Mc starter med "ryk"

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Mc starter med "ryk"

Legg inn av Danske »

Hei syns jeg sliter lidt med myk igangsætning. Virker som mc starter med et ryk. Når jeg gearer er der ingen problemer. Men slaker jeg på gasen så blir det et lite ryk når jeg tar gas igen. Er fersk så veldig i tvivl om det er meg eller sykkel det er problemet ...noen tips ?

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Mc starter med "ryk"

Legg inn av 45316 »

Ganske vanlig at overgangen fra ingen gass til litt gass er brå, særlig i førstegir.

Kan eventuelt sjekke om kjedet er strammet riktig.

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Mc starter med "ryk"

Legg inn av Danske »

Kjede er ok. Fikk tips fra naboen idag at jeg kanskje ikke er flink nok til å ha nok turtall. Har for højt gear og dermed bliver den litt hakket når jeg slakker og gasser igjen. (Første er det selvsagt ikke mye å gjøres ved.)

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mc starter med

Legg inn av cannon »

Mange moderne innsprutsykler har fuelcut, dvs at ecu kutter innsprøytning 100% ved null gass. Ved litt pådrag får man gjerne et lite rykk. Fuelcut er et dårlig miljøpåfunn :-(

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mc starter med "ryk"

Legg inn av kjellv »

Er du sikker på at det er riktig olje du har på motoren? Slike fenomen kan du få om du har feil olje. Motorolje for bil for eksempel. Da kan clutchen lugge.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Mc starter med "ryk"

Legg inn av Danske »

Vet ikke med olie da sykkel er ny for meg (men fra 99). Men tidligere ejer virket til å ha pejling.

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc starter med

Legg inn av Lauri »

Har du hydraulisk eller vaier-kløtsj?

Dersom det er vaier (wire, tvinnede stålstrenger, hekla stålstrenger) så gir jeg deg det råd å få vaieren smurt. Vaiersmører kjøper du f.eks. på Biltema for en billig penge. Egentlig et fett hvilken oljespray du bruker bare det er lettflytende og penetrerende.

Din rykkende igangsetting, forutsatt vaierkløtsj, skyldes at vaieren blir hengende et ørlite sekund i vaierstrømpen før den slipper. I mellomtiden har du sluppet kløtsjhendelen og tror at du har "grep". Dermed får du et ørlite anslag av kenguruhopp - og naboquindene ler av deg.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Mc starter med "ryk"

Legg inn av Danske »

Bra Lauri det kan let være det. Syns også gassen er lidt lang tid om å gå ned når jeg slipper gassen. Kanskje samme ...er veier ja.

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Svar