Monteringsanvisning (DIY) Speedohealer MT-09

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
kim.milde
Innlegg: 15
Registrert: 20 mai 2015, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2015

Monteringsanvisning (DIY) Speedohealer MT-09

Legg inn av kim.milde »

Hallo. Ny på forumet :)

Vurderer sterkt å montere Speedohealer på min MT-09 2015 grunnet feilvisning på speedometer.

Er det noen som har montert eller vet om noen andre som har montert slikt på sin MT09 sykkel?

Har undersøkt litt og ser at man får kjøpt ferdig plug & play for FZ-09 (amerikansk versjon, ingen abs).
Noen som vet om denne passer overens til MT-09 med abs? Ser ledningen fra speed sensoren går rett under bensintanken og er koblet via en plugg der.
Det hadde jo vært greit å bare bruke plugger enn å klippe signal ledningen :-)


edit: topic
Sist redigert av kim.milde den 23 mai 2015, 23:18, redigert 1 gang totalt.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Speedohealer 4V MT-09

Legg inn av TBI81 »

Healtech speedohealer? Send i såfall en mail til Pauline på MC-Land så får du kjapt svar :thumleft
http://www.mc-land.no

MC-Land, Rogaland Motor-Import <rogaland@motor-import.no>

kim.milde
Innlegg: 15
Registrert: 20 mai 2015, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2015

Re: Speedohealer 4V MT-09

Legg inn av kim.milde »

TBI81 skrev:Healtech speedohealer? Send i såfall en mail til Pauline på MC-Land så får du kjapt svar :thumleft
http://www.mc-land.no

MC-Land, Rogaland Motor-Import <rogaland@motor-import.no>
Takk for tipset, sendte mail og fikk et godt utfyllende svar.

Svaret er som følger at det ikke er noen plug and play connectors for MT-09. Noe som gjør at man må klippe signal ledningen fra speedsensoren og kjøre den i serie gjennom speedohealeren.

kim.milde
Innlegg: 15
Registrert: 20 mai 2015, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2015

Re: Speedohealer 4V MT-09

Legg inn av kim.milde »

Ettersom jeg ikke klarte å finne noen guide for montering av speedohealer til MT-09 legger jeg ut noen bilder og forklaring her dersom det kan være ønskelig for andre å montere slikt.

Ligger noen guider ute for hvordan man monterer på FZ-09 (Amerikansk versjon), men siden MT-09 har ABS er der hvor speed sensoren på FZ-09 bare montert et blindlokk.

Jeg valgte å montere SH(Speedohealer) slik at at odo/trip måler riktig KM og at speedometer alltid viser "GPS" fart.


1)
Start med å demontere tanken. Jeg fulgte en youtube video (https://www.youtube.com/watch?v=pjukfBvNlAw" onclick="window.open(this.href);return false;) for hvordan man demontere tanken. Alle clipsene som på sykkelen skal presses inn i midten og bare dras rett ut.
Det er viktig å legge noen filler under skruene på fremsiden av tanken for at ikke tanken skal dette ned og lage en liten ripe. Tanken kan være full når man demonterer og fjerner bensinslangene =)

2) Fjern de 4 skruene som holder tankfeste på, for bedre tilkomst, samt pluggen på denne sensoren.
Vær forsiktig med sensoren da denne visstnok ikke skal utsettes for slag. Husk å koble på denne igjen før man tar på tenningen ved en evt. test, da motorlyset blir tent uten at denne er tilkoblet.
1_converted.jpg
3) Sett på plass SH ved siden av ABS enheten på venstre side. (se bilde i punkt 4)

4) Lokaliser ABS-enheten og trekk kabelen bort til ABS enheten.
Jeg valgte å teipe kabelen for bedre beskyttelse fra ABS enheten og bak hvor plus og minus skulle tilkobles.
Optimized-2.jpg
5) Ta av den store pluggen på enheten.
Finn den hvit/gule ledningen og klipp denne på et passende sted.
3_converted.jpg
4_converted.jpg
6) Monter så den hvite ledningen fra SH nærmest pluggen. (mot abs enhet)
Monter den grønne ledningen fra SH vekk fra pluggen. (mot ECU)
Anbefaler at man bruker disse pluggene jeg har brukt da de er fylt med silikon som gjør at en eventuelt vanninntrengning vil være vanskeligere.
5_converted.jpg
7) Tilslutt så den røde ledningen til +12V og den svarte til jord. Valgte å trekke den røde ledningen bakover sånn at jeg fant et ok sted å tilslutte denne. Tilsluttet den til +12V for baklyset sånn at SH går av/på når nøkkelen vrides. Jeg tilsluttet jordingen direkte til - på batteriet.
6.jpg

8 ) Monter alt på igjen. Følg instruksene for å kalibrere og justere inn SH :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Monteringsanvisning (DIY) Speedohealer MT-09

Legg inn av LordShaft »

Veldig god og informativ post. Burde vært gjort sticky eller flyttet til toppen av tråden!

kim.milde
Innlegg: 15
Registrert: 20 mai 2015, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2015

Re: Monteringsanvisning (DIY) Speedohealer MT-09

Legg inn av kim.milde »

LordShaft skrev:Veldig god og informativ post. Burde vært gjort sticky eller flyttet til toppen av tråden!
Takk for det.

Dette skal vel i prinsippet gjelde de fleste sykler med ABS da fart blir avlest av ABS følerene som igjen gir speed signal til speedometer/ecu.

Svar