Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Dette kommer jo også veldig an på hvilken sykkel du kjører
Selv akser sykkelen min langt bedre i 5 gir enn en del andre sykler (lavere ccm)
Selv akser sykkelen min langt bedre i 5 gir enn en del andre sykler (lavere ccm)
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Sted: Hamar
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Nå nevnte jo han at man IKKE skulle gire under forbikjøringen, verken opp eller ned, noe jeg synes er merkelig. Har man forhøyt turtall i forhold til der sykkel drar best, gir opp, og gir ned hvis du har for lavt turtall i forhold til der sykkelen drar best.
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Vet ikke om jeg har postet dette spørsmålet på riktig sted, og syns det og var unødvendig å starte en ny tråd, men her kommer det:
Er det noe lov om at passasjer ikke skal ha promille? Sier ikke at personen er møkkadritings, men at personen fortsatt er i forstand til å være seg selv men promillenivået bare er litt over grensen.
Er det noe lov om at passasjer ikke skal ha promille? Sier ikke at personen er møkkadritings, men at personen fortsatt er i forstand til å være seg selv men promillenivået bare er litt over grensen.
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Det et lov for passasjer, har selv blitt stoppet bakpå en slitt Suzuki gn125 etter 2øl, i minusgrader. Politiet sa det var lov men anbefalte det selvsagt ikke. :)Juicebox skrev:Vet ikke om jeg har postet dette spørsmålet på riktig sted, og syns det og var unødvendig å starte en ny tråd, men her kommer det:
Er det noe lov om at passasjer ikke skal ha promille? Sier ikke at personen er møkkadritings, men at personen fortsatt er i forstand til å være seg selv men promillenivået bare er litt over grensen.
Sent from my D6503 using Tapatalk
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Det er kanskje litt fornuftig å være ferdig med giring før forbikjøringen ... minst mulig forstyrrelser.Fjeldern skrev:Nå nevnte jo han at man IKKE skulle gire under forbikjøringen, verken opp eller ned, noe jeg synes er merkelig. Har man forhøyt turtall i forhold til der sykkel drar best, gir opp, og gir ned hvis du har for lavt turtall i forhold til der sykkelen drar best.
Litt bomgiring kan jo selv de beste prestere.
Om man plutselig finner det nødvendig å gire midt under forbikjøringen, har man kanskje feilvurdert litt? ... eller en veeldig slapp sykkel
- Bjerknez
- Innlegg: 23137
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Man er jo ikke ansvarlig fører av sykkelen så å sitte på når man er beruset ser jeg ingen ulovligheter med. Men det blir litt i gråsonen for hva JEG ville gjort vertfall. Hva om dem sovner og evt. ikke "henger med" i svingene? Men en person som har tatt ett par pils kunne jeg gjerne hatt med (sånn for å kjøre han/hun hjem etc. men IKKE uten hjelm, selv om det er hans/huns ansvar. Får være måte på.
Når det kommer til giring under forbikjøring er ikke dette noe jeg tenker så veldig på. Det går ganske automatisk og uten dramatikk.
Når det kommer til giring under forbikjøring er ikke dette noe jeg tenker så veldig på. Det går ganske automatisk og uten dramatikk.
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 31 mai 2015, 13:40
- Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
- Sted: Sarpsborg
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Sted: Buskerud
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Liker å ligge klar med turtall omtrent der ting begynner å bli gøy, så kjøre forbi. Hender jeg slenger inn et gir når jeg flytter meg tilbake i høyre fil.
Ulempen med å gire seg oppover, er at warpdrive kommer fort...
Ulempen med å gire seg oppover, er at warpdrive kommer fort...
- Bjerknez
- Innlegg: 23137
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Haha, er vanskelig å slippe rulla igjen når man først er i gang jaTommas skrev:Liker å ligge klar med turtall omtrent der ting begynner å bli gøy, så kjøre forbi. Hender jeg slenger inn et gir når jeg flytter meg tilbake i høyre fil.
Ulempen med å gire seg oppover, er at warpdrive kommer fort...
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Du trenger ikke ha noen som sitter på. Den du øvelseskjører med kan kjøre sin egen sykkel. Du skrev ikke noe om "L" ovenfor, men kravet er også at begge bruker gul vest (kjip gul "bil-vest" holder i massevis) med L på ryggen. En tydelig L skrevet med tusj er nok. Jeg vet ikke om L'en må være rød, men det skader nok sikkert ikke.Dinob skrev:Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
God tur!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- BMWilly
- Innlegg: 184
- Registrert: 09 apr 2012, 16:29
- Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
- Sted: Elverum
Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring
Står alt du trenger å vite herDinob skrev:Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-for ... otorsykkel
norse900 skrev:Du trenger ikke ha noen som sitter på. Den du øvelseskjører med kan kjøre sin egen sykkel. Du skrev ikke noe om "L" ovenfor, men kravet er også at begge bruker gul vest (kjip gul "bil-vest" holder i massevis) med L på ryggen. En tydelig L skrevet med tusj er nok. Jeg vet ikke om L'en må være rød, men det skader nok sikkert ikke.Dinob skrev:Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
God tur!
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]
Klasse A
Hei folkens!
Jeg startet mc lappen (A) i fjor sommer (jeg hadde 8 timer), og har tenkt å fortsette igjen fra mai. Jeg syntes det var ikke så enkelt i fjor, men jeg lurer på hvor mange timer bruker man i gjennomsnittet på å ta lappen? Og hvor mye betaler man for den?
Klarer jeg å bli ferdig med alt innen slutten av juli?
PS: Begrenset adgang til å øvelseskjøre privat så må nok bruke kjøretimer hos kjøreskolen.
Takk;)
Jeg startet mc lappen (A) i fjor sommer (jeg hadde 8 timer), og har tenkt å fortsette igjen fra mai. Jeg syntes det var ikke så enkelt i fjor, men jeg lurer på hvor mange timer bruker man i gjennomsnittet på å ta lappen? Og hvor mye betaler man for den?
Klarer jeg å bli ferdig med alt innen slutten av juli?
PS: Begrenset adgang til å øvelseskjøre privat så må nok bruke kjøretimer hos kjøreskolen.
Takk;)
Sist redigert av AJ den 16 feb 2016, 18:10, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Slo sammen ditt innlegg med en annen tråd om tips, råd og erfaringer om kjøreopplæring.
Begrunnelse: Slo sammen ditt innlegg med en annen tråd om tips, råd og erfaringer om kjøreopplæring.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Klasse A
Dette tror jeg er veldig avhengig av om du har førerkort fra før, og hvor mye trafikkerfaring du har. Må du lære alt fra starten av kan det bli mange timer. Har du f.eks kjørt bil i 10-15 år sitter gjerne trafikkregler og trafikkforståelsen i ryggraden, og du trenger ikke trene på så mye annet enn det som er spesielt for MC.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.
Re: Klasse A
Hei kjellv, takk for svar!kjellv skrev:Dette tror jeg er veldig avhengig av om du har førerkort fra før, og hvor mye trafikkerfaring du har. Må du lære alt fra starten av kan det bli mange timer. Har du f.eks kjørt bil i 10-15 år sitter gjerne trafikkregler og trafikkforståelsen i ryggraden, og du trenger ikke trene på så mye annet enn det som er spesielt for MC.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.
Jeg har B lappen ( hatt det i 14 år, og dessuten har jeg kompetansebevis for utrykningsfører).
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Klasse A
Dette ligger godt an til oppkjøring fort og gæliYamazero skrev:Hei kjellv, takk for svar!kjellv skrev:Dette tror jeg er veldig avhengig av om du har førerkort fra før, og hvor mye trafikkerfaring du har. Må du lære alt fra starten av kan det bli mange timer. Har du f.eks kjørt bil i 10-15 år sitter gjerne trafikkregler og trafikkforståelsen i ryggraden, og du trenger ikke trene på så mye annet enn det som er spesielt for MC.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.
Jeg har B lappen ( hatt det i 14 år, og dessuten har jeg kompetansebevis for utrykningsfører).