Kjøp av MC, trenger hjelp!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Kjøp av MC, trenger hjelp!

Legg inn av Tommas »

Får du "godfølelse" for en sykkel, så hadde jeg ikke tenkt så mye på om den har "nok" hester. Viktigere at du liker den, kan justere deg til god sitteposisjon etc.
Skal ikke kimse av forsikring heller, greit å bygge seg litt bonus og kjørerfaring med "snillere" maskineri - uten at jeg selvsagt aner noe om hverken bonus eller erfaringen du har ;-)

Det blir jo også morsommere å oppgradere etterhvert om man ikke begynner helt øverst på lista...

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Kjøp av MC, trenger hjelp!

Legg inn av KawaJens »

Elolz skrev:Men å kjøpe en mellomtung når en kan kjøpe tung hadde jeg ikke jeg gjort ihvertfall.
Bere litt små pirk, men den er no faktisk en tung mc selv om den har effekten for å kunne kjøre den på mellom tung lappen.
Den er nok kvikkere en va min gammle Virago1100 va så alt er relativt.
Selv så kunne eg ikke tenkt meg å ha noe under 1000cc og 130hk lenger mens andre stor trivst med det motsatte. Det blir litt sån som å diskutere vem som er best av Kiss eller AC/DC ;-)

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Kjøp av MC, trenger hjelp!

Legg inn av KawaJens »

MT03 kom lenge før mellomtung klassen ;-)
Den tida der så hadde Yamaha et fokus på dreimoment i steden for hester på et par av sine sykkler. Dei kom og ut med MT01 som var en slags streetfighter med 1700cc og "bere" 90hk.
Så ja, den kan kjørest på A2 men er litt feil å kalle det for en mellom tung, då kan du og kalle Honda Shadow 1100,Virago1100 o.l og for mellom klasse sykkel :D

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Kjøp av MC, trenger hjelp!

Legg inn av Ashland »

Må si meg enig med Elolz, når enn i utgangspunktet er i tvil om sykkelen du ser på burde hatt mer effekt. Da har du allerede tenkt på saken og tatt ett standpunkt :-k

Det er absolutt ikke ett krav om ett lass med hk og 0-100 på 3sek, for å ha det morro. Med tiden kommer mer erfaring og da også ønske om litt mer "juce". Det er absolutt trivelig tidsfordriv å drømme seg bort på Finn.no med kaffekoppen, men det kan og det blir fort dyrt! Regner ikke med jeg bare snakker for meg selv her :thumleft

Da jeg i fjor så etter førstegangs sykkel var det en av tankene mine. I begynnelsen har alt nok krefter og det er moro å kjøre, men når jeg tenkte ett par - tre år fremmover, ville det da holde? Dermed ble det en sykkel med litt mer krefter og som alle andre, en annen prisklasse enn hva jeg i utgangspunktet skulle ha :redface

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Kjøp av MC, trenger hjelp!

Legg inn av Shawn91 »

Nå har jeg sendt mld til selger og sagt at jeg ikke skal ha sykkelen. Jeg velger heller å ha litt is i magen og vente. Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å angre på kjøpet. Ihvertfall nå som det er primetime på finn mtp MC, så dukker det nok opp noe annet snadder :) tusen takk for alle svar, dere er en hjelpsom gjeng :thumleft
Shiny side up...

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Kjøp av MC, trenger hjelp!

Legg inn av Shawn91 »

Elolz skrev:Lykke til med jakten på drømmesykkelen! Prøv å tenke hvilken motor (antall sylindre, og kubikk 600 vs 1000) og sittestilling du kunne tenke deg. For sittestilling, sjekk gjerne http://www.cycle-ergo.com. Husk å sjekke forsikringspriser, ring til alt som er av selskaper, ekstreme forskjeller ute å går! Bruk gjerne IF og Gjensidige sine kalkulatorer for å gi deg en pekepinn på hva ulike sykler koster å forsikre.
Jo takk! Drømmesykkel blir det nok ikke, da jeg har et budsjett på 40-50k. Er lærling for tiden, også blir det teknisk fagskole neste år, så drømmesykkelen er noen år unna :-) jeg er som sagt 1.94m høy, så sittestilling er noe jeg ser veldig mye på. Jeg har kjørt en honda cb500 et par år nå, og den var i minste laget for meg, måtte stoppe etter en times tid og strekke på skrotten :p jeg har ikke planer om noen langturer med det første, men å kjøre et par timer uten smerter burde være innafor.
Shiny side up...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av MC, trenger hjelp!

Legg inn av kjellv »

Prøv sittestillingen på en Yamaha TDM 850 eller helst 900. Det er flere av dem innenfor ditt budsjett.
Fantastiske sykler, lettkjørte gode begynnersykler som egner seg til det meste :thumleft
Selv er jeg 187 høy, passer utmerket til meg.

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Kjøp av MC, trenger hjelp!

Legg inn av Shawn91 »

kjellv skrev:Prøv sittestillingen på en Yamaha TDM 850 eller helst 900. Det er flere av dem innenfor ditt budsjett.
Fantastiske sykler, lettkjørte gode begynnersykler som egner seg til det meste :thumleft
Selv er jeg 187 høy, passer utmerket til meg.
TDM har vært en seriøs kandidat, men har aldri fått prøvesitti på en. Mange av de på finn innenfor mitt budsjett har ganske høy km-stand, 50k+.. Er det noe jeg burde være redd for, eller er dette evighetsmaskiner? Kommer selvfølgelig an på hvor godt den er tatt vare på, men...
Shiny side up...

Svar