Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer.
Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer.
Heisann, godtfolk. Jeg er helt ny i denne mc-verden, på vei mot tung mc-lappen og har problemer med å vite hva jeg skal se etter.
Jeg er en romslig kar på 100 velplasserte kilo, med en bedre halvdel på ca 80kilo som også vil bli flittig medbrakt på sykkelen. Hva bør jeg se/gå etter? Ser for meg sykkel av type: Dragstar, Virago og Shadow. Men hvilken motor skal jeg gå etter? Er det hestekrefter som gjelder eller er det ccm? Sykkelen skal brukes til turer på 3-5timer, og ellers dagligdags kosekjøring.
Kardang er et must.
Har ett budsjett på maks 50.000kr.
Jeg er en romslig kar på 100 velplasserte kilo, med en bedre halvdel på ca 80kilo som også vil bli flittig medbrakt på sykkelen. Hva bør jeg se/gå etter? Ser for meg sykkel av type: Dragstar, Virago og Shadow. Men hvilken motor skal jeg gå etter? Er det hestekrefter som gjelder eller er det ccm? Sykkelen skal brukes til turer på 3-5timer, og ellers dagligdags kosekjøring.
Kardang er et must.
Har ett budsjett på maks 50.000kr.
Sist redigert av Rex Rudi den 09 jun 2015, 21:19, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Hallaien, og velkommen skal du være
Selv er jeg veldig lite bevandret i det segmentet du sikter til, men her er flere brukere her inne som kommer til å hjelpe deg høyt å lavt i forhold til hva du bør kikke på.
Selv er jeg veldig lite bevandret i det segmentet du sikter til, men her er flere brukere her inne som kommer til å hjelpe deg høyt å lavt i forhold til hva du bør kikke på.
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Takk for det, LordShaft. Så flott. Håper at noen kan guide meg på rett vei til rett sykkel.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Vil anbefale maken til den jeg har nå.
På Finn er det en til salgs for 48000.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Takk for tipset. Men nytt dekk og litt rust på krom, til 48.000,- blir i overkant av hva jeg har råd til.
Men er det 1100ccm, jeg må/bør ha med tanke på å ha med meg passasjer?
Men er det 1100ccm, jeg må/bør ha med tanke på å ha med meg passasjer?
- Bjerknez
- Innlegg: 22923
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Med cruisere så er det moment som gjelder. Dette er ikke noe hastighetssykler uansett. Det jeg anntar du er ute etter er en motor som kan dra deg og madammen uten at du merker nevneverdig forskjell på "draget" i sykkelen eller at den vil føles undermotorisert?
Jeg tror ikke du vil føle at noen cruisere over 800cc vil virke undermotoriserte. Jeg hadde en Yamaha XVS 1300 2012mod. og når noen satt på meg med den så kjente jeg ikke forskjell i det hele tatt.
Jeg kan desverre ikke anbefale noen cruisere da jeg ikke har peiling på hva som er bra eller ikke, men hodet mitt sier kjøp Harley hvis du vil vise deg frem og japansk hvis du skal ha den en stund. Jeg tar sikkert feil, men det får så være.
Det hele koker ned til (tror jeg) hvor mye krefter du vil ha. Alle cruisere kan du kjøre mer eller mindre uanstrengt med to på uten at det blir noe problem, tror jeg. Altså hvis vi snakker om 800cc og oppover.
Jeg tror ikke du vil føle at noen cruisere over 800cc vil virke undermotoriserte. Jeg hadde en Yamaha XVS 1300 2012mod. og når noen satt på meg med den så kjente jeg ikke forskjell i det hele tatt.
Jeg kan desverre ikke anbefale noen cruisere da jeg ikke har peiling på hva som er bra eller ikke, men hodet mitt sier kjøp Harley hvis du vil vise deg frem og japansk hvis du skal ha den en stund. Jeg tar sikkert feil, men det får så være.
Det hele koker ned til (tror jeg) hvor mye krefter du vil ha. Alle cruisere kan du kjøre mer eller mindre uanstrengt med to på uten at det blir noe problem, tror jeg. Altså hvis vi snakker om 800cc og oppover.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37879
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Feil .Bjerknez skrev:[snip]men hodet mitt sier kjøp Harley hvis du vil vise deg frem [snip]
Kjøp Moto Guzzi
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 22923
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Faen... da tok jeg feil igjenAJ skrev:Feil .Bjerknez skrev:[snip]men hodet mitt sier kjøp Harley hvis du vil vise deg frem [snip]
Kjøp Moto Guzzi
Kan uansett ikke være uenig med deg, for jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om her nå
Men den jeg hadde var vertfall en veldig flott sykkel jeg var fornøyd med. På den annen side kan jo Harley være en flott sykkel hvis du ønsker å skru litt selv til tider. Ikke fordi jeg har grunnlag for å mene at det er mindre driftsikre sykler, men fordi jeg regner med at deletilgangen er ganske omfattende.
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Har hatt noen mistanker om det. Nå er jeg ikke ute etter å kjøre så fort akkurat. Så lenge sykkelen går bra i 90km't med meg og madammen på, så er jeg fornøyd.Bjerknez skrev:Med cruisere så er det moment som gjelder. Dette er ikke noe hastighetssykler uansett. Det jeg anntar du er ute etter er en motor som kan dra deg og madammen uten at du merker nevneverdig forskjell på "draget" i sykkelen eller at den vil føles undermotorisert?
Jeg tror ikke du vil føle at noen cruisere over 800cc vil virke undermotoriserte. Jeg hadde en Yamaha XVS 1300 2012mod. og når noen satt på meg med den så kjente jeg ikke forskjell i det hele tatt.
Jeg kan desverre ikke anbefale noen cruisere da jeg ikke har peiling på hva som er bra eller ikke, men hodet mitt sier kjøp Harley hvis du vil vise deg frem og japansk hvis du skal ha den en stund. Jeg tar sikkert feil, men det får så være.
Det hele koker ned til (tror jeg) hvor mye krefter du vil ha. Alle cruisere kan du kjøre mer eller mindre uanstrengt med to på uten at det blir noe problem, tror jeg. Altså hvis vi snakker om 800cc og oppover.
Da er dine antagelser riktige, gitt. Har vært inne på tanken om at dragstar 650(Som er den jeg nesten har lagt min elsk på) er litt i det minste laget selv, ja. Harley, som første sykkel, niks. Skjer ikke. Liker dem ikke. Skru-deg-i hjel-sykkel. Japser kan bil og sykkel, så jeg heller nok mot en japaner av noe slag. Takk for en fin pekepinn, Bjerknez. Det settes stor pris på.
- Bjerknez
- Innlegg: 22923
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Går bra i 90km/t?? Da kan du gå under 800cc også. Min 1300 cruiser fikk jeg lett opp i 100km/t på rundt 4 sekunder med kjærringa bakpå og det stoppet ikke der for å si det sånn. Toppfarten på den jeg hadde aner jeg ikke, men den stoppet ikke på 150km/t for å si det sånn.Rex Rudi skrev:Har hatt noen mistanker om det. Nå er jeg ikke ute etter å kjøre så fort akkurat. Så lenge sykkelen går bra i 90km't med meg og madammen på, så er jeg fornøyd.Bjerknez skrev:Med cruisere så er det moment som gjelder. Dette er ikke noe hastighetssykler uansett. Det jeg anntar du er ute etter er en motor som kan dra deg og madammen uten at du merker nevneverdig forskjell på "draget" i sykkelen eller at den vil føles undermotorisert?
Jeg tror ikke du vil føle at noen cruisere over 800cc vil virke undermotoriserte. Jeg hadde en Yamaha XVS 1300 2012mod. og når noen satt på meg med den så kjente jeg ikke forskjell i det hele tatt.
Jeg kan desverre ikke anbefale noen cruisere da jeg ikke har peiling på hva som er bra eller ikke, men hodet mitt sier kjøp Harley hvis du vil vise deg frem og japansk hvis du skal ha den en stund. Jeg tar sikkert feil, men det får så være.
Det hele koker ned til (tror jeg) hvor mye krefter du vil ha. Alle cruisere kan du kjøre mer eller mindre uanstrengt med to på uten at det blir noe problem, tror jeg. Altså hvis vi snakker om 800cc og oppover.
Da er dine antagelser riktige, gitt. Har vært inne på tanken om at dragstar 650(Som er den jeg nesten har lagt min elsk på) er litt i det minste laget selv, ja. Harley, som første sykkel, niks. Skjer ikke. Liker dem ikke. Skru-deg-i hjel-sykkel. Japser kan bil og sykkel, så jeg heller nok mot en japaner av noe slag. Takk for en fin pekepinn, Bjerknez. Det settes stor pris på.
Selv en 125cc gjør vel 90 med to på. Spørsmålet er vel kanskje hvor fort og uanstrengt du vil komme opp i den hastigheten. Jeg tipper en Shadow 750 etc. Vil passe deg fint. Men prøvekjør først
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Veide for og imot av rimelige cruisere før jeg tok lappen i 2009, og kom fram til at Yamaha Dragstar ga mest for pengene og var mest pålitelig (kardang osv). 1100 bør det nok være for passasjer og bagasje.
50 000 kan bli litt snaut for 1100 modeller som har relativt lav km og er i god stand men det er jo forsåvidt bare å søke på finn: http://www.finn.no/finn/mc/used/result? ... 100&sort=2
Men - varsku - jeg endret totalt prioriteringene i løpet av opplæringen. Svinger er det som er gøy og da er ikke cruiser rette "verktøyet" - med passasjer snakker vi da heller en 1000cc +/- i adventure- eller touringsegmentet.
50 000 kan bli litt snaut for 1100 modeller som har relativt lav km og er i god stand men det er jo forsåvidt bare å søke på finn: http://www.finn.no/finn/mc/used/result? ... 100&sort=2
Men - varsku - jeg endret totalt prioriteringene i løpet av opplæringen. Svinger er det som er gøy og da er ikke cruiser rette "verktøyet" - med passasjer snakker vi da heller en 1000cc +/- i adventure- eller touringsegmentet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Man har jo ikke mange veier å kjøre fortere på i Norge. Da kan jeg kanskje starte med en 650-800ccm og jobbe meg opp fra der. Er ikke så kresen på det, spesielt ikke siden det tross alt er min første sykkel. Det skal jeg selvsagt. Må jo få feelingen på sykkelen.Går bra i 90km/t?? Da kan du gå under 800cc også. Min 1300 cruiser fikk jeg lett opp i 100km/t på rundt 4 sekunder med kjærringa bakpå og det stoppet ikke der for å si det sånn. Toppfarten på den jeg hadde aner jeg ikke, men den stoppet ikke på 150km/t for å si det sånn.
Selv en 125cc gjør vel 90 med to på. Spørsmålet er vel kanskje hvor fort og uanstrengt du vil komme opp i den hastigheten. Jeg tipper en Shadow 750 etc. Vil passe deg fint. Men prøvekjør først
Takk skal du ha.
Sist redigert av Rex Rudi den 10 jun 2015, 00:41, redigert 1 gang totalt.
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Godt at jeg er på rett spor ang sykkel da, i hvert fall. Jeg søker til jeg blir gal.RuneMC skrev:Veide for og imot av rimelige cruisere før jeg tok lappen i 2009, og kom fram til at Yamaha Dragstar ga mest for pengene og var mest pålitelig (kardang osv). 1100 bør det nok være for passasjer og bagasje.
50 000 kan bli litt snaut for 1100 modeller som har relativt lav km og er i god stand men det er jo forsåvidt bare å søke på finn: http://www.finn.no/finn/mc/used/result? ... 100&sort=2
Men - varsku - jeg endret totalt prioriteringene i løpet av opplæringen. Svinger er det som er gøy og da er ikke cruiser rette "verktøyet" - med passasjer snakker vi da heller en 1000cc +/- i adventure- eller touringsegmentet.
Skal snart ut kjøre på bane, så jeg kan jo endre mening. Men sånn ståa er nå, så blir det ikke noe plastikksykkel.
Jeg har vurdert den første der, den i Kvinesdal. Flott sykkel. Ikke gått så alt for langt heller.
- Bjerknez
- Innlegg: 22923
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Ut fra hva ønsket ditt sier så tror jeg nok en 600-800cc vil passe utmerket. Du trenger ikke så mye heller, hvis hovedmålet er at man drar to på tur og at motorsykkelen går lett (ikke fort) opp i 90km/t. Du vil uansett ha mer krefter enn en gjenomsnitlig bil. Det du derimot må tenke på er størrelsen på sykkelen tror jeg. Det er bedre plass til to på større sykler og større sykler har gjerne ofte større motorer etc.Rex Rudi skrev:Man har jo ikke mange veier å kjøre fortere på i Norge. Da kan jeg kanskje starte med en 650-800ccm og jobbe meg opp fra der. Er ikke så kresen på det, spesielt ikke siden det tross alt er min første sykkel. Det skal jeg selvsagt. Må jo få feelingen på sykkelen.Går bra i 90km/t?? Da kan du gå under 800cc også. Min 1300 cruiser fikk jeg lett opp i 100km/t på rundt 4 sekunder med kjærringa bakpå og det stoppet ikke der for å si det sånn. Toppfarten på den jeg hadde aner jeg ikke, men den stoppet ikke på 150km/t for å si det sånn.
Selv en 125cc gjør vel 90 med to på. Spørsmålet er vel kanskje hvor fort og uanstrengt du vil komme opp i den hastigheten. Jeg tipper en Shadow 750 etc. Vil passe deg fint. Men prøvekjør først
Takk skal du ha.
Re: Hjelp til førstegangssykkel. Cruiser-type, med passasjer
Jeg vil råde deg og passasjeren til å prøve litt skikkelig før handel. Jeg er ikke den rette til å spørre om de ulike cruiserne, men jeg vet at noen får jævli ondt i ryggen av de,og de passer mye bedre på R eller S/T. Det kan bli mye trykk i ryggen og mye slit i armene av å eksponere kroppen såpass for vinden, og samtidig sitte oppreist. Et kåpeglass vil nok redusere trykket, men siden det står sålangt frem, også lett gi mye turbulens. Som sagt, prøv en 20-30 milstur før handel. Lykke til!