KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Hei Lordshaft,
nå må du hjelp meg, og komme med noen gode råd! Står i ferd med å kjøpe NY mc i adventure klassen.
Har hatt akkurat samme runden som deg, og havnet også opp med de samme syklene på ønskelisten(KTM, BMW 1200 GSA, DUCATI Multistrada). Kjenner meg godt igjen i beskrivelsene dine, og kjent på fordeler ulemper med disse.
Har faktisk mange fellestrekk med deg, da jeg også er brannmann, og nesten to meter(195 cm), bortsett fra at jeg kunne vært faren din da :D
Begynte å kjøre sykkel for to år siden, da 50 års krisa var et faktum, tok lappen og kjøpte meg en diger Harley.
Et dårlig valg for en nybegynner på storsykkel, men uansett, sykkelen var råkul, og virkelig et vidunder for øyne og ører, og hadde dessuten vært ønskedrømmen min.
For å være ærlig, jeg taklet denne sykkelen dårlig, og etter to nesten uhell, så jeg meg nødt til å bytte den ut. Den var stor, og meget tungkjørt, og krever nok en litt mer erfaren fører bak styret. Solgte Harley,n og kjøpte meg en BMW C 650 GT hybrid, som pendle sykkel.
Nå ønsker jeg meg en sykkel i Adventure segmentet, og har som deg foreløpig landet på KTM 1290 SA.

BMW R 1200 GSA sto høyest i kurs i begynnelsen, men etter å ha prøvd KTM 1190(lillebror) og Ducati 1200 MS, så falt den tvert ut! En nydelig sykkel på nesten alle områder, men den blir som et gammelt diesel-lokomotiv fra 60 tallet å regne, om man skal sammenligne spensten og brutaliteten til de to andre.
Ducati,n ble for trang i bena/føttene, og sittestillingen ble noe "snau".
KTM,n derimot var både stor nok, og ikke minst sprek! Og skal man først bruke 240.000+ på en sykkel, så vil man jo gjerne ha noe litt "spenstig", samt en fornøyelse å sitte på. 1190 var super å kjøre, og jeg ville vel tro at 1290 er enda et steg lengre "opp", da kanskje spesielt med langtur egenskapene...
Alle tre syklene er usedvanlig lettkjørte, men hva med kvaliteten? Her vet jeg BMW virkelig har godt ry på seg, men vet lite om KTM 1290 SA.
Men dette er vel også en sykkel eventyrere kjører jorda rundt med? Har fått med meg at 1190,n hadde litt problemer i startgropa med luftfilteret, men det er ting som er modifisert i ettertid.
Hva er din erfaring i forhold til service og kundebehandling? Kjøpte du sykkelen i Bergen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om Plastraketter!

Legg inn av AJ »

BAJAZZ skrev: [snip]Alle tre syklene er usedvanlig lettkjørte, men hva med kvaliteten? Her vet jeg BMW virkelig har godt ry på seg, men vet lite om KTM 1290 SA. [snip]
Tar sjansen på å svare jeg også, selv om du har adressert posten til Lordshaft ;-) .
Men vil jeg ønske deg velkommen hit til MCsiden.no :thumleft. Setter pris på at du fant oss og valgte å registrere deg som medlem her.

Så til 1290'en.
Jeg kjøpte en av de første som kom hit til landet og har så langt kjørt over 11000 km med denne.
Ingen problemer så langt annet enn et blinklys foran som har sluppet inn litt fuktighet.
Så jeg tør påstå at kvaliteten er god.
Sykkelen har serviceintervaller på 15000, men jeg bytter olje mellom intervallene på mine sykler. Også denne. Intet oljeforbruk så langt.

Fikk etter hvert mistanke om at verkstedet hadde justert kjedet litt for stramt etter førstegangsservice. Har nå justert slakken ned til det bedre.
Tror jeg dermed kan slå fast at kjedet på sykkelen er solide saker med stor slitestyrke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Service intervallene er som AJ også skrev, veldig behagelig. Skifte av olje, er litt annerledes på KTM en jeg er vant til (leste meg opp på instruksjonsboka)

Kjekt å høre fra andre "store" brannmenn.... Hvor holder du til i landet?
Siden du er såpass fersk mc kjører, føler jeg at en må nesten prøve å feile litt. Utifra hva du skriver og med tanke på samme sizen som jeg er, så er KTM det beste valget for deg.
Selv har jeg ikke kjørt i ADV klassen før. Så det blir veldig prøv og feil for meg også. Jeg kommer fra Fullblods R... Så komfort og oppreist sittestilling er strengt talt ikke noe jeg er vant med i det hele tatt :-)å

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Takk for hyggelig, og ikke minst rask tilbakemelding :-)

Jeg jobber og bor i Drammen, og har straks 30 års fartstid som brannmann her. Før dette hadde jeg faktisk en periode i Bergen(DFS, Haakonsvern, marinedykker), men det var jo like vått oppe på land, som nede under vannet, så det var jo bare rømme over fjellet igjen så fort som mulig etter endt tjenestetid :P :p

Og helt riktig, -både sittestilling, benplassering og kjøreposisjon føltes helt optimalt. Respons fra diverse artikler på internet bekrefter nettopp dette med utfordringene for de over "6 fot". Her har mange havnet på KTM adventure utgavene.

Drømmen nå er å få realisert en tur ned til Alpene, nærmere bestemt Stelvio passet, med områdene rundt. DVs nord Italia, Østerrike, Sveits....

1290,n skal visst være en sykkel man kan tilbringe mange timer om dagen oppå uten å skjære grimaser, så det er vel bare å løpe og kjøpe :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Skulle bare mangle :thumleft

Drammen, er dessverre litt langt unna, hvis ikke skulle du gladlig fått prøve min. 30 års fartstid står det respekt av. Du nærmer deg vel dagen du kan velge å gå da? ;-) Vi har flere fra haakonsvern, eller som har hatt tjenesten sin innen dykking. De fleste er i sandviken. Ikke umulig du kjenner noen av de :thumleft

Ja interessen for denne sykkelen gjenspeiler seg både i omtaler og salgstall i hele europa. Det er liten tvil om at denne sykkelen kommer til å slå røtter i ADV verden.

Hadde meg selv 3 uker i alpene nå i sommer. Ikke mange ukene siden faktisk.
Holder enda på å skrive turrapport og lage til med bilder. Stelvio passet er som en del andre, noe som MÅ oppleves. Grosglockner er også et pass jeg vil anbefale. Det er veldig kommersielt. men det bare må oppleves. Det samme kan vel sies om St.Bernhard passet :[-o<

Jeg skal ta 1290'en min på europatur igjen neste år. Har fri hele mai, så da blir det bare å pakke sykkelen å se hvor langt en kommer. Som du ser, så har AJ veldig gode tilbakemeldinger på denne sykkelen. Snikkeren sin blogg, kan du lese om hvordan denne sykkelen er å ta på bane (ACR) Så jeg ser faktisk ingen grunn til å utsette handelen. Spørmsålet er bare om du får tak i en slik sykkel i år :-k

Brukeravatar
lr-80
Innlegg: 24
Registrert: 14 feb 2015, 19:58
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R 2015
Sted: Oslo - Grefsen

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av lr-80 »

Knappene på BMWene til Touratech Offroad School var kranglete etter å ha kjørt i mye støv. Vet også at flere har blitt byttet. De ser litt kjipere ut på KTM, men tror funksjonen er bedre.
Skulle gjerne testet en med 1290 skjerm - det mangler litt på langturkomforten på min 1190 R sammenliknet med GSA LC. For øvrig er ergonomien super, kjørte 60 mil i går med kun en bensinstopp, og når jeg kjenner etter er det bare et sted det var sårt - øreproppene. Dette med standard sete, og styreforhøyer. En del mer vibrasjoner på V-Twin, men det kaller jeg karakter :)
KTM 1190 Adventure R 2015
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Ja knappene til bmw er ikke noe å skryte av. Det kan alt for mange dessverre bekrefte.
1290 påstår at de kan få 50 mil utav en fylling. 30 liter. Tar det med en klype salt. Men er uansett langt bedre rekkevidde enn på s1000rr med 17 liters tank :lol den klarte 24 mil på det jevne.

Det med vindskjerm blir også helt nytt for meg. Blir spennende å kjenne hvordan dette oppleves for meg som er så høy.


Note4

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har prøvd begge, og kan bekrefte at det er himmelvid forskjell på vindbeskyttelsen på 1290'en i forhold til 1190R.

Jeg mener det er en på Adv rider forumet som har montert skjermen fra 1290'en på 1190'en. Har ikke lest hele tråden, så vet ikke hvordan det ble.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Hurra, her blir det hele tiden mer kjøtt på beinet :-)
Skal en tur til oslo i morgen, og titte litt nærmere.... forhåpentligvis en prøvetur også, om 1290 adv modellen står inne.

Det spørs, for samtlige butikker har meldt om leveringsbegrensninger, pga utsolgt fra fabrikk. Nå prioriteres 690 duke versjonene visstnok frem til nyttår.
Men hva er bedre med en rykende varm fersk 1290 adventure til påsken :D :D
Takk til aj og lordshaft med gode tilbakmeldinger. Kanskje en innkjøringstur til bergen til våren for å hilse på?

Ble 28 mil med BMW,n gjennom indre Telemark i dag, i strålende solskinn :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Ja her er du hjertelig velkommen. Håper virkelig de har demo sykkel til deg. Selv om ryktene sier at det er tomt for de i hele landet :redface
Ingen ting er feil med en rykende fersk 1290 å starte sesongen på. Var det jeg regnet med jeg også, men det berømte gullhåret ville det annerledes.

Kommer jeg over fjellet i løpet av august/september skal jeg gi en lyd :thumleft

Note4

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Gjør det. Og trenger du overnatting, så sier du fra. Vi har noen "ledige" rom på brannstasjonen til disposisjon. Der er det vaskehall også, om sykkelen skulle bli "rufsete" på turen over fjellet :P :p

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Bjerknez »

Det ENESTE jeg ikke liker når det kommer til KTM 1290 Super Adventure er vindskjermen. Jeg har riktignok ikke kjørt den men har prøvesittet den på messa samt kikket litt på AJ sin i går. Jeg synes rett og slett det blir for mye forstyrrende detaljer i vindskjermen som "sperrer" eller distraherer sikten fremover. AJ mente også dette var et lite problem hvis jeg forsto han rett?

En annen ting jeg lurer på gjelder mer generelt for slike typer sykler muligens, men har for meg at de fleste syklene i denne klassen har smalere bakdekk/fremdekk samt er høyere etc. Vil ikke dette kreve ganske ekstreme nedleggsvinkler for å opprettholde samme hastighet som en annen type sykkel? Eller tenker jeg litt feil nå?

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Busa Trond »

Når jeg ser på SA så tror jeg ikke den hadde blitt noe kjønere med sort framskjerm slik som 1190 :-k
Noen som kan manipulere frem et bilde av den slik!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

BAJAZZ skrev:Gjør det. Og trenger du overnatting, så sier du fra. Vi har noen "ledige" rom på brannstasjonen til disposisjon. Der er det vaskehall også, om sykkelen skulle bli "rufsete" på turen over fjellet :P :p
Ja takk det samme. Her er 6 stasjoner med minst et rom ledig i hver stasjon. Hovedstasjonen har mange rom ledig og gjesterom. Så fordelen med å være i etaten er at slike ting har en tendens til å ordne seg veldig fint for de som er ute å turer (sett at en ikke missbruker det)

Det som overrasket meg mest, var at det er slik i utlandet også. Har en med tjenestebevis så huser brannstasjonene deg om du dukker opp på døren. :redface

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:<snip>

En annen ting jeg lurer på gjelder mer generelt for slike typer sykler muligens, men har for meg at de fleste syklene i denne klassen har smalere bakdekk/fremdekk samt er høyere etc. Vil ikke dette kreve ganske ekstreme nedleggsvinkler for å opprettholde samme hastighet som en annen type sykkel? Eller tenker jeg litt feil nå?
180 grader feil :-)

Dekkbredden har veldig lite å si for nedleggsvinkel. Svingradius er mer styrt av avstand mellom framhjul og bakhjul.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar