Løst: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig reddet(!) ferie.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Løst: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig reddet(!) ferie.

Legg inn av Ugelvik »

Hei,

Jeg har en FZ6 som har påmonterte "crash bars" eller "engine guard" (usikker på hva det heter). Ville ta av disse for å lakke de som helgeprosjekt før ferien. Det som skjedde er at bolten (markert med rødt sirkel her: http://i.imgur.com/CoYBmyd.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) kom ut med gjengene full av aluminium og den er umulig å få inn igjen, selvfølgelig.

Skal ringe verksted imorgen, men regner med det er ekstremt lite håp om å få installert helicoil eller lignende uten å ta hele motoren ut av rammen? Er vel ingen andre triks man kan gjøre heller? Dette blir vel en skyhøy reperasjonskostnad og er vel lite håp om å få dette klart til neste uke når jeg skal på ferietur :(
Sist redigert av Ugelvik den 09 jul 2015, 16:22, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av thewiz »

Det er jo bare å gjenge opp på nytt det. Enten på verksted ellers så finnes det kit for det.

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av Ugelvik »

thewiz skrev:Det er jo bare å gjenge opp på nytt det. Enten på verksted ellers så finnes det kit for det.
Problemet er jo at bolten går gjennom rammen så man kan vel ikke øke dimensjonen på bolten uten videre, og når gjengene på bolten er fulle av aluminium mangler det jo materiale der inne...

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av thewiz »

Jeg ser ikke noe grunn til at du ikke kan det? Hva skal du ellers gjøre? Ny ramme?

Gjeng opp på nytt, blir ikke store forskjellen, men du trenger en ny bolt, som er litt tjukkere.

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av Ugelvik »

thewiz skrev:Jeg ser ikke noe grunn til at du ikke kan det? Hva skal du ellers gjøre? Ny ramme?

Gjeng opp på nytt, blir ikke store forskjellen, men du trenger en ny bolt, som er litt tjukkere.
Gjengene er i motoren, som er på "innsiden" av rammen. Tykkere bolt vil medføre at man må borre opp rammen.

KawaKjetil

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av KawaKjetil »

Sjekk med verksted først. Muligens klarer de å lure inn en helicoil uten å øke diameter på hullet i ramme.
Ser ikke ut på bildet at det skal være vanskelig å komme til iallefall. Og har du en til to mm å gå på i hullet i ramma så går den nok inn.

Lykke til :-)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av RuneMC »

Finnes - tror det var en tråd her inne, men finner den ikke igjen - en type lavtemp alu-loddetinn som kan tilføre nytt materiale slik at man kan gjenge opp i original størrelse.

Smeltetemp 728 F = 387 Celsius
https://www.youtube.com/watch?v=TZ5sD9hQTyw
-> Se fra 07:05 "How to tap"

Ellers husk regel nr1 for lodding, det er det du skal reparere som skal varmes opp, ikke staven med alu-loddetinn. Den skal smelte kun av varmen i metallet som er varmet opp for å få en god lodding.

(ca 400C er fortsatt varmt så pass på at det ikke er evt plastdetaljer, slanger, ledninger, olje, bensin, osv i nærheten)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av Ugelvik »

Snakket med verkstedet på telefon. Mulig å borre gjennom i orginaldimensjon og sette mutter på andre siden. Må bare skaffe riktig bolt, 110mm M10, helst innvedig sekskantsrkue med ø15mm hode som er 10mm dypt.

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av Lasse Liten »

Jeg hadde bare rensket opp de orginale gjengene, satt inn bolten med noe loctite el. lignende og sett om det holdt før jeg tok fanden ved hornene. Prøver alltid å gjøre minst mulig ut av sånne ting som ikke går helt etter planen, det tror jeg lønner seg både mentalt og økonomisk.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av Ugelvik »

Lasse Liten skrev:Jeg hadde bare rensket opp de orginale gjengene, satt inn bolten med noe loctite el. lignende og sett om det holdt før jeg tok fanden ved hornene. Prøver alltid å gjøre minst mulig ut av sånne ting som ikke går helt etter planen, det tror jeg lønner seg både mentalt og økonomisk.
Gjør nok det du nevner over her om jeg ikke finner en sånn bolt i tide:

Bilde

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av Ugelvik »

Snakket med E. Lund Maskin. Utifra mine dårlige beskrivelser så har de den på lager. Skal svippe innom og sjekke snart.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig ødelagt ferie.

Legg inn av TBI81 »

Hvis ikke, ta bolten med på Tools. De har ofte mye lurt på lager.

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig reddet(!) ferie.

Legg inn av Ugelvik »

Var innom E. Lund Maskin som nevnt, de hadde alt jeg trengte, så nå er det bare å satse på at jeg får montert det problemfritt :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ødelagte gjenger, og mest sannsynlig reddet(!) ferie.

Legg inn av cannon »

Kanskje gjengene i motoren fortsetter lengre inn enn den opprinnelige bolten? I såfall kan du trolig skru inn en lengre bolt.

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Ødelagte gjenger i motor

Legg inn av Ugelvik »

Drillet ut de gamle gjengene og monterte gjennomgående bolt (av høyere kvalitet enn orginalbolten). Fungerte utmerket. Ekstremt heldig at det gikk. Det var en av få motorbolter som ikke gikk "inn i motoren" og hadde luft på baksiden.

Svar