Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
VRT72
Innlegg: 8
Registrert: 13 mai 2015, 01:58
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300 2002

Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av VRT72 »

Hei, fant dere her på forumet når jeg søkte på Google etter info om adventure-sykler.

Mye bra som står her inne men det er noen ting jeg ikke finner og som jeg lurer på, jeg skal kjøpe meg en r1200gsa og det er veldig mange som ligger ute med lang km stand. Det frister å kjøpe en rimeligere mc med lang km, men får jeg solgt den igjen?
Hva er levetidskost?
Hvilke deler må jeg påregne å skifte ut etterhvert? Da tenker jeg ikke bremseklosser og slikt :-)

Er det noen her inne som har kjørt på 150'km eller deromkring på en adventure sykkel som har erfaring med dette?

Mvh
Vrt

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av Flanker »

Min R1200GS har bikket 70000km. nå... Laaangt igjen 150k da, men sånn generelt: Disse syklene tåler mye kilometer, og de kjøres ofte langt. Så lenge man følger vedlikeholdsprogrammet er mitt inntrykk at de holder godt. På min 2006 mod. betyr det:

- Oljeskift og ventiljustering hver 10000km. (ventiljustering gjøres på 30 min, sittende på en stol og med enkleste verktøy!)
- Luftfilter hver 20000km.
- Gir- og kardangolje hver 20000km. (jeg har så langt gjort det hver 10000, men jeg er sannsynligvis paranoid!)
- Bytte tennplugger hver 40000km.
- Bytte dynaomreim hver 60000km.

Bremsevæske på denne generasjonen, med servoassisterte bremser (som på bil), bør byttes min. hvert annet år og da med bremsevæske av god kvalitet. Det krever en del spesialutstyr, eller noen tusenlapper til verkstedet. Alt det andre gjør man lett selv, en GS er utrolig lett å skru på! Ellers er det vanlige slitedeler: Dekk og bremseklosser, først og fremst.

Har sykkelen noen kjente svakheter? Ja...

- Ringantenne på tidlige sykler 2004/05 kunne svikte, sjekk at denne er byttet på disse årgangene
- Oljelekkasje inn på tørrclutch på samme årsmodeller var utbredt, og forekom også på 2006 mod. Sjekk at pakning mellom clutch og girkasse er byttet på disse årsmodellene.
- Servobremsene på modellene frem til 2007 (tror det var da de byttet til "vanlige") kan svikte, da mest sannsynlig pga. dårlig vedlikehold. Altså at bremsevæske ikke er skiftet jevnlig.
- Skrekkhistoriene om kardanger som går til helvette er det mange av, ihvertfall på internet. Et langt større problem på 1150-serien, men det skjer en sjelden gang på 1200 også. Da primært på Adventure-utgaven, er mitt inntrykk. Oddsen: Sikkert litt bedre enn å vinne i Lotto, men ikke allverdens.

En mer detaljert oversikt finnes her: http://www.jimvonbaden.com/R1200GS-Main ... edules.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

På en sykkel med 150k km. så sjekk at den har fullstendig servicehistorikk. I mitt hode er det helt ok om eier selv har skrudd etter garantiutløp, da det er vanskelig å gjøre noe feil på disse syklene. Men pass på at han har en logg av noe slag på det, og virker pålitlig! GS'ene kjøres ofte langt, men av voksne folk som steller pent med sykkelen. Ellers så kjenn etter slakk i lager... Både styre, svingarm og kardang.

VRT72
Innlegg: 8
Registrert: 13 mai 2015, 01:58
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300 2002

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av VRT72 »

Wow! Det var litt av et svar! Tusen takk for bra svar og nyttig link :D
Jeg har mest lyst på en Adventure, grunnen er litt kosmetisk og den store bensintanken. Aller helst med ESA, de jeg kjenner som har hatt GSA med og uten sier at ESA er en veldig bra oppgradering og brukes mye i forhold til å skru på demperen manuelt.
Noen som kjenner til problemer med ESA etter mange km?
De jeg kjenner som har slik bytter før de har kjørt langt, så der er jeg like vis.

Motorene, tåler de mye km før det begynner å bli oljeforbruk?

Mvh
Vrt

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av Flanker »

Boksermotorer flest bruker litt olje. Mest når de er nye, og mindre etterhvert. Sånn er det og det er helt normalt.

Ift. ESA. Etter 150000km. er det ikke ESA som er problemet, men demperne i seg selv. Det eneste som kan gjøres da er å bytte de, noe som er dyrt i utgangspunktet. Men koster skjorta med ESA! Så finn en sykkel der demperne enten er byttet, da gjerne til Wilbers, Øhlins e.l. som kan vedlikeholdes, eller kalkuler dette inn ift. prisen du er villig til å betale.

VRT72
Innlegg: 8
Registrert: 13 mai 2015, 01:58
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300 2002

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av VRT72 »

Takker nok en gang, skjønner hva du mener. Vil tro at dempere bør byttes før 150'km også, det kommer vel såpass "snikende" på eier at man merker det ikke før det er riktig ille. Men hvis man prøver en sykkel som har gått langt så er det vel enklere å merke slikt. Takker for alle tips på veien til "traktorkjøp" :D

Mvh
Vrt

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av Flanker »

Lykke til! Turtraktor fra BMW er ikke bestselger uten grunn...

Vil forøvrig anbefale deg å lete litt rundt på utenlandske GS-spesifikke forum også, særlig ift. tekniske detaljer. Gspot på http://www.advrider.com" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.ukgser.com" onclick="window.open(this.href);return false; kan anbefales.

VRT72
Innlegg: 8
Registrert: 13 mai 2015, 01:58
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300 2002

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av VRT72 »

Takk for det, må først selge FJR. Knallgod den også, sterk! Men jeg har ikke lyst til å kjøre fjellveier med den :D
Takk for hjelpen igjen :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av Flanker »

Bare hyggelig :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av tagesk »

Flanker skrev: Ift. ESA. Etter 150000km. er det ikke ESA som er problemet, men demperne i seg selv. Det eneste som kan gjøres da er å bytte de, noe som er dyrt i utgangspunktet. Men koster skjorta med ESA! Så finn en sykkel der demperne enten er byttet, da gjerne til Wilbers, Øhlins e.l. som kan vedlikeholdes, eller kalkuler dette inn ift. prisen du er villig til å betale.
Om det ikke er klart, så lager altså Wilbers dempere som passer med ESA. Du sender dem ESA-dingesne (foran og bak) så monterer WIlbers sine dempere på.
Wilbers Et. Al. eller ikke bedre, men det er (mye) billigere å få service på demperne.

Jeg har ESA på min, men veier (mye) mer enn det BMW sier er "standard".
Derfor kjører jeg med "sjåfør + bagasje" når jeg er alene, og "sjåfør + passasjer" når jeg har bagasje.
Når demperne er utslitt skal jeg bytte til Wilbers, og på dem til å sette på en litt stivere fjær.

Min erfaring med WIlbers fra min 1150GS er at efter 50.000 er det på tide med service.

Kjørt 6.000 km siste uke - min første skikkelige langtur med sykkelen (som altså er en 12GS Adv).
I forhold til 1150GS er fjæring og bremser mye, mye bedre.
Men den føles "lettere" og derfor ikke så stabil i høye hastigheter med mye last.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

VRT72
Innlegg: 8
Registrert: 13 mai 2015, 01:58
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300 2002

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av VRT72 »

Heisann! Takker for svar.

Har lest litt om Wilbers-WESA og det ser lovende ut ja, kjekt å vite for meg som er over 100 kg netto. Med kjøreutstyr så blir man tung :D
Trodde ikke orginaldemperne ble dårlig allerede etter 50' km, vel å merke hvis man ikke crosser og hopper med sykkelen da - da er det vel forståelig hehe.
Herlig å kjøre mc i Italia nå sikkert, her haglet det igår kveld :sorry
Kjørte 15-16'km i hele fjor jeg, så kjører du 6' km på en uke hehe. Kan ikke hjelpe for at jeg blir littegrann misunnelig.

Takker for info igjen! :D

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av tagesk »

VRT72 skrev: Trodde ikke orginaldemperne ble dårlig allerede etter 50' km, vel å merke hvis man ikke crosser og hopper med sykkelen da - da er det vel forståelig hehe.
Jeg skal ikke ha sagt at demperne på en 12GS Adv er modne for service efter 50Kkm.
Men på 1150 var det tommelfingerregelen.

Info mottas med takk!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

VRT72
Innlegg: 8
Registrert: 13 mai 2015, 01:58
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300 2002

Re: Byttedeler på BMW r1200gs/gsa

Legg inn av VRT72 »

Ser jeg mistolket den litt ja, beklager!

Solgte akkurat FJR'n, så da blir det ut å prøve GSA allerede ikveld hvis det passer.
Kjenner turgleden varmer i blodet :D

Svar