Lett mc oppkjøring 5 Mai
- Bastian
- Innlegg: 17
- Registrert: 07 sep 2014, 20:15
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2016
- Sted: Buskerud
Lett mc oppkjøring 5 Mai
Hei
Jeg her oppkjøring på lett mc den 5 mai. Noen som har noen tips om hva som er viktig under oppkjøring? Hva sensor ser mest på? Det kan jo variere fra sensor til sensor men sånn generelt?
Jeg her oppkjøring på lett mc den 5 mai. Noen som har noen tips om hva som er viktig under oppkjøring? Hva sensor ser mest på? Det kan jo variere fra sensor til sensor men sånn generelt?
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
kjør som en gud neida, har ikke så mange tipsene, men har nå kjørt opp på både lett og mellomtungsykkel og begge gangene har det gått greit :-)å
1.vær rolig og ikke stress.
2.pass ekstra godt på forgjengere, fartsgrenser, skilting generelt.
3.riktig filvalg altså hvordan du tar svingene.
lykke til dette ordner seg nok
1.vær rolig og ikke stress.
2.pass ekstra godt på forgjengere, fartsgrenser, skilting generelt.
3.riktig filvalg altså hvordan du tar svingene.
lykke til dette ordner seg nok
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Sted: Buskerud
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Få med deg det som skjer rundt deg, og vis forståelse for trafikken. Mao ikke "bånn gass" inn mot et lyskryss hvor du ser grønn mann blinke, og rødt lys er neste på lista. Vær flink til å bruke speil, så du har oversikt.
Så satser du på at det tekniske sitter.
Ellers er det fra venner og bekjente noen klassiske ting å stryke på:
Fotgjengere - er du i tvil, så stopper du heller en gang for mye.
Vikeplikt - tror jeg ville sagt ditto der.
Fart - overdrevent sakte er ikke bra, men bedre enn for fort...
Lykke til!
Så satser du på at det tekniske sitter.
Ellers er det fra venner og bekjente noen klassiske ting å stryke på:
Fotgjengere - er du i tvil, så stopper du heller en gang for mye.
Vikeplikt - tror jeg ville sagt ditto der.
Fart - overdrevent sakte er ikke bra, men bedre enn for fort...
Lykke til!
- Bjerknez
- Innlegg: 23391
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Flyt i kjøringen er viktig. Se langt frem og planlegg litt forran rundkjøringer og lyskryss etc. Ikke noe vits i å kjøre opp i ræva på bilen forran for så og stoppe, når man kan ta seg god tid og heller nærme seg krysset uten å måtte stoppe helt opp. Da bevarer man flyten i kjøringen. Sporvalg er også viktig. Gi deg til kjenne hvor du skal og hva du vil etc. Plasser deg riktig i veibanen og bruk blinklys.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Avpass farta inn mot rundkjøringer og busslommer når busser står der,bruk blikket og les trafikkbildet så får du en oversikt over hva som kommer til å skje.Sensor ser blikkbruket ditt i speilet men det skal du ikke bry deg om.På landeveien behøver du ikke være nervøs om du skulle ha noen få kilometer over men i byer og tettbebygde strøk er det greit å holde fartsgrensa.Kle deg behagelig så du ikke sitter å svetter mye for det kan ta bort noe av konsentrasjonen,er jo bare en liten tur på en halvtime ca i fartsgrensa og da er det ikke mye utenom kjøreutstyret du trenger.
Les godt og lykke til med oppkjøringen
Les godt og lykke til med oppkjøringen
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Første del av oppkjøring foregår i kjøregården, her er det dine tekniske kjøreferdigheter som bedømmes.
Det er lov å gjøre småfeil, bare helhetsinntrykket er godt nok. Ikke kjør for fort, og vær heller ikke for forsiktig. Gjør du en feil så ikke bli stresset og gi ikke opp. Sensor kjører MC selv og vet hvor vanskelig kjøregårdsøvelsene kan være. Det er ikke feilfri kjøring de bedømmer etter, men helhetsinntrykket av kjøringen din.
Del to er i trafikken. De grunnleggende trafikkreglene må sitte i ryggmargen din slik at du ikke gjør småfeil. Kjør ganske defensivt uten å overdrive det. Plassering er viktig, sørg hele tiden for at du plasserer deg slik at du blir sett og at du selv ser så mye som mulig. Sensor er opptatt av at du sørger for å gi deg selv handlingsrom. Pass på det, ikke havne i situasjoner der du blir låst og ikke har valgmuligheter. Plasser deg som hovedregel omtrent der førersetet i bilen foran deg befinner seg, slik at han hele tiden ser deg i sidespeilet. Vær særlig opptatt av dødvinkler hvis du kjører på flerfeltsvei. Ikke ligg i blindsonen til lastebilen i nabofila lengre enn du må.
Sensor er i trafikken veldig opptatt av samhandling med annen trafikk. Når du er god på dette vet du nesten hva de andre trafikantene skal gjøre før de vet det selv, og plasserer deg slik at de får anledning til å gjøre det. Dvs. for eksempel hvis du skjønner at en bil ser etter en mulighet for filskifte, så gir du ham plass til det. Husk ar sensor kjører bak deg, og han ser etter signalene du gir. Signalene gir du med blinklys, bremselys, filskifte, plassering og hodebevegelser. Vri på hodet når du ser i speilet, slik at sensor ser at du bruker speilene.
Ellers... ikke prøv å holde øye med sensor i speilene. Fokuser på trafikken og din egen kjøring, og la sensor klare seg selv. Han gir deg beskjed over intercom hvis han mister deg av syne.
Lykke til
Det er lov å gjøre småfeil, bare helhetsinntrykket er godt nok. Ikke kjør for fort, og vær heller ikke for forsiktig. Gjør du en feil så ikke bli stresset og gi ikke opp. Sensor kjører MC selv og vet hvor vanskelig kjøregårdsøvelsene kan være. Det er ikke feilfri kjøring de bedømmer etter, men helhetsinntrykket av kjøringen din.
Del to er i trafikken. De grunnleggende trafikkreglene må sitte i ryggmargen din slik at du ikke gjør småfeil. Kjør ganske defensivt uten å overdrive det. Plassering er viktig, sørg hele tiden for at du plasserer deg slik at du blir sett og at du selv ser så mye som mulig. Sensor er opptatt av at du sørger for å gi deg selv handlingsrom. Pass på det, ikke havne i situasjoner der du blir låst og ikke har valgmuligheter. Plasser deg som hovedregel omtrent der førersetet i bilen foran deg befinner seg, slik at han hele tiden ser deg i sidespeilet. Vær særlig opptatt av dødvinkler hvis du kjører på flerfeltsvei. Ikke ligg i blindsonen til lastebilen i nabofila lengre enn du må.
Sensor er i trafikken veldig opptatt av samhandling med annen trafikk. Når du er god på dette vet du nesten hva de andre trafikantene skal gjøre før de vet det selv, og plasserer deg slik at de får anledning til å gjøre det. Dvs. for eksempel hvis du skjønner at en bil ser etter en mulighet for filskifte, så gir du ham plass til det. Husk ar sensor kjører bak deg, og han ser etter signalene du gir. Signalene gir du med blinklys, bremselys, filskifte, plassering og hodebevegelser. Vri på hodet når du ser i speilet, slik at sensor ser at du bruker speilene.
Ellers... ikke prøv å holde øye med sensor i speilene. Fokuser på trafikken og din egen kjøring, og la sensor klare seg selv. Han gir deg beskjed over intercom hvis han mister deg av syne.
Lykke til
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Om du skulle være så uheldig at du klarer å drite deg ut, så prøv å tenke litt over hva du gjorde feil og hvorfor. Du kan bestå selv om du gjør en kanskje graverende feil om du viser sensor at du vet hvorfor det ble sånn og hvordan du kan unngå at det samme skjer igjen. Såklart litt avhengig av sensor.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Dette er et viktig poeng! Har du gjort en feil, så tar du det opp med sensor når han kommer med det faste spørsmålet "hvordan synes du selv dette gikk". Ikke tro at han kanskje ikke fikk det med seg, for det gjorde han!mortenolb skrev:Om du skulle være så uheldig at du klarer å drite deg ut, så prøv å tenke litt over hva du gjorde feil og hvorfor. Du kan bestå selv om du gjør en kanskje graverende feil om du viser sensor at du vet hvorfor det ble sånn og hvordan du kan unngå at det samme skjer igjen. Såklart litt avhengig av sensor.
- Bastian
- Innlegg: 17
- Registrert: 07 sep 2014, 20:15
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2016
- Sted: Buskerud
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Takk for alle gode svar og tips Jeg får håpe på det beste Jeg kan gi tilbakemelding den 5 mai
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Krysser fingre og tær for deg, men det er sikkert ikke nødvendig! Det går sikkert strålende, skal du se!!! :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Bjerknez
- Innlegg: 23391
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Lykke til. Dette går nok bra
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Du har vel kjørt så mange mil at du kunne slengt kjørelogg på bordet og automatisk fått lappen
- Bastian
- Innlegg: 17
- Registrert: 07 sep 2014, 20:15
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2016
- Sted: Buskerud
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Haha, sant nokk. Jeg hadde jo ca 400 mil på sykkelen i fjormortenolb skrev:Du har vel kjørt så mange mil at du kunne slengt kjørelogg på bordet og automatisk fått lappen
- Bastian
- Innlegg: 17
- Registrert: 07 sep 2014, 20:15
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2016
- Sted: Buskerud
Re: Lett mc oppkjøring 5 Mai
Jeg sitter å ser på sikkerhetskontroll arket jeg fikk av kjørelæreren min. Det står slik:
nr.1 Hjul og dekk foran. Kontroll. Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjul og dekk. forklar betydningen av mønsterdybde.
For sensor - ramme for oppgaven. Kontroll av mønsterdybde, lufttrykk, skader på dekk og felg, kast i felg, ventilinnstilling, montering av dekk. kontroll av hjullager.
Men det som er merkelig er at det ikke står godt forklart osen man skal gjøre dette. Det står hva du skal sjekke og slikt, men ikke osen man gjør det. Noen tips?
nr.1 Hjul og dekk foran. Kontroll. Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjul og dekk. forklar betydningen av mønsterdybde.
For sensor - ramme for oppgaven. Kontroll av mønsterdybde, lufttrykk, skader på dekk og felg, kast i felg, ventilinnstilling, montering av dekk. kontroll av hjullager.
Men det som er merkelig er at det ikke står godt forklart osen man skal gjøre dette. Det står hva du skal sjekke og slikt, men ikke osen man gjør det. Noen tips?
Lett mc oppkjøring 5 Mai
Be sensor om å vippe opp sykkelen så du kan få vist det.
Vipp opp forhjulet på sykkelen og sjekk hjulet (mønsterdybde). Fortell hva mønsterdybden minimum må være, og sleng gjerne med hva som er minimum mønsterdybde på vinteren også . Se etter skader på dekket når du snurrer, og om det er synlig kast i helgen. (Finn et punkt på felg-kanten som du holder øye med. Når du snurrer, så skal ikke dette punktet "flytte seg". Trø på dekket (før sykkelen er vippet opp) for å sjekke at lufttrykket er nogenlunde ok. Lufttrykket forteller du at du sjekker på bensinstasjon, og at lufttrykket står i instruksjonsboka. Monteringa av dekk gjøres på verksted . (Det kreves ikke at du skal kunne skifte dekk selv...)
Kontroll av hjullager:
Når sykkelen er vippet opp så forhjulet ikke er i bakken så tar du tak i hjulet "foran og bak" og prøver å rikke på det. Klarer du å rikke på det sidelengs, så er det slark i hjullageret. Hvis du får spørsmålet, så SPØR SENSOR om hjelp til å vippe sykkelen og vis, -det er det de forventer, -ikke bare forklaring. LYKKE TIL!!!
Vipp opp forhjulet på sykkelen og sjekk hjulet (mønsterdybde). Fortell hva mønsterdybden minimum må være, og sleng gjerne med hva som er minimum mønsterdybde på vinteren også . Se etter skader på dekket når du snurrer, og om det er synlig kast i helgen. (Finn et punkt på felg-kanten som du holder øye med. Når du snurrer, så skal ikke dette punktet "flytte seg". Trø på dekket (før sykkelen er vippet opp) for å sjekke at lufttrykket er nogenlunde ok. Lufttrykket forteller du at du sjekker på bensinstasjon, og at lufttrykket står i instruksjonsboka. Monteringa av dekk gjøres på verksted . (Det kreves ikke at du skal kunne skifte dekk selv...)
Kontroll av hjullager:
Når sykkelen er vippet opp så forhjulet ikke er i bakken så tar du tak i hjulet "foran og bak" og prøver å rikke på det. Klarer du å rikke på det sidelengs, så er det slark i hjullageret. Hvis du får spørsmålet, så SPØR SENSOR om hjelp til å vippe sykkelen og vis, -det er det de forventer, -ikke bare forklaring. LYKKE TIL!!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)