Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Snikendeugle »

Blaamand skrev:Noen tips til å holde balansepunkt? Jeg føler jeg stort sett ender med å jage wheelien(clutcher opp i 2.gir)
Får vel kanskje bare gro et par baller ekstra og jobbe aktivt med bakbrems :-k
Uten å påstå at jeg er noe veldig flink så har jeg merket at det er veldig veldig mye enklere å balansere når en først er komfortabel i wheelie og tør å lene seg bakover.
Helt klart noe jeg må øve mer på selv, men har ingen gode områder i Oslo eller rundtom til å trene særlig intensivt.

Sent from my D5803 using Tapatalk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Bjerknez »

Nå er jeg ganske noob når det gjelder wheelies og har ganske små baller når det gjelder det (ikke for at dem er så store ellers eller :lol ) men jeg føler det er lettere å dra wheelies med min nåværende S1000R kontra min gamle Treet Triple. Ikke grunnet motorkraften i seg selv, men fordi man blir holdt i tøylene av wheelie kontrollen samt at en wheelie kommer gradvis automatisk ved gasspådrag.

Det føles mye tryggere enn å "jobbe" opp en wheelie siden man da kanskje må ha bedre teknikk og lærekurven i den forbindelse blir brattere.

Jeg legger sykkelen i 2.gir i rundt 7-8.000rpm og gir flatt gjern. Hjulet løfter seg litt (men blir holdt nede av wheelie kontrollen). Kan sette sen i Dynamic Pro modus og fjerne kontrollen, men jeg er ikke helt der ennå... :-)å

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

Å legge sykkelen i 2 gir på ca 8000 rpm. Er vel en plass mellom 100 og 120 om jeg ikke husker feil.
Setter du den i 1 gir, setter deg helt bak på salen smetter den opp ved normal gasspådrag har jeg hørt :redface

Note4

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av detvarvondtdet »

"Dumt" det ikke er like lett som på en trialsykkel. I mine trialdager kunne jeg egentlig kjøre hvor langt jeg ville på bakhjulet. Trialsykler er enkle å få opp og enkle å balansere. Litt trykk på dempern+litt gasspådrag så ligger man godt bakpå. evt et lite flip med clutchen.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=ZvKPgeMwEcM[/video]

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av gsx750_80 »

http://www.wheelieuniversity.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av cevillan »

Lasse Liten skrev:På videoen med BaronVonGrumble bruker de både clutch og bakbrems for å starte wheelien. En kompis av meg var på samme "kurset". Bakbremsen brukes for å komprimere bakfjær, og så napper man i clutchen samtidig som man slipper bremsen og gir litt mer gass. Fjæren gir deg litt skyv sånn at du kommer opp og frem, ikke bare opp.
Jeg synes, eller har hørt mener jeg, det er lettere å heller bruke forbremsen (eventuelt slippe gassen helt) slik at framdemperen komprimeres, for så å clutche den opp på fremdemperens retur. :mc1

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Epylypzon »

Jeg syns det er best/lettest å clutche den opp. Uansett om det er gs en eller wr en jeg kjører.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blaamand »

Epylypzon skrev:Jeg syns det er best/lettest å clutche den opp. Uansett om det er gs en eller wr en jeg kjører.
Clutching er helt klart det jeg synes er best/lettest å kontrollere.
Fant meg forøvrig et bra sted å øve litt i går, både en laaang rett bakke OG en lang rett strekke i forbindelse med et industriområde:) Nå er det bare å legge inn litt øving så kommer nok balansepunkt Wheelie av seg selv etterhvert :thumleft
BRAAAAAP! :mc1

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ATWindsor »

Lasse Liten skrev:På videoen med BaronVonGrumble bruker de både clutch og bakbrems for å starte wheelien. En kompis av meg var på samme "kurset". Bakbremsen brukes for å komprimere bakfjær, og så napper man i clutchen samtidig som man slipper bremsen og gir litt mer gass. Fjæren gir deg litt skyv sånn at du kommer opp og frem, ikke bare opp.
Komprimerer man bakdemperen ved å bruke bakbremsen? Vil det ikke være motsatt?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TBI81 »

Teorien er kanskje at det skal være pådrag samtidig?
Anyways, jeg bruker bare å gi gass evt clutch om farten er for stor, så gå litt av når det er høyt nok, holde den der og evt legge opp et gir om forholdene ligger til rette for det.

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blaamand »

ATWindsor skrev: Komprimerer man bakdemperen ved å bruke bakbremsen? Vil det ikke være motsatt?
Høres kanskje litt rart ut, men bakdemper blir faktisk komprimert når bakbrems brukes
BRAAAAAP! :mc1

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ATWindsor »

Blaamand skrev:
ATWindsor skrev: Komprimerer man bakdemperen ved å bruke bakbremsen? Vil det ikke være motsatt?
Høres kanskje litt rart ut, men bakdemper blir faktisk komprimert når bakbrems brukes
Vet du hvorfor?`Når jeg bremser flyttes massen forover, og fordemperen komprimeres.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Bjerknez »

Når bakbremsen brukes så komprimeres bakdemperen ja. Kan ikke helt se for meg at fremgaffelen komprimeres når bakbremsen brukes? Høres vertfall helt feil ut for meg...

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Blaamand »

ATWindsor skrev:
Blaamand skrev:
ATWindsor skrev: Komprimerer man bakdemperen ved å bruke bakbremsen? Vil det ikke være motsatt?
Høres kanskje litt rart ut, men bakdemper blir faktisk komprimert når bakbrems brukes
Vet du hvorfor?`Når jeg bremser flyttes massen forover, og fordemperen komprimeres.
Jeg er laaaaaangt fra noen ekspert, men skal gi det en sjangs. Når bakbrems brukes vil svingarmen "strekke" seg, det fører til at bakdemper blir komprimert.
BRAAAAAP! :mc1

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ATWindsor »

Blaamand skrev:
ATWindsor skrev:
Blaamand skrev:
ATWindsor skrev: Komprimerer man bakdemperen ved å bruke bakbremsen? Vil det ikke være motsatt?
Høres kanskje litt rart ut, men bakdemper blir faktisk komprimert når bakbrems brukes
Vet du hvorfor?`Når jeg bremser flyttes massen forover, og fordemperen komprimeres.
Jeg er laaaaaangt fra noen ekspert, men skal gi det en sjangs. Når bakbrems brukes vil svingarmen "strekke" seg, det fører til at bakdemper blir komprimert.
Svingarmgeometrien alane fører jo til at ting reiser seg når man bremser, men blir ikke det mer enn oppveid av at en nedbremsing fører til en kraftsum som gjør at sykkelen dykker?

Svar