Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Bjerknez »

Shawn91 skrev:
Bjerknez skrev:Nå spør jeg bare av nyskjerrighet, men hva er det man lærer på dette kurset som man ikke kan fra før? Man kjører en sykkel med mer power, men prinsippene er vel akkurat de samme med tanke på kjøring i trafikk?
Akkurat det samme spurte jeg kjørelæreren, og han sa det var bare for å få litt mer kjøring med veileder, hvor man får konstant tilbakemelding på ting vi burde jobbe litt med.
Rett og slett ran på høylys dag dette. Da vet jeg om jæ*** mange som skulle fått et slikt kurs og dem har hatt lappen i en mannsalder....

Man kjører vel ikke noe annerledes med en A2 sykkel kontra en tung sykkel med tanke på teknikk, for jeg regner med det er det trafikkale det er snakk om her?

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

Bjerknez skrev:
Shawn91 skrev:
Bjerknez skrev:Nå spør jeg bare av nyskjerrighet, men hva er det man lærer på dette kurset som man ikke kan fra før? Man kjører en sykkel med mer power, men prinsippene er vel akkurat de samme med tanke på kjøring i trafikk?
Akkurat det samme spurte jeg kjørelæreren, og han sa det var bare for å få litt mer kjøring med veileder, hvor man får konstant tilbakemelding på ting vi burde jobbe litt med.
Rett og slett ran på høylys dag dette. Da vet jeg om jæ*** mange som skulle fått et slikt kurs og dem har hatt lappen i en mannsalder....

Man kjører vel ikke noe annerledes med en A2 sykkel kontra en tung sykkel med tanke på teknikk, for jeg regner med det er det trafikkale det er snakk om her?
Er nok mange som kunne hatt godt av et slikt kurs ja... Var ikke noe snakk om det trafikalt på kurset, trafikkreglene kan vi jo. Det var mest snakk om kjøreteknikk og risikovurdering, småting som man glemmer når man kjører alene. Et slags oppfriskningskurs kan man vel kanskje kalle det. Jeg fikk ihvertfall mye ut av kurset, pluss at det var veldig gøy :-)
Shiny side up...

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av sankyo »

Synes det høres smart ut. I fjor deltok jeg på et førerutviklingskurs på lukket bane. I år blir det trafikksikkerhetskurs i regi av NAF MC. Koster 300 spenn. Satser på at det blir bra.

Sent fra min Nexus 9 via Tapatalk
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

Her er innholdet i kurset.
Tema 1 Motorsykkelisters ulykkesutsatthet
Ut fra sin erfaring med motorsykkelkjøring skal eleven kjenne til motorsyklisters ulykkesutsatthet.
Hovedmomenter
• Ulykkesanalyser
• Statistisk ulykkes utsatthet
• Lokale problemstillinger rundt motorsykkelkjøring
• Forholdet til miljøet, ulike forurensninger, forstyrrelser
Tema 2 Dele erfaringer med vekt på egen kjørestrategi
Ut fra sin erfaring med motorsykkelkjøring skal dele erfaringer med vekt på egen kjørestrategi.
Hovedmomenter
• Egne erfaringer og opplevelser
• Valg og vurderinger i forhold til gitte problemstillinger, herunder valg av motorsykkel
• Selvinnsikt og risiko; normer, verdier, ansvar, gruppepress
• Synliggjøre egne holdninger, verdier, normer og vurderinger i klassen slik at de kan bli gjenstand for
diskusjon og refleksjon
• Vurdering av egne sterke og svake sider som trafikant, egne handlings- og vurderingstendenser og
mulige konsekvenser av disse i trafikal sammenheng
Tema 3 Planlegging av kjøretur
Ut fra sin erfaring med motorsykkelkjøring skal eleven planlegge en sammenhengende kjøretur med vekt på egne utviklingsmuligheter.
Hovedmomenter:
• velge kjørerute
• forventninger om trafikale-, miljø- og værmessige utfordringer • egne utfordringer
• kjørelengde, kjøretid, sted og hyppighet av pauser
• kontroll av motorsykkelen
• plassering og sikring av last
• miljøhensyn
Tema 4 Kjøretekniske ferdigheter
Ut fra sin erfaring med motorsykkelkjøring skal eleven vise tilstrekkelig tekniske kjøreferdigheter til å ha utbytte av kurset.
Hovedmomenter
• vise gode kjøreferdigheter ved:
o kjøring i sakte fart
o styring og bremsing
Tema 5 Kjøring på veg
Ut fra sin erfaring med motorsykkelkjøring skal eleven kjøre selvstendig, sikkert og effektivt over lengre strekninger i krevende og variert miljø, og beskrive og begrunne egen kjørestrategi.
Hovedmomenter
• kjøre selvstendig, sikkert og effektivt over lengre strekninger i krevende og variert miljø • oppfatte og vurdere trafikksituasjoner hvor motorsyklister er spesielt ulykkesutsatt
• anvende en presis kjøreteknikk
Tema 6 Oppfattelse og vurdering av trafikksituasjoner
Ut fra sin erfaring med motorsykkelkjøring skal eleven under kjøringen oppfatte og vurdere trafikk- situasjoner hvor motorsyklister er spesielt ulykkes utsatt.
Hovedmomenter
• beskrive og begrunne sin kjøremåte • andres kjøremåte og behov i trafikken • handlings og vurderingstendenser
Tema 7 Refleksjon og vurdering av egen kompetanse som motorsyklist
Ut fra sin erfaring med motorsykkelkjøring skal eleven reflektere over og vurdere egen kompetanse som motorsyklist, og vise evne og vilje til ettertanke og selvkritisk vurdering.
Hovedmomenter
• dele erfaringer fra kjøringen
• egne sterke og svake sider som motorsyklist • egne utviklingsmuligheter
• valg av områder for videreutvikling
Shiny side up...

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av lars_helgek »

Lykke til med lappen, og kos deg i sesongen som kommer :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Sopranoo »

Stiligt, fint å dele, for det er mange inkl med som har spørsmål. Utroligt lite konkret info man finner med noen googlesøk om overgang A2 til A. Nå mitt spørsmål.
Kan man ta dette kurset før man fyller 24? (eller hatt lappen i 2år)?

Å kommer lappen bare i Posten eller må man styre med noe annet? :)

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

lars_helgek skrev:Lykke til med lappen, og kos deg i sesongen som kommer :)
Takk for det! :thumleft
Shiny side up...

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

Sopranoo skrev:Stiligt, fint å dele, for det er mange inkl med som har spørsmål. Utroligt lite konkret info man finner med noen googlesøk om overgang A2 til A. Nå mitt spørsmål.
Kan man ta dette kurset før man fyller 24? (eller hatt lappen i 2år)?

Å kommer lappen bare i Posten eller må man styre med noe annet? :)
Ja, jeg fant nesten ikke noe info når jeg søkte på nett, derfor syns jeg det var greit å dele erfaringene mine :-)
Du kan ta kurset etter å ha hatt a2 i 1 år.

Når du har hatt a2 i 2 år og gjennomført kurset må du selv inn til statens vegvesen og levere inn førerkortet ditt, så sender de deg et nytt et i posten.

Bare å spørre om mer hvis det er noe du lurer på :thumleft
Shiny side up...

SkrufRider
Innlegg: 11
Registrert: 12 mai 2014, 11:48
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2013
Sted: Oslo

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av SkrufRider »

Flott forklart!

Skal selv ta det kurset så fort lommeboken strekker til.. (Ja dyrt ja...)

Skal også sies at det er mulig å gjennomføre oppkjøring etter kurset er tatt for å oppgradere før man har hatt a2 i to år, men da blir det jo enda dyrere...

Men er du sikker på at må vente et år for å kunne gjennomføre kurset? En venn gjorde det for noen uker siden og har ikke hatt lappen så lenge.
Mye nye regler nå, så selv kjørelærerene og vegvesenet er til tider ikke helt enige.
Honda CB500F 2013

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Elruts84 »

Rett og slett et kurs som staten krever men som kjøreskolene skal dokumentere og gjennomføre uten oppkjøring eller teoriprøve.

Så lenge du fikk nytte av det må det jo være bra, men det blir litt som å ta betalt av en motorsyklist for å kjøre en 5 timers tur å snakke litt.

Men for en ung sjel, kan det sikker være nyttig og få oppfrisket litt. Det burde kanskje vi alle hatt en gang i blandt.

Flott du deler erfaringer slik at andre i samme situasjon finner svar på alt rundt dette.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

SkrufRider skrev:Flott forklart!

Skal selv ta det kurset så fort lommeboken strekker til.. (Ja dyrt ja...)

Skal også sies at det er mulig å gjennomføre oppkjøring etter kurset er tatt for å oppgradere før man har hatt a2 i to år, men da blir det jo enda dyrere...

Men er du sikker på at må vente et år for å kunne gjennomføre kurset? En venn gjorde det for noen uker siden og har ikke hatt lappen så lenge.
Mye nye regler nå, så selv kjørelærerene og vegvesenet er til tider ikke helt enige.
Hvis du fyller 24 innen du har hatt a2 i 2 år, kan du ta en oppkjøring slik at du får lappen tidligere ja.. Men dyrere ja.

Jeg skal ikke si sikkert at du må vente et år, var bare noe kjørelæreren sa, også mener jeg å ha lest det et sted også :-)
Shiny side up...

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Shawn91 »

Elruts84 skrev:Rett og slett et kurs som staten krever men som kjøreskolene skal dokumentere og gjennomføre uten oppkjøring eller teoriprøve.

Så lenge du fikk nytte av det må det jo være bra, men det blir litt som å ta betalt av en motorsyklist for å kjøre en 5 timers tur å snakke litt.

Men for en ung sjel, kan det sikker være nyttig og få oppfrisket litt. Det burde kanskje vi alle hatt en gang i blandt.

Flott du deler erfaringer slik at andre i samme situasjon finner svar på alt rundt dette.

Elruts
Skal ikke være lett å få lappen nei! :[-X Kurset er vel strengt tatt ikke nødvendig, overhodet... Men når dem har gjort det slik, så må man bare etterleve det. Og ja, som du sier så har de fleste godt av litt oppfriskning.. Utrolig hva man glemmer over årene, og dårlig vaner vi tilvenner oss.
Shiny side up...

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang A2 til A, kurs gjennomført

Legg inn av Fjeldern »

Kjekt med litt info. Tenkte å få tatt overgangen før sommerferien trår til ( studerer for tiden igjen), så jeg har det klart til august.
Også har jeg funnet ut at det er 1300 kroner billigere å ta det her i Gjøvik enn på Kongsvinger, og så går det jo da såklart ikke utover noen sommerjobb ;)

Kjørelæreren jeg hadde på A2, kunne ikke fatte og begripe hva en trengte med A2 kurset, som man ikke burde lært seg med en gang man tok A2 :P

Enig at det ikke er mye info om overgangen på nettet, så hittil har jeg sendt noen mail til vegvesenet for å høre . Hadde et lite håp om at man kunne hente ut det nye førerkortet litt tidligere også, en det går visst nok bare på dagen man tok oppkjøringen, og kan fåes ut et minutt før. Heldigvis er det for min del en torsdag, så jeg får ihvertfall tatt turen til vegvesenet!

Svar