Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av Danske »

Hei

Lurer på om noen med litt mekanikersnille holder til nære sandvika og har lyst å hjelpe litt. Helt fersk og kjøpt første sykkel. En suzuki gsx 600f. Efter ca 500km syntes jeg den vibrerer litt i styret og jeg tror det er noe som må strammes. Men trenger en special verktøy for å stramme. Om du bor nær sandvika og lyst å hjelpe med å stramme denne, så si fra :-) http://www.ccdieffe.com/suzuki-gsxr-ste ... -208-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av DrGreve »

Har du en fiskevekt tilgjengelig kan du jekke opp fremhjulet og stramme lageret med en dor eller kjørnel. Når du fester vekta ytterst på styreholken og drar så skal det være ca. 1/2 kg motstand på vekta før styret beveger seg.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av Danske »

Takk, det jeg slider med i første omgang er selve det stykke verktøy jeg skal stramme med. Men når jeg har fået det stykke værktøy, skal jeg da stramme så mye som du beskriver her? Manualen sir 45nm.



Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av DrGreve »

Før i tiden tok vi oss ikke råd til å investere i momentnøkkel, da strammet vi til vi måtte dra et halvt kilo med makt før styret beveget seg. Da brukte vi en fiskevekt :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av Danske »

Skjønner, bra tommelfingerregel da ;-) slitsomt å må bruke specialverktøj :-(


Sent from my iPad using Tapatalk

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av Danske »

http://www.ebay.com/itm/51631-28000-SUZ ... 1123801144" onclick="window.open(this.href);return false; det er denne som må strammes ...


Sent from my iPad using Tapatalk

Voksen
Innlegg: 330
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av Voksen »

Når du har forhjulet i lufta så kjenn også at styret beveges uten motstand/hakk. Det er veldig vanlig at styrelager må byttes pga rust.

Ellers er 45Nm 4,5 kilo drag en meter ut fra mutteren. Har du feks en skralle så belaster du den feks med 18kilo 25cm fra mutter og da har du rett moment. Det viktigste er jo at rattet beveges lett uten slark i styrelager. DrGreve sin måte å gjøre det på funker jo knall som vanlig.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av E-strom »

Du har to muligheter:
1: Demontere styret og styrekrona for å komme til med spesialverktøy og momentnøkkel
2: Bruke en dor eller aller helst en "hakenøkkel" (42mm tror jeg det er på din) og stramme passelig

Spesialverktøy kan kjøpes fra leverandøren, eller den kan lages ved å frese ut en passende kopp (kjøpes billig på Biltema, men ikke si til noen at du kjøper verktøy der).

Gå for en "hakenøkkel med tapp"

Men; er du sikker på at det er slakke i mutteren/styrelageret? Vibrasjoner i styret kan være:
- ubalanse i framhjul
- løse styrevekter
- turbulens (stor sannsynlighet)
...og en rekke andre ting - "Google is your friend" eller ganske enkelt bruk søkefeltet øverst på denne siden. Dette temaet dukker opp med ujevne mellomrom, og det er folk er med langt mer erfaring enn meg som har jobbet lenge uten å bli kvitt disse vibrasjonene helt.

F.eks. på V-Strom'en så lager toppkofferten turbulens som påvirker styret når jeg slipper det. Toppkoffert av = mindre vibrasjoner, men ikke helt borte...

Lykke til :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av Danske »

Takk har bestilt hakkenøkkel. Jeg tror det er det ja. Om jeg løfter forhjul og drar frem og tilbake. Kan jeg kjenne det giver små rykk. Samme når jeg bremser da småhakker det. Har syklet mye på vanlig sykkel og det kjenne ut nøjagtig som når styrelager på vanlig sykkel er litt løst.

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av Danske »

Noen som har en slik hakkenøkkel i oslo området eller vet hvor den kan kjøpes i no?

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av E-strom »

Danske skrev:Noen som har en slik hakkenøkkel i oslo området eller vet hvor den kan kjøpes i no?

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
NB: Bare tre k'er i hakenøkkel...

Her i Trondheim kjøpes denne typen verktøy hos Tess, AEO og tilsvarende - du må altså på en "proffbutikk" og handle sammen med håndverkerne - du kan spørre etter "hakenøkkel for ringmutter".

Lykke til :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Hjelp til spenne styrelager (nær Sandvika)

Legg inn av Danske »

Thx (er dansk ...så sliter med norsken) ;-)

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Svar