Kawasaki KZ 650 SR - og ingen lading.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Kawasaki KZ 650 SR - og ingen lading.

Legg inn av Lauri »

Jeg måtte bare .... og der kom en 1980-talls Kawa 650 SR i hus. Litt gnukk og litt gnikk og sykkelen framstår som ok+ til prisen av like mange lapper som du har på begge hender minus en finger.

Problemet er:
- dynamoen lader ikke. Ved oppstart har jeg batterispenning på 12.5. Under motorgang synker batterispenningen til 8.6 under belastning. M.a.o. tappes strøm.

Kan noen i helt trinnvise ordelag fortelle meg hvordan jeg går fram for å lete?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kawasaki KZ 650 SR - og ingen lading.

Legg inn av Lauri »

Mens teknikerne manner seg til svar så kan jeg legge til at sykkelen har gått 68.000 km. Jeg har ingen kunnskap hvorvidt kullbørstene er byttet, men jeg skulle anta at kullbørster varer leeeenge :prop:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kawasaki KZ 650 SR - og ingen lading.

Legg inn av DrGreve »

Jeg kjeder meg, så jeg laget en liten beskrivelse på hvordan man sjekker det elektriske på en sykkel :)

Hvis du har problemer med det elektriske på sykkelen, finnes det måter å måle seg fram til hva som kan være feil. Her kommer enkle forklaringer på hvordan man måler seg fram til løsninger. Her er multimeteret verktøyet du MÅ ha.

Ladegenerator-stator-dynamo, kjært barn har mange navn.
I de fleste sykler er det 3fase-anlegg (3 ledninger), i noen er det 2fase (2 ledninger) og i de aller fleste tilfeller er ledningene som går fra dynamo ensfarget. (hvite eller gule)
Skal du sjekke om dynamoen funker, må du dra ut kontakten mellom dynamo og regulator. Start sykkelen og mål volt som går ut fra dynamoen. Normalen ligger på ca. 10 volt pr. ledning (med rød pinne på ledning og svart mot gods). Måler du i par (rød på en ledning og svart på en annen) skal volten da være ca. 20 volt. Det viktigste er at at hver ledning leverer like mye.
Er dette normalt, så stopp sykkelen og plugg i kontakten til regulatoren igjen.
En skadet dynamo vil ha brente viklinger, enten hele veien rundt, eller i en av fasene. Dette er lett å se når du tar av statoren.
Så kan du sette multimeteret på diodemåling og mål hver ledning med rød pinne og svart på gods. Det skal IKKE være kontakt.

Laderegulator.
Start sykkelen, sett multimeteret på volt, likestrøm og mål direkte på batteripolene, rød på pluss og svart på minus eller gods. En god laderegulator skal gi 13,8v på tomgang og opp mot 14,5v ved 5000 omdreininger. Slå av og på lysene, da skal laderen kompensere for forbruket ved å slippe mer igjennom. Under 13,5v er et signal på at regulatoren ikke er i form.

Batteri.
Et batteri som er i orden, skal ikke miste nevneverdig med strøm om det står noen dager. Hvis man måler rett etter opplading, viser ikke batteriet korrekt voltmengde. Vent noen timer etter opplading før du måler og mål deretter igjen etter 3 timer. Det skal ikke tapes iløpet av denne tiden.
Ett friskt batteri skal klare å holde rundt 13 volt hvis det er i bra stand. Alt under 12,5v på et oppladet batteri tyder på at det må byttes.

Brytere, clutch, bremselysbryter og sidestøttebryter.
I de aller fleste brytere er det gjennomstrømming når du aktiverer bremser og clutch. Det betyr at knappen på bryteren holdes inne av hendel når den ikke er aktiv, da er strømmen brutt. For å måle om bryteren virker, så skru den av, sett multimeteret på diodemåling og mål mellom kontaktene. Det skal være kontakt når knappen er ute, når du trykker inn knappen, skal strømmen brytes.
Motsatt prinsipp på sidestøttebryter, strømmen går igjennom når knappen er inne og støtten er oppe (kjørestilling).

Pickup-coils/transistortenning
Tenningen styres normalt av 2 pickup-coils som er montert på starterclutchen. Med en gang motoren tørnes, så vil pulsene begynne sin vandring til coiler og inn på det som kalles primærkontaktene. Hvis du skal måle pulscoilene så må du sette multimeteret på motstand (ohm). Mål mellom ledningene som deler samme coil (4 sylinder-motor har som regel 2 coiler og 4 ledninger fra pulsgiver. Det skal være en resistans på rundt 450-500 ohm mellom disse. Det kan være avvik mellom varm og kald motor.
Når motoren går, så skal pulsene være på rundt 1volt.

Coiler.
Coiler har som regel 4 kontakter, 2 primær og 2 sekundærkontakter. Pulsene kommer inn på primær og pluggledningskontaktene er sekundær.
Mål motstanden (ohm) mellom primærkontaktene på samme coil. Denne skal være på rundt 2,8 ohm.
Dra plugghettene av pluggene og mål motstanden mellom hetter som deler samme coil.Her skal motstanden være rundt 25 ohm.
Har du en oscillatorlampe som kan måle pulser gjennom isoleringen på pluggledninger, så kan du sjekke om pulsene fra coil til plugg er stabile.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar