ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Til og med Harley-Davidson har kommet langt i utviklingen av EL-MC.
Hvem ville trodd det for noen år siden...
Ja, jeg synes det er litt synd at f.eks BMW ikke har gjort mer enn den scooteren som de har elektrisk drevet. Den var de tidlig ute med, men ikke mer enn det. Når man tenker på bilene de produserer så satser de jo litt på el bil/ plug in hybrid.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av 45316 »

Hvorfor er det så viktig at produsenter satser på EL?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Haymaker »

45316 skrev:Hvorfor er det så viktig at produsenter satser på EL?


Sent from my iPhone using Tapatalk
For det er viktig å være med å utvikle disse produktene.
Satse på fremtida er bra for alle.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av 45316 »

Ser ikke hva som er bra med framtida med dette...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Jompa »

Det samme ble sagt da dampmaskinene kom..............
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av 45316 »

Det er sagt om mye. Kanskje framtida kun er kollektiv EL transport? Teleportering?

Uansett ser ikke jeg gleden med EL motorsykkel og bil, men det er nok fordi jeg er irritert på klimabløffen som enkelte proklamerer som en vedtatt sannhet.

Rent objektivt så har det jo ingen betydning hvilket drivstoff en mc har så lenge det andre er likt.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Haymaker »

:roll

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av norse900 »

For egen del så handler det nok mer om teknologi enn miljøvennlighet... Ingen ting galt med miljøvennlighet, og innovasjon og utvikling er ikke BARE feil. Kanskje det ikke er det rette for alle akkurat nå, -men for enkelte er det sikkert suverent, tenker jeg...

Når man ser på diskusjonene omkring, en-dunkere, rekke-firere, boxere osv. osv, så er det jo nettopp det som gjør det hele så interessant. Kan bli morsomt å se hvor det fører hen over tid :prop:
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av RuneMC »

Apropos Tesla, det må ha vært den nye P85D jeg så på Fornebu idag når jeg venta på bussen til Lysaker.

Sjåføren skulle tydeligvis teste akselerasjonen. Det var et par tre sekunder med fire hjul som alle delvis spant (hørtes ihvertfall sånn ut) og en skikkelig sportsbil akselerasjon, før det var over i "innflyvningsmodus" og oppbremsing for køen litt lenger fram.

Jeg tenkte for meg selv at dette kan bli et nytt risikomoment for oss på to hjul som til nå har vært vant til at vi er kjappest i trafikken... Nå kommer det faktisk en bil som matcher mange MC'er hva gjelder fart og akselerasjon. Så pass på når det er to eller flere felt - det kan være det kommer en elbil-"rakett" bakfra i det ledige feltet du skifter til... :prop:
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Tommas »

Noen som har kost seg litt med el sykkel. Gizmag lager forresten utrolig artige filmer!

http://www.gizmag.com/zero-electric-mot ... 015/35865/

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Bringisen »

I fremtiden blir både fly, båter , lastebiler etc drevet frem elektrisk. Hadde det ikke vært for sterke oljekrefter hadde dette allerede kunne vært en realitet.

Hvordan baterikapasitet eller om man få andre kraftkilder enn batteripakker får tiden vise. Uansett er nok den fossile tidsalderen på hell.

Om man liker det eller ei, blir en annen sak. Det blir sikkert kjekt å sitte på gamlehjemmet og mimre om lyden i den fossildrevne motoren.

Selv er jeg langt fra fremmed for en elektrifisering av transportmildene, enten det MC, bil, båt eller fly.

Den såkalte elbil bløffen som amerikanerne liker å dra frem er umulig å dra langt. Her er svært mange faktorer som må på bordet. Det snakkes bare om hva det krever for å produsere batteripakkene, hva som gjøres med batteriene når de er ferdige og om kullkraftverk. Nesten ingen tar med hvordan det er å fremstille en aluminiumsblokk til en forbrenningsmotor, hvordan motoroljen blir fremstilt, hva som skjer med den når den dumpes, hva som skjer med oljefiltre og hva som kreves for å få bensinen eller dieselen helt frem til tanken. Heller snakkes det lite om utviklingen av kraftproduksjon. Jeg tror at kullkraftverk vil forsvinne og bli erstattet av fornybar energi og sikre atomkraft verk. Og hva med landene som allerede forsynes av fornybar energi. Hva med støynivå og partikkelutslipp i sentrumsnære områder.

Jeg er også interessert i å være en del av fremtiden og slenger meg på for å hjelpe å få fart på den. Jeg får forresten en helt ny eGolf neste helg om de klarer å få den klargjort til den tid. Vi selger fossilbilen og satser på å klare oss med kun en elbil. Hurtigladerne dukker opp som paddehatter, slik at det ikke skal bli et stort problem med planlegging.

Foreløpig følger jeg spent med på MC produsentene og ser ikke bort fra at GSèn kan byttes ut med en elektrisk GS en gang. Lyden bryr jeg meg lite om lenger, StarWars følelsen fra eGolfen når jeg prøvde den var ganske så artig.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Snicker
Innlegg: 20
Registrert: 17 sep 2014, 14:13
Motorsykkelen din: Zero SR
Sted: Sandnes - Norge
Kontakt:

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Snicker »

Beklager alle at jeg ikke har svart før nå. Det hadde seg slik at jeg reiste bort i fjor høst og hadde ingen plass å lagre sykkelen før vinteren. Så avtalte bare med Carpoint at de hadde den hos seg til nå i vår. Og det var heldigvis ingen problem. Jeg fikk den for 3 dager siden. Så har ikke glemt dere :)
En fra Carpoint kom personlig og leverte den til meg. Og har hatt noen meget gøye dager siden jeg fikk vidunderet. Den kan bare ikke beskrives. Den har en hinsides akselerasjon. Og det føles som jeg er på et flyvende teppe når jeg raser avgårde i gatene. Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte den så langt, faktisk har jeg blitt mer og mer overbevist hver dag. Kommer meg jo til og fra jobb for 1 krone. Og bruker halvparten av tiden jeg hadde brukt i bilen. Var og prøvde CB 500en i går også. Og vil med hånda på hjerte si at jeg ikke savner "bråket" fra den heller. Selv om jeg prøvde å overbevise meg selv om at jeg savnet lyden når jeg skled lysløs gjennom gatene i Sandnes og ingen la merke til meg. Tror naboene også er ganske happy for at den er helt stillegående. Men har fortsatt veldig lyst på ChaDemo lader til den. Har så lyst å kunne ta noen lengre turer. Til Bergen f.eks. Noe som er umulig uten hurtiglading. Kan ikke ta en pause på 8-10 timer på veien liksom. 50-60min går bra. Det er bare en lang lunch. Og Zero har ikke ville svare meg om ChaDemo i Europa. Mens ABB som har laderne i Norge sier at de skal være kompatible. Veldig usikker. Må i alle fall få meg en boks bak, savner den veldig fra Honda CBen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/382 ... 084048.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/382 ... 084031.jpg
_________
-Snicker-

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Bjerknez »

Det er rett og slett slemt og vente så lenge med oppdateringer! :lol
Men nå vet vi jo grunnen så da kan vi puste ut, hehe.

Ja, hovedgreia blir liksom det med rekkevidde. Man kan ikke ta en såkalt "vestlandstur" uten å planlegge lange ladinger, og de turene jeg har vert med på så pleier ikke stoppene og være spesielt lange heller. Derimot hvis det skulle være krise så finnes det vel en stikkontakt eller muligheter for å lade doningen strengt tatt over alt. men man må som du sier vente.

Men når det er sagt så er vel kanskje målgruppen så tidlig i fasen de som ikke skal på lange utflukter etc.

En hurtiglader må jo være et absolutt must, så jeg håper (for din del) at noe slikt kommer til Norge som du kan bruke og som samtidig ikke lager krøll med garantien etc. :thumleft

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av pappan »

Åssen funker det med 2 på den børsa der :)?

Brukeravatar
Snicker
Innlegg: 20
Registrert: 17 sep 2014, 14:13
Motorsykkelen din: Zero SR
Sted: Sandnes - Norge
Kontakt:

Re: ZERO SR - en ny era innen MC har begynt!

Legg inn av Snicker »

Bjerknez skrev:Det er rett og slett slemt og vente så lenge med oppdateringer!
Men nå vet vi jo grunnen så da kan vi puste ut, hehe.

Ja, hovedgreia blir liksom det med rekkevidde. Man kan ikke ta en såkalt "vestlandstur" uten å planlegge lange ladinger, og de turene jeg har vert med på så pleier ikke stoppene og være spesielt lange heller. Derimot hvis det skulle være krise så finnes det vel en stikkontakt eller muligheter for å lade doningen strengt tatt over alt. men man må som du sier vente.

Men når det er sagt så er vel kanskje målgruppen så tidlig i fasen de som ikke skal på lange utflukter etc.

En hurtiglader må jo være et absolutt must, så jeg håper (for din del) at noe slikt kommer til Norge som du kan bruke og som samtidig ikke lager krøll med garantien etc. :thumleft
Beklager så meget Bjerknez, har vært noen stressa dager de siste månedene.
ja, rekkkevidden er jo helt grei også. 200-170km på en "tank" i alle fall i følge mine beregninger. Og det holder perfekt egentlig for at jeg kommer meg til hytta også, med god margin. Men ja, håper virkelig at det kommer hurtiglading til den uten at det går utover garantien. For det var nettopp det Carpoint sa, jeg kunne gjerne kjøpe en, men da var det på eget ansvar for batteri etc. Var noe bekymringer med at USA har CHadeMo på 110volt, mens her i EU er den 340volt. Blah! Trodde ChadeMo skulle være en verdens standard :( Liker ISO.
pappan, det går helt fint. Er ingen håndtak for passasjer, så de må kun holde seg i fører. Men det har fungert fint. Akselerasjon er fortsatt insane selv med 2 på sykkelen. Og det å slipper å gire er jo også et stort pluss for rushtids og bykjøring.
_________
-Snicker-

Svar