Endring av oppkjøring - Meninger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
PiaP
Innlegg: 26
Registrert: 31 mai 2015, 12:13
Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av PiaP »

Fersking her på forumet .... :-)
Veldig nyttig å lese spesielt ang kjøregårdsopplæring. Jeg har begynt opplæring kl A, og er både i kjøregård og på landeveien nå. Hos oss er det svært dårlig muligheter for å bruke kjøregård. Kjøreskolene må leie bane av private og det er ofte veldig fullt der når man har kjøretime, mange skoler og mange elever. Endel tid av timen går med på å vente i kø..... Det er også kun en-1 av hver av de ulike banene, og ikke alltid lett å få prøvd alle samme time. Har kjøpt plastkjegler selv for å få øve mer privat.

Nå ser det ut til at man kan ha begge testene på samme dag heldigvis, og forhåpentligvis slipper man to x leie av sykkel. Har ikke fått noe indikasjon på noe annet enn at begge prøvene må bestås, ei heller om hvor mange "feil" man kan gjøre i kjøregården. Min kjørelærer sier at man ikke får stryk om man f.eks må ned med foten.

Er mer bekymret for at man skal ta kjøregårdstesten der vi nå øver i dag. Hører flere sier det kan være stressende, og vil tro at å sirkle rundt og vente, eller sirkle rundt 5-6 sykler på et veldig trangt omeråde som vi gjør i dag, ikke er ideelt for en prøve.

Aha her er site nytt: http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-for ... se+A1+og+A" onclick="window.open(this.href);return false;
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

PiaP skrev:Fersking her på forumet .... :-)
Veldig nyttig å lese spesielt ang kjøregårdsopplæring. Jeg har begynt opplæring kl A, og er både i kjøregård og på landeveien nå. Hos oss er det svært dårlig muligheter for å bruke kjøregård. Kjøreskolene må leie bane av private og det er ofte veldig fullt der når man har kjøretime, mange skoler og mange elever. Endel tid av timen går med på å vente i kø..... Det er også kun en-1 av hver av de ulike banene, og ikke alltid lett å få prøvd alle samme time. Har kjøpt plastkjegler selv for å få øve mer privat.

Nå ser det ut til at man kan ha begge testene på samme dag heldigvis, og forhåpentligvis slipper man to x leie av sykkel. Har ikke fått noe indikasjon på noe annet enn at begge prøvene må bestås, ei heller om hvor mange "feil" man kan gjøre i kjøregården. Min kjørelærer sier at man ikke får stryk om man f.eks må ned med foten.

Er mer bekymret for at man skal ta kjøregårdstesten der vi nå øver i dag. Hører flere sier det kan være stressende, og vil tro at å sirkle rundt og vente, eller sirkle rundt 5-6 sykler på et veldig trangt omeråde som vi gjør i dag, ikke er ideelt for en prøve.
Man burde ikke føle at man har stress på seg i kjøregården til å bli ferdig, eller måtte vente på folk. Hørtes ikke helt bra ut.
Og hvis man kan ta begge testene samme dag, er vel litt av poenget med å dele oppkjøringen i 2 borte?

Hva som ses på som feil, og hvor "grov" feilen er, er helt opp til sensoren. Så går ikke på hvor mange feil man har. Og så er det som noen andre sa her, at det skal jo være en samlet vurdering, eller var ihvertfall det da prøvene ikke var avskilt, så de fleste sensorene kan la deg komme unna med en del feil i kjøregården, hvor lenge dem ikke mener du er farlig i trafikken

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av MorganX »

Jeg synes det var ganske greit med 2 delt prøve... Følte jeg fikk roet meg litt ned mellom prøvene.. Det som er bra er at om man skulle stryke på den trafikale delen slipper man og ta ferdighetsprøven på nytt... En annen ting som man må huske på er at stryker du på ferdighetsprøven og har den trafikale prøven rett etterpå samme dag så må du betale for den trafikale prøven selvom du ikke slipper ut i trafikken fordi du strøk på ferdighetsprøven. Så det lønner seg og ha 2 dager i mellom prøvene fordi Statens vegvesen krever 48 timer avbestillingstid så man kan få avbestilt den trafikale prøven om man stryker på ferdighets prøven.

Brukeravatar
PiaP
Innlegg: 26
Registrert: 31 mai 2015, 12:13
Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av PiaP »

MorganX skrev:Jeg synes det var ganske greit med 2 delt prøve... Følte jeg fikk roet meg litt ned mellom prøvene.. Det som er bra er at om man skulle stryke på den trafikale delen slipper man og ta ferdighetsprøven på nytt... En annen ting som man må huske på er at stryker du på ferdighetsprøven og har den trafikale prøven rett etterpå samme dag så må du betale for den trafikale prøven selvom du ikke slipper ut i trafikken fordi du strøk på ferdighetsprøven. Så det lønner seg og ha 2 dager i mellom prøvene fordi Statens vegvesen krever 48 timer avbestillingstid så man kan få avbestilt den trafikale prøven om man stryker på ferdighets prøven.


Bra tips, det visste jeg ikke. Trodde seff det var like greit å ha begge samme dag og bli ferdig med det. Men føler man seg sikker går det jo bra...
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn

Kristian1995
Innlegg: 92
Registrert: 18 mai 2015, 20:20
Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Kristian1995 »

Dette her har jeg akkurat fått svar på fra der jeg holder på for å kjøre opp mot mellomtung mc og han sa da at det er muligheter å få begge på samme dag, vertfall etter hva han sa, men det vil jeg finne ut om 3-4 ukers tid når oppkjøringa står for tur :-)

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

Kristian1995 skrev:Dette her har jeg akkurat fått svar på fra der jeg holder på for å kjøre opp mot mellomtung mc og han sa da at det er muligheter å få begge på samme dag, vertfall etter hva han sa, men det vil jeg finne ut om 3-4 ukers tid når oppkjøringa står for tur :-)
Muligheter er det, men ifølge han over her, så får man jo da ikke avbestilt time nummer to, hvis man ikke klarer første.

Men den helhetlige delen, som dem før sa var det som skulle bedømmes, er jo nå ikke helhetlig lengre, men to forskjellige vurderinger, og det må da også blir dyrere, og mer styr. Men men, jeg har da lappen, og glad jeg ikke må ta det i to omganger.

Fra en kjørelærer jeg prate med, så sier jo vegvesenet dette er for å øke nivået på de i kjøregården, men hittil så hadde han visst ikke sett noen forbedring ihvertfall.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av MorganX »

For min del ble det ikke noe dyrere...kjøreskolen tok det samme for lån av sykkel som før ordningen med 2 delt føreprøve ble inført,det samme med vegvesenets gebyrer... de er akkurat de samme,eneste du har sjangsen for å undgå er om du stryker på ferdighets prøven og får avbestilt den trafikale prøven er at du slipper å betale 610,- til vegvesenet for den trafikale prøven,men du må huske på de 48 timene som de har som minimum avbestillings tid.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

MorganX skrev:For min del ble det ikke noe dyrere...kjøreskolen tok det samme for lån av sykkel som før ordningen med 2 delt føreprøve ble inført,det samme med vegvesenets gebyrer... de er akkurat de samme,eneste du har sjangsen for å undgå er om du stryker på ferdighets prøven og får avbestilt den trafikale prøven er at du slipper å betale 610,- til vegvesenet for den trafikale prøven,men du må huske på de 48 timene som de har som minimum avbestillings tid.
Men hvis man kan ha prøvene så tett på hverandre, og til og med samme dag, så ser jeg ihvertfall ikke grunnen til at det er to prøver egentlig. Ikke at jeg helt så den ellers heller.
Kjørelæreren jeg pratet med nevnte at det mange steder skulle hjelpe med logistikken, med at der kjøregården ikke var på kjørestasjonen, så går den mye lettere. Men men.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av RuneMC »

Vel, jeg hadde oppkjøring på Billingstad siden Oslo var fullbooket (kjøreskole i Oslo) og da tok kjøreskolen 1 time betalt for kjøring t/r av oppkjøringssykkelen til trafikkstasjonen pluss en fast leiepris. Hvis kjørelærer og oppkjøringssykkel må ta to turer, så kommer de nok til å enten ta betalt for dette pr time eller bake det inn i timeprisene eller den faste leieprisen - det er ikke veldedighet de driver...

Ellers så viser det seg jo også at det er blitt mer kø - stikk i strid med hva som ble lovet forut for omleggingen. (Tror jeg postet denne i en annen tråd også)
http://www.budstikka.no/Kaos_for_mc_lap ... 84317.html
Tidligere ble all kjøring gjort i én bolk. Tidsmessig er det ikke noe forskjell på ny og gammel oppkjøring, men i og med at den er delt i to og ikke kan utføres samtidig, tar det mer tid for sensoren.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Endring av oppkjøring - Meninger?

Legg inn av Fjeldern »

RuneMC skrev:Vel, jeg hadde oppkjøring på Billingstad siden Oslo var fullbooket (kjøreskole i Oslo) og da tok kjøreskolen 1 time betalt for kjøring t/r av oppkjøringssykkelen til trafikkstasjonen pluss en fast leiepris. Hvis kjørelærer og oppkjøringssykkel må ta to turer, så kommer de nok til å enten ta betalt for dette pr time eller bake det inn i timeprisene eller den faste leieprisen - det er ikke veldedighet de driver...

Ellers så viser det seg jo også at det er blitt mer kø - stikk i strid med hva som ble lovet forut for omleggingen. (Tror jeg postet denne i en annen tråd også)
http://www.budstikka.no/Kaos_for_mc_lap ... 84317.html
Tidligere ble all kjøring gjort i én bolk. Tidsmessig er det ikke noe forskjell på ny og gammel oppkjøring, men i og med at den er delt i to og ikke kan utføres samtidig, tar det mer tid for sensoren.
Jeg ventet fra mai til august med oppkjøringa pågrunn av kø på prøvestasjon, så noen steder i landet har det vært problemer lenge. Men ja, dette skulle jo fikse en del av det, men som med mye annet, så lager vel dette bare mer byråkrati, uten noen vesentlig fordeler.

Svar