Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av Busa Trond »

Tro om den passer på kardangen til Tigeren også :sk?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av AJ »

Elruts84 skrev: Har forsket litt på Gear Olje som smøremiddel i slutten av forrige sesong og til nå. Den er jo relativ flytende.
Girolje anbefales av produsenten når det er høy temperatur. Sagkjedeolje anbefales ikke, mens motorolje ikke lavere enn 10W (vinterviskositet) kan brukes.
Men Tutoros egen olje ser ut til å virke veldig bra, spesielsammensatt som den skal være iflg. Tutoro folkene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av mekkern »

http://www.pdoiler.co.uk/

denne har jeg god erfaring med( jeg bruker mini utgaven med egen beholder.)og søler ikke ned bakfelgen.

fordelen er at en er fullstendig uavhengig av temperatur/viskositet-denne har elektrisk pulspumpe slik at en kan bruke hva en vil.

har testet systemet et par år og det eneste en "bør" justere er hvis en skal kun drive høyhastighet motorveikjøring -da bør smøremengden økes mot max.
Har hittil ikke justert kjedet mer enn 1 gang på 20k(med biltema 530kjede-delsyntetisk75W-80)
http://www.statoillubricants.ru/files/p ... 75W-80.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av Voodoodoo »

Har en patent fra pro oiler. http://www.pro-oiler.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikke den satlittstyrte men en som bruker speedometer til å justere dosering.
Bruker samme olje som på motoren. Går ca 1,4dl olje pr 5' km og kjedet holder hele drevets levetid. Ca40' med min kjøring.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av Ketil »

Jeg har en scottoiler i dag som forrige eier monterte og som jeg ikke kan si fungerer optimalt, har hatt store utfordringer med regulere oljemengde. Nå ser det i tillegg ut til at selve oljebeholderen lekker og drypper når sykkelen står parkert. Jeg vurderer sterkt nå å demontere hele skiten og gå til innkjøp av Tutoro som ser både enkelt og genialt ut. Men da er det et spørsmål jeg har og det er hva som eventuelt skjer når jeg demonterer vakumslangen fra scottoileren? Må hullet i motoren plugges med en gummipropp eller lignende? Noen som kan hjelpe meg her? :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev:Jeg har en scottoiler i dag som forrige eier monterte og som jeg ikke kan si fungerer optimalt, har hatt store utfordringer med regulere oljemengde. Nå ser det i tillegg ut til at selve oljebeholderen lekker og drypper når sykkelen står parkert. Jeg vurderer sterkt nå å demontere hele skiten og gå til innkjøp av Tutoro som ser både enkelt og genialt ut. Men da er det et spørsmål jeg har og det er hva som eventuelt skjer når jeg demonterer vakumslangen fra scottoileren? Må hullet i motoren plugges med en gummipropp eller lignende? Noen som kan hjelpe meg her? :-k
Vakumhullet må plugges. Mange funksjoner på sykkelen er avhengig av vakuumstyring, og en lekkasje i vakuumsystemet vil være problematisk.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av Ketil »

Ja Kjellv, tenkte det måtte være tett der ja. En liten gummislange som plugges/lime i enden og festes med passende slangeklemme over stussen vil kanskje fungere? Er vel ikke bare å få tak i noe originalt her? Ellers er kanskje det letteste å la bare koblingen fra scottoileren stå på og tette den på et vis.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av AJ »

Må si meg godt fornøyd så langt med Tutoro chainoiler.
Tror jeg har funnet rette dryppfrekvens ( :roll ...), som gjør at bakfelgen ikke sauses inn i kjedeolje.
Veldig greit å slippe å tenke på å spraye kjedet jevnlig.
Eneste man trenger å passe på med Tutoro er å etterfylle olje ved behov. Og det skjer ikke ofte.
Single nozzle oljedysen som jeg har valgt å bruke i stedet for twin feed nozzle løsningen, holder seg stabilt inntil bakhjulsdrevet og påfører kjedet tilsynelatende akkurat nok olje til å holde det godt smurt hele tiden:

Bilde

Er veldig fornøyd så langt :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Temaet har vært oppe i flere tråder opp gjennom årene på alle forum som handler om MC. Spørsmål vil dukke opp igjen og igjen. Være seg hvor stramt eller slakt et kjede bør og skal være, kjedeslitasje, dreving og kvalitet på såvel drev som kjede.
I tillegg utvikles det stadig bedre produkter for smøring av kjeder. Noen sverger til spray, andre til f.eks. girolje. Meningene og erfaringene er mange.
Også har vi alle disse manuelle, semiautomatiske og automatiske kjedeoljerne som Scottoiler, Pro-oiler, Tutoro og en del andre.

Må bare ta med en liten betraktning rundt dette med blant annet kjededrift på MC:
Jeg har en bekjent som kjøpte seg en Nissan LEAF, altså en praktisk el-bil med minimalt vedlikehold. I hvert fall i forhold til en MC. Også de med kardang... ;-) .
Ofte når vi møtes minner jeg ham på at det må være kjedelig å ikke forholde seg til bensinpåfylling (lukten av bensin...), bytte olje og oljefilter (fin avkobling fra travel hverdag...) og ta turen til gjenvinningsstasjonen etterpå med gammel olje for deretter å sjekke nivået på den nye (gleden med å ha gjort noe på egenhånd og fått det til :prf ).
"Skinn og bein" er halve moroa med bil og MC, forteller ham hver gang.
"Skinn og bein" som nettopp bensin, olje, olje- og luftfiltre, kjølevæske og bytte av tennplugger osv. osv.
Men han bare smiler overbærende og skjønner ikke hva som egentlig er så stas med de tingene.

Nåvel... ham om det :[-( :blae .

Vi andre som fortsatt synes sånt er artig og er med på å gi oss kvalitetstid i garasjen alene eller sammen med andre i selskap med jernhesten, blir gjerne litt møkkete på henda.
Røsker talk i "skinn og bein" og trives med det.

Hadde en sånn kveld i dag.
Tenkte jeg skulle flytte påføringsdysen til Tutoro kjedesmøreren fra bakdrevet til fordrevet.
Hvorfor?
Jo, fordi produsenten i England informerer om at de proffe enduro og cross gutta plasseres dysa så nær fordrevet som mulig. Dette fordi det gir best effekt på den kjøringa de bedriver.
Så hvorfor ikke ta sikte på å gjøre som de proffe gutta?

Som sagt så gjort:
Jeg hadde slange og dyse til overs og la en alternativ rute, til framdrevet.
Tutoro er et mekanisk system, som jeg ikke skal forsøke å forklare annet enn at oljeslangen må mates før bruk med olje fra oljebeholderen og fram til påføringsdysa. Når det drypper olje jevnlig fra denne dysa er systemet klar til å tas i bruk og justeringsskruen kan settes tilbake til utgangspunktet fra materinnstillingen. Fra utgangsstillingen justeres påføringsfrekvensen.
Justeringen vil naturlig variere fra sykkel til sykkel.

Jeg har hatt påføringsdysen på bakdrevet slik produsenten anbefaler til vanlige brukere. Trolig fordi det er den mest lettvinte løsningen. Og fordi oljeslangen hele veien vil gå nedover mot bakdrevet.
Og det er her jeg tenkte at dyse på fordrevet ikke ville fungere. Nettopp fordi oljeslangen ville måtte gå oppover igjen før den igjen ble lagt ned mot festebraketten tett ved frontdrevet.
Ville sentrifugalkraften føre olja helt fram til dysa ved drevet om slangen ble lagt i en slik rute? Det var det store spørsmålet... :-k
Kun en måte å finne ut dette på, nemlig å prøve.
Ved første forsøk stoppet matingen et par cm. fra dysa.
Men etter en liten omlegging av slangen ble olja ført helt fram og ga en jevn dryppfrekvens på kjedet akkurat der jeg ville ha den.

Jobben ble gjort mens det regnet slik at jeg enda ikke har fått testet hvordan det fungerer ved kjøring.
Men siden matingsprosedyren fungerer, noe jeg testet flere ganger, er jeg rimelig trygg på denne løsningen fungerer.
Tror også løsningen gir langt bedre smøring.

Blir testtur i morra med en liten testrapport i denne tråden.

Her noen bilder fra montering.
Som man ser er det lite som synes av monteringsdetaljer og selve oljeslangen.
Et enkelt og samtidig smart system, som gjør at man helt slipper å tenke på smøring av kjedet. Eneste å passe på er å fylle oljereservoaret før det går tomt for å slippe å mate oljeslangen på nytt.

En annen åpenbar fordel med å plassere oljedysa på framdrevet er at man slipper å ta hensyn til systemet ved dekkbytt siden det ikke lenger en noen oljedyse som ligger an mot bakdrevet.

Så til bildene...

Bilde

Bilde
"Skjult anlegg"...

Bilde
Oljepåføringsdysen der kjede møter fordrevet...

Bilde
Oljeslangen fra Tutoro oljereservoaret...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av LordShaft »

Imponerende. Selv blir jeg nok neppe å gå over til denne type smøring. Det er langt mere heft å montere enn jeg føler det er å smøre hver 100 mil ca :thumleft
Men informativ post for andre som vuderer en slik løsning.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Du skrev at kjedesmøreren din er mekanisk drevet, hva er det som driver den ?
Ingen risiko at dekslet over fremdrevet gror igjen av olje og støv ?
Det er jo selvsagt noe som kan skje uansett kjedesmøring, men jeg tenker som så at overskuddsolje havner på innsida av dekslet istedfor på bakfelgen.
Mulig at jeg konstruerer et problem her.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Snikkeren »

@Jompa: Den fungerer ved at det er et lodd i toppen av oljebeholderen som vibrerer når man kjører. For hver gang loddet løfter seg litt, slippes det inn luft, og oljen kan renne. Når sykkelen står i ro ligger loddet nedpå, og det slipper ikke inn ny luft, så da renner ikke oljen når den er parkert.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Du skrev at kjedesmøreren din er mekanisk drevet, hva er det som driver den ?
Ingen risiko at dekslet over fremdrevet gror igjen av olje og støv ?
Det er jo selvsagt noe som kan skje uansett kjedesmøring, men jeg tenker som så at overskuddsolje havner på innsida av dekslet istedfor på bakfelgen.
Mulig at jeg konstruerer et problem her.
Når det gjelder Tutoro tror jeg det er like greit å henvise til produsentens hjemmeside. Men det jeg kan si er at denne fungerer uten noen som helst form for tilkobling til sykkelens el- og vakuum system, slik tilfellet er med Scottoiler og Pro-oiler.
Men les deg helelr opp på Tutorosiden for å få så korrekt info som mulig:
http://www.tutorochainoiler.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit:
Ooops... :redface
Ser at Snikkeren allerede har kommet med en god forklaring på Tutoro mekanikken... :drg


Når det gjelder ansamling av olje og skitt under dekselet til framdrevet, så gjenstår det å se om dette er en utfordring.
Det pakker seg alltid litt av denslags her, men har aldri opplevd dette som et problem på tidligere sykler.
Kommer til å følge med å se hvordan det blir med den nye løsningen og vil rapportere om funn her i tråden.

Etter siste dysejustering, men før jeg endret dyseplassering, har jeg for øvrig ikke registrert noe oljeavkast på felgen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Du skrev at kjedesmøreren din er mekanisk drevet, hva er det som driver den ?
Forklares veldig bra her:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dm7xUC1xPNE[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Barbarozza »

Finnes flere gode kjedesmørere. Sjøl har jeg en fra tyske CLS, den er elektrisk, men jeg bruker olja til scottoiler da denne er tynnere en CLS sin.

Hos meg er patentet ganske annerledes, røret går ned til bakdrevet, beholder og pumpe er montert under setet og koblet på baklyset over et rele, slangene føres ned og langs svingen og tuppen av dette som er svært tynt med en ståltråd i legges mot kanten av bakdrevet et par mm over kjedekanten som går inn i tennene. Da drypper olja ned på bakdrevet som pga rotasjon kaster olja rundt kjedet på bakdrevet. Drypphastighet styrer jeg med en bryter med 10 innstillinger fra dashbordet

Men jeg må si det er noe grisete greier, akk samme som med scottoiler, mye olje blir kasta rundt og av og du får det ikke minst på evt bagger og bagasje.

Det er ikke så mye jobb å spraye med en god kjedespray med heft. Så jeg kunne greid meg uten.

Har testa mye kjedespray, den beste var en hvit guffe jeg fikk tak i Tyskland som jeg aldri har funnet igjen, den ga god vedheft, varte overraskende lenge og mye lengre en Belray sin som jeg også har prøvd som er lik..den blir borte etter 20 mil og rullene helt blanke uten noe som helst oljefilm mot slitasje. Ellers er vanlig sagkjedeolje helt suverent også...:)

Olja på kjedet har flere funksjoner men først og fremst å sørge for en film mellom tenner og kjederuller og forhindre slitasje

Ang drev, så er denne siden suveren for å sjekke ut evt endringer av dekkstørrelse, omdreving med mer

http://www.gearingcommander.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Svar