BMW F800R fusker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

BMW F800R fusker

Legg inn av Newhill »

Hei!

Jeg har en 2010 mod. BMW F800R som har begynt å stoppe når jeg kjører.
Motoren dør et kort øyeblikk før den starter igjen, og fortsetter sånn kanskje 30-40 ganger i minuttet med veldig ujevn frekvens.
Nåla på turtelleren går helt bananas.
Innimellom klarer den ikke å starte igjen, og kvæles, og da må den startes med startknappen. Jeg klarer ikke å starte motoren ved å slippe clutchen. Mulig jeg er for lett, siden jeg låste bakhjulet da jeg prøvde på det i går, i 3. gir.

Batteriet er helt nytt (bytta i går i et forsøk på å fikse feilen), og ledningsnettet blei bytta på mc-oslo i fjor.

Feilen kommer ikke umiddelbart når jeg kjører, -i går trodde jeg at jeg hadde en feilfri sykkel i en hel time før den begynte å fuske :evil
Det spiller liten rolle hvilket gir, eller hvilken hastighet jeg har når feilen oppstår.
Hva KAN det være?

Nå håper jeg at det er en BMW-ekspert her inne som sier at jeg må bytte høyre blinklyspære for å rette feilen.
HJELP!

-newhill

edit: Når jeg holder inne clutchen, merkes det en rumle"lyd" i ramma på sykkelen. Som om noe er løst og rumler rundt et eller annet sted. Usikker på om det har noe å si for at motoren stopper... :scratch
Sist redigert av Newhill den 21 jun 2015, 19:53, redigert 1 gang totalt.
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Kawagutten »

Du kan prøve å mappe den eller se om det er en oppgradering.
Har det vært byttet dyser på den og satt på annen eksos?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Newhill »

Alt er som fra fabrikken. Bortsett fra et K&N-filter som blei montert midt i sesongen i fjor.

Chris Pfeiffer edition, 2010 modell med Acrapovic potte.

Virker det ikke som det er noe elektronikk som ikke funker som det skal?
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Jompa »

Hvis turtellernåla spretter opp og ned som ei forstyrra veggelus, er det tegn på el-feil.
Skal ikke gi meg inn på noen ukvalifisert gjetting, men visst feilen kommer først når motoren begynner å bli varm kan det være en komponent som blir påvirka av varmen som er synderen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7657
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av mekkern »

kutter og går-og "romler"?
har svinghjulet løsnet?

ellers kan det være coil eller triggercoil-begge disse er påvirket av varme

Eller rett og slett tenningsnøkkel/bryter
Sist redigert av mekkern den 21 jun 2015, 20:21, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Tobben84 »

Veldig kjent problem på f800r visstnok.

http://f800riders.org/forum/showthread. ... g-to-stall" onclick="window.open(this.href);return false;


http://f800riders.org/forum/showthread. ... -Read-quot" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Newhill »

Jompa skrev:Hvis turtellernåla spretter opp og ned som ei forstyrra veggelus, er det tegn på el-feil.
Skal ikke gi meg inn på noen ukvalifisert gjetting, men visst feilen kommer først når motoren begynner å bli varm kan det være en komponent som blir påvirka av varmen som er synderen.

Første gangen jeg opplevde problemet var forrige uke, seint på kvelden på vei hjem fra jobb.
Da hadde jeg ikke kjørt lenger enn i kanskje 5 minutter før motoren begynte å stoppe, og nåle blei ei forstyrra vegglus.
Så jeg er usikker på om vi kan skylde full og helt på varmen i motoren..?

Når motoren begynner fu*ke, så er clutchen eneste medisin. Den går fint på tomgang.
What to do??!?!??
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Newhill »

Tobben84 skrev:Veldig kjent problem på f800r visstnok.

http://f800riders.org/forum/showthread. ... g-to-stall" onclick="window.open(this.href);return false;


http://f800riders.org/forum/showthread. ... -Read-quot" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis jeg forstår det som står i de trådene du linker til, Tobben, så virker det som at nesten alle der opplever at motoren stopper når de er i ferd med å stanse i lyskryss, eller de bremser ned for å svinge av inn på bensinstasjoner eller for å parkere o.l.
Jeg opplever at motoren min stopper og starter igjen rett etterpå, kun for å stoppe igjen osv osv i alle mulige hastigheter og ulike gir.
Men jeg blei uansett nysgjerrig, og fikk lyst til å gjøre noe av det han Dirty Red foreslår.
Kan ikke alle bare være venner?

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Anaxim »

Madammen har en F800ST. Første året hun hadde den, ga den alle slags rare meldinger om "feil", og sykkelen stoppet ofte, i blant 3-4 ggr. pr. tur. Dette rettet seg ikke før hun fikk resatt og omprogrammert all elektronikken som styrer motoren. Siden det har det ikke vært noe tull i 4 år. Men for å få gjort det, må du nok til en BMW-forhandler som har det rette utstyret.
Sist redigert av Anaxim den 22 jun 2015, 15:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Newhill »

Hmm.
Kanskje de har hørt om noe liknende på Mc-Oslo.
Men når det kan være alt fra tenningslåsen, til elektronikk, til bensinslanger, og sikkert mange mange flere årsaker, så ser jeg for meg dollarsene fly avgårde fortere enn på lenge :-k
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Kawagutten »

Så lenge de har rette utstyret tar ikke en oppgradering lang tid så er ikke kostbart.Men hvis de stadig må restarte utstyret for å få det til å virke så håper jeg ikke de tar timepris for dette.Har erfart at dette kan ta fra 20 minutter til 2 timer og har fått priser fra 400-1000kr.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Anaxim »

Mener å huske at vi betalte ca. 1000,- for en full oppdatering hos Speed i Sandefjord.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av gbruaset »

Hei! Hvis du holder til i Oslo, Ring Mcoslo, og forklar problemet. Jeg har en BMW F 800 Gs 2011 modell, det er jo 5 års reklamasjonsrett. De tingene som har vært å utsette på min, har jeg fått på garanti, senest i fjor, da den hadde gått i snart 4 år. Så hvis det krever større reparasjon, bruk reklamasjon s retten.

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Newhill »

Takk for tips!
Jeg kjørte ned til Mc-Oslo med den i går, og etter et kjapt diagnosesøk så fant de ut at kam-sensoren måtte byttes. De bytta den i går kveld, og jeg kunne hente sykkelen igjen i dag.

Det kaller jeg godt levert!

1700,-

Helt innafor syns jeg, når de fikser sånt såpass fort!
Tommel opp for Mc-Oslo, denne gangen!

edit: Garantien gikk ut i fjor. Jeg hadde såpass flaks at jeg fikk bytta hele ledningsnettet i fjor, på garantien.
Kam-sensoren var ikke en reklamasjonssak.
Kan ikke alle bare være venner?

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: BMW F800R fusker

Legg inn av Anaxim »

Ja, da skulle alt være i orden med sykkelen din for sesongen. Det kan bli mange fine kjøredager nå framover, når bare varmen kommer. Har du forresten display på sykkelen? I så fall dukker nok det meste av "elendighet" opp der... "Motor im Notbetrieb" var en standardmelding på madammens. Fikk brått 20% motoreffekt. (Til og med lavt lufttrykk ble behørig registrert, med feilmelding).

Svar