Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
RuneMC skrev:Originale braketter til vindskjermen på V-Strom'en gjorde at vindskjermen produserte mye turbulens som traff toppen av hjelmen, når farten beveger seg over 80 = støy.

Med Madstad braketter får jeg nå løftet skjermen opp og vinklet den noe bakover.
Det har to effekter - mer luft kommer inn ved nederste kant og flyter opp på baksiden av vindskjermen slik at det ikke blir et undertrykk der som produserer turbulens.
Mindre turbulens generelt. Vindskjermen var mer vertikal tidligere og det produserer også turbulens.

Nå har jeg en jevnere luftstrøm som har merkbart mindre turbulens, samtidig som den verner godt for vær og insekter.
Fortsatt ikke perfekt - det blir det nok aldri på MC - men merkbart mer behagelig.
"Originale braketter produserte mye turbulens" ... jeg er ikke overbevist om at det stemmer. Jeg byttet også til Madstad, og byttet mellom to skjermer levert av Suzuki. Det hjalp ikke.
Nå har jeg MRA Vario-screen. elns og Madstad, og har ikke antydning til turbulens eller annen vindstøy.
Har jo lest et sted at det er speilene som produserer turbulens, og eneste mulige løsning er å bytte disse.
Det viste seg å ikke stemme.
Andre påstår at det er den flagrete Gore-Texen som er synderen, og at skinn er løsningen.
For å vitenskapelig kunne forklare hva som skjer tror jeg man må være i vindtunnel.
Det er nok en haug med til dels ukjente og "tilfeldige" variabler som avgjør støynivået ... tror jeg.
Men i alle fall ... etter flere år med prøving er det endelig helt perfekt opp til 120-130.
Hva kjennetegner den perfekte løsningen da? Er den høyere, eller har den bare en annen form?

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av TomB »

Bjerknez skrev: Hvis man er allergisk mot vind så er det vel kun de store GoldWing syklene etc. som man faktisk kan kjøre nærmest i regn uten å bli våt eller få vind i håret?
Opplevde GW`n som fryktelig dårlig mot vind. Stilte skjermen opp og ned, men ingenting funket. Ble skikkelig skuffet, da man forventer bedre skjerm, på stor touringsykkel. Drive å bytte skjerm og flikke og årne, burde være helt unødvendig, på en sånn sykkel.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Zadnez »

jeg byttet fra original kolibriskjerm til en sportsskjerm på min s1000r og merket kjempeforskjell på stabilitet for hodet, ikke så mye for brystkassa.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av RuneMC »

Forrige sykkel hadde bare en symbolsk vindskjerm, så den var tilnærmet nakel sykkel sånn sett.
Om sommeren er det bare positivt med lufting og det blir heller ikke mye turbulens og vinden suser forbi hjelmen på en jevn måte.

Dog, på langtur og spesielt når det er kaldere i været så er det greit å få litt mindre vindpress mot overkroppen og unngå å bli kjølt ned av vinden (dvs man kan klare seg med noe lettere påkledning i starten og slutten av sesongen). At regndråper og insekter ledes litt bort er heller ingen ulempe.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av ATWindsor »

Zadnez skrev:jeg byttet fra original kolibriskjerm til en sportsskjerm på min s1000r og merket kjempeforskjell på stabilitet for hodet, ikke så mye for brystkassa.
Hva er en kolibri-skjerm?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
jhn skrev:
RuneMC skrev:Originale braketter til vindskjermen på V-Strom'en gjorde at vindskjermen produserte mye turbulens som traff toppen av hjelmen, når farten beveger seg over 80 = støy.

Med Madstad braketter får jeg nå løftet skjermen opp og vinklet den noe bakover.
Det har to effekter - mer luft kommer inn ved nederste kant og flyter opp på baksiden av vindskjermen slik at det ikke blir et undertrykk der som produserer turbulens.
Mindre turbulens generelt. Vindskjermen var mer vertikal tidligere og det produserer også turbulens.

Nå har jeg en jevnere luftstrøm som har merkbart mindre turbulens, samtidig som den verner godt for vær og insekter.
Fortsatt ikke perfekt - det blir det nok aldri på MC - men merkbart mer behagelig.
"Originale braketter produserte mye turbulens" ... jeg er ikke overbevist om at det stemmer. Jeg byttet også til Madstad, og byttet mellom to skjermer levert av Suzuki. Det hjalp ikke.
Nå har jeg MRA Vario-screen. elns og Madstad, og har ikke antydning til turbulens eller annen vindstøy.
Har jo lest et sted at det er speilene som produserer turbulens, og eneste mulige løsning er å bytte disse.
Det viste seg å ikke stemme.
Andre påstår at det er den flagrete Gore-Texen som er synderen, og at skinn er løsningen.
For å vitenskapelig kunne forklare hva som skjer tror jeg man må være i vindtunnel.
Det er nok en haug med til dels ukjente og "tilfeldige" variabler som avgjør støynivået ... tror jeg.
Men i alle fall ... etter flere år med prøving er det endelig helt perfekt opp til 120-130.
Hva kjennetegner den perfekte løsningen da? Er den høyere, eller har den bare en annen form?
Vanskelig å si eksakt, men det ser ut til at form er like viktig som høyden. Jeg ser fremdeles over skjermen, og ikke gjennom den, men den styrer all vind over og rundt meg.
Jeg hadde gammelskjermen like høyt uten at det hjalp
Skjermen er kanskje litt mere loddrett nå enn hva jeg ville tro var optimalt. Det er vel også blitt større avstand fra meg og frem til skjermen.
Jeg hører overhodet ikke antydning til vind, og jeg kjører uten propper ... det var jo en helt ny opplevelse å endelig høre motoren :prf

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Snikendeugle »

ZZR-Erling skrev:Kjør en nakensykkel i 110 noen timer..
Skulle til å skrive det samme.
Etter å ha kjørt et par ymse sykler med god vindskjerm fantaserer jeg ofte om langturer hvor vinden ikke blir et utmattende moment.

Jeg kjøpte en PUIG skjerm til Duken min, men den var altfor lav til å gjøre noen annen nytte enn å hive all turbulensen rett i trynet mitt. Da var det bedre med "ren vind" uten skjerm.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av RuneMC »

Forøvrig, kommenterer meg selv, V-Strom'en i nyere årsmodeller skal visst være vesentlig bedre og ha mindre turbulens. Den har jo tilogmed fått noe som ligner "nebb" :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Forøvrig, kommenterer meg selv, V-Strom'en i nyere årsmodeller skal visst være vesentlig bedre og ha mindre turbulens. Den har jo tilogmed fått noe som ligner "nebb" :-)
Godt å høre, den forrige var strengt tatt ikke noe hipp hurra ...
Har du av den "nye" typen 650? Hvordan er den i forhold til gamle 650/1000?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av ATWindsor »

Så hva er konklusjonen egentlig, hva slags skjerm bør jeg gå for om jeg skal ha en til en nakensykkel som jeg skal skru på om jeg skal på lange turer?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av LordShaft »

Se om du finner klipp på YouTube av vind tunneler hvor de tester vind motstand. Så er det ikke veldig vanskelig å forstå hva hensikten er. Men mange viser ikke noen form for effekt før du krysser et tall på nåla som tilbyr deg relativt lang periode uten førerkort i Norge.

Note4

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Voodoodoo »

Av og til kjører jeg litt fort med Hayabusa'n og en skjønner poenget med vindskjerm når en stikker huet over kanten i 290. Der blåser det så hue omtrent blir rivi av skuldrene...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:Så hva er konklusjonen egentlig, hva slags skjerm bør jeg gå for om jeg skal ha en til en nakensykkel som jeg skal skru på om jeg skal på lange turer?
Konklusjonen må vel være at du må prøve deg fram? Jeg var en stund innom et dedikert v-strom forum hvor dette ble diskutert i det lange og det breie ... mange hevdet å ha funnet Løsningen. Alle forskjellige, og ingen virket for de andre.
Speil og blinklys og handguards ble fjernet og snudd og vendt på ... noen laget div flaps og spoilere og fandens oldemor.
Det virker som de fleste er mest fornøyd med Madstad bracket og MRA vario screen ... selv om ikke det heller hjelper alle. Og denne evige diskusjonen gjaldt bare v-strom, så når du ikke er mere spesifikk enn "naken sykkel" blir det vel umulig?
:-k ... kanskje bortsett fra ... på shadowen hadde jeg en sånn stor typisk stygg cruiser-skjerm, på langtur ... den var 100 % effektiv, det var som bak frontruta på bussen :prf

Etter noen timer i stormen driter man gjerne i hvordan sykkelen ser ut, bare man får fred for vinden

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:Så hva er konklusjonen egentlig, hva slags skjerm bør jeg gå for om jeg skal ha en til en nakensykkel som jeg skal skru på om jeg skal på lange turer?
Konklusjonen må vel være at du må prøve deg fram? Jeg var en stund innom et dedikert v-strom forum hvor dette ble diskutert i det lange og det breie ... mange hevdet å ha funnet Løsningen. Alle forskjellige, og ingen virket for de andre.
Speil og blinklys og handguards ble fjernet og snudd og vendt på ... noen laget div flaps og spoilere og fandens oldemor.
Det virker som de fleste er mest fornøyd med Madstad bracket og MRA vario screen ... selv om ikke det heller hjelper alle. Og denne evige diskusjonen gjaldt bare v-strom, så når du ikke er mere spesifikk enn "naken sykkel" blir det vel umulig?
:-k ... kanskje bortsett fra ... på shadowen hadde jeg en sånn stor typisk stygg cruiser-skjerm, på langtur ... den var 100 % effektiv, det var som bak frontruta på bussen :prf

Etter noen timer i stormen driter man gjerne i hvordan sykkelen ser ut, bare man får fred for vinden
Er jo litt kjipt å måtte kjøpe skjermer for titusenvis før man finner noe bra da. Hva er en typisk "cruiser-skjerm" da? Er de veldig høye de da? Som nevnt, de høye skjermene jeg har prøvd lager egentlig bare mer bråk.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
jhn skrev:
ATWindsor skrev:Så hva er konklusjonen egentlig, hva slags skjerm bør jeg gå for om jeg skal ha en til en nakensykkel som jeg skal skru på om jeg skal på lange turer?
Konklusjonen må vel være at du må prøve deg fram? Jeg var en stund innom et dedikert v-strom forum hvor dette ble diskutert i det lange og det breie ... mange hevdet å ha funnet Løsningen. Alle forskjellige, og ingen virket for de andre.
Speil og blinklys og handguards ble fjernet og snudd og vendt på ... noen laget div flaps og spoilere og fandens oldemor.
Det virker som de fleste er mest fornøyd med Madstad bracket og MRA vario screen ... selv om ikke det heller hjelper alle. Og denne evige diskusjonen gjaldt bare v-strom, så når du ikke er mere spesifikk enn "naken sykkel" blir det vel umulig?
:-k ... kanskje bortsett fra ... på shadowen hadde jeg en sånn stor typisk stygg cruiser-skjerm, på langtur ... den var 100 % effektiv, det var som bak frontruta på bussen :prf

Etter noen timer i stormen driter man gjerne i hvordan sykkelen ser ut, bare man får fred for vinden
Er jo litt kjipt å måtte kjøpe skjermer for titusenvis før man finner noe bra da. Hva er en typisk "cruiser-skjerm" da? Er de veldig høye de da? Som nevnt, de høye skjermene jeg har prøvd lager egentlig bare mer bråk.
Ja, det er kjipt, men for mange er det visst eneste muligheten til å løse problemet.

Bilde

Svar