Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av freddy123 »

Og målet er vel for all del ikke å være den raskeste , men armane koser seg er vel viktigst :) virker som det er en del her inne som mener man ikke er skikkelig mann dersom man har så og så mye kyllingstripe osv ...

For min del hvorfor kjører jeg mc jo for frihetsfølelsen det gir og å kose seg på en svingete landeveie det er det ikke mye som slår , selvom jeg kjører en cruiser og ikke dundrer igjennom svingen i 120kmt så storkoser jeg meg :)

Så hold fokus på å ha det gøy og kose deg og ikke kjøre fortest mulig for da tror jeg det fort kan gå galt :)

Men som de andre her sier se twiist og the wrist terp litt på de teknikkene der :) det kan ikke være at du bare er blitt litt rusten da ? Skal ikke så mange dagene uten kjøring til før en blir litt rusten syntes jeg ihvertfall :) , men så skal det da som regel ikke mange svingene til før jeg er tilbake i gamet igjen heller da :)

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Isbilen »

Bjerknez; takk for tilbud :-) Det er helt klart artigere å kjøre med makker, og vet hva du snakker om med å ha en å pushe seg. Har folk jeg kjører med, men det er bare enkelte dager jeg synes det er greit å stikke i eget tempo. Ikke alltid folk ser sjarmen i å dra på tre min varsel klokka ni :-)

Bare så det er nevnt; kyllingstripene er underordnet, og jeg blir nok kvitt dem. Viktigere å få koll på kjøringen... Kvitte meg med teknisk angst, få tilbake følelsen at det er jeg som bestemmer.

45316; skjønner hva du snakker om. Men tviler på at det er der det ligger :-( Jeg er god på blikkbruk. En av de tingene jeg aktivt fokuserer mye på, både i bil og på sykkel...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Isbilen »

Freddy/Tommas: filmkveld på meg i morgen :-)

Som nevnt; kyllingstripene er ikke viktige, jeg tok dem med for å illustrere at jeg liker meg i gode svinger, og liker å kjøre litt aktivt. Om jeg ligger helt på siden av dekket er ikke kjeeeeempeviktig, men sitter svingen og sykkelen brekkes godt ned skal jeg innrømme at jeg koser meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Snikkeren »

Bjerknez skrev:Jeg tror det sitter mentalt. Jeg har selv vert inne i en periode hvor målet var å fjerne kyllingstripene. Jeg har vel touchet dekkkanten så formelt sett er vel kyllingstripa tatt, men man ser tydelig en rand helt ytterst. Altså den siste millimeteren. Dog har jeg ikke noe behov for å fjerne den helt. Ikke fordi jeg ikke har lyst eller ikke tør, men fordi jeg føler jeg mangler de rette svingene for å få det til skikkelig.
Det ordner seg på PreHøstTuren. :knegg
Fra PreHøstTur 2015 tråden skrev:
Bjerknez skrev:
Snikkeren skrev:Nå er det vel ingen etapper som er under 30 mil. Korteste i fjor var vel 387 km, mens lengste var 45 mil, tror jeg. :)
Da er jeg nok med :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av mortenolb »

Får sette oss et mål! :lol

Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av cannon »

Blikk, sporvalg, forankring, sittestilling. I den rekkefølgen. I tillegg fullt fokus. Har du kantet dekk (særlig foran) så vil du slite med turn-in og svinggjennomføring.
Stor fordel for både deg og alle andre om du ikke fokuserer på kneskrap og fjerning av "kyllingstriper" langs landeveien. Hvem gjør det? Jeg har ikke sett noen ennå.....
En sving har 5 punkter: bremsepunkt, svingpunkt, apex (tangering), på-gass og exit.
Hvis kneskrap er målet: ta noen runder i en ikke trafikkert rundkjøring:)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Juicebox »

freddy123 skrev:virker som det er en del her inne som mener man ikke er skikkelig mann dersom man har så og så mye kyllingstripe osv ...
...selvom jeg kjører en cruiser og ikke dundrer igjennom svingen i 120kmt så storkoser jeg meg :)
Å skrape alt av understellet er det som gjelder på cruisere ;) Pegsa, pottene, støtta og de siste 2 cm med kyllingstripene om man greier det :lol
Anbefaler deg pirelli night dragon til cruisere om du vil ha bedre handling på sportyen, freddy! De har en mer aggressiv spissere profil, slik som sportsdekkene.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Haymaker »

Blikk, kontrastyring og gasspådrag er elementære punkter som mange av oss tenker på.
Dette med å ikke være for anspent er også viktig for å få "rett" følelse gjennom styret, uten at du føler deg utrygg.

Men det mange ikke tenker på er dette med "crossed up" kroppsposisjon.
Følger du etter med kroppen inn i svingen?
Eller lener du sykkelen over, tilter hodet og blir sittende med overkroppen "vertikalt"? :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av LordShaft »

Jeg hadde pilot power 3 på biken min forrige sett. Disse har ganske bratt v profil, som gjør de utrolig styrevillig inn og ut av sving. Men de er også noe nervøs i kurven. Litt slakking, eller bremsing i sving å jeg følte at de var litt nervøs. Så det er ikke nødvendigvis bare i hodet

Note4

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Kwak »

Du har utelukket at styrelager og/eller svingarmslager begynner å bli slitt/slarkete?
Skal ikke mye til før det påvirker negativt
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Isbilen »

Kwak: nei, har ikke fått sjekket det. Etter den sure turen forrige dagen har det gått litt slag i slag med familieting og regn så det har ikke blitt tid til det. MEN, når det er sagt, så kjenner jeg at det nok er et meget bra tips å få sjekket ut! Jeg har nemlig et par episoder fra deilige vegarbeids-Norge som nok dessverre har gitt litt juling til sykkelen i det siste, så i kveld skal alle lagere sjekkes(må bare få tak i hjelpemann).

I andre nyheter; fått sett Twist of the wrist. (Herlige skuespillerprestasjoner :-) ) Mye fin oppfriskning, og jeg tror kanskje at jeg synder på minst et par av de elementene de snakker om, så jeg skal ut og terpe sving så snart de tekniske avklaringene er ferdige.

Takk for engasjement og svar så langt :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av Isbilen »

Og forresten... Den filmen ga meg ikke MINDRE lyst til å kjøre litt bane, så i går ble jeg sittende og fundere høylytt om at jeg kanskje trengte en R-sykkel, i tillegg til den jeg har, i tillegg til den tursykkelen jeg MÅ ha før eller senere, og da forsvant vinglasset til mor i én slurk :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

kim.milde
Innlegg: 15
Registrert: 20 mai 2015, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2015

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av kim.milde »

Isbilen skrev:Og forresten... Den filmen ga meg ikke MINDRE lyst til å kjøre litt bane, så i går ble jeg sittende og fundere høylytt om at jeg kanskje trengte en R-sykkel, i tillegg til den jeg har, i tillegg til den tursykkelen jeg MÅ ha før eller senere, og da forsvant vinglasset til mor i én slurk :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
:lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av LordShaft »

Her i huset kommer det ingen ting negativt ut av et vinglass på styrten :lol Alt blir så mye lettere å få gjennomslag for da :P :p

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Sytetråd - fikser ikke nedleggene lenger -:(

Legg inn av cosmogs »

Greit nok at dette er en sytetråd, men jeg velger likevel å takke tråden, og derved farge den med litt positive farger! :D
Tråden inspirerte meg nemlig til å se hele "Twist of the wrist." Mye nyttig der, og for meg som tok lappen i 1987, var hele den countersteering-greia noe helt nytt. Det fremsto som helt motsatt av hva jeg trodde jeg gjorde når jeg svinger, men når jeg satt på sykkelen innså jeg jo fort at yes, det er jo faktisk dette jeg gjør. Ved å være bevist på det, opplever jeg veldig raskt at jeg rett og slett har vesentlig bedre kontroll over sykkelen. Jeg svinger mye bedre, kan endre nedlegget i en sving mye mer om ønskelig, kan kjøre fortere gjennom svingene og har mye penere kurve. Viktigst - jeg tror jeg nå er vesentlig bedre forberedt dersom det skulle oppstå en nødsituasjon. Mestringsfølelsen øker også vesentlig, og mestring er alltid gøy!
Og dette er etter 25 mil på sykkelen. Jeg ser virkelig frem til resten av sesongen. :twisted

Men kyllingstripene mine er jeg fremdeles stolt av! :knegg
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Svar