Ny mc søker råd og erfaringer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Tricky
Innlegg: 19
Registrert: 17 mai 2015, 23:52
Motorsykkelen din: BSA

Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av Tricky »

Hei !

Har ikke så mye mc erfaring foruten Honda cbr og Honda 750f.

Innerst inne ønsker jeg meg en bobber,cruiser,HD sportster ect.

Har ikke noe ønske om å kjøre fort,men bare små turer osv.

Siden diskusjon med høvdingen i øvre generasjon så er ihvertfall HD uaktuelt .

Kan noen fortelle meg om det er noe hold i dette negative synet på HD?
Om jeg kjøper meg HD så bør jeg påregne noen timer i garasjen ?

Hva med kjøreegenskaper på slike sykler ?

Gi meg gjerne tips og råd til nybegynner mc.



Jeg vil ikke ha virago eller Yamaha ...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av Bjerknez »

Tricky skrev:Hei !

Har ikke så mye mc erfaring foruten Honda cbr og Honda 750f.

Innerst inne ønsker jeg meg en bobber,cruiser,HD sportster ect.

Har ikke noe ønske om å kjøre fort,men bare små turer osv.

Siden diskusjon med høvdingen i øvre generasjon så er ihvertfall HD uaktuelt .

Kan noen fortelle meg om det er noe hold i dette negative synet på HD?
Om jeg kjøper meg HD så bør jeg påregne noen timer i garasjen ?

Hva med kjøreegenskaper på slike sykler ?

Gi meg gjerne tips og råd til nybegynner mc.



Jeg vil ikke ha virago eller Yamaha ...
Har ikke hørt så mye negativt om HD jeg, men tror mange forbinder HD med skumle MC gjenger etc. og at mange velger nettopp å skru på disse syklene da deletilgangen etc. er enorm. Derfor så tror vel mange at HD'er ofte blir skrudd på og dermed konkluderer med at det er mye galt med dem. Vertfall slik jeg tenker...

Uansett om du kjøper deg en gammel HD eller en gammel Yamaha så vil jeg tro tidligere vedlikehold og kjørelengde har alt og si med tanke på problemer som kan dukke opp. Noen synes også HD er litt "harry", noe jeg forsåvidt kan skjønne, men det går jo på smak.

Hadde selv en Yamaha XVS 1300 cruiser (2012mod) og kjøreegenskapene er vel kanskje ikke det største salgsargumentet når det kommer til cruisere. Dete er sykler som skal ta deg komfortabelt fra A til Å på mer eller mindre rette landeveier. Jada, man kan kjøre svinger til det gnistrer i fothvilerene også med en cruiser, men det føles som om man kantrer med bastøfergen i hver sving. HD er en livsstil tror jeg. Noen liker det, andre ikke.

Yamaha XV950 Bolt er vel den argeste konkurrenten til HD Sportster. I følge tester og videoer går den bedre enn Sportster med tanke på aksellerasjon etc. og i tillegg er det jo japansk. Yamaha gir 5 års garanti og det bør jo være et godt argument for kjøp hvis du liker sykkelen. Personlig ville jeg valgt en Bolt fremfor Sportster, men det er MIN smak.

HD har jo noe som heter V-Rod. Dette er en meget allsidig sports cruiser (hvis jeg kan kalle det det). Men dem er vel forholdsvis dyre...

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av Juicebox »

Ja som Bjerknez sier, enorm deletilgang på HD og mye du kan gjøre. De fleste HD er blitt skrudd på og customizet. Har ikke verdens beste kjøreegenskap, men hvilken cruiser har det? Dyna er ihvertfall den mest svingvillige modellen. Det sies at de eldre modellene lekker olje, er ikke kjent med det. Mye vibrasjon, er tung og bråker. Sjarm ;-) Det er en livsstil. Det er et merke med lang historie, og det er en grunn til at de holder på fortsatt. De har også blitt kalt for evighetsmaskiner... (?) En selger som sa det til meg :P Vil påstå at HD er benchmarken på hvordan en cruiser skal se ut...
Om jeg kjøper meg HD så bør jeg påregne noen timer i garasjen ?
Om du liker å skru så må du regne med det. Jeg har ikke trengt å skru noen ting på min HD, men gjør det fordi det er en hobby og jeg koser meg. Hadde skrudd på en hvilken som hels sykkel...

Tricky
Innlegg: 19
Registrert: 17 mai 2015, 23:52
Motorsykkelen din: BSA

Re: Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av Tricky »

Takk for svar !


jeg liker gamle ting ,men på mc må jeg ha selvstarter.

Nå er jeg ikke så stor 60/166(ja,er jente), og vil helst ha en lett mc.
Sist redigert av Tricky den 06 jul 2015, 10:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av Juicebox »

Hmm, sportster er jo den "letteste" av HD, men nå har jo 750 versionen kommet. Sportstern er lett og "liten", men den er topptung iforhold til de andre HD, derfor er den mer vrien å kjøre i gangfart. Den er høy sammen med dyna, så du må senke den om du vil ha begge beina plantet i bakken. Mange "hatere" som sier at sportster ikke er en ekte HD, men faktisk den med lengst historie :P :p Sier det er en girlybike... men er faktisk den mest krevende å kjøre :scratch Softail skal være den letteste å kjøre, har jeg lest, og den som passer lavere folk. Selv om den ser stor og tung ut, så er den lettere å håndtere.

Btw, er en kjøreskole ved meg som har sportstere som skolesykler, med flest velt på kjøregården...

Tricky
Innlegg: 19
Registrert: 17 mai 2015, 23:52
Motorsykkelen din: BSA

Re: Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av Tricky »

Jeg forstår jo at mc'n jeg har i dag har gode kjøreegenskaper .
Men lysten og drømmen er noe annet.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av Juicebox »

Du får se hva som passer deg og din livsstil best

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av NickNei »

HD har jo alle typer, nesten. Med din størrelse kan du godt velge sportster, du får en del lave og med det lavt tyngdepunkt. Det kjennetegner jo ofte HD, så jeg skjønner ikke helt det med høyt tyngdepunkt og vanskelig å kjøre sakte med som noen nevner her. Sportster har mange fine modeller, mye tøft. De er holdbare som bare det, så det er ikke noe problem med for mye skruing. Dyna har også en del lave modeller. De er også lette å senke litt. Kjøreegenskapene er jo ikke som en cbr, men både sportster og dyna er greie sykler å kjøre svinger med. Så er det jo mye stæsj å kjøpe til da. Du kan få den omtrent som du vil ha den. Dette vil du ikke angre på :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av Juicebox »

Sjekk det opp;) softail har den laveste setehøyde med lavest tyngdepunkt(usikker på vrod, men den var stødig da jeg testet den). Det er derfor de er lettere å håndtere i lav fart, selv om de er tunge. Sitt på en sportster xl og en softail så ser du hvilken som er lettest å holde oppe

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Ny mc søker råd og erfaringer

Legg inn av NickNei »

Du har vel så mange forskjellige modeller at det ikke går an å være bastant på det der, men har tilgode å kjøre en HD som er så høy at den er vinglete i lav fart. Softtail er jo generelt veldig lav, men der har du også forskjellige modeller.
Nevnes bobber her, prøv en dyna fatbob :)

Svar