Momentnøkler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Momentnøkler

Legg inn av LordShaft »

Hahahaha KLASSE!! :vs

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Momentnøkler

Legg inn av Kawagutten »

Bobben skrev:Hei.
Er det noen momentnøkler som er spesielt godt egnet til mc ?
og om noen er billige å kalibrere.

Bob
Jeg har brukt bt sine siden jeg bare skrur noen få ganger i året.Hadde jeg vært proff så hadde jeg ikke handlet der.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Momentnøkler

Legg inn av SuperMorten »

Flanker skrev:Tillater meg å banne litt i kirka... Jeg har momentnøkkel fra Biltema, og den funker heeeelt fint. Ikke kostet den skjorta eller.
+1 :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Voksen
Innlegg: 330
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Momentnøkler

Legg inn av Voksen »

Jeg klarer meg også veldig fint uten momentnøkkel og har enda ikke sett behovet.
Når det gjelder kalibrering så er det ganske enkelt å sjekke om momentnøkkelen er noenlunde ok, og det er ikke et piano en stemmer når en trekker til bolter på MC.

Hvis en vil sjekke momentnøkkelen så er det er bare å stille inn ønsket moment og dra med en fjærvekt og se hvor mye vekt en har når klikket kommer.
En må jo jo da vite hvor langt ut vekta står i forhold til bolten, og det enkleste er jo å forlenge til 1 meter så en slipper å bruke kalkulatoren. 9.8 Nm er en kilo en meter fra senter til bolten.

Skal en sjekke ved feks 30Nm så er det bare å stille nøkkelen på 30Nm og å dra med fjærvekta en meter ut. Del 30 på 9,8(10 i praksis) og vekta skal da klikke på 3 kilo en meter ut hvis momentnøkkelen stemmer. Hvis en drar med vekta feks 20 cm fra bolten og fortsatt skal trekke 30Nm så er en jo fem ganger så nærme bolten og da må en trekke med 15 kilo for å få rett moment.
Regner med dere som er smarte i matte og skjønner hva jeg prøver å forklare ikke er helt uenige.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Momentnøkler

Legg inn av gorbys »

eg har ein fra BT eg og.... Sidan eg ikkje overhaler motorer ein gong i veka såg eg ikkje behovet for noko proft, har brukt den simpleste med slik stang og gradskive før og den motoren fungerte nå fint, så den klikkesaken eg kjøpte no burde gjere susen den, fulgte med et testark på den og som tidligere nevnt.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Momentnøkler

Legg inn av tagesk »

I "gamle dager" da det mest avanserte man hadde var stårbolter i støpejern, da var momentnøkler helt unødig.
Moderne sykler har stårbolter i magnesium (toppdekslet på BMW R-serie) eller stålbolter ned i aluminium.
Jeg kan love at om du drar til en 10mm bolt "passe" dersom den står i magnesium, da drar du av gjengene.
Plast-varianter av alle typer er på vei inn, og det står skruer der også.

Videre, noen steder (oppheng av baksvingen, for eksempel) snakker vi fort 100Nm eller mer. Det er ikke så lett å ha et rimelig forhold til uten assistanse.

Enda viktigere enn en momentnøkkel er faktisk å ha moment-oversikten foran seg. OM du drar til en stål-skrue i stål til 30 eller 40 Nm spiller ingen rolle (OK, OK, OK)
Men når materialene blir mer varierte blir det viktrigere.
Se på tabellen og legg merke til "rare" tall (høye eller lave).

Men å bruke momentnøkkel på alt mellom Himmel og Jorde, det gidder jeg ikke.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Momentnøkler

Legg inn av Tommas »

Byttet glødeplugger på en Ford S-smax for noen år siden. Total overraskelse hvor "lite" jeg måtte skru de til.
Fikk med nød og neppe ut den første jeg tok "på feelingen". Så til sitt bruk (feks der hvor å "overtrekke" er skikkelig kleint) så er en momentnøkkel kjekt å ha.

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Sted: Oslo

Re: Momentnøkler

Legg inn av Grohl »

Voksen skrev:Jeg klarer meg også veldig fint uten momentnøkkel og har enda ikke sett behovet.
Når det gjelder kalibrering så er det ganske enkelt å sjekke om momentnøkkelen er noenlunde ok, og det er ikke et piano en stemmer når en trekker til bolter på MC.

Hvis en vil sjekke momentnøkkelen så er det er bare å stille inn ønsket moment og dra med en fjærvekt og se hvor mye vekt en har når klikket kommer.
En må jo jo da vite hvor langt ut vekta står i forhold til bolten, og det enkleste er jo å forlenge til 1 meter så en slipper å bruke kalkulatoren. 9.8 Nm er en kilo en meter fra senter til bolten.

Skal en sjekke ved feks 30Nm så er det bare å stille nøkkelen på 30Nm og å dra med fjærvekta en meter ut. Del 30 på 9,8(10 i praksis) og vekta skal da klikke på 3 kilo en meter ut hvis momentnøkkelen stemmer. Hvis en drar med vekta feks 20 cm fra bolten og fortsatt skal trekke 30Nm så er en jo fem ganger så nærme bolten og da må en trekke med 15 kilo for å få rett moment.
Regner med dere som er smarte i matte og skjønner hva jeg prøver å forklare ikke er helt uenige.
Stemmer bra dette.

M=F*L (Newtonmeter=Newton*Lengde)

F=m*a (Newton=Masse*akselerasjon)

Akselerasjonen er det samme som gravitasjonen i dette tilfellet, 9,81 m/s^2.
Moment.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Momentnøkler

Legg inn av tagesk »

Tommas skrev:Byttet glødeplugger på en Ford S-smax for noen år siden. Total overraskelse hvor "lite" jeg måtte skru de til.
Fikk med nød og neppe ut den første jeg tok "på feelingen". Så til sitt bruk (feks der hvor å "overtrekke" er skikkelig kleint) så er en momentnøkkel kjekt å ha.
Ja, det er kanskje en bedre måte å si det på: Utfordringen i dag med moderne materialer er ikke å trekke til nok, men å ikke trekke til for mye.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Momentnøkler

Legg inn av LordShaft »

tagesk skrev:I "gamle dager" da det mest avanserte man hadde var stårbolter i støpejern, da var momentnøkler helt unødig.
Moderne sykler har stårbolter i magnesium (toppdekslet på BMW R-serie) eller stålbolter ned i aluminium.
Jeg kan love at om du drar til en 10mm bolt "passe" dersom den står i magnesium, da drar du av gjengene.
Plast-varianter av alle typer er på vei inn, og det står skruer der også.

Videre, noen steder (oppheng av baksvingen, for eksempel) snakker vi fort 100Nm eller mer. Det er ikke så lett å ha et rimelig forhold til uten assistanse.

Enda viktigere enn en momentnøkkel er faktisk å ha moment-oversikten foran seg. OM du drar til en stål-skrue i stål til 30 eller 40 Nm spiller ingen rolle (OK, OK, OK)
Men når materialene blir mer varierte blir det viktrigere.
Se på tabellen og legg merke til "rare" tall (høye eller lave).

Men å bruke momentnøkkel på alt mellom Himmel og Jorde, det gidder jeg ikke.

[TaSK]
Egentlig forbanna godt formulert, verken mer eller mindre! Det er ALLTID påbudt å bruke hodet, uansett hva en gjør. Fra å tørke seg i ræven til å skifte kamkjede :roll
Med så mange forskjellige "myke" materialer, er jeg usikker på om jeg hadde tatt alt på gefylen ja :redface

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Momentnøkler

Legg inn av Tommas »

tagesk skrev:
Tommas skrev:Byttet glødeplugger på en Ford S-smax for noen år siden. Total overraskelse hvor "lite" jeg måtte skru de til.
Fikk med nød og neppe ut den første jeg tok "på feelingen". Så til sitt bruk (feks der hvor å "overtrekke" er skikkelig kleint) så er en momentnøkkel kjekt å ha.
Ja, det er kanskje en bedre måte å si det på: Utfordringen i dag med moderne materialer er ikke å trekke til nok, men å ikke trekke til for mye.

[TaSK]
+1 :thumleft

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Momentnøkler

Legg inn av Andreas »

Jeg bruker å trekke til det begynner å bli lett, så kvart omdreining tilbake............ :knegg

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Sted: Skaun

Re: Momentnøkler

Legg inn av Alf Torp »

Andreas skrev:Jeg bruker å trekke til det begynner å bli lett, så kvart omdreining tilbake............ :knegg
Minn meg på å aldri kjøpe motorsykkel fra deg :D
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Svar