Tigging i Norge

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tigging i Norge

Legg inn av DrGreve »

cevillan skrev:Poenget mitt er at det er for få som bærer byrdene til de mange. 1 av 3 i arbeidsfør alder er ikke i jobb. Da nærmer vi oss smertegrensen for vårt sikkerhetsnett.
Den tror jeg du bør gi meg en kildehenvisning på før jeg tror det..?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tigging i Norge

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:
jhn skrev:
cevillan skrev:Jeg synes det er et snodig fenomen i Norge at det tilsynelatende er mer skambelagt å si man har 900 000 i årslønn enn å gå på trygd.

De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...

Klart at man skal ta vare på de svake i samfunnet, men når jeg tjener langt bedre på å gå på NAV enn å ta kassajobben på Rema1000 hvis jeg mister jobben er det noe som er fundamentalt galt.

For å komme tilbake til topic, er det heller ingen behov for tigging i Norge. Fordi vi har bygd opp et av verdens beste velferdssystemer, kan man gå på NAV for å få den hjelp man har krav på. Har man et berettiget krav, får man hjelp. Har man det ikke, vel, man har i det minste fått prøvd sin sak i det mest gavmilde systemet i verden.
Kan du gi noen konkrete eksempler på hvordan de rike flåes, og som de fattige slipper?
Hvilken trygd tjener man langt bedre på enn en kassajobb på Rimi?

Noen snakket om myter for et par innlegg siden ... dette er myter.
Toppskatt er et eksempel på noe de fattige slipper.

My bad jhn, du har helt rett. Det lønner seg helt klart å jobbe. Hvis jeg mister jobben og har en lønn over 6 g vil jeg maksimalt få 308 000 kr i dagpenger i løpet av et år. En ansatt på Rema1000 har ca 312 000 (160 kr *1900 timer).

Så jeg kan altså jobbe 1900 timer for å tjene 4000 kr, eller la være å jobb og tjene 4000 kr mindre. Jeg tipper det koster mer å ta seg til jobben enn 4000 kr i året.

Bra du fikk knust den myten jhn. Nå virker alt mer fornuftig :prop:
Ja, vakke det fint kanskje? :prf
Man kan si mye om toppskatt, men å kalle det flåing blir vel litt feil ... også litt feil å sette skille mellom fattig og rik på 550.000.
En ting som slår meg når det diskuteres lønn vs trygd ... trygd er jo noe de fleste av oss får en eller annen gang ... det som slår meg er at de som mener at trygda er for høy, så langt i livet har vært velsignet med god helse og jobb. Har du f.eks vært mottager av trygd? Hvis ja, synes du virkelig den var unødvendig høy? Kjenner du noen trygdemottagere som mener det? Dine pensjonerte eller uføretrygdede foreldre/besteforeldre ... har de for høy trygd? Unner du ikke gamle utslitte arbeidshester en nogenlunde komfortabel alderdom? Eller den unge trafikkskadde nabojenta?
Hva er passe stor trygd, mener du?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tigging i Norge

Legg inn av SuperMorten »

DrGreve skrev:
cevillan skrev:Poenget mitt er at det er for få som bærer byrdene til de mange. 1 av 3 i arbeidsfør alder er ikke i jobb. Da nærmer vi oss smertegrensen for vårt sikkerhetsnett.
Den tror jeg du bør gi meg en kildehenvisning på før jeg tror det..?
I følge kjerringa som jobber i NAV er pensjonister også tatt med hvis man sier 1 av 3. Da snakker vi altså pensjonister, uføre og arbeidsledige.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Tigging i Norge

Legg inn av SveinT »

Tja.. andelen av de som jobber fullt og mer til, har omtrent null sykefravær i årevis
og bidrar til felleskassa er visst ikke økende i dette landet.
Utfordringen er jo at dette ikke kan fortsette.

"Bruker 370 mil­li­ar­der på å lønne 1,3 millioner som ikke jobber" 2012
LINK

Så var det litt om tigging ...
«I anledning Chris sin bursdag så har vi vært på graven med flotte roser. Seks timer etterpå er de til salgs utenfor McDonalds».
LINK

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Tigging i Norge

Legg inn av cevillan »

DrGreve skrev:
cevillan skrev:Poenget mitt er at det er for få som bærer byrdene til de mange. 1 av 3 i arbeidsfør alder er ikke i jobb. Da nærmer vi oss smertegrensen for vårt sikkerhetsnett.
Den tror jeg du bør gi meg en kildehenvisning på før jeg tror det..?
Det er bare å ta turen inn på SSB sine nettsider. 31,7 % av personer i arebidsfør alder er ikke i jobb. Arbeidsfør alder er definert som 15 til 74. Her er mange i skole og mange har gått av med pensjon. Disse gruppene er det ikke mye endring i fra år til år. Gruppen som gjør at dette tallet er økende, er de tryggdede.

Men uansett hvilken grunn man har for å ikke jobbe, må noen plukke opp regningen din. Og andelen som kan plukke opp regningen er synkende. I stedet for å "flå dem", som AP-Kolberg uttalte, bør man tilrettelegge best mulig for de som faktisk holder hjulene i gang.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tigging i Norge

Legg inn av LordShaft »

cevillan skrev:
Men uansett hvilken grunn man har for å ikke jobbe, må noen plukke opp regningen din. Og andelen som kan plukke opp regningen er synkende. I stedet for å "flå dem", som AP-Kolberg uttalte, bør man tilrettelegge best mulig for de som faktisk holder hjulene i gang.
Dette er faktisk et veldig viktig poeng. Men hvordan skal du få politikerne til å innse dette da? Det er ikke måte på hvor mye vi skal bidra med til felleskapet, eller når jeg sier vi, så mener jeg alle andre! For jeg får jo lønn av kommunen :redface

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Intruder »

jhn skrev:
cevillan skrev:
Intruder skrev:Synes at fattigfolk som tiggger iallfall fortjener å bli behandlet som folk...
de KAN jo ha vært Frimurere eller Høyrefolk (en skjebne verre enn døden)... :evil
Med "Høyrefolk" mener du da folk som har høy inntekt og således bidrar mye til fellesskapet gjennom høy skattebelastning? Tror ikke du skal bite hånda som mater deg.
En ganske vanlig definisjon av "høyrefolk" er "folk som stemmer på Høyre"
At det er høyrefolk som mater oss er en merkelig påstand.
Gjennom 35 år i helkontinuerlig skiftarbeid i industrien har jeg da også gitt noe tilbake til disse som mater meg,pampe-Salomoene... :prop:

Og da deres fortjeneste på fabrikkene i Brumunddal minket stakk de halen mellom beina og stakk fandenivold... :-k
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tigging i Norge

Legg inn av DrGreve »

Jeg har jobbet i 40 år og har hele tiden betalt min skatt som har vært over gjennomsnittet for industriarbeidstakere. Siden jeg kommer fra en drosjefamilie har jeg hatt muligheten til å tjene ekstra når økonomien skrantet. Derfor har jeg ingen dårlig samvittighet over å få noe tilbake når behovet melder seg.
Men tilbake til den statistikken cevillian nevner. Går vi bak tallene så er bildet litt mer nyansert. Som han selv nevner så tar den med pensjonister opp til 74 år. Kan vi anta at disse allerede har bidratt til felleskassen?
Den tar også med studenter som er på jakt etter en ekstrainntekt ved siden av studiene.
Så har vi de som er født handikappet med en så stor grad av uførhet at de ikke makter å jobbe. Bør vi ikke ta vare på disse? Legg til de som er uføre etter et langt og strevsomt yrkesliv og trafikkskadde. Bør vi ikke sikre disse en akseptabel levestandard?
Min oppfatning er at de som snylter på systemet er forsvinnende få i det totale bildet. Det finne svakheter i systemet og måten å møte disse svakhetene er ikke å klassifisere alle trygdemottagere som snyltere, men å luke ut svakhetene. Da er ikke løsningen å kutte til uføre for å finansiere skattelette til de rikeste. Og da snakker jeg ikke om formueskatt og selskapsskatt, men skatt på personlig inntekt.
Sist redigert av DrGreve den 01 mai 2015, 13:37, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tigging i Norge

Legg inn av DrGreve »

Og en annen ting, når de som tjener mest får en lønnsøkning på 1-2 millioner så forsvarer de seg med at, hallo, jeg får i prosenter like mye som alle andre. Er det da ikke rettferdig at disse også skatter etter samme prosentsats som alle andre?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tigging i Norge

Legg inn av JohnnyTh »

De aller fleste av oss kjenner sikkert noen spm utnytter systemet. Selv kjenner jeg en som er 100% ufør og som jobber 110%. Kjenner jeg blir litt provosert av det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tigging i Norge

Legg inn av DrGreve »

JohnnyTh skrev:De aller fleste av oss kjenner sikkert noen spm utnytter systemet. Selv kjenner jeg en som er 100% ufør og som jobber 110%. Kjenner jeg blir litt provosert av det.
Jeg kjenner faktisk ingen. Og ja, det er provoserende fordi det undergraver ett godt system.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar