Slipon eksos

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Slipon eksos

Legg inn av thewiz »

Hei.

Tenkte å få litt forskjellige meninger om dette. Jeg ble nylig stoppet av BT med min R6. Jeg hadde da på Leovince SBK slipon eksos (resten er stock). Fikk mangellapp på grunn av lyden, da jeg ikke har DB killer i den potta. Greit nok.

I kveld tok jeg meg jobben å bytte til original potte, men den har ikke killer den heller. Så hva er poenget her? Slipon til R6 er kanskje 30cm og det er rett og slett et rør, kan ikke se at det ser så mye annet. Trodde riktig nok at stock potte skulle være lavere, men jeg hørte marginale forskjeller etter jeg byttet? Endepotta skal vel fungere som lyddemping, men det er vel grenser til hvor mye lyden vil forandres når man kun har 30cm med endepotte?

Spørsmålet er egentlig, hvis original endepotte ikke har db killer, hvorfor må f.eks Leovince eller Akra potter ha det? Noen som kan forklare dette?

På min sykkel sitter katalystator og lyddempere i grenrør og mid-pipe. Så hva spiller det rolle hva slags endepotte man har?

:scratch

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Slipon eksos

Legg inn av mortenolb »

Men har det vært db-killer i den? Eller er det ikke mulig å ha det i den? Kan jo være at forrige eier har tatt ut og den har forsvunnet?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Slipon eksos

Legg inn av LordShaft »

Hva med å prøve å få sykkelen godkjent med slip on? La denne være på når du viser sykkelen. Får du får høy måling, monterer du på original potten :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Slipon eksos

Legg inn av cannon »

Hva står det på mangellapp?
- Mangler dbkiller?
- bråker for mye?
- modifisert eksosanlegg?
- annet?

Målte de støy?

Jeg vet en del om støy og R6. Faktisk så har original slipon ganske bra støydemping. Den har ikke dbkiller.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Slipon eksos

Legg inn av cannon »

Lordshaft: måler de støy hos BT?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Slipon eksos

Legg inn av LordShaft »

Ja det "skal" de normalt sett gjøre. Jeg har hørt rykter om at de har sånn målestasjon som de tar med seg ut, som de har hatt stående i nærheten av tyrigrava å plukket jævlig med sykler på.

Heldigvis har vi ikke denne problematikken på vestlandet :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Slipon eksos

Legg inn av RuneMC »

Hvis lyden kun er marginalt høyere så kan det hende den blir godkjent, men det er ikke trafikkstasjonen/BT som godkjenner - de forholder seg kun til papirer.

Dvs original potte -> vognkort og øvrig dokumentasjon stemmer med potte som det er gjort offisielle målinger på.

Uoriginal potte -> vognkort og øvrig dokumentasjon stemmer ikke. De gir ikke noen godkjenning på støy for uoriginal potte på trafikkstasjonen. Dette må du ha papirene klare på før du kommer dit. Det må du selv betale for og ordne hos en av disse: http://nmcu.org/st-ym-ling
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Slipon eksos

Legg inn av thewiz »

mortenolb skrev:Men har det vært db-killer i den? Eller er det ikke mulig å ha det i den? Kan jo være at forrige eier har tatt ut og den har forsvunnet?
Nei, original slipon til R6 blir ikke levert med DB killer.
LordShaft skrev:Hva med å prøve å få sykkelen godkjent med slip on? La denne være på når du viser sykkelen. Får du får høy måling, monterer du på original potten :thumleft
Spurte om dette, måtte ha TUV og DB killer for å få det godkjent. Anlegget var E-merka. Har ikke noen av delene så da får jeg ikke godkjent det.
cannon skrev:Hva står det på mangellapp?
- Mangler dbkiller?
- bråker for mye?
- modifisert eksosanlegg?
- annet?

Målte de støy?

Jeg vet en del om støy og R6. Faktisk så har original slipon ganske bra støydemping. Den har ikke dbkiller.
Dette står: "FOR HØYT
STØYNIVÅ.DOKUMENTERE EKSOS POTTE ELLER SETTES TIL BAKE TIL ORGINAL. BESTILLE TIME TIL VISNING PÅ TLF 02030"

De målte ikke støy. Jeg hørte nesten ikke forskjell når jeg byttet til original slipon fra min Leovince SBK som jeg hadde da jeg ble stoppet. Eller kjører jeg originalt eksosanlegg, det er kun slipon. Manglet DB killer i leovince anlegget når BT stoppet meg.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Slipon eksos

Legg inn av RuneMC »

Korrekt BT måler ikke støy og lager dokumentasjon. De bare kontrollmåler (eventuelt) når dokumentasjonen er på plass. Er ikke dokumentasjonen på plass så er det pr def ikke godt nok.

Noen lever også i villfarelsen at BT er en servicebedrift som måler og lager dokumentasjon - det er de altså ikke... :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Slipon eksos

Legg inn av Juicebox »

Dokumenter får du av leverandøren. Db killer koster ikke så mye. Kanskje du kan leie/låne av en som har? Koster 500kr for å få det godkjent hos bt. Kanskje det er like greit å gjøre det? Så du slipper å stresse med det i fremtiden.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Slipon eksos

Legg inn av cosmogs »

Jeg har slip on fra SC. Fulgte med dokumentasjon på at det er street legal. Burde jeg bestille time hos BT for å vise og få det innskrevet i vognkort? I såfall, hva er det for noe tull? Det er jo ikke slik at jeg viser bilen ved bytte til uorginalt eksosanlegg, hvilket jeg antar de bruker hos Svendsson etc. :-k
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Slipon eksos

Legg inn av Juicebox »

Nei... Gjør det om du får mangellapp...

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Slipon eksos

Legg inn av thewiz »

Har byttet over til orignalt nå, tok meg 20 minutter. Lurer faktisk bare på om jeg skal ha original potte, da lyden er omtrent lik. Er slipon bare for looks? Isåfall er det jo veldig bortkasta penger spør du meg.

Toven

Re: Slipon eksos

Legg inn av Toven »

Er ikke for looks, men for lyd jo. Forskjell fra sykkel til sykkel da mtp din :-)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Slipon eksos

Legg inn av Juicebox »

Det er for å spare litt på vekten... Vet ikke om det er så mye å spare på med sykkelen din da original er liten. Sparer mest ved å fjerne katalysatoren. Men ja, ser bedre ut og høres bedre. Men er ikke vits om du ikke merker forskjell.

Svar