Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Er vel best å kjøre så lite "aktivt" at en klarer å få med seg hva som kommer imot ??
:-k =; :mk :mk
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av cevillan »

Som ny i Oslo har jeg bitt meg merke i at "ingen" hilser i byen. Man må utenfor ring 3 før man begynner å hilse på hverandre. Jeg hilser på alt og alle fordi jeg synes det er trivelig og det koster maks en kalori, men når 90 % ikke hilser tilbake blir det litt patetisk. Men jeg tar meg ikke mer seriøst enn at jeg synes det er helt ok.

Hilser heller ikke på mopeder (med mindre de hilser på meg først). Mopedister er syklister med motor, de kjører av litt andre grunner enn oss. Defor føler jeg intet felleskap med dem.

Kjører jeg bilen min, hilser jeg også på andre hvite Audier med sort tak og sorte felger, og de hilser på meg. Det går ut på det samme, at vi har tatt noen like valg og det er en litt artig greie.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av evike »

Har stukket en finger oppi fjeset på meg selv og forlangt et svar og jeg tror at svaret er omtrent: "Hilser på alle som ser ut som motorsyklister." D.v.s. at de bruker kjøreutstyr. Sånn cirka.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Jompa »

Etter vel ei uke på bobiltur har jeg studert og registrert at det er vesentlige forskjeller på motorsyklister og bobilfolk.
Likheten går vel mest på hilsinga. Selv synes jeg at det bare er slitsomt med denne nærmest maniske hilsinga bobilkjørere driver med.
Har man kjørt i åtte timer en dag og møtt minst ti bobiler pr time, der både gubben og kjerrnga vinker febrilsk erman lei, ganske enkelt.
I tillegg blir det et styr hvis man først skal sette fra seg kaffekoppen, opp med ei hand og så hente koppen igjen.

Det hender jeg går lei av å hilse på mc,er også, selv om det er enklere å bare slenge ut venstrehanda.....ingen kaffekopp å bakse med heller.

Utenom hilsinga er det vel ikke så mange likheter ? Bortsett fra det sosiale, kanskje.
Unntatt når været er dårlig, for mens motorsylister klumper seg sammen som pingviner i kaldvær, sitter bobilistene i hver sin varme stue.
Man går heller ikke å studerer fremmede folks biler på nært hold.
Ingen som spør om du har effektanlegg på bilen eller om den kanskje er shippa.
Ingen vits heller å kommentere lakken på en bobil, de er jo enten hvite eller grå.

Om en mc står igrøftekanten, får han hjelp ganske fort av likesinnede.
Står en bobil med nødblinkene på, regner ihvertfall jeg med at bergingsbil er tilkalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av thewiz »

Jeg er enig med Bjerknez her, hilser på alle motorsykler, men ikke på scootere / mopeder med mindre de hilser på meg først. Det er endel lettsykler som hilser, og da hilser jeg tilbake. Som regel er de som kjører lett sykkel interessert i sykkel, ellers hadde de hatt moped / scooter.

Folk som kjører scooter / moped er for meg ikke en del av MC miljøet. Det er som regel 16-17åringer som venter på billappen, og ikke finner den samme gleden i det som oss.

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Ashland »

Det er mange synspunkter på det å hilse på hverandre her :-k
Kjører jeg mc, hilser jeg på alle motorsykler, scootere og mopeder hilser jeg ikke på, med mindre de kjører veteran mopeder, da kommer tommelen opp - De er gjerne motorintresserte, pluss det er artig att noen tar vare på kulturminnene våres. Kjører jeg Amazon hilser jeg på alle andre i Amazon og de på meg. Når jeg kommer i bruksbilen, en rusten gamal Volvo 240, hilser jeg på andre 240´er av omtrent samme årsmodeller. Det som ikke er fullt så stas er alle rånere som hilser og trur jeg er ute å cruser - ikke fullt så stas :redface men jeg hilser tilbake...

Andre trafikanter som slipper forbi oss på mc eller legger seg ut til siden og gir plass hilses også på, uansett kjøretøy. Om jeg møter noen med en fin/artig/skjelden veteranbil kommer tommelen opp

Det jeg vil si er unikt for mc folket er det sosiale, turer og dekksparkingen. Jeg vet ikke om andre miljøer hvor enn kan annonsere en tur på noen dagers varsel, hvor enn kan slenge seg med, selv om enn ikke kjenner noen. Selv om enn sitter på hver sin sykkel er det sosialt, ved pauser blir enn blir inkludert og snakker med alle siden vi har en felles interesse.
Om en sykkel får motorstopp eller annet utilsett havari, går det ikke lenge for andre på sykkel hjelper til. Jeg har selv erfart det og det var en helt ny opplevelse for meg og noe jeg ikke har vært borti noe annet miljø :prf

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av kalleklovn »

Da har jeg tross alt passert 1100km på min egen sykkel, så vil vel si at jeg nå endelig er en MC-fører :) Enn så lenge så ELSKER jeg det, og alt ved det. Det er fantastisk å kjøre rundt i solen, hilse på mc-venner, og føle progresjonen på kjøringen. Jeg blir mer og mer sikker på at MC-lappen var ett godt valg. Jeg ventet jo tross alt til jeg ble 27 år :) Noe jeg er veldig glad for.

Jeg har allerede opplevd Høk Kro i lille Østfold, samt den runden som går inn Idd-fjorden mot Strømstad for å nevne noe. For ett liv det er å ha MC. Ikke rart folk elsker dette. Jeg gleder meg til masse opplevelser og mange turer med både bekjente og ukjente. Det å kjøre MC må være den beste måten å treffe nye artige folk på, det er jeg allerede overbevist om!
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Kawagutten »

Gratulerer du har fått gullet hehehe
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av PoseFant »

Når jeg øvelseskjørte her før sommeren, la jeg merke til at de fleste hilste, men ikke hvis de hadde halvhjelm og skjegg og kjørte Harley Davidsson motorsykkel. Bortsett fra en, og det var litt kult, men da glemte jeg å hilse tilbake.

Jeg har prøvd å hilse på andre som kjører samme type bil som meg, men det har ikke fungert, får bare rare blikk i køen inn mot Oslo på morgenen for eksempel, så det er tydelig at det er bedre samhold i motorsykkelmiljøet.

Da jeg tok busslappen, sa sjåførlæreren eller trafikkopplæringsfyren eller hva de nå kaller seg, at man kunne hilse på jenter, det var en bussjåfør verdig. Vi testa det ut og det funka. Jentene hilste tilbake.

Mvh

PoseFant

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av xyvind »

Jeg har ved flere anledninger hilst på folk med maxi-scooter. De svære scooter-beistene. Selvfølgelig ved et uhell, siden de ser veldig ut som store tursykler når de kommer i møtende felt. Scooter-folket hilser jo ikke tilbake. Jeg blir like innbitt og flau hver gang det skjer. "Pokker!" Tenker sånn at de i bilen bak sikkert ler høyt av meg og sånn.

Er veldig spent på om dette med følt samhold i miljøet forandrer seg når jeg går over til denne semi-traktoren med sportslig preg i morgen. Vil traktorgubbene godta meg? Eller blir det som å dra på Harley-treff med en japansk liten cruiser..? Vel vel..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev:Jeg har ved flere anledninger hilst på folk med maxi-scooter. De svære scooter-beistene. Selvfølgelig ved et uhell, siden de ser veldig ut som store tursykler når de kommer i møtende felt. Scooter-folket hilser jo ikke tilbake. Jeg blir like innbitt og flau hver gang det skjer. "Pokker!" Tenker sånn at de i bilen bak sikkert ler høyt av meg og sånn.

Er veldig spent på om dette med følt samhold i miljøet forandrer seg når jeg går over til denne semi-traktoren med sportslig preg i morgen. Vil traktorgubbene godta meg? Eller blir det som å dra på Harley-treff med en japansk liten cruiser..? Vel vel..
Kjenner meg litt igjen med den scooter hilsingen din, hehe. Men enda værre er de gangene jeg hilser på en wannabe 50cc R-sykkel og dem ikke hilser tilbake. Da får jeg bare lyst gjemme hodet i tankveska :lol

Uten at jeg skal virke alt for frekk, så tror jeg nok du får mer "respekt" for Traceren enn den du hadde. Selv om du bare har gått et lite hakk opp i pris, så har du gått flere ti-talls hakk opp i hva man får for pengene. :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av LordShaft »

Det handler ikke om å bli godtatt. Det handler om å gjøre en positiv gjest for andre. Om folk driter i å hilse tilbake, ja så skal du ikke tenke så mye på det. Jeg hilser på det meste og ofte hilser ikke folk tilbake. Men da har hvertfall jeg hilst og jeg ser meg fornøyd med det. Om de tenker noe på det i ettertid gidder jeg ikke å bry meg så mye med, men jeg er sikker på at de fleste som blir vinket til tenker positivt rundt det og ikke negativt.

Når du stopper en plass, så vil alltid folk komme bort å prate med deg. men du vil nok muligens se at blikkene til folk har skiftet litt alder nå som du har kjøpt traktor :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev: Kjenner meg litt igjen med den scooter hilsingen din, hehe. Men enda værre er de gangene jeg hilser på en wannabe 50cc R-sykkel og dem ikke hilser tilbake. Da får jeg bare lyst gjemme hodet i tankveska :lol
Helt alvorlig?? :-# :x Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så flaut å hilse på folk som kjører lavere ccm? Er du redd for at noen skal oppfatte deg som mindre motorsykkelist for at du ikke klarte å se forskjell på sykkelen eller?

Dette må du forklare for meg, om du klarer :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:
Bjerknez skrev: Kjenner meg litt igjen med den scooter hilsingen din, hehe. Men enda værre er de gangene jeg hilser på en wannabe 50cc R-sykkel og dem ikke hilser tilbake. Da får jeg bare lyst gjemme hodet i tankveska :lol
Helt alvorlig?? :-# :x Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så flaut å hilse på folk som kjører lavere ccm? Er du redd for at noen skal oppfatte deg som mindre motorsykkelist for at du ikke klarte å se forskjell på sykkelen eller?

Dette må du forklare for meg, om du klarer :redface
Det er vel ikke noe å "ikke klare" det i grunn...

Men jeg er vel sikkert en av de få som tør og inrømme at jeg ikke gidder og alliere meg med mopedister da jeg ikke annser dem som en del av MC miljøet i det hele tatt. Jeg synes også disse 50cc wannabe R-sykkel mopedene er så sinnsykt forferdelig ubrukelige, og jeg blir derfor også meget flau de gangene jeg blingser og hilser på en slik. Og hilser dem ikke igjen, så føler jeg meg bare så jævlig driti på :lol

En anelse overdrevet er det, men i grove trekk slik jeg tenker. Så får du jo bare dømme meg deretter :-)å :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av LordShaft »

Nei jeg dømmer ingen, eller prøver hvertfall å unngå det. Men jeg ser at vi er flere som har litt forskjellig tolkning i det med hilsing på MC.
For meg har det veldig lite om mc miljøet i så måte å gjøre. For meg er det en hyggelig gjest for alle som ferdes på to hjul. :thumleft

Svar