Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av Daniel_hoy »

Jarle skrev:Jeg holder på å pakke i disse dager til en lengre tur (7-8mnd)

Her er hva jeg skal ha med meg: http://mymotorcycleadventure.com/2015/0 ... -sin-gang/
Siden du har med deg en 2TB harddisk så går jeg ut i fra at du har tenkt å dokumentere endel av turen. :D Men er ikke det litt risikabelt å frakte rundt en harddisk på en vibrerende sykkel i 7-8 mnd? Eller er det en SSD du har?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hatt sidevesker på Cruiseren jeg hadde og dem brukte jeg faktisk aldri. Problemet er at sidevesker som er fastmontert må tømmes. Man kan liksom ikke bare huke av sideveskene og da dem med seg som håndbagasje (jada, man kan det med noen). Mine sidevesker var heller ikke 100% vanntette så alt måtte da evt. ligge i plastposer etc. Selv synes jeg dette var tungvindt så derfor brukte jeg dem aldri. Jeg liker heller ikke at sykkelen er bredere bak meg enn forran meg.

Løsningen min ble rett og slett Kriega vesker som jeg stropper bak på salen. Men minussiden her er at man tar opp passasjerplassen. Skal man ha med passasjer så er vel sidevesker det eneste alternativet hvis man skal ha med seg en del tror jeg...

Kriega veskene er også vanntette og dem kan bygges ut og festes til hverandre etc. ut fra behov. I tillegg til Kriega veskene så har jeg en tankveske på 20L med Quick lås. Til sammen så har jeg faktisk 90L lagringsplass på min lille Street Triple R :thumleft
Men dog uten passasjer...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har hatt en Europatur med softbags og aldri igjen. Hvis det ikke kan løses eller enkelt bæres med -slik som tankveska- så blir det ikke med på tur. Føles mye greiere å gå fra ting som er låst.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av Elruts84 »

Ettersom det var lite gode løsninger til min 98 mod Yamaha fant jeg en løsning.

Lener meg på Bjerknez her. (Som tipset meg i utgangspunktet)
Etter mye tips her på forumet, ble løsningen Kriega for meg også.
Har også en Norsk forhandler med rask levering og grei pris.

Vanntett, enkelt, og mange gode monterings løsninger

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av KawaJens »

Blir vel litt ubehagelig for fruen å sitte oppå Kriega veskene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av JohnnyTh »

KawaJens skrev:Blir vel litt ubehagelig for fruen å sitte oppå Kriega veskene.
Må være noe jeg ikke skjønner. De Kriega veskene jeg har sett er ikke noe å anbefale en som skal kjøre med passasjer. Dette må du forklare bedre Bjerknez, hvordan brukes de med passasjer?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av Elruts84 »

Det er jo som Bjerknez sier. Det blir best for dem uten passasjer med plass på salen

Men Kriega har jo universal braketter for sidevesker bl.a. Hvor en kan få montert Kriega på sidene

Mange gode løsninger. Men kanskje ikke for alle :D

http://www.kriega.com/pages/Products.html

God kvalitet

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av Jarle »

Å demontere mine kofferter tar 15-20 sekunder pr side, så når man parkerer i urbane strøk synes jeg det er greit å ta koffertene inn slik at de ikke står å frister til innbrudd.
De har dessuten bærehåndtak så de er enkle å bære med seg.

Står sykkelen parkert på utsiden av hytta/teltet kan det være at jeg bare tar med innerbaggen til den aktuelle kofferten inn.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
KawaJens skrev:Blir vel litt ubehagelig for fruen å sitte oppå Kriega veskene.
Må være noe jeg ikke skjønner. De Kriega veskene jeg har sett er ikke noe å anbefale en som skal kjøre med passasjer. Dette må du forklare bedre Bjerknez, hvordan brukes de med passasjer?
Jeg skrev jo at dem ikke var egnet hvis man skulle ha passasjer på sykkelen...

Dette var et direkte svar på det som står i emnetittelen: "Hvordan pakker du på MC'en?"

Jeg dro inn hvordan jeg valgte å gjøre det med sideveskene på cruiseren, samtidig som jeg også nevnte løsningen jeg bruker i dag.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av Voodoodoo »

Har hatt rack fra sw-motech på alle mine sykler bortsett fra zx9r.
De hadde jeg oxford softbags og "ryggsekk" fra ventura. Funka bra det og.
Brukte det på 14dager i Alpene med kjerringa på.
Lovlig lett i fronten blei den men absolutt kjørbart.

På Hayabusa bruker jeg sw-motech rack tankveske og sidekofferter samt tåppbåks.
På solotur bruker jeg kun tankveske og toppboks men da med en løsning der toppboksen er plassert på passasjersal. Kjøpte en "kinasal" og ei givi adapterplate og skrudde det sammen. Da får jeg vekta litt ned og fram samt at boksen blir i ly av den breie ræva mi og jeg slipper turbulens. Testa opp mot 300km/t med full oppakning flere ganger uten noe å anmerke. :prf

Sidevesker fungerer dårlig til høyfartstouring, ikke pga turbulens men pga. Uorg eksos med kortere potter og annen vinkling. Blir for varmt ved hastigheter over 150-160 over tid.

Skal en nedover på kontinentet bør en også tenke på at med sidekofferter blir sykkelen veldig brei og det blir da vanskelig å tråkle seg gjennom lange køer.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ZZR-Erling

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av ZZR-Erling »

Har hatt Givi på ZZR1400 på SW-Motec kuffertrammer. Kjøpte innerveskene, pakket da i de,og tar de med inn på hotellene.Da slipper man mye vekt, og oppskrapa kufferter etter "tjasing" i trappene/heisen.
Nå har jeg de org BMW Sportkuffertene med de org innerveskene :prf
Hender jeg også slenger på ei "pakkpølse" på passasjer/bærer på langs.
Har alltid lita tankveske type "clik on tank".

I vinter kjøpte jeg den org toppveska som kan tres innpå bæreren. Da kan jeg ha passasjer i tillegg.

Det er bedre å kanskje "mangle" noe, enn å ha en tung og utrivelig lasta bike.. :-)å



Bilde
Sist redigert av ZZR-Erling den 09 apr 2015, 13:41, redigert 1 gang totalt.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av TBI81 »

Jeg buser rundt med bagster og gammelventuraen til Voodoo (+ ei ekstra venturaveske).
Som han sier, blir litt ekstra lett på framhjulet, men tåler finfint 270..
BildeBilde
Slipper å bekymre meg for å ta speil med køsniking også :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev:
KawaJens skrev:Blir vel litt ubehagelig for fruen å sitte oppå Kriega veskene.
Må være noe jeg ikke skjønner. De Kriega veskene jeg har sett er ikke noe å anbefale en som skal kjøre med passasjer. Dette må du forklare bedre Bjerknez, hvordan brukes de med passasjer?
Jeg skrev jo at dem ikke var egnet hvis man skulle ha passasjer på sykkelen...

Dette var et direkte svar på det som står i emnetittelen: "Hvordan pakker du på MC'en?"

Jeg dro inn hvordan jeg valgte å gjøre det med sideveskene på cruiseren, samtidig som jeg også nevnte løsningen jeg bruker i dag.
Da misforsto jeg. Jeg fokuserte på at trådstarter presiserte at kona skulle være med. Jeg var ikke klar over at Kriega hadde fester for sidemontering. Det var jo kjekt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av KawaJens »

Forstod det no slik at side og top kofferter er allerede på sykkele.
Er no alt spørs vordan og vor dere feriere. Er det fram sent på ettermiddagen og det blir kun en kort overnatting så er det digg å kunne la koffertene stå på sykkelen og kun ta en enkel ryggsekk med det nødvendige plus tankeveska. Er dere slik som meg og altid får det rommet som er lengst vekk fra heisen på hotel så er det et ork mildt sagt å bere på svine tunge kufferter.

Som også nevnt så er det sikkert mulig å få tak i innervesker som er lagd for kuffort settet. Til top boksen er det sikkert ikke nødvendig.

Online
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hvordan pakker du på MC'en? (topboks/sideboks)

Legg inn av biker7 »

Voodoodoo skrev:Har hatt rack fra sw-motech på alle mine sykler bortsett fra zx9r.
De hadde jeg oxford softbags og "ryggsekk" fra ventura. Funka bra det og.
Brukte det på 14dager i Alpene med kjerringa på.
Lovlig lett i fronten blei den men absolutt kjørbart.

På Hayabusa bruker jeg sw-motech rack tankveske og sidekofferter samt tåppbåks.
På solotur bruker jeg kun tankveske og toppboks men da med en løsning der toppboksen er plassert på passasjersal. Kjøpte en "kinasal" og ei givi adapterplate og skrudde det sammen. Da får jeg vekta litt ned og fram samt at boksen blir i ly av den breie ræva mi og jeg slipper turbulens. Testa opp mot 300km/t med full oppakning flere ganger uten noe å anmerke. :prf

Sidevesker fungerer dårlig til høyfartstouring, ikke pga turbulens men pga. Uorg eksos med kortere potter og annen vinkling. Blir for varmt ved hastigheter over 150-160 over tid.

Skal en nedover på kontinentet bør en også tenke på at med sidekofferter blir sykkelen veldig brei og det blir da vanskelig å tråkle seg gjennom lange køer.
Ser du bruker tankveske og toppboks på baksete, som meg. Bruker Bagster trekk og Evosign-veske jeg. Men kan ikke være stor den tankveska di da, i hastigheter opp mot 300km.. :roll Har prøvd å dratt på "litt" på autobahnen jeg også, men jaggu blir det slitsomt over 240-250 når man ikke får lagt seg noe særlig ned mot tanken pga. litt stor veske. Og topphastigheten på "tur-lokomotivene" våre er vel en del unna 300 ekte km også da vi sitter litt oppreist. :-) Bilde fra Italia, Europa-runde i fjor:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar