Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Det er bare å innse at jeg MÅ eie en XXX1000R(R) før jeg evt. innser min egen alder og i løpet av høsten blir antagelig GSX650F byttet ut. Har fått bekreftet at MC er akkurat like gøy nå, som det var for over 20 år siden, da jeg siste hadde en sykkel (CBR600.) Dermed er det bare å gjøre klart for 3-fots syken...
Så er spørsmålet: Hvilken skal man velge. Jeg synes VFR 1200 osv. blir akkurat litt for gubbete og Ducati Panigale 1999 etc. blir alt for fosterstilling og nervøst i lav hastighet.
Og ja, jeg har Googlet istykker internett og prøvekjørt en del sykler i det siste :)
Per nå, står jeg med 3 favoritter:
a) GSX1000 (2015)
b) CBR1000RR (2012-2015)
c) S1000RR (2012-2015)
Og så lurer jeg på Yamaha R1, som jeg ikke har sett på enda...
Alle tre fantastiske å kjøre i de par timene jeg fikk testet, men hva med langtur, driftsøkonomi, vedlikehold, 2. håndsverdi osv. osv?
Hva er deres mening, ut fra følgende krav:
1) Må ha ABS (betyr at GSXR må være en 2015 modell, mens de andre kan være et par år gamle for min del, hvis kilometer er lav.
2) Må fungere til pendling og køkjøring (Ducati utgår, da det er noe av det mest stressende jeg har vært med på.
3) Må være bygget for noen timer på veien og sittestilling som ikke krever en 18-år gammel turnkropp (Kawa og Ducati utgår nok en gang).
4) Må være lett vedlikeholdt, ha utsikter til fornuftig veldikeholdskostnader og driftsikkert. Tuftet 100% på fordommer, vil jeg si at alt italiensk utgår glatt.
5) Må gi en følelse av å være helt konge på veien (hvilket samtlig 1000 kubikkere klarer med glans akkurat nå, da jeg er lett imponert over alt som har mer enn 85 HK )
6) Under 1000 ccm er uaktuelt, da beholder jeg GSX650F, som faktisk er en overraskende deilig sykkel, etter litt justering av utstyr og sittestilling/styre.
Og så er det kanskje en helt annen sykkel der ute som jeg overhodet ikke har tenkt på, men burde...
Så er spørsmålet: Hvilken skal man velge. Jeg synes VFR 1200 osv. blir akkurat litt for gubbete og Ducati Panigale 1999 etc. blir alt for fosterstilling og nervøst i lav hastighet.
Og ja, jeg har Googlet istykker internett og prøvekjørt en del sykler i det siste :)
Per nå, står jeg med 3 favoritter:
a) GSX1000 (2015)
b) CBR1000RR (2012-2015)
c) S1000RR (2012-2015)
Og så lurer jeg på Yamaha R1, som jeg ikke har sett på enda...
Alle tre fantastiske å kjøre i de par timene jeg fikk testet, men hva med langtur, driftsøkonomi, vedlikehold, 2. håndsverdi osv. osv?
Hva er deres mening, ut fra følgende krav:
1) Må ha ABS (betyr at GSXR må være en 2015 modell, mens de andre kan være et par år gamle for min del, hvis kilometer er lav.
2) Må fungere til pendling og køkjøring (Ducati utgår, da det er noe av det mest stressende jeg har vært med på.
3) Må være bygget for noen timer på veien og sittestilling som ikke krever en 18-år gammel turnkropp (Kawa og Ducati utgår nok en gang).
4) Må være lett vedlikeholdt, ha utsikter til fornuftig veldikeholdskostnader og driftsikkert. Tuftet 100% på fordommer, vil jeg si at alt italiensk utgår glatt.
5) Må gi en følelse av å være helt konge på veien (hvilket samtlig 1000 kubikkere klarer med glans akkurat nå, da jeg er lett imponert over alt som har mer enn 85 HK )
6) Under 1000 ccm er uaktuelt, da beholder jeg GSX650F, som faktisk er en overraskende deilig sykkel, etter litt justering av utstyr og sittestilling/styre.
Og så er det kanskje en helt annen sykkel der ute som jeg overhodet ikke har tenkt på, men burde...
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Mitt valg, om noen år, S1000RR. Gjerne HP4 Competition.
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Du går ikke feil ved å velge japansk ihvertfall. Enkel og grei i forhold til vedlikehold, lettkjørt og massivt delelager på ebay.
BMW og Ducati er vel sykler som "krever" litt mer vedlikehold og er ikke like holdbare vil jeg tro.
Angående komfort, siden du er i 1000cc RR, finner du ikke en sykkel som er megakomfortabel uansett. Men jeg vil anbefale å prøve Yamaha R1, hvis du MÅ ha ABS må du kjøpe 2015 modellen. Det er jo rene raketten.
Jeg hadde nok valgt en japansk 1000cc hadde jeg vært deg. Men hvis du velger bort disse hadde jeg valgt S1000RR uten tvil.
Bare kjøp den du liker mest, glem alt det andre. Alt mulig tjatt som bensinforbruk osv spiller ingen rolle. Kjøp den du virkelig har lyst på, ellers kommer du til å angre den dagen du møter drømmesykkelen på veien.
BMW og Ducati er vel sykler som "krever" litt mer vedlikehold og er ikke like holdbare vil jeg tro.
Angående komfort, siden du er i 1000cc RR, finner du ikke en sykkel som er megakomfortabel uansett. Men jeg vil anbefale å prøve Yamaha R1, hvis du MÅ ha ABS må du kjøpe 2015 modellen. Det er jo rene raketten.
Jeg hadde nok valgt en japansk 1000cc hadde jeg vært deg. Men hvis du velger bort disse hadde jeg valgt S1000RR uten tvil.
Bare kjøp den du liker mest, glem alt det andre. Alt mulig tjatt som bensinforbruk osv spiller ingen rolle. Kjøp den du virkelig har lyst på, ellers kommer du til å angre den dagen du møter drømmesykkelen på veien.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
I 1000 segmentet er det bare en sykkel hvis en skal tenke komfort, sittestilling samt ha noe av det bedre en får tak i.... s1000rr
Den er utrolig komfortabel i forhold til andre R sykler jeg har prøvd på lengre turer og den har alt av elektronikk som er et eventyr å ha på en slik sykkel. Enkelt valg i mine øyner
Note4
Den er utrolig komfortabel i forhold til andre R sykler jeg har prøvd på lengre turer og den har alt av elektronikk som er et eventyr å ha på en slik sykkel. Enkelt valg i mine øyner
Note4
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Sted: Buskerud
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Siden jeg har Tuono å nyter den godt må jeg si jeg lest mye godt om RSV4 men innrømmer glatt at S1000RR har mere elektronikk men RSV4 er mer unik da og med nydelig V4 :)
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Mitt inntrykk er at S1000RR er best på komfort, men japanerene er mer driftssikre og problemfrie. (mitt inntrykk, har ikke eid noen av de tre valgene dine)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Alle du nevner vil gi deg Superbike-følelsen så det holder til veibruk.
Den beste allround sittestillingen for lengre turer: CBR1000RR. Derfor ville jeg valgt den utifra din prioriteringsliste. Og hvis du hadde tilføyd noe om pris/value for money så styrker det Honda-alternativet(tror jeg). Jeg mener at Honda ligger hakket over alt annet Japansk i kvalitet/kvalitetsfølelse, spesielt for en sykkel som har rullet noen år.
Uansett; kjøp sykkel med hjertet, mer enn med hjernen, hvis du ikke er ute etter et kjedelig transportmiddel til og fra jobb....
For langkjøring/turkjøring (og all annen veibruk) så bør du være litt mer opptatt av mellomregister/bunndrag enn av toppytelse. Alle R-litersykler har mer enn nok toppytelse.
Den beste allround sittestillingen for lengre turer: CBR1000RR. Derfor ville jeg valgt den utifra din prioriteringsliste. Og hvis du hadde tilføyd noe om pris/value for money så styrker det Honda-alternativet(tror jeg). Jeg mener at Honda ligger hakket over alt annet Japansk i kvalitet/kvalitetsfølelse, spesielt for en sykkel som har rullet noen år.
Uansett; kjøp sykkel med hjertet, mer enn med hjernen, hvis du ikke er ute etter et kjedelig transportmiddel til og fra jobb....
For langkjøring/turkjøring (og all annen veibruk) så bør du være litt mer opptatt av mellomregister/bunndrag enn av toppytelse. Alle R-litersykler har mer enn nok toppytelse.
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Sted: Drammen
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Kanskje en sportstourer faller litt utenom hva du ønsker deg, men jeg synes iallefall at VFR1200F er en fantastisk sykkel. Ble ekstremt imponert over den, smidig, lekker lyd, ca 175HK, kardang, føles lett, synes den ser dødsbra ut. Supersykkel i min bok, og jeg liker jo ikke engang japanere spesielt godt.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Jasså Det er definitivt ikke min erfaring. Nå er jeg på et større utenlandsk forum for nettopp bmw, Der blir problemer ofte tatt opp veldig kjapt om det skulle være noe. Det er ekstremt lite å finne av problemer på S1000RR.ATWindsor skrev:Mitt inntrykk er at S1000RR er best på komfort, men japanerene er mer driftssikre og problemfrie. (mitt inntrykk, har ikke eid noen av de tre valgene dine)
Men hvis du sitter på noe info, vil jeg gjerne høre om det (siden jeg eier en slik sykkel selv)
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Hva?? Kaller du meg gubbe? har du prøvd en VFR1200? Jeg tror muligens du kunne blitt positivt overrasket.vim skrev: Jeg synes VFR 1200 osv. blir akkurat litt for gubbete
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Sted: Buskerud
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
En "R" for mye, test S1000R også
/fanboy mode off
Kult "problem" å ha, tror ikke du går feil med noen av de aktuelle kandidatene.
/fanboy mode off
Kult "problem" å ha, tror ikke du går feil med noen av de aktuelle kandidatene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Hvis trådstarter ikke er låst til 1000cc og ikke vet jeg hvilken prisnivå han ønsker å legge seg på, så kanskje han burde ta en titt på CBR1100XX av de siste utgavene..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Sted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Mest komfortable 1000 ccm "R" sykkel?
Hallo
Vanskelig synes jeg. Veldig avhengig av kropp og sjel, så det noen liker og synes er komfy, er itte aktuellt for andre.
For min del ville jeg valgt en ZX10R om valget måtte være 1000ccm og R sykkel. Nestevalg ville vært BMW S1000RR.
Dersom man ser utenfor 1000 ccm boksen, ville jeg nok valgt en Busa for pendling og langkjøring. Nok med krefter og moment og langt fra så stressende som 1000 ccm sykla.
Vanskelig synes jeg. Veldig avhengig av kropp og sjel, så det noen liker og synes er komfy, er itte aktuellt for andre.
For min del ville jeg valgt en ZX10R om valget måtte være 1000ccm og R sykkel. Nestevalg ville vært BMW S1000RR.
Dersom man ser utenfor 1000 ccm boksen, ville jeg nok valgt en Busa for pendling og langkjøring. Nok med krefter og moment og langt fra så stressende som 1000 ccm sykla.
Re: Mest komfortable 1000 ccm
Hehe - jeg skal innrømme at både VFR800 og 1200 er veldig lekre sykler. Står på listen over sykler jeg skal ha når jeg blir voksen :)KydeX skrev:Hva?? Kaller du meg gubbe? har du prøvd en VFR1200? Jeg tror muligens du kunne blitt positivt overrasket.vim skrev: Jeg synes VFR 1200 osv. blir akkurat litt for gubbete
CBR1100 også, blir bare det lille kneppet for "ordentlig" i denne omgang.
Tror bare jeg må ha R sykler ut av blodet en gang for alle først.
Masse god input - keep it comin´
Fantastisk å ha et forum med så mye erfaring og folk som vil dele av den!
Og så må jeg si at, etter å ha sett en Ducati Panigale 899 på nært hold i dag, så fikk jeg veldig lyst til å like den. Vet ikke om den er like "pitbull på stereoider" som 1098 og 1199, som de eneste Ducatiene jeg har sittet på.