Effekt vs dreimoment
-
- Innlegg: 263
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Effekt vs dreimoment
Lurer på hvorfor det er så stort fokus på moment all den tid det er effekten som teller. Moment (Nm) x turtall (radianer per sekund) = effekt
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Effekt vs dreimoment
Det er vel nettopp fordi effekt(hk) er et resultat av moment(nm) gange omdreininger per minutt. Relativt høyt moment med lav RPM vil oppfattes som en sterkere/bedre/råere motor av mange.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Effekt vs dreimoment
En gjenganger dette tema her. På Moss AMCAR sine sider fant jeg en grei og lettfattelig forklaring på hvordan denne teorien fungerer i praksis....
Ref:
Tenk deg at du har kjempesterk bein-muskulatur (høyt dreiemoment), og tråkkende på en sykkel er du så sterk at du klarer å sykle i 15 km/t med en 10 kg tilhenger bakpå oppover en slak bakke, men du er så «treg» (lavt turtall) at du ikke klarer å tråkke fortere rundt enn 20 km/t på flat vei og nedoverbakker i samme giret.
Kameraten din derimot ( m. lik ett-gir-sykkel), har svakere bein-muskulatur (lavere dr.-moment), og klarer ikke sykle fortere enn 10 km/t i bakken med det tunge lasset, men er så kjapp i pedaltråkket (høyere turtall) at han suser forbi med 30 km/t på hver flate og nedoverbakke (som det i dette tilfellet er mange av), og etter noen mil vil han komme lenge før deg i mål.
Ref:
Tenk deg at du har kjempesterk bein-muskulatur (høyt dreiemoment), og tråkkende på en sykkel er du så sterk at du klarer å sykle i 15 km/t med en 10 kg tilhenger bakpå oppover en slak bakke, men du er så «treg» (lavt turtall) at du ikke klarer å tråkke fortere rundt enn 20 km/t på flat vei og nedoverbakker i samme giret.
Kameraten din derimot ( m. lik ett-gir-sykkel), har svakere bein-muskulatur (lavere dr.-moment), og klarer ikke sykle fortere enn 10 km/t i bakken med det tunge lasset, men er så kjapp i pedaltråkket (høyere turtall) at han suser forbi med 30 km/t på hver flate og nedoverbakke (som det i dette tilfellet er mange av), og etter noen mil vil han komme lenge før deg i mål.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Effekt vs dreimoment
Effekten er målt med (nær) maks turtall.Reodor Felgen skrev:Lurer på hvorfor det er så stort fokus på moment all den tid det er effekten som teller. Moment (Nm) x turtall (radianer per sekund) = effekt
Hvor ofte, og hvor lenge, kjører du på max turtall?
Skjelden og lite.
Ditt spørsmål kan snus på hodet: Hvorfor snakker alle om effekt all den tid det er dreiemomentet som teller?
Effekten er bare et mål på hvor langt opp (i turtall) motoren greier å holde på dreiemomentet.
Dreiemomentet er hvor fort du kan akselerere og hvor mye last du kan dra med deg. Dreiemomenter er om du trenger å gir ned.
Effekt er hvor fort du kan kjøre (med lasten).
Det var en veldig bra video her for en stund siden, hvor man testet BMW R1200 mot KTM 1180 (?). KTM har høyere effekt men BMW har høyere dreiemoment (er sterkere) på lavere turtall.
Testen var å kjøre i 80 km/t i 5. og så gi full pinne.
BMW dro lett fra (sterkere) men da farten var kommet opp i 130 ble den tatt igjen av KTM som har høyere effekt.
Når man designer motorer kan man til en viss grad velge mellom effekt og dreiemoment.
Hva man velger avhenger av hvilket marked man satser på.
Det er ikke lett å "se" for seg hva dreiemoment er.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 263
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Effekt vs dreimoment
Dreimoment er ikke hvor fort man kan aksellerere. Se formel i første innlegg. Forklaringen fra amcar klubben er forøvrig fornuftig og riktig.
Re: Effekt vs dreimoment
Var det ikke denne?tagesk skrev: Det var en veldig bra video her for en stund siden, hvor man testet BMW R1200 mot KTM 1180 (?). KTM har høyere effekt men BMW har høyere dreiemoment (er sterkere) på lavere turtall.
Testen var å kjøre i 80 km/t i 5. og så gi full pinne.
BMW dro lett fra (sterkere) men da farten var kommet opp i 130 ble den tatt igjen av KTM som har høyere effekt.
[TaSK]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=eV0nwwUsus4[/video]
Re: Effekt vs dreimoment
Svaret er at folk 1. Ikke kan fysikk 2. Ikke tar innover seg at man har gir. Som du sier, det er effekten som teller, forutsatt gir som passer kjøretøyet, så har moment ingenting å si. (noenklargjøringer her: kun toppeffekttall sier ikke alt, formen på effektkureven har også noe så si, så effektkurven alene sier alt du trenger, men har du kun toppeffekt, så er ofte et høyt topp dreiemoment noe som gir oss informasjon om effektkurvens form, da motorerer er en veldig moden teknologi, og veldig ofte designet veldig likt hverandre, det folk gjerne mener med "høyt moment" er "ganske flat effektkurve")Reodor Felgen skrev:Lurer på hvorfor det er så stort fokus på moment all den tid det er effekten som teller. Moment (Nm) x turtall (radianer per sekund) = effekt
Re: Effekt vs dreimoment
Det er ikke riktig, effekt bestemmer både akselerasjon (sammen med vekt), hvor mye last du kan ta med OG hvor fort du kan kjøre (sammen emd luftmotstand).tagesk skrev:Reodor Felgen skrev:
Dreiemomentet er hvor fort du kan akselerere og hvor mye last du kan dra med deg. Dreiemomenter er om du trenger å gir ned.
Effekt er hvor fort du kan kjøre (med lasten).
Forutsatt at du har gir selvfølgelig, noe du gjerne har.
Re: Effekt vs dreimoment
En forklaring som forusetter at man ikke har forskjellige gir, derfor ikke en spesielt god forklaring på hvordan det foregår i praksis.L-NA skrev:En gjenganger dette tema her. På Moss AMCAR sine sider fant jeg en grei og lettfattelig forklaring på hvordan denne teorien fungerer i praksis....
Ref:
Tenk deg at du har kjempesterk bein-muskulatur (høyt dreiemoment), og tråkkende på en sykkel er du så sterk at du klarer å sykle i 15 km/t med en 10 kg tilhenger bakpå oppover en slak bakke, men du er så «treg» (lavt turtall) at du ikke klarer å tråkke fortere rundt enn 20 km/t på flat vei og nedoverbakker i samme giret.
Kameraten din derimot ( m. lik ett-gir-sykkel), har svakere bein-muskulatur (lavere dr.-moment), og klarer ikke sykle fortere enn 10 km/t i bakken med det tunge lasset, men er så kjapp i pedaltråkket (høyere turtall) at han suser forbi med 30 km/t på hver flate og nedoverbakke (som det i dette tilfellet er mange av), og etter noen mil vil han komme lenge før deg i mål.
-
- Innlegg: 263
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Effekt vs dreimoment
Fordelen med effekt blir enda tydeligere med gir. Hvis man sammenligner tider på 0-402m ser man fort betydningen av effekt.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Effekt vs dreimoment
Nettopp - Takk!Haymaker skrev: Var det ikke denne?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=eV0nwwUsus4[/video]
Så uansett hva enkelte fysikere her påstår (og skyter inn "forutsatt at du har gir" og dermed demonstrerer at de ikke har forstått spørsmålet) så ser man hvordan BMW'en blir en prikk i horisonten. Det er fordi den er sterkere. Men KTM har flere hester, og når bare turtallet kommer høyt nok har den mer effekt og tar BMW'en igjen.
hvis man til dette svarer "Ah, men KTM kan bare gire ned" så har man ikke forstått hva testen demonstrerer. Når noen sier "Du har ikke forstått hva vi snakker om" bør man trå varsomt.
Som enhver med øyne man er villig til å åpne kan se, er det ikke likegyldig om du har høyt dreiemoment eller høy effekt. Og effekt er ikke det eneste som teller.
Dersom poenget er å kjøre fortest må du kjøpe KTM. Dersom poenget er å dra i fra på lavere turtall, da må du kjøpe BMW.
Som videoen viser har de to motorene forskjellig "karakter". Det er fordi BMW har designet sin motor for høyt dreiemoment på lave turtall mens KTM har designet sin for høy effekt.
Veldig bra at vi kan velge det vi liker. Effekt er nemlig ikke alt, selv om det gjentas.
[TaSK]
Sist redigert av tagesk den 07 jun 2015, 16:11, redigert 1 gang totalt.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Effekt vs dreimoment
Jeg har til gode å se en god forklaring på forskjellen mellom Hk og Nm ... jeg vet forskjellen, som mange andre, og jeg klarer heller ikke å forklare forskjellen.
Men ingen av de to måleenhetene gir noen særlig mening uten den andre, sammen med vekt ... man får ikke noe futt uten anstendige tall på begge.
Men ingen av de to måleenhetene gir noen særlig mening uten den andre, sammen med vekt ... man får ikke noe futt uten anstendige tall på begge.
Re: Effekt vs dreimoment
Hestekrefter er energi/sekund. Jo mere energi per sekund du tilfører et system, jo raskere akselererer det (sålenge energien brukes til å akselere), om det ikke sier seg selv, så kan du utlede det med at økt fart er det samme som økt kinetisk energi med en gitt vekt, og kjøretøyet endrer ikke vekt.jhn skrev:Jeg har til gode å se en god forklaring på forskjellen mellom Hk og Nm ... jeg vet forskjellen, som mange andre, og jeg klarer heller ikke å forklare forskjellen.
Men ingen av de to måleenhetene gir noen særlig mening uten den andre, sammen med vekt ... man får ikke noe futt uten anstendige tall på begge.
Re: Effekt vs dreimoment
Testen demonsterer at BMWen har høyere effekt på noen av turtallene det kjøre i videoen, det er helt innefor forklaringen at effektkurven er det som teller.tagesk skrev:Nettopp - Takk!Haymaker skrev: Var det ikke denne?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=eV0nwwUsus4[/video]
Så uansett hva enkelte fysikere her påstår (og skyter inn "forutsatt at du har gir" og dermed demonstrerer at de ikke har forstått spørsmålet) så ser man hvordan BMW'en blir en prikk i horisonten. Det er fordi den er sterkere. Men KTM har flere hester, og når bare turtallet kommer høyt nok har den mer effekt og tar BMW'en igjen.
hvis man til dette svarer "Ah, men KTM kan bare gire ned" så har man ikke forstått hva testen demonstrerer. Når noen sier "Du har ikke forstått hva vi snakker om" bør man trå varsomt.
Forøvrig er det mulig å lage mange latterlige sammenlikninger om man insisterer på å gire dårlig, men det gir liten verdi.