Fett for stempel i caliper

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Voksen »

Personlig er jeg ikke så glad i kobberpasta fordi at det tørker litt og samler støv.
Har en kompis som bruker kobberpasta på gliderne inni gummimansjettene på bremsekalipterne. Måten han holder kobberpastaen myk på er å bruke en vanlig sprøyte fylt med med rustløser inn i gummimansjettet. På den måten holder han kalipteret lett bevegelig hele tiden da kobberpastaen da blir bløt. Dette er kaliptere som står på bil og utsettes for salt.
Salt er noe dritt for bremsene, men for de aller fleste av oss på MC så er det ikke det store problemet med at bremsene setter seg pga salt.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Lauri »

Du bruker bare silikonbasert pasta på bremseanlegget:

- alltid bremsepasta når du monterer bremsestempelet tilbake i sylinderen (både tettering og stempel smøres med tynt lag)
- gjenger på luftenippel settes inn med tynt lag
- støvbelg(er) smøres inn både utenpå og inni med tynt lag
- bakside av bremseklosser påstrykes tynt lag med bremsepasta
- glidesporet for bremseklosser i bremseklaven (calipperet) gjøres rent for støv og irr. Her kan du også stryke tynt lag med pasta.
- er lakken på siden av bremsekloss slitt bort så stryk på tynt lag med pasta.

Silikonpasta er meget vannavstøtende og holder fukt borte.

Bosch har et eget fettprodukt (ren mineraloljefett) som de anbefaler på bremseanlegget: Bremsefett Bosch Art. nr 41-TO101

Kobberpasta bruker du på eksosanlegget.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av cannon »

Pasta og fett og annet som smøres på bevegelige bremsedeler (bortsett på stempel/sylinder innenfor gummitetning) binder til seg skitt fra veien og ikke minst støv fra bremseklosser som slites. Over tid hemmer dette de små bevegelsene i bremsedelene og bremsene gir dårligere feeling og mere drag i klossene. Min erfaring er at det fungerer best å montere alt tørt. Mellom hver årlig vask/"miniservice" (se tidligere i tråden) på kalippere kan man med fordel bruke bremserens for å få vekk skitten som allikevel bygger seg opp over tid.
På gatesykkel gjør jeg rent skikkelig en gang i året. På RR-sykkel flere ganger ila. sesongen. Rengjøringen blir også mer omfattende hvis man har smurt inn delene ved montering.

Toven

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Toven »

Byttet ikke klosser siden de ikke var så slitte som det så ut til, så det ble bare litt rensing.

Smurte ikke noe inn med fett av noe slag. Men i denne videon går han nærmest berserk med kobberpasta :P :p

[video]https://www.youtube.com/watch?v=tUyGTvLDrt4[/video]

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Lauri »

Min erfaring er at man må gjøre egen erfaring. Jeg forstår at kjører man på bane med hyppig bruk av bremser og hyppig vedlikehold/rensing så er det best å "kjøre med tørt bremseanlegg".

For en kis som meg som kjører langturer i allskens vær der motorbrems brukes mer enn hånd- og fotbrems - og - bremsevedlikehold er på et minimum (jeg sjekker visuelt tykkelsen på belegget) så er jeg avhengig av at fuktighet holdes på avstand. Vegstøv og bremsestøv er nesten et ikke-tema.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Tobben84 »

Er selv veldig usikker på dette. Tenkte å ta fra hverandre caliperne foran på sykkelen min for vask og vedlikehold da jeg mistenker at stemplene ikke beveger seg slik de skal. I mitt hode må det jo være lurt å sette inn bevegelige deler med kobberpasta? Tenkte også å bruke silikonspray på caliperne slik som i videoen over da jeg kjører en del i salt på vinteren. Noen tanker om det?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Jompa »

Du trenger ikke å demontere caliperne for å sjekke om stemplene beveger seg.
Ta tak i caliper og skive med fingrene, IKKE skrujern eller annet verktøy, og trykk caliperen mot skiva.
Den skal sige sakte innover.
Har du dobbeltvirkende caliper med stempel/stempler på begge sidene så gjør du det samme motsatt vei også.
Ellers kan du sjekke temperatur på skivene når du har kjørt noen km.
Hvis du brenner fingrene ligger klossene for hardt på.
Bremser er konstruert for å brukes med minimalt av vedlikehold, så hvis de oppfører seg normalt uten vibrasjoner eller varmgang, kan man egentlig bare regne med at de er i orden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Tobben84 »

Takk for svar Jompa.

Sykkelen min har helt nye klosser og skiver som ikke er montert av meg, og sykkelen har rullet ca 80 mil etter bytte. Det er Brembo monoblock calipere med fire stemler per caliper. Skivene er veldig varme etter kjøring samt at jeg hører en liten ulelyd i det jeg tar løs noen ganger,spesielt i oppoverbakker. Kjenner også at sykkelen lugger litt et lite øyeblikk da, dette skjer bare noen ganger. Den høyre skiva er også noe varmere enn venstre innbiller jeg meg. Tror kanskje det er treghet etter at sykkelen har stått hos en forhandler ett år før jeg kjøpte den.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Jompa »

Varme skiver er tydelig tegn på trege stempler, hvis du da ikke bruker å ta en laaaang oppbremsing hver gang du parkerer.
Demonter, gjør skikkelig rent og skru sammen igjen.
Pass på at klossene kommer skikkelig på plass og vær ekstra obs på evt fjærblekk som skal ligge oppå klossene inne i caliperen.
Det er lett å montere dem feil.
Vær også obss på at hvis du trykker stemplene langt inn, kan bremsevæskebeholderen flomme over.
Bremsevæske tar knekken på all lakk, så om du søler, vask med en gang med mye vann.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Tobben84 »

Jompa skrev:Varme skiver er tydelig tegn på trege stempler, hvis du da ikke bruker å ta en laaaang oppbremsing hver gang du parkerer.
Demonter, gjør skikkelig rent og skru sammen igjen.
Pass på at klossene kommer skikkelig på plass og vær ekstra obs på evt fjærblekk som skal ligge oppå klossene inne i caliperen.
Det er lett å montere dem feil.
Vær også obss på at hvis du trykker stemplene langt inn, kan bremsevæskebeholderen flomme over.
Bremsevæske tar knekken på all lakk, så om du søler, vask med en gang med mye vann.

Det skal jeg gjøre pronto, takk for hjelpen!

Har skifta både klosser og skiver før, så dette skal nok gå som smurt.

Fortsatt relativt overrasket at mekaniker hosforhandleren ikke kontrollerer kaliperne skikkelig når det blir byttet skiver og klosser :scratch

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Voksen »

Veldig enig med Jompa, men husk det viktigste når jobben er gjordt: Pump opp trykket i bremsesylinderne før du prøvekjører. Finnes endel som har hatt uhell etter bremsereprasjoner fordi at bremsene ikke tar når de bremser. Dette vet du sikkert, men skader ikke å minne på det.
Lykke til!

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Tobben84 »

Helvette, greide å pumpe ut en av sylindrene i det jeg skulle presse de litt ut for å rengjøre. Mistet litt bremsevæske og får nå ikke opp trykket igjen. Er fortsatt over minimum, men alikevel. Pressa bare sylinderen tilbake igjen og den er tett. Er det bare å få tak i mere bremsevæske å fylle på mer for å få pumpet opp trykket? Kan den ha sugd luft gjennom kaliperen?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Tobben84 »

Da fant jeg ut av dette selv. Fikk fyllt på mer væske og banntes mye da det hadde kommet veldig mye luft inn i bremsene. På toppen av det så var luftenippelen på mastersylinderen tett, så da jeg til slutt skulle lufte ut denne måtte jeg av med den for å rense den og all lufta kom tilbake. Men nå ble det bra tror jeg. Jeg hører fortsatt en liten "fisselyd" fra nipplene på kaliperne når jeg bygger opp trykket skikkelig og slipper de opp, men bremsene føles veldig bra nå og ikke tegn til svikt i bremsehendelen, den føles faktisk noe hardere enn før jeg begynte i dag. Hadde desverre ikke noe gjennomsiktig slange slik st jeg fikk kontrollert at det ikke var luft i væska, men pumpa og lufta sikkert en halvtime til sammen på begge kaliperne og oppe på mastersylinderen......

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Voksen »

Hvis den føles hardere enn når du begynte så er det jo bra. Du kjenner på hendelen når lufta er ute. Er den tight så er bremsesystemet fritt for luft. Godt jobba!
Det gjør jo ikke noe å bytte bremseveske heller. På biler som brukes hele året så er det vel hvert tredje år en bør bytte? Noen som vet hvor ofte en bør bytte på MC?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Fett for stempel i caliper

Legg inn av Tobben84 »

Jepps, ikke dumt å skifte bremsveske uansett når du sier det:) dette ble litt mer klabb enn jeg hadde regnet med først og fremst fordi jeg ikke hadde bremseveske stående og den ene nippelen var tett. Jeg har skiftet bremseveske årlig på mine sykler foruten Ktm Duken jeg hadde, den kjørte jeg en del på bane så den skiftet jeg faktisk to ganger på det året jeg hadde den.

Svar