gunstrom skrev:Har nettopp kjøpt meg sykkel, Ducati M900, '98 modell, etter 30 år uten sykkel. På min tredje korte kjøretur punkterte bakdekket. En skru i veibanen forårsaket uhellet og hullet midt dekkbanen ble plugget av et bilverksted slik at jeg kom meg hjem. Noen her i forumet som har synspunkter på om dette er tilstrekkelig eller om jeg uansett bør skifte dekk?
Følgende fikk jeg lest fra BIKE 8. juni 2008
Her er det f.eks Dunlop si ang. reperasjon av Mc-dekk:
"Dekk bør ikke repareres hvis noen av følgende tilstander eksisterer":
-Det tidligere blitt sprøytet tetningsmasse i dekket.
-Punkteringen er større enn 6mm. i diameter.
-Punkteringen er ikke vinkelrett på dekkstammen.
-Punkteringen er i dekkets sidevegg.
-Seperasjon av lag, vulstseperasjon, seperasjon av andre komponenter.
-Kuttede eller ødelagte bånd.
-Ødelagte eller skadede vulsttråder.
-Kuttede eller skadede chafere. (vulstområde)
-Forringelse av dekkstammen inni dekket fordi det er "kjørt flatt"/felgkjørt eller med for lavt lufttrykk.
-Sprekker eller andre skader på innerfôringen.
-For stor slitasje - dekket skal ha minst 1/32 tomme banedybde, utenom baneslitasjeindikatorene.
-Sprekker i sideveggen eller banen.
-Støtskader, kutt, eller spisse elementer som penetrerer overflaten.
Merk: Hastigheten skal ikke overstige 80 km/t de første 24 timene etter dekkreperasjonen, og det reparerte dekket bør aldri brukes i hastigheter over 120 km/t...
(den siste der er jo ikke nå problem! -Vi har jo maks lov å kjør i 110 km/t her i landet...:)
Her var det mye som er negative mot å plugge dekk. Men det er opp til en og hver om en skal/skal ikke bytte dekk.
Gordon