MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av ATWindsor »

KawaJens skrev:Det er absolutt en mulighet at prisene hos forhandlere går opp igjen med tanke på dårlig krone kurs. Det var nok det som fikk Kawasaki til å heve prisene rett etter dem satt di ned.
Mya av det med dårlig kronekurs er vel allerede priset inn hos de fleste, mange justerte jo prisene på nytt, ikke bare kawa, de fleste var ikke fullt så griske som kawa dog, det er sant.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av KawaJens »

No er ikke eg helt sikker. Men nener di fleste uten om Kawasaki står fremdeles med den prisen som di ga opp før nyttår. Og så har vel uten at eg skal garantere det, en som jobber for Yamaha som er her inne nevnt at vist krona ikke vart sterkere så må di muligens justere opp prisene igjen dem og. Men som sagt, muligens eg roter her no.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av kjellv »

KawaJens skrev:No er ikke eg helt sikker. Men nener di fleste uten om Kawasaki står fremdeles med den prisen som di ga opp før nyttår. Og så har vel uten at eg skal garantere det, en som jobber for Yamaha som er her inne nevnt at vist krona ikke vart sterkere så må di muligens justere opp prisene igjen dem og. Men som sagt, muligens eg roter her no.
Det var nok jeg som sa det KawaJens. Yamaha har ikke justert prisene så langt, og det er heller ingen signaler fra importør om at det kommer til å skje med det første.
Dette var nok noe jeg kom med for egen regning i vinter. De fleste av våre leverandører av landbruksprodukter gikk allerede i februar ut med en prisstigning på 5-10% som følge av svak kronekurs. Jeg regnet nok da med at Yamaha kom til å følge Kawasakis eksempel, men det har altså ikke skjedd.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av ATWindsor »

KawaJens skrev:No er ikke eg helt sikker. Men nener di fleste uten om Kawasaki står fremdeles med den prisen som di ga opp før nyttår. Og så har vel uten at eg skal garantere det, en som jobber for Yamaha som er her inne nevnt at vist krona ikke vart sterkere så må di muligens justere opp prisene igjen dem og. Men som sagt, muligens eg roter her no.
Kronekursen var allerede sterk på slutten av forrige år, mange satte ned prisene mindre enn den rene avgiftsnedgangen og hentet inn forskjellen der. For all del, jeg er ikke en del av bransjen, og vet ikke hva de kan finne på, men mange har allerde justert.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av ATWindsor »

kjellv skrev:
KawaJens skrev:No er ikke eg helt sikker. Men nener di fleste uten om Kawasaki står fremdeles med den prisen som di ga opp før nyttår. Og så har vel uten at eg skal garantere det, en som jobber for Yamaha som er her inne nevnt at vist krona ikke vart sterkere så må di muligens justere opp prisene igjen dem og. Men som sagt, muligens eg roter her no.
Det var nok jeg som sa det KawaJens. Yamaha har ikke justert prisene så langt, og det er heller ingen signaler fra importør om at det kommer til å skje med det første.
Dette var nok noe jeg kom med for egen regning i vinter. De fleste av våre leverandører av landbruksprodukter gikk allerede i februar ut med en prisstigning på 5-10% som følge av svak kronekurs. Jeg regnet nok da med at Yamaha kom til å følge Kawasakis eksempel, men det har altså ikke skjedd.
Husk at jo mer avgifter, jo mindre i prosent utgjør svak kronekurs, så motorsykler vil nok således ha mindre forskjeller (i prosent)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av kjellv »

ATWindsor skrev:
kjellv skrev:
KawaJens skrev:No er ikke eg helt sikker. Men nener di fleste uten om Kawasaki står fremdeles med den prisen som di ga opp før nyttår. Og så har vel uten at eg skal garantere det, en som jobber for Yamaha som er her inne nevnt at vist krona ikke vart sterkere så må di muligens justere opp prisene igjen dem og. Men som sagt, muligens eg roter her no.
Det var nok jeg som sa det KawaJens. Yamaha har ikke justert prisene så langt, og det er heller ingen signaler fra importør om at det kommer til å skje med det første.
Dette var nok noe jeg kom med for egen regning i vinter. De fleste av våre leverandører av landbruksprodukter gikk allerede i februar ut med en prisstigning på 5-10% som følge av svak kronekurs. Jeg regnet nok da med at Yamaha kom til å følge Kawasakis eksempel, men det har altså ikke skjedd.
Husk at jo mer avgifter, jo mindre i prosent utgjør svak kronekurs, så motorsykler vil nok således ha mindre forskjeller (i prosent)
Det er riktig ATW. Men hvorfor var da Kawasaki så raske med prisjustering?
Yamaha har heller ikke justert delepriser siden November, og deleprisene er ikke tillagt andre avgifter enn mva.

Voksen
Innlegg: 329
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av Voksen »

Uten å ha følgt prisene i MC-bransjen så er det varer i dollar som har fått den største økningen grunnet svak krone i andre bransjer. Apøle er jo et eksempel på det. Det betyr vel kanskje at det er Harley Davidson som har merket den svake krona mest?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av KawaJens »

ATWindsor skrev:
KawaJens skrev:No er ikke eg helt sikker. Men nener di fleste uten om Kawasaki står fremdeles med den prisen som di ga opp før nyttår. Og så har vel uten at eg skal garantere det, en som jobber for Yamaha som er her inne nevnt at vist krona ikke vart sterkere så må di muligens justere opp prisene igjen dem og. Men som sagt, muligens eg roter her no.
Kronekursen var allerede sterk på slutten av forrige år, mange satte ned prisene mindre enn den rene avgiftsnedgangen og hentet inn forskjellen der. For all del, jeg er ikke en del av bransjen, og vet ikke hva de kan finne på, men mange har allerde justert.
Mener å huske at når eg regnet på va enkelte MC`r kom til å falle i verdier så stemte det meget godt med det som ble. f.eks ZZR1400 som ble 45-47 000kr billigere og R1200GS ca 35-40 000kr billigere. Uten om Kawasaki så ser eg ingen andre som ikke har kuttet like mye som agiftslettene ble. Men eg har ikke regnet på alle sykklene så det er muligens noen som ikke satt ned like mye som avgiftsletten vart på.
Men det er ikke bare Kawasaki som har sett opp prisene på grunn av krone kursen. Min mor var og skulle handle kjøkenstoler og mens ho stod og kikket på noen kom en dame bort og sa at prisen hadde steget med 190kr pr styk den dagen, Det var i midt februar.

Kawasaki priser seg ut på noen sykkler og det er nok ikke noe dem har lyst til vil eg tru. Vem klarer å forsvare et kjøpe av Z1000SX som er 20-25 000kr dyrer en va den nye GSX-S1000F koster. Eller en Versys1000 kontra V-Strom1000?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av ATWindsor »

Her er en sak om at prisene ikke har sunket på det nivået avgiftskuttet indikerer.

http://bikeport.no/2015/01/14/avgiftskuttet-spist-opp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av KawaJens »

Den artikkelen har vert posta her inne og er riv ruskende feil. Sjekk orisene selv som det står i artikkelen.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av ATWindsor »

KawaJens skrev:Den artikkelen har vert posta her inne og er riv ruskende feil. Sjekk orisene selv som det står i artikkelen.
Sjekket prislista for Suzuki fra slutten av 2014, og den var en god del lavere en dages veiledene priser ihvertfall, noe spesielt du tenkte på?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av KawaJens »

Honda Vft1200X skriv bike port at det kostet 209 000kr men steg til 229 000kr. Merklig siden den ligger på 199 000kr no

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av KawaJens »

ATWindsor skrev:
KawaJens skrev:Den artikkelen har vert posta her inne og er riv ruskende feil. Sjekk orisene selv som det står i artikkelen.
Sjekket prislista for Suzuki fra slutten av 2014, og den var en god del lavere en dages veiledene priser ihvertfall, noe spesielt du tenkte på?
No vet eg ikke vilken lister du ser på men Hayabusa,GSXR1000,GSXF1250,V-Strom 1000,GSR750 og GSX-S1000F har fremdeles prisene som avgiftskuttet utgjorde. Men du har muligens noken konkrete modeller og tall som du kan vise til slik at eg og kan se pris økningen?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av ATWindsor »

KawaJens skrev:
ATWindsor skrev:
KawaJens skrev:Den artikkelen har vert posta her inne og er riv ruskende feil. Sjekk orisene selv som det står i artikkelen.
Sjekket prislista for Suzuki fra slutten av 2014, og den var en god del lavere en dages veiledene priser ihvertfall, noe spesielt du tenkte på?
No vet eg ikke vilken lister du ser på men Hayabusa,GSXR1000,GSXF1250,V-Strom 1000,GSR750 og GSX-S1000F har fremdeles prisene som avgiftskuttet utgjorde. Men du har muligens noken konkrete modeller og tall som du kan vise til slik at eg og kan se pris økningen?
Var denne prisliste jeg sjekket mot, hos erling sande nå er alle jeg sjekket dyrere enn dette.

http://bikeport.no/wp-content/uploads/2 ... s_2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: MC-priser brukt mc i Norge. Opptur?

Legg inn av KawaJens »

No er eg ikke sikker på va du mener. Den du linka til er priser som gjelder i dag. Ta f.eks Hayabusa som koster ca 244 500kr, den er ca 46 000kr billigere en va den kostet i 2014. Tar en fram kalkisen så ser en at 46 000kr er ca det avgiftskuttet er.

Svar