Diskusjoner fra andre tråder

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Snikkeren »

Det var jo det som var hele poenget mitt. De kan om banesykler, og hva som er bra på bane. Men det vil ikke nødvendigvis si det samme som hva som er bra på vei.

Klart at kjører man på bane 1 gang i uken, og kun på fineværsdager, så kan et bane/veidekk være et greit valg. Men kjører man hovedsaklig på vei, og kanskje på bane 1, 2, 3 eller 4 ganger i sesongen, så vil jeg påstå at et ST dekk er et bedre valg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Haha du så ikke det ene blunketegnet jeg puttet inn?
Nei di er nok ikke retardert pga av valget av sykkel, et ganske greit valg egentlig :thumleft

Å det hadde vært kjempegøy om du kom til rudskogen. Om du skal selge å kjøpe adv så burde du i alle fall bruke sykkelen til det det egentlig er laget for før du selger den. Tipper du ikke selger den om du drar dit. Rå bane, ser ut til å bli fint vær og hørte i dag at arrangøren hadde samme arrangement i fjor hvor alt gikk etter skjema :thumleft
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

mekkern
Innlegg: 7617
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av mekkern »

Hvis man skal kjøre så hardt på norsk vei at man klarer å holde temperaturen så høy at grepet på "hypersportsdekk/banedekk" blir vesentlig bedre enn eksempelvis Angel-gt på en middels tung sykkel, så har ikke føreren førerkort/liv som varer lenge.. :mk
Hva en greier/tør å presse på en bane er avhengig av oppsett/dekk /fører/underlag/temp-ikke slik som etter veien der mange andre faktorer setter begrensning.

En kan presse noen runder på banen før "vanlige" dekk blir overopphetede også-selv om mange fort skylder på dekka når de tryner....
Men noen skikkelige "kombi-dekk"(bane/vei) for våre breddegrader er ikke lett for noen produsenter.

Hilsen en som overlevde 80 tallets introduksjon av R-sykler og datidens dekk, eksempelvis Avon og Bridgestone. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av KTM950SMR »

Her kan mange synse så mye en vil, men dette bunner ned i at en må kjøpe Driven Mantis, realtime temp på begge dekkene på skjerm ved dashbordet på sykkelen å kjøre en test.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

KTM950SMR skrev:Her kan mange synse så mye en vil, men dette bunner ned i at en må kjøpe Driven Mantis, realtime temp på begge dekkene på skjerm ved dashbordet på sykkelen å kjøre en test.
Dette trenger vi heldigvis ikke, da der er mange som gjør det for oss, som blant annet motorrad. Når de tester dekk, gjør de det grundig både på bane og på landeveien. De målet temperatur i luften, de måler temperatur i asfalten og dekkene etter forskjellige kriterier. Dette er i mine relativt seriøse og uavhengige aktører som er opptatt av at vi motorsyklister skal få et så ærlig svar som mulig på hvilke dekk som er best til hvilket bruk.
De legger også vekt på forhold som er typisk for oss i de nordiske landene å komme borti.
Å de kommer merkelig nok fram til samme konklusjon og anbefalinger som jeg og en del andre har anbefalt i blant annet dekk tråden her på siden.

Alle meninger er like viktig på et forum som dette, noen ganger vil to gjerne tre selvutnevnte verdensmestere ha helt ulike råd og tips. Men når en anbefaler ting som jeg og store deler av motorsykkel verden er uenig i. Ja da må jeg debatere imot. Så kan de som leser hvertfall være litt kildekritisk å fordype seg enda mere i materien om de ønsker det.

Å det er helt greit å mene at jeg tar feil, men å hevde jeg kommer med direkte farlige råd og jeg må slutte å leke cowboy sier mere om kunnskapen deres enn det gjør om selve påstandene.
Back opp uttalelsene dere med fakta. Da skal jeg heller ta hatten min, takke for meg i diskusjonen å dere skal få kalle meg en idiot. Men inntil det skjer, føler jeg dere taper mere på å slenge med leppa enn dere vinner :thumleft

Note4

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av ATWindsor »

KTM950SMR skrev: Kjører heller ikke retardsykkel stappet med hjelpemidler som fort kan få en til å føke seg som kongen av gata;)
Kjører ikke også motoGP-folka med "retard-sykler" med antispinn?

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Lasse Liten »

Her var det jaggu mye gøy å lese!
Denne tråden er vel kanskje et av de beste eksemplene jeg har sett på at skriftlig kommunikasjon er et svært dårlig kommunikasjonsmiddel :) Men nok om det, mange gode argumenter i begge leirer. Jeg har ikke allverden av erfaring, men har lyst å legge til at nå i sommer, da vi var på langtur, var det veldig deilig å ha gode dekk. Kameraten min som kjørte på sportsdekk hadde ikke samme grepet i det hele tatt som meg i krappe svinger på kalde fjelloverganger. Han kjørte med Pirelli Corsa Rosso eller noe i den dur, jeg har Bridgestone BT45. Hver gang vi stoppet kjente vi på dekkene og mine var helt klart mye varmere enn hans dekk. Etter en dag på motorvei kunne vi helt tydelig se at sportsdekkene ikke egner seg for langtur da disse hadde synlig og tydelig slitasje.
For de aller fleste er det normale kanskje èn eneste tur på bane i året, og målet med denne turen er ikke å hente ut potensialet i sykkelen, men å hente ut litt mer av føreren. Da spiller det for min rolle ikke noen rolle om man har sportstourer, sport eller hypersport dekk.
Jeg mener at man skal velge dekk som passer til sitt bruk, hvis det er pendling til og fra jobb om sommeren, litt aktive turer i solnedgangen, en ferietur og en enkeltur på bane, ja da er ikke valget hypersport for å si det sånn..
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av thewiz »

Lasse Liten skrev:
Jeg mener at man skal velge dekk som passer til sitt bruk, hvis det er pendling til og fra jobb om sommeren, litt aktive turer i solnedgangen, en ferietur og en enkeltur på bane, ja da er ikke valget hypersport for å si det sånn..
Det er helt riktig. Det er dette som skal være grunnlaget når man velger dekk. Men man blir fort skutt ned hvis man nevner sportdekk eller hypersportsdekk her på forumet. Det er akkurat som man må tilbringe hver dag på banen for å kunne rettferdigjøre dette. Hvis man er på banen 1 gang i uken og kjører generelt i finværet, ser jeg ingen grunn til å velge et ST dekk, men det er bare meg. Hadde jeg brukt sykkelen til pendling og langturer, da hadde jeg nok gått for et ST dekk som gir meg lang levetid.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av LordShaft »

Ja men det er ikke dette du skiver tidligere thewiz. Det har hele tiden blitt nevnt at en bør anbefale dekk etter bruk. Men en skal være veldig forsiktig med å anbefale hypersport dekk på en R sykkel som ikke blir brukt til bakekjøring.

Men du har hardnakket hevdet at jeg er helt tørkerull og ikke har peiling. Så hva er det egentlig du mener? Jeg kan godt klippe og lime litt fra blogge til cbr929 :-k

Din mening er ikke noe mindre verdt en min, men noe ydmykhet er greit å tillegge seg, hvertfall min erfaring.

Note4

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av thewiz »

LordShaft skrev:Ja men det er ikke dette du skiver tidligere thewiz. Det har hele tiden blitt nevnt at en bør anbefale dekk etter bruk. Men en skal være veldig forsiktig med å anbefale hypersport dekk på en R sykkel som ikke blir brukt til bakekjøring.

Men du har hardnakket hevdet at jeg er helt tørkerull og ikke har peiling. Så hva er det egentlig du mener? Jeg kan godt klippe og lime litt fra blogge til cbr929 :-k

Din mening er ikke noe mindre verdt en min, men noe ydmykhet er greit å tillegge seg, hvertfall min erfaring.

Note4

Jeg har ikke skrevet at ST dekk er dårlige? Jeg har skrevet at jeg foretrekker sportsdekk, pga av nettopp litt banekjøring osv. Jeg forstår ikke hvorfor en skal være forsiktige med dette, da av min egen erfaring aldri hatt noen problemer med slike dekk, men for alt jeg vet kan jeg ta feil.

Det er måten du kommer med tips på Lordshaft, ikke tipsene i seg selv. Klipp og lim du, jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe som strider med det jeg sier her.

Ja, kanskje du skal følge ditt eget råd fra tid til annen.

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Lasse Liten »

thewiz Levetid er nå en ting, men jeg mener et ST dekk i de fleste tilfeller gir menigmann bedre grep, da en oppnår arbeidstemperatur i dekket selv ved mild kjøring. Et vesentlig poeng er jo at mange steder i dette landet har vi nesten ikke skikkelig sommer, med gjennomsnittlig asfalttemperatur på under 20 grader sommeren igjennom, da er jo et hypersport dekk uegnet samme hvor "fint vær" det var den dagen sommeren kom på besøk her...
Videre synes jeg at både du og Lordshaft virker å være enig i det meste, uten at dere begge helt skjønner at dere ikke klarer å overbevise hverandre om det :mk Uansett godt å lese at det er flere som liker å sette seg inn i materien på dekkvitenskapen til MC, vi kan vel alle være enige om at det er den absolutt viktigste komponenten på sykkelen :-)
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av mammut89 »

synes thewiz har valgt riktig dekk, om det er tilfeldig eller "erfarent" valg skal jeg ikke blande meg inn i.
Han presiserer akkurat hvorfor han har valgt det og at han bare kjører i solskinn og mye på bane så jeg ser ikke hvor han har bommet. Alder og antall år man har hatt førerkortet har ikke nødvendigvis noe å si på hvor god man er til å kjøre eller om man er i stand til å gjøre fornuftige valg.

Caroline Olsen har ikke mclappen for eksempel, hu kjører ganske så godt på bane alikevel. kan hende hun har tatt lappen i ettertid. Til motsetning ser jeg en hau av 50åringer som har hatt lappen halve livet og såvidt klarer å snu sykkelen på en parkeringsplass og har veltet den mange ganger.

Forøvrig kjørte jeg i samme gruppen som thewiz på rudskogen senest 2 uker siden.

Bilde

Bilde

jeg kjennern ikke , og aldri sagt hei til han men synes han klarte seg godt i gruppe 3

min konklusjon er : fortsett som du gjør du
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Snikkeren »

Ashland klarte seg også fint i den raske gruppen på ACR, og han kjørte på Pilot Road 4 bak, og et annet ST-dekk som jeg ikke husker foran.

Bilde

Og etter 3 lange dager på ACR hadde han fremdeles godt med mønster igjen på dekkene.

Vi kjørte 8 timers dager, med 20 minutters pass 1 gang i timen.

Det er vanskelig å si noe ut i fra bilder, men sånn som jeg ser det hadde thewiz klart seg fint med ST-dekk ut i fra bilde. Det er fremdeles mye å gå på der.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av thewiz »

mammut89 skrev: jeg kjennern ikke , og aldri sagt hei til han men synes han klarte seg godt i gruppe 3

min konklusjon er : fortsett som du gjør du
Takk for tilbakemeldingen, det var en av de første gangene i gruppe 3. Kanskje jeg ser deg på Rudskogen i løpet av sommeren :prf
Snikkeren skrev:Ashland klarte seg også fint i den raske gruppen på ACR, og han kjørte på Pilot Road 4 bak, og et annet ST-dekk som jeg ikke husker foran.
Og etter 3 lange dager på ACR hadde han fremdeles godt med mønster igjen på dekkene.
Vi kjørte 8 timers dager, med 20 minutters pass 1 gang i timen.
Det er vanskelig å si noe ut i fra bilder, men sånn som jeg ser det hadde thewiz klart seg fint med ST-dekk ut i fra bilde. Det er fremdeles mye å gå på der.
Jeg er helt på kanten av dekket i samtlige svinger på Rudskogen, så jeg har ikke noe mer å gå på i form av dekk. Flere ganger i storsvingen har jeg merket at jeg kjører helt ytterst på kanten og sykkelen blir nervøs.

Du drar fram et tema jeg gjerne vil kommentere. Du sier jeg kan godt klare meg med ST dekk her, men hvorfor skal jeg ha det? Ferdighetene på bane kommer til å bli bedre og da syns JEG det er bedre med et sportsdekk. Alle som har kjørt på bane vet at man får ordentlig temperatur i dekkene, så skal ikke stå på det.

Uansett, det er jo bare personlig preferanse. Jeg liker sportsdekk, og det fungerer flott til min kjøring.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Diskusjoner fra andre tråder

Legg inn av Zadnez »

Hva med regummierte knastedekk... Så kjører dere ikke så fort?
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar