Farlig praksis ved oppkjøring?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Glenn »

Hei. vil gjerne ha andres mening her.

Statens vegvesen i Arendal har nå begynt å stryke elever som ikke bruker bak brems når de utfører "nødbrems".
Det blir brukt en Honda cbr 125 til oppkjøring. Denne sykelen er så lett bak at en må være forsiktig på tørt føre, for bakhjulet letter veldig fort fra bakken.
Jeg mener det er direkte farlig å bruke bakbrems på en slik sykkel ved nødbrems. Det skal ingen ting til før du låser bakhjulet og får skrens. Alle vet jo hvor farlig dette er.

Jeg vet at det finnes andre typer sykler som er mye tyngre bak, lengre osv hvor det kanskje kan diskuteres. Spesielt om sykelen er lastet har passasjer osv.

Det var to sjokkerte kjørelærer som var vitne til dette. Klage er sendt av meg, og biltilsynet har fått seg en overhøvling av kjørelæreren. Men hva hjelper det?? De er jo nesten uangripelige og gjør som de vil.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Snikendeugle »

Om en kjører RETT frem og hugger inn bakbremsen, så skal det ganske mye til før du mister kontrollen selv om dekket sklir litt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av cevillan »

Jeg bruker alltid bakbrems ved nødbremsing når jeg holder på å havne i ræven på bilen foran som plutselig stopper når jeg er oppmerksom på andre ting. Synes det er fornuftig at dette er et element det øves på under opplæring.

Bruk av bakbrems med nedlegg krever nok litt mer kompetanse enn det man kan forvente av kjøreskoleelever. Men regner ikke med at det er dette man snakker om her.

Brukeravatar
Ugelvik
Innlegg: 69
Registrert: 05 mar 2015, 11:19
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
Sted: Bergen

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Ugelvik »

Det skal vel være en "nær optimal brems", og dette vil på de fleste sykler involvere bakbrems, selv om ratio mellom forbrems og bakbrems varierer. På denne sykkelen vil jeg da anta at man skal være svært forsiktig på bakbremsen, men allikevel bruke den.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Elruts84 »

Hei

Jeg lærte på sykkelen og skolen jeg kjørte at begge bremsene skulle brukes. Og slik gjør jeg automatisk i dag når jeg må bremse litt hurtig.

Men har selv en sykkel av litt eldre karakter nå som ikke har ABS. Trykker jeg for hardt på for og bakrems låser dekket seg. Låser frem dekket seg kan det bli litt vanskelig, selv om det bare er å slippe opp litt. Låser bak dekket seg og en har blikket frem så er det ikke så vanskelig å ha kontroll. Så lenge en er på en rett strekning. Og det er vel tanken på oppkjøring?

Fant et klipp her hvor en kjørelærer sier at på noen sykler vil det svare seg å bare bruke for brems.

http://www.ringblad.no/tv/MC_l_rerens_t ... 9808E.html

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av RuneMC »

Ved litt forskjellig testing i kjøregården under opplæring fikk jeg aller kortest bremsestrekning ved å bruke full forbrems uten å ta inn clutchen (men selvfølgelig ta gassen helt av), da får man motorbrems på bakhjulet. Ulempen er at motoren stopper idet du stopper helt opp.

Tipper det kan ha med at det ikke er enkelt å bygge opp nok erfaring med bakbrems i løpet av en kort opplæring til å porsjonere den helt optimalt. (Dvs motorbremsen er mer optimal før man når et visst erfaringsnivå.)

Uansett - er dette noe de krever, så er det vel bare å øve på det - bruk så mye du tør, så tar de deg ikke på det. Dog synes jeg det er strengt å klassifisere som stryk-feil.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Elruts84 »

Øv gjerne på både vått og tørt føre. Det er stor forskjell. Du vet ikke hvordan været er på oppkjørings dagen.

Bremser du, mister kontroll og sliter veldig. Da forstår jeg de reagerer. Men har du øvd nok og terpet på dette så bør det sitte relativt raskt.

Merkelig at de fokuserer på stryk på slikt. Det er greit med fokus på det, helt klart.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Toven

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Toven »

og husk gir ned til 1. så man kan raskt komme seg unna igjen :prf

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Elruts84 »

Toven skrev:og husk gir ned til 1. så man kan raskt komme seg unna igjen :prf
:thumleft
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Glenn »

Jeg er enig i at det på mange sykler og på sin egen som en blir kjent med er det en klar fordel å bruke bakbrems.
Men da i følge meg og kjøreskole læreren så er utfordringa på en 125 cbr å holde bakhjulet på bakken. dvs at for en elev da skal greie å posjonere ut riktig bremsekraft på bakbrems uten å få låsing/skrens samtidig som han skal bremse optimalt foran er for mye forlangt. Dessuten ikke ufarlig.


Det står jo ganske greit forklart her fra side 32. Ville bare sjekke oppfatningen blant mc folket.

http://www.vegvesen.no/_attachment/1714 ... +Tenkt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av KåreDump »

Som nevnt over er det veldig varierende hvor mye bremsekraft man har bak.
Har hatt sykler der bakbremsen egentlig kun hadde to funksjoner: å holde sykkelen i ro i kryss, og å få den ned fra bakhjulet ved litt "inspirert kjøring".

Andre vil jeg anslå til å ha opp mot 30-40% av bremsekraften bak. Så hvordan man bruker bremsene vil i aller høyeste grad avhenge av hvilken sykkel man kjører.

Det vil være helt meningsløst å stryke en kandidat for ikke å bruke bakbremsen om han bremser sykkelen opp på forhjulet under nødbrems!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Knut Morten »

Glenn skrev:Hei. vil gjerne ha andres mening her.

Statens vegvesen i Arendal har nå begynt å stryke elever som ikke bruker bak brems når de utfører "nødbrems".
Det blir brukt en Honda cbr 125 til oppkjøring. Denne sykelen er så lett bak at en må være forsiktig på tørt føre, for bakhjulet letter veldig fort fra bakken.
Jeg mener det er direkte farlig å bruke bakbrems på en slik sykkel ved nødbrems. Det skal ingen ting til før du låser bakhjulet og får skrens. Alle vet jo hvor farlig dette er.

Jeg vet at det finnes andre typer sykler som er mye tyngre bak, lengre osv hvor det kanskje kan diskuteres. Spesielt om sykelen er lastet har passasjer osv.

Det var to sjokkerte kjørelærer som var vitne til dette. Klage er sendt av meg, og biltilsynet har fått seg en overhøvling av kjørelæreren. Men hva hjelper det?? De er jo nesten uangripelige og gjør som de vil.
Utfordringen med bak bremsen,er at ved hard oppbremsing vil marktrykket på de fleste "lette"sykler bli så lavt at det i praksis ikke biter i det hele tatt. Endel nyere "tyngre"sykler har innebygd automatisk fordeling av bremsetrykket på begge hjulene.Noen sykler bremser noe bedre hvis en "setter"sykelen litt med bak bremsen først,før en bremser max med frambremsen.Det å selv fordele bremsekraften foran/bak krever lang trening. Hjernen vil for de fleste gi like mye press på begge bremser.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Glenn »

Ja det er dette jeg vil fram til.
Jeg er ikke mot bak brems. Men mener det kommer an på sykel type osv. At en sensor da stryker en elev på en lett R sykkel i pøsene regnvær som i følge to erfarene kjørelærere bremser optimalt på bremseprøven. Er det rart en blir litt forbannet.
I tillegg sier sensor at han ikke får noen karantene tid, og kan ta prøven i kjøregården om igjen dagen etter. Men det går ikke, pga at han har fått oppkjøring på vei en uke senere. Da må han si i fra seg den først, og få ny time til oppkjøring om over 1,5 mnd.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av KåreDump »

Glenn skrev:Er det rart en blir litt forbannet.
Nei, det er det slett ikke!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Farlig praksis ved oppkjøring?

Legg inn av Glenn »

Da blir det store spørsmålet.
Skal han bruke bakbrems eller ikke på neste oppkjøring? Dette er tydeligvis avhengig av hvem som er sensor. Sånn burde det ikke være. :-k

Når jeg tok lappen på lett mc i 1982 var det strengt forbudt å røre bremsepedalen ved nød brems.

Svar