Punktert og plugget bakdekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
stavsjø
Innlegg: 50
Registrert: 10 mai 2009, 10:13
Motorsykkelen din: Gsx 1100 Ef

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av stavsjø »

gunstrom skrev:Har nettopp kjøpt meg sykkel, Ducati M900, '98 modell, etter 30 år uten sykkel. På min tredje korte kjøretur punkterte bakdekket. En skru i veibanen forårsaket uhellet og hullet midt dekkbanen ble plugget av et bilverksted slik at jeg kom meg hjem. Noen her i forumet som har synspunkter på om dette er tilstrekkelig eller om jeg uansett bør skifte dekk?

Jeg plugget bakdekket mitt bare etter noen få kjørte kilometer i fjor. Det har ikke vært noe problem.
Mvh
Kenneth
91533014

Voksen
Innlegg: 326
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av Voksen »

Hvis du er redd for at dekket er dårligere pga plugging er jo dette en sikkerhetsgevinst i seg selv. Da vil du sannsynligvis kjøre saktere enn med et dekk uten plugg, og i så fall så er det her vi motorsyklister har mest å hente på sikkerheten.

Har plugget noen dekk og aldri hatt trøbbel. Pluggen blir jo større på innsiden og tetter godt og det skal mye til at den kommer ut. Er det runde og små hull etter skruer, spiker etc så er jeg ikke redd. Kutt og større hull hadde jeg ikke plugget.

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av Dykkeren »

Kawagutten skrev:Dette har jeg hørt fra dekkverksteder og mc mekanikere at ikke er lov men hadde jeg vært på tur og punktert så ville jeg ikke nølt med å bruke det frem til jeg fikk mulighet til å bytte.Ville også kjørt pent frem til bytte.
Spurte en kyndig nå og det er ikke anbefalt å kjøre med og ihvertfall ikke å kjøre hardt spesielt med plugging fra utsiden.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-589" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette er hva som gjelder for verkstedet. Har ingenting med hva du som eier kan. Et verksted kan f.eks ikke rette opp en bøyd sidestøtte da de ikke kan dokumentere at det er "godt nok" (et fint byråkratisk utrykk, som er for å kunne ta alle for noe). Det samme gjelder for plugging av dekk, de kan ikke dokumentere at det er "godt nok".

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av Gordon »

gunstrom skrev:Har nettopp kjøpt meg sykkel, Ducati M900, '98 modell, etter 30 år uten sykkel. På min tredje korte kjøretur punkterte bakdekket. En skru i veibanen forårsaket uhellet og hullet midt dekkbanen ble plugget av et bilverksted slik at jeg kom meg hjem. Noen her i forumet som har synspunkter på om dette er tilstrekkelig eller om jeg uansett bør skifte dekk?
Følgende fikk jeg lest fra BIKE 8. juni 2008

Her er det f.eks Dunlop si ang. reperasjon av Mc-dekk:
"Dekk bør ikke repareres hvis noen av følgende tilstander eksisterer":
-Det tidligere blitt sprøytet tetningsmasse i dekket.
-Punkteringen er større enn 6mm. i diameter.
-Punkteringen er ikke vinkelrett på dekkstammen.
-Punkteringen er i dekkets sidevegg.
-Seperasjon av lag, vulstseperasjon, seperasjon av andre komponenter.
-Kuttede eller ødelagte bånd.
-Ødelagte eller skadede vulsttråder.
-Kuttede eller skadede chafere. (vulstområde)
-Forringelse av dekkstammen inni dekket fordi det er "kjørt flatt"/felgkjørt eller med for lavt lufttrykk.
-Sprekker eller andre skader på innerfôringen.
-For stor slitasje - dekket skal ha minst 1/32 tomme banedybde, utenom baneslitasjeindikatorene.
-Sprekker i sideveggen eller banen.
-Støtskader, kutt, eller spisse elementer som penetrerer overflaten.
Merk: Hastigheten skal ikke overstige 80 km/t de første 24 timene etter dekkreperasjonen, og det reparerte dekket bør aldri brukes i hastigheter over 120 km/t...
(den siste der er jo ikke nå problem! -Vi har jo maks lov å kjør i 110 km/t her i landet...:)

Her var det mye som er negative mot å plugge dekk. Men det er opp til en og hver om en skal/skal ikke bytte dekk.
Gordon

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av tagesk »

Gordon skrev: Her er det f.eks Dunlop si ang. reperasjon av Mc-dekk:

Her var det mye som er negative mot å plugge dekk. Men det er opp til en og hver om en skal/skal ikke bytte dekk.
Gordon
Ikke så rart at et firma som selger dekk ikke oppfordrer til at dekk skal repareres.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av LordShaft »

Men ville de solgt noe mindre dekk om de hadde anbefalt annerledes? :-k Hvor mange punkteringer er det på ett år, er det nok til at firmet har stor økonomisk interesse av å si det ene framfor det andre? :scratch

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Punktert og plugget bakdekk

Legg inn av mammut89 »

for øyeblikket har jeg et bakdekk som er lappa to steder hvor det ene hullet ikke er vinkelrett. Kjørte senest idag ganske så aktivt fra oslo og alle bakveier ned til moss og tilbake via enebakk.

lappa selv fra innsiden og ut med slike

Bilde
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Svar