Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tar KUN bilder i RAW og jeg bruker et 16GB. minnekort. Dog er det svært sjelden jeg fyller opp mer en enn brøkdel av kortet...
Jeg vil tro 16GB holder i massevis. Da har du tross alt plass til rundt 800stk. bilder. :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Kjapp oversikt over kamera jeg har hatt og antall bilder
Canon S95 : 3100
Sony Nex5 : 3300
Canon 600D som jeg kjøpte i et anfall av "tilbake-til-skikkelig-speilrefleks-etter-å-ha-lest-div-tester": 550

Med RX100 er jeg nå oppe i 7100 bilder - fordi kameraet har en størrelse som gjør at det blir med overalt og fordi det har en flott bildekvalitet som gjør det gøy å ta bilder :thumleft

Med RAW+JPG bruker jeg nå 32GB minnekort fordi det er en passe praktisk størrelse. Kopierer med jevne mellomrom bilder til 2 separate harddisker og ellers kjøper jeg nye SDHC kort når ett blir fullt - det koster ikke mer enn gammeldagse filmruller gjorde.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Jeg har flere 16Gb og 32Gb kort. Selv om de fleste minnekortfabrikanter leverer gode kvalitetskort så er det greit å fordele skade om den skulle skje ;-)

I GoPro kameraet har jeg 64Gb kort, fordi film tar plass.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Sony lanserte en godbit i går, for dem som ikke får nok Mp og stor brikke :P :p

42mp , 4K filming, bildestabilisering i huset og fullformat. Ikke småtteri med andre ord. Prisen ryktes å være "lav" nok til å kunne ta livet av hvem som helst av andre fullformatsleverandører.

http://www.dpreview.com/articles/432911 ... ony-a7r-ii" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev:Jeg tar KUN bilder i RAW og jeg bruker et 16GB. minnekort. Dog er det svært sjelden jeg fyller opp mer en enn brøkdel av kortet...
Jeg vil tro 16GB holder i massevis. Da har du tross alt plass til rundt 800stk. bilder. :thumleft
Raw filene til rx100 er ikke på mer en 24mb da de komprimeres noe i forhold til konkurrentene.
Til daglig bruk er jeg nok enig i at 16 holder i lange drag. Men på tur er det greit å ha litt ekstra plass... få se litt på hva prisen er på 2 x 16 vs 2 stk 32 f.eks

Note4

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Bringisen skrev:Sony lanserte en godbit i går, for dem som ikke får nok Mp og stor brikke :P :p

42mp , 4K filming, bildestabilisering i huset og fullformat. Ikke småtteri med andre ord. Prisen ryktes å være "lav" nok til å kunne ta livet av hvem som helst av andre fullformatsleverandører.

http://www.dpreview.com/articles/432911 ... ony-a7r-ii" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser de kommer med ny Rx100 også, nummer 4 i rekken. Hva en skal med 4k video er for meg et mysterium (enda)

http://www.dpreview.com/articles/782627 ... ked-sensor" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:
Bringisen skrev:Sony lanserte en godbit i går, for dem som ikke får nok Mp og stor brikke :P :p

42mp , 4K filming, bildestabilisering i huset og fullformat. Ikke småtteri med andre ord. Prisen ryktes å være "lav" nok til å kunne ta livet av hvem som helst av andre fullformatsleverandører.

http://www.dpreview.com/articles/432911 ... ony-a7r-ii" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser de kommer med ny Rx100 også, nummer 4 i rekken. Hva en skal med 4k video er for meg et mysterium (enda)

http://www.dpreview.com/articles/782627 ... ked-sensor" onclick="window.open(this.href);return false;
Det med 4K video er jeg egentlig enig i, det er vel blitt en hype. Hvis man ikke har en 4K skjerm, så får man jo ikke nyttet dette. Før "alle" har fått 4K skjermer så er vel 6K og 8K her :knegg Filmopptakshastighet og codex er vel langt viktigere, men jeg regner med "filmkamera" produsenten Sony har dette på stell.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

>Hva en skal med 4k video er for meg et mysterium (enda)

Det er jo genialt! :thumleft

Akkurat det som trengs for å hente ut bedre panorama fra video. Ref ICE som jeg omtalte for noen poster siden (leser ingen postene mine ? eller går det så fort i glemmeboka ??)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Foto ?

Legg inn av Kimshans »

4K kan også være kjekt for å kunne kjøre bildestabilisering på opptaket i etterkant i videoredigering.

I tillegg kan man få hentet ut stillbilder fra video med bedre oppløsning(enn med f.eks. full HD), om man skulle trenge det.

Så 4K, ja takk :prf

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Dette dere sier om 4K var nytt for meg, det har jeg faktisk ikke tenkt på :-k
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Joda, dette er gode argument i så måte. :mk

Men hvor mye plass tar det å skyte 4k vs HD :roll Hvor mye eller hvor ofte bruker du fotoapparatet til videofilming? :-k
Jeg skal ikke si at det bare er tull, men jeg føler dette blir mer markedsføring gimmik enn det blir praktisk brukendes for oss forbrukere. :-# :x

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

Er jo litt begge deler, endel skyter mye video, og da er selvfølgelig 4k kjekt, bruker man nesten aldri video er det jo neppe noe mer enn "nice to have".

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg ser fortsatt ikke grunen til 4K.... De har nok langt og mere igjen for å optimalisere full HD mulighetene i kamera enn å vise at :vs hello, look what we can make.

Men det er jo litt samme greien som å diskutere full format vs mFT og antall MP :redface Ingen vinner :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

HDR funksjonen i Lightroom er overraskende bra syns jeg. Det er nok sikkert mulig å hore bildene til maks, slik en ofte ser HDR bilder er. Men bare med å ta samme bilde med 3 forskjellige eksponeringer blir resultatet overraskende pent (i mine øyner)

Justert litt i basic fanen, ellers ingen ting.

Rett fra kamera
Bilde

HDR
Bilde


Rett fra kamera
Bilde

HDR
Bilde

Her tok jeg et bilde med vanlig eksponering, det eksempelet som er tatt rett fra kamera. Også tok jeg et bilde med 2 stopp over og under eksponering (totalt 3 bilder) som jeg merget som HDR i Lightroom. Bildene er også croppet fra 3:2 til 16:9

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Prøvde meg på et par Sort/Hvitt bilder med kamera i dag. Har både RAW og JPEG aktivert, men jeg må ærlig innrømme at jeg liker best å justere bildene selv. Selv om Fuji'en tar langt bedre jpeg rett i kamera en noe annet kamera jeg har hatt.

prøvde å ta i forskjellig lys så jeg fikk testet iso'en litt.
Men syns b&w bildene blir hakket finere når en justerer raw filen først.

f/4.0, iso 2500, 1/100
Bilde

f/4.0, iso 1600, 1/100
Bilde

f/3.6, iso 400, 1/100
Bilde

f/3.6, iso 320, 1/100
Bilde

f/2.8, iso 400, 1/100
Bilde

Svar