleft

Sarah
Det er en god egenskap å ville bli kjent med flere.

At du er 16 år har egentlig liten betydning for at du skal bli akseptert. Så det ville jeg aldri tenkt på.
Er selv ikke veldig aktiv i MC miljøet lokalt, men treffer folk hele tiden på lokale småturer jeg er på hele tiden. Alle snakker med alle.
Det er det som er så kjekt med MC miljøet.

Det er jo et treff i Oltedal, bl.a hver onsdag i 18.00 tiden nå på sommerstid. Det er jo en 40 min kjøring ca. Er av og til ute der selv og ser litt, men ender ofte med at jeg kjører litt rundt på de flotte veiene der inne. Der står folk i alle aldre og prater. Litt lettere hvis en avtaler å møtes der om man ønsker å komme i snakk med folk (Dersom man ikke kjenner noen fra før). Men det er litt spesielt, for du glir inn blant alle uansett.

Om du kjører lett sykkel eller ikke så betyr det lite, vertfall for de aller fleste sin del. Vil du henge deg med på en tur av og til så er du selvfølgelig velkommen. Jeg kan kjøre aktivt jeg, men har ingen must for å gjøre det. Selv liker jeg og få med meg noe på turen også. Noe som er fantastisk hvis det er fint vær.
Og flere jeg vet om her fra Stavanger kjører relativt behagelig. Du treffer på alle. Alt fra folk som liker fart og spenning til folk som liker rolige turer.

Det er jo veldig bra at du har startet så tidlig på MC livet. Da bygger du deg gradvis opp en erfaring som du vil få igjen for senere.

Så du har mye og se frem til. Stavanger/Rogaland/Ryfylke/Jæren regionen har mye flotte veier å kjøre på. Så du kan lett utvide gradvis.

Selv var jeg nylig på en langtur. Helt alene. Lindesnes - Nordkapp. Jeg kom i snakk med så mye folk spesielt MCister, at jeg følte meg aldri alene.(Fantastisk miljø)

Så må du bare bruke forumet her for alt det er verdt. Det har jeg gjort, og folk her har hjulpet veldig mye.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Noen å øvelseskjøre med i Stavanger?

Legg inn av Svolp »

Hei Sarah og velkommen. :vs
Jeg er bosatt i Stavanger og kjøre en del men pga det dårlige været vi har hatt blir det ikke like mye nå om dagen. Skal snart på ferie og er tilbake i sept og da har jeg tid :thumleft

Gjerne lenge og vente så se om du får deg en annen kjørekompis først :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar