KLIM - er det verdt det?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av AJ »

Skinn og regndress. Støtter den fullt ut etter erfaringen med det regnværet vi opplevde langs vestkysten i Sverige på Danmarksturen vår i fjor sommer.
Basecamp regndressen fra Europris holdt oss knusktørre gjennom det verste regnværet vi noengang har opplevd på MC-tur.

Har ingen ambisjoner lenger om å finne tekstilklær som holder vannet ute når det stormer som verst.
Regndress er det eneste som gjelder.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Zadnez »

jeg har rukka armaxis og den er helt super. Den har Goretex utenpå slik at ikke engang ytterstoffet blir vått, vannet bare preller av. 100% vanntett og 100% dyr:(
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Tommas »

Zadnez skrev:jeg har rukka armaxis og den er helt super. Den har Goretex utenpå slik at ikke engang ytterstoffet blir vått, vannet bare preller av. 100% vanntett og 100% dyr:(
Ble sittende å lese litt om Armaxis. Dyr ja, men så utrolig bra ut! Vanntett, innebygd beskyttelse og til og med en grei vindstopper på kjøpet ;-).

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av TBI81 »

Skal myse litt på Rukka :-)

Har alltid ment som dere, ZZ og AJ. Skinndress og regnsett. Men tenker egentlig at for min del så vil det kunne være lurt sikkerhetsmessig. Blir aldri til at jeg hiver på meg skinndressen for å kjøre 1 mil til jobb eller en snartur til butikken (da blir det ofte kun jakken). En Goretex dress som jeg kan hive utenpå dongri og shirt tror jeg er lettere å "legge inn som standard".

En annen ting jeg tenker er at en slik Goretex dress må da være varmere enn skinn? Skinndressen min er i alle fall dårlig på å stoppe vind, så tidlig/sent på sesongen så fryser jeg. Så å si uansett hva jeg har under om vi snakker 10+ mil. Og regndress kjører jeg ikke med uten at det regner. Og da bør det bør regne mye :knegg

KawaKjetil

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av KawaKjetil »

Regndress fungerer dårlig på vestlandet (hvis du ikke liker å ha den på 24/7 da). Her må du ha goretex som også holder bedre på varmen. Skinn er bra til sitt bruk, men på variert vestlandsvær funker kun goretex.

Kjører med Rukka inntil +25gr. Etter det blir det vel varmt, og skinn er å foretrekke. Men det går jo an å trekke ned glidelåsen i front og slippe inn litt luft..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1649
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av pingvin »

Har en del Klim men tenker mer på det som offroad/grus/adventure/dual-sport klær. Rukka er mer asfaltorientert utstyr selv om de nok overlapper hverandre litt.

Hadde jeg som trådstarter kjørt Hayabusa så hadde jeg sett mer på Rukka. Med min 950 superenduro så er Klim mer greia. My opinion anyway.

Eller skinn+regndress så lenge under 30gr. Eller delskinn + Goretex Proshell, best of both worlds (har Stadler dress men snakker Rukka/Klim kroner).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av TBI81 »

Kan være det er en SMCR på vei som kanskje passer bedre til Klim ;-)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1649
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av pingvin »

TBI81 skrev:Kan være det er en SMCR på vei som kanskje passer bedre til Klim ;-)
Negative, SMCR er asfaltsykkel (selv hatt det, utrolig morsom sykkel, må bare gire litt...vel mye) ;-)

Men fritt land så Klim funker sikkert veldig bra :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av TBI81 »

Klim er da vel ikke utelukkende for grus og offroad, vel?
Dessuten KTM'en skal da få seg en svingom eller to på grus også. Tro det eller ei, men det er derfor jeg har kjøpt den (joda, jeg tenker å skaffe meg et felgsett til grus) :knegg

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1649
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av pingvin »

Da er du jo straks inn under offroad/grus/adventure/dual-sport kategorien likevel ;-)

Har sett med 17" SMC hjul du kan kjøpe (og mye annet til SMC inkl. svingarm, bensintak/hekk, men ikke motor/elektrisk).

Går fint å kjøre grusvei med SMC, gikk overraskende bra selv med sportsdekk men TKC80 er vel veien å gå med 17". Men hvis primært for grus ville jeg nå heller kjøpt 690enduro (min SMC var ombygd 690enduroR), da kan du snike deg litt innom traktorveier og slikt også. Og ikke noe problem med 21"/18" på asfalt heller, var i Pyreneene i fjor hvor kjørte grus og asfalt og tror ikke kjørt noe fortere med 17"/17" på asfaltveiene.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av TBI81 »

Dette må vi definitivt diskutere mer på PM. Bruksområdet blir primært asfalt, med "the occasional mountain" pr grusvei. Lite trail skulle jeg tro, da ville jeg, som du sier, gått for Enduro. TKC80 er forøvrigakkurat de dekkene jeg har lyst å hive på et ekstra felgsett etter hvert ;-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av JohnnyTh »

pingvin skrev:Har en del Klim men tenker mer på det som offroad/grus/adventure/dual-sport klær. Rukka er mer asfaltorientert utstyr selv om de nok overlapper hverandre litt.

Hadde jeg som trådstarter kjørt Hayabusa så hadde jeg sett mer på Rukka. Med min 950 superenduro så er Klim mer greia. My opinion anyway.

Eller skinn+regndress så lenge under 30gr. Eller delskinn + Goretex Proshell, best of both worlds (har Stadler dress men snakker Rukka/Klim kroner).
Denne Rukkadressen er vel ikke så veldig asfaltorientert?

Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1649
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev:Rukka er mer asfaltorientert utstyr selv om de nok overlapper hverandre litt.
Sier bare at Klim i utgangspunktet generelt er offroad orientert mens Rukka generelt er mer asfaltorientert. Ville for øvrig ikke kjørt enduro med den Rukka jakken, ser ikke ut som mye lufting. Men til gruskjøring i nord Europa sikkert bra. Klim jakkene har store ventilasjonsåpninger som kan åpnes når blir varmt og teknisk (i hvert fall de jeg kjenner til og også Klim Adventure som trådstarter vurderer).

Vet Rukka har noe superluftige mesh-dresser men tror dette mest er gatemodeller. Der er det skikkelig overlapp for Klim har også dette (Induction) men de har også en hard core offroad mesh modell, Adventure Air, som koster en formue.

Men fritt land, kjøp det dere vil, bra saker begge deler :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23248
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Bjerknez »

Vurderer å kjøpe meg denne buksen og jakken som "sommer bekledning" samt småturer i nabolaget:
http://www.sharkspeed.no/no/artiklar/-a ... jakke.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ca. 2.300,- for jakke og bukse. Sikkert ikke 100% vanntett og ikke står det Rukka eller Klim på det, men til daglig bruk på sommersdager så ser jeg for meg at dette er litt luftigere å ha på seg samt at det ser mer ut som ordinære klær slik at man faktisk kan bevege seg ut på en restaurant uten å se ut som en nørd :lol

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Haymaker »

Bjerknez skrev: samt at det ser mer ut som ordinære klær slik at man faktisk kan bevege seg ut på en restaurant uten å se ut som en nørd :lol
Med de der klærne ser man ut som en massiv nørd :vs

Svar